ВОДА - НАЙЗАГАДКОВІША РЕЧОВИНА НА ЗЕМЛІ
Мета: формувати поняття: вода — найпоширеніша речовина на Землі, три стани води, вода — універсальний розчинник, розчин; ознайомити з явищами випаровування і кипіння води, плавлення льоду, властивістю льоду бути легшим за воду та здатністю води розчиняти різноманітні речовини й утворювати розчини; поглибити уявлення про значення води для природи Землі; розвивати прагнення учнів проводити колективну навчально-пошукову діяльність; розвивати дослідницькі навички, пізнавальний інтерес, уміння проводити самостійно досліди; виховувати естетичне сприйняття водних об'єктів природи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (вступний).
Орієнтовне оснащення уроку: склянки з водою, термометр, лід, чайник з кип'ятком; сіль, цукор, сода, пісок, глина, борошно, соняшникова олія, вершкове масло — розчинні й нерозчинні речовини; ілюстрації, що демонструють різні стани води: рідка — в океані, прозора — у склянці, пухнаста — у хмарині, на полях — як снігова «перина», білосніжна — на гірських вершинах, як скло — взимку на річці...
Орієнтовний зміст роботи
Діти вітаються по колу, звертаються один до одного на ім’я і торкаються долоньками.
1.Рефлексія емоційного стану
- Сьогодні розпочнемо свій урок із ковтка води. «… Вода! У тебе нема ані смаку, ані запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуєшся, не відаючи, що ти таке. Не скажеш, що ти необхідна для життя: ти – саме життя. Ти – найбільше багатство на Землі, але й найвибагливіше…» ( Антуан де Сент –Екзюпері). Це наша цитата дня на сьогодні.
А чи знали ви, що вода, яку ви щойно проковтнули – це та сама вода, яку ще пили мамонти, цар Тутанхамон і перші люди. Це тому, що Земля переробляє воду вже понад 4 млрд.років.
2. Повідомлення теми уроку.
Як ви вже зрозуміли, у нас сьогодні буде незвичайний урок. Ми з вами, разом з краплинками-мандрівницями перетворимося на справжніх дослідників, а наш клас перетвориться на наукову лабораторію і кожен із вас буде дослідником. Сьогодні на уроці ми будемо досліджувати воду.
III. Етап сприймання і усвідомлення учнями нового навчального матеріалу.
• Роздивіться малюнки. Що на них зображено? Покажіть на малюнках воду у трьох станах.
З водою всі стикалися у своєму житті, але виявляється, її властивості таять у собі загадки.
Складання «асоціативного куща».
- Які уявлення у вас викликає слово «вода»?
озеро море водоспад Колодязь акваріум
тече Річка
водосховище чиста
ВОДА прозора
свята морська жива прісна хмара
Пара лід океан
2. Розповідь про воду.
• Важко повірити в загадковість води. Вода в природі є скрізь. Здається, всі знають, що таке вода. Що може бути простішим за воду? Немає нічого особливого у звичайній речовині — воді. Однак така звичайна, на перший погляд, вода приховує в собі безліч таємниць. Тому її властивості не припиняють вивчати вчені в різних країнах світу. Вода ніби не визнає всіх усталених законів природи. Все з водою відбувається не так, як з іншими речовинами.
Тільки вода, одна єдина природна речовина на нашій планеті, може перебувати у трьох станах одночасно: твердому, рідкому, газоподібному. Та ще й легко переходити з одного стану в інший. Жодна інша речовина не має таких властивостей. Лід переходить із твердого стану в рідкий, тобто відбувається його плавлення, за температури 0°. З поверхні води постійно відбувається випаровування — перехід води з рідкого стану в газоподібний. Якщо воду поставити на вогонь, то за температури 100° вона закипить.
Жодна інша речовина не має таких властивостей. І це ще не все. Якщо всі інші речовини за охолодження стискаються, то вода, перетворюючись на лід, — розширюється. (Бачили, як розривається на морозі скляна пляшка, у якій замерзла вода?)
Виявляється, що в усіх незвичних (аномальних, як кажуть вчені) властивостях води є глибокий сенс. Наприклад, якби вода мала такі само властивості, як усі інші речовини, то вона стискувалася б за охолодження, та і лід був би важчим за рідку воду й опускався на дно всіх водойм — океанів, морів, річок, озер. Від цього поступово, рік за роком, вся вода, що є на Землі, перетворилася б на кригу. Згодом уся наша планета стала б зледенілою пустелею, на якій завмерло б життя. На щастя, крига, або вода у твердому стані, легша за рідину й плаває на її поверхні. До того ж вода на Землі перебуває переважно в рідкому стані. Під дією сонячного тепла вона постійно випаровується, насичуючи водяними парами повітря. Вода, що міститься у хмарах, зберігає тепло, ніби тепла пухнаста «ковдра». Космічний холод давно б заморозив нашу планету, якби не водяна «ковдра» в повітряному шарі Землі. Є чому дивуватися.
Вода накопичує тепло не лише у повітрі, а й у всіх, існуючих на планеті, водоймах — від калюж до океанів. Адже вона в десять разів повільніше, ніж суходіл, вистигає і так само повільно нагрівається. Тому саме вода «відповідає» за погоду та клімат повсюди на Землі. Якби не дивовижні властивості води, то наша планета стала б непридатною для життя рослин, тварин і людини.
Вода має ще й іншу незвичайну властивість. На всій своїй поверхні вона має здатність створювати міцну тонесеньку плівку (її називають плівкою поверхневого натягу). У водоймах по ній, як по землі, чи будь-якій іншій твердій поверхні, «ходять» шестиногі водяні клопи — водомірки, повзають молюски й прикріпляються личинки комарів. А деякі морські риби знайшли чудовий спосіб заховати свою ікру від ненажерливих хижаків, прикріпивши її до цієї плівки.
Крім того, вода може розчиняти різноманітні речовини. Яких тільки розчинів вона не утворює! Це і морська вода, і мінеральні води, ґрунтовий розчин і кров, молоко, фруктові соки та ін. Всіх не перелічити! Дивовижних властивостей набуває вода, у якій міститься магніт. Різко зростає здатність води розчиняти різноманітні речовини. Вона розчиняє, наприклад, накип у парових турбінах, де його усунути іншим способом не вдається.
Звичайна вода не має ні запаху, ні смаку, ні кольору. Але яка вона необхідна для життя! Кажуть: «Вода — це життя». Тисячі років можуть пролежати зернятка в сухій землі. Та коли їх зволожать краплини води, вони прокинуться і проростуть. Споконвіку перетворювала вода посушливі степи на родючі поля, а спекотні пустелі — на квітучі оази.
Отож, вода не така вже й проста речовина, як видається на перший погляд! У казках розповідається про «живу» і «мертву» воду, і це підтверджують наукові дослідження.
Фізкультхвилинка „Австралійський дощ”
- Чи знаєте ви, який австралійський дощ?
Піднімається вітер. (Потираємо руки)
Падають перші краплини дощу. (Клацаємо пальцями)
Почалася злива. (Плескаємо долонями по стегнах)
Злива перетворилася на бурю. (Топаємо)
Ось буря стихає. (Плескаємо долонями по грудині)
Стихає злива. (Плескаємо долонями по стегнах)
Закінчується дощ, падають останні краплі. (Клацаємо пальцями)
Шумить тільки вітер. (Потираємо долонями)
Австралійський дощ скінчився. Сонце! (Діти піднімають руки вгору)
IV. Практично-дослідницьке завдання «Досліджую властивості води»
Робота в групах.
- Які властивості води вас здивували? Що вам найбільше запам'яталося? Вода нас навчає, що в кожній природній речовині таїться ще багато недослідженого й непізнаного людьми. Тому потрібно продовжувати вивчати природу й ставитися до неї з повагою і пошаною.
Це стосується також води — найзагадковішої речовини на Землі.
Виконання дослідів
«Вода не має форми».
Матеріали: посудини різної форми, вода.
Діяльність: переливай воду в посудини різної форми.
Висновок: рідина може змінювати форму. Вона має форму посудини, в яку її наливають
«Вода безбарвна» .
Матеріали: посудина з водою, пензлик, фарба.
Діяльність: зафарбовуй воду за допомогою пензлика з фарбою у різні кольори.
Висновок: вода не має кольору, але її то можна зафарбувати.
«Вода прозора».
Матеріали: склянка з водою, різні дрібні предмети.
Діяльність: занурюй різні предмети у склянку з водою.
Висновок: вода прозора.
«Вода – розчинник».
Матеріали: склянка з водою, шматок цукру.
Діяльність:
У склянку з водою кинь шматок цукру. Спостерігай за процесом розчинення. Прискорь розчинення розмішуванням. Скуштуй воду на смак.
Висновок: цукор розчиняється у воді. У воді розчиняються й інші речовини.
Порада: наголосіть, що не можна пробувати на смак
«Не розчинні речовини».
Матеріали: склянка з водою, крейда, пісок.
Діяльність: у склянку з водою кинь шматок крейди, трохи піску. Спостерігай за процесом. Помішуй.
Висновок: пісок і крейда не розчиняються у воді.
V. Узагальнення і систематизація знань
1.Виконання тестових завдань.
Оберіть відповідь «ТАК» або «НІ».
Вода у твердому стані — це лід і крига. (Так.)
У твердому стані вода важча, ніж у рідкому. (Ні.)
У твердому стані вода легша, ніж у рідкому. (Так.)
Водяна пара — це газоподібний стан води. (Так.)
Вода може перебувати одночасно у трьох станах. (Так.)
2. Закінчіть речення.
Плавлення льоду — ...
Випаровування — ...
Вода закипає ..
VІ. Підсумок уроку.
Складіть сенквейн про воду.
вода
необхідна, корисна
хлюпочеться, тече, випаровується
Я люблю пити воду.
Смакота!
Рефлексійна вправа «Вежа успіху з Лего»
На парті в кожного учня цеглинки Лего. Кожен учень має право вибрати цеглинку того кольору, відповідно як він (вона) працювали на уроці. Діти в групах «будують» вежу успіху з цеглинок
Все вдавалося легко
Було цікаво
Я запам‘ятав (запам‘ятала)
Я старався (старалась)
Не все було зрозуміло
Мені було важко