Водойми рідного краю. Охорона водойм.

Про матеріал

Водойми рідного краю. Охорона водойм.

Мета: ознайомити з різноманітністю водойм рідного краю, формувати в учнів поняття «водойми», з'ясувати значення водойм рідного краю у житті людини;


Перегляд файлу

Урок 3

Тема: Водойми рідного краю. Охорона водойм.

Мета: ознайомити з різноманітністю водойм рідного краю, формувати в учнів поняття «водойми», зясувати значення водойм рідного краю у житті людини;

            виховувати любов до природи та дбайливе ставлення до водойм;

            розвивати пізнавальний інтерес, уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки.

Матеріали та обладнання: демонстраційний матеріал «Водойми рідного краю»; ребуси,ілюстрації

                                                  до загадок,  індивідуальні картки;

                                                  підручник  І. В. Грущинська «Природознавство» 1 клас ( с. 96 – 97),

                                                  І. В.  Грущинська «Зошит друга природи» 1 клас ( с. 35 – 36). 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Методи:  словесний,  ілюстративний,  інтерактивні.

Хід уроку

I.Організаційний момент.

Доброго ранку, доброго дня!

Хай посміхаються діти щодня!

Кожному дому щастя бажаєм,

Маку — цвітіння, житу — врожаю,

Небові — миру, голубу — неба.

1Кожній дитині — усього, що треба.

Барометр настрою.

 -Сядьте зручніше, розслабте щоки, губи, плечі.

 Дихання рівне й спокійне.

 Очками подивилися вгору,

 вниз, вправо, вліво, закрили очі.

 -А тепер уявіть, що ви –

 квітка- водяна лілія,

 а ваші долоньки – бутони.

 Наша квіточка повільно

 розкривається... і стає такою гарною квіткою.

Який настрій викликає у вас ця квітка?

— Подаруйте посмішку один одному і берімося до роботи.

 -За однією такою квіточкою сховався 

сьогоднішній гість - наш давній друг,

кмітливий мешканець водойм Карасик Золотенко.

Саме з ним ми будемо подорожувати водоймами рідного краю.

II.Фенологічні спостереження.

(Але перед подорожжю Карасик задасть вам декілька запитань )

Вправа «Погода»

— Яка зараз пора року?

— Який місяць?

— Яке число?

— Тепло чи холодно надворі?

— Який стан неба?   .

    Яка температура повітря?

— Чи були сьогодні протягом дня опади?

Молодці! І Карасик запрошує вас у подорож .

III.Актуалізація опорних знань.

 1.Розповідь

 Діти, наш Карасик живе у воді. А ви знаєте, що звичайна вода – справжній дар природи. – У чому ж чари води?  З давніх - давен люди мріяли про безсмертя. А мандрівники шукали еліксир життя.Та вони не здогадувались, що ним виявиться звичайна вода.Адже без води  життя на Землі -  неможливе: в’яне квітка, страждає звір, замовкає птиця. Усе живе потребує води. Кожна її краплина є дорогоцінним скарбом природи.

І Карасик допоможе нам побачити всі ці скарби (багатства).

-Чи хочете ви дізнатися, де переховуються ці скарби скарби?

2. Знайдіть зайве слово.

Річка, гора, море, озеро, струмок, ставок, океан.

- Доведіть свою думку. ( Всі слова повязані з водою, крім, слова – гора)

- Річка, море, озеро, струмок, ставок, океан.Ось це все – скарби!

- Як можна одним словом обєднати всі ці слова?     (водойми)

 IV. Мотивація навчальної діяльності

3.Прийом»Мікрофон». Вправа «Очікування»

 -Що б ви хотіли дізнатися про водойми?

V. Повідомлення теми і мети уроку.

 -Саме такою є тема нашого уроку:

«Водойми рідного краю. Охорона водойм»

 -Що ми називаємо рідним краєм,як ви думаєте? (Відповіді учнів)

Учениця читає вірш.

Рідний край, рідний край -

України квітуча перлина -

І черешня в саду,і калина в гаю,

Серед стиглого жита стежина!

Тут цілюща роса, тут колиска моя,

Тут маленьким я вчився ходити,

Тут казки на Різдво заглядають в вікно.

Хіба можна цей край не любити?!

 -Що для вас значить – «рідний край»?

           - Місце, де ми народилися.

           - Місце, де ми проживаємо.

           - Місце, де живуть батьки.

           - Місце, де живуть друзі.

(Карта України, де виділено Вінницьку область.)

Учень читає вірш.

Для мене моє місто – справжній рай,

Хоч інколи його так і не назвеш

Могилів - Подільський – чарівний край,

Ріднішого, напевно, не знайдеш.

VІ .Вивчення нового матеріалу.

Діти, наш Карасик загадає вам загадки про скарби рідного краю.

  1. Загадки

5 

 

                                                                             1) З – під землі біжить водичка,

     Але це не озерце,

     Не струмочок і не річка,

     А ці люще …          джерельце.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Джерело – місце, де виходить підземна вода на поверхню називають джерелом.

- Чи доводилось вам пити джерельну воду?

Найчистіша і найсмачніша вода – джерельна.

2222222222222222222)  Не скляний він,не з металу,

      А прислухайтесь – дзвенить,

      Риє землю він розталу

      І до річечки біжить.

                                         (струмочок)

 

 

 

 

 

 

 

Струмок — неширокий потік води, що має, як правило, звивисте русло.

Струмок утворюється (підживлюється) зі снігових, дощових або підземних вод, що  вийшли на поверхню.

2 

3) Синя стрічечка блищить

              Щось тихенько гомонить,

                         І біжить собі, біжить

                                                             Не зупиниться й на мить.

                                                                                               ( річка )

 

 

 

 

 

 

Річки – народне багатство. Люди завжди селилися поблизу річок. Брали воду, ловили рибу, возили вантажі. Біля річки чисте свіже повітря.

 -Яка річка протікає в нашій місцевості? (Дністер)

 -Яка найбільша річка України? (Дніпро)

 

дністердніпро 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

            

          Дністер                 Дніпро

 

 

 

                                                                                    4)Посеред поля лежить дзеркало:

3                            Рама зелена, поле блакитне.

                                                           (озеро)

 

 

 

 

 

 

 

Озеро — природна водойма повільного водообміну, розташована в заглибинах суходолу і не пов'язана протоками з морями та океанами

-Чим відрізняється озеро від  ставка?

 

4 

                5) Стоїть корито,повне води налито.

                                                                       (ставок)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Став, ставок — штучна водойма для зберігання води з метою водопостачання, зрошення, розведення риби (ставкове рибне господарство) і водоплавної птиці, а також для санітарних і спортивних потреб.                         

3.Фізхвилинка.

Рибка плаває в водиці,

Рибці весело гулять .

Рибко. Рибко – витівнице ,

Хочем ми тебе впіймать !

Рибка воду сколихнула ,

Хліба крихту взяла ,

Рибка хвостиком махнула ,рибка хутко поплила.

4.Запитання від Карасика.

- Які ж водойми є в нашому краї?

- Як назикається річка, що протікає в нашому місті?

- Де бачили ставок? Джерельце?

- Чи є озера в нашому місті?

- Які ще водойми вам відомі?

(Відповіді учнів)

5.Продовження розповіді.

 -Окрасою нашого міста – є річка Дністер.

 -У класі працює «Довідкове бюро».

1 – й учень.

Дністе́р  — річка на південному заході України та в Молдові (частково на кордоні обох країн). При впадінні до Чорного моря утворює Дністровський лиман. Третя за довжиною в межах України (після Дніпра й Південного Бугу) та 9-та — в Європі.

 

2 – й учень.

Походження назви остаточно не з'ясовано. Існує вона з давніх давен.

 Існує легенда, за якою на місці ріки був невеликий струмок, уздовж якого жили люди. Вони вели свій календар, позначаючи дні на прибережному піску.

Але одного разу струмок розлився й затопив береги. Коли зранку вода зійшла, вийшли люди на берег, а їхніх позначок на піску нема.

— Хто дні стер? — бідкались люди, і самі відповідали:

— Та хто?! Струмок дні стер.

З того часу так і стали називати струмок, який дні стер — Дністер.

- Чому люди люблять відпочивати біля водойми?

6871 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІ .Закріплення нового матеріалу

  1. Робота з підручником (с. 96 – 97 )
  • Вправа «Пригадай»
  • Вправа «Роздивись і поміркуй»

-Що ви бачите на малюнках?Розкажіть

  • Відгадування загадок.
  1. Робота в парах
  2. Складання розповіді про річку, яка протікає в нашій місцевості за планом.
  3. Робота у зошиті ( с. 35 – 36 )

     а) Самостійна робота.

      - Які водойми є у твоєму краї? Підкресли.

    б) Перевірка самостійної роботи.

  1. Пояснення прислів'я

Де вода, там і життя.

Водойми  -  це не  просто вода. Це дім, у якому мешкають різні незвичайні істоти. Найбільш відомі, звичайно, риби.

- Чи любите ви порибалити?

Ми з Карасиком відправляємось на риболовлю.

 

  6.Гра від Карасика« Спіймай рибку»

(на дошці малюнки риб)

 Учні мають відгадати загадки  про риб, які живуть у водоймах рідного краю -   «спіймати рибку»,  спіймана рибка знімається з дошки.

 

Стась закинув вудку в річку,

  піймав рибку невеличку.

  Та пустив її з руки,

  бо кусались плавники.   (йорж)

 

 

 

     Упіймав Івасик рибку,

      Але витягнути - мука!

      Бо сердита і велика

      На гачок зловилась ...  (щука)

 

 

 

 

Вудки лиш позакидали,

 щось одразу упіймали.

  Рибонька нівроку,

  ну а зветься               (окунь)

 

 

 

Взимку ловиться і влітку

Вудкою або у сітку.

А коли злякається -

В мулі заховається...    (карась)

 

 

 

Щоб рибину цю піймати,

Слід її нагодувати.

Наварити бараболі           

І гороху, що у полі.

Кого ж спіймав Сергійко наш?

Це, напевно, риба ...      (лящ)

 

 

 

Ляже й спить на глибині

З шаром мулу на спині,

Тільки вуса повертає,

Що навколо – все він знає! (сом)

 

 

 

 

 

  7. Робота  в групах . Гра «Склади пазл та впізнай».

     Кожна група одержує частинки -картки  із зображенням риби. Потрібно скласти пазл  і правильно назвати її.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             окунь                                                                         щука

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                карась                             сом

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                           йорж

VIІІ. Підсумок уроку

1.Прийом « Мозговий штурм»

- Яке значення водойм у житті людини?

-Складіть речення – висновки.

2.Деформовані речення.

 сховища, це, води , Водойми.

 Водойми – це сховища води.

 людей, для, відпочинку, Місце.

 Місце для відпочинку людей.

 вантажів, для, перевезення,Служать.

 Служать перевезення вантажів.

 на, Використовують,  та, побуті, виробництві, в.

  Використовують в побуті та на виробництві.

  і, тварин, Домівки, рослин, для.

   Домівки для рослин і тварин.

 

3.Запитпння від Карасика

 - Яких правил треба дотримуватися, перебуваючи біля водойми?

 - Водойми  треба охороняти і берегти тому, що….

Охороняти  природу – значить охороняти свою Батьківщину!

 -Карасик дякує вам за подорож і повертається до своєї домівки .

Чого хоче річка

Ой, мене рятуйте, люди!

Витягайте з мене сміття,

Що кидають в мене люди,

Не дають мені життя.

Мотлохом та склом побитим

Вкрились русло, береги.

Не хотять вже воду пити

З мене коні і воли.

Задихаюсь від бензину,

Масла, бруду,хоч умри

Як почнуть свої машини

Мити в річці водії.

Я прошу вас,добрі люди,

Не засмічуйте ви нас.

Збережіть для покоління.

Що прийде вже після вас.

 

 

 

 

docx
Додано
3 жовтня 2018
Переглядів
2494
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку