Природознавство 4 клас
ТЕМА. Водойми України. Рівнинні та гірські річки .
МЕТА: сформувати поняття про водойми; дати поняття про річку (її будову, складові частини); розвивати спостережливість і уяву; формувати навички культури спілкування в парах ; сприяти розвиткові екологічного виховання.
ОБЛАДНАННЯ: фізична карта України, картки для роботи в парах, «дешифрувальник», презентація.
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організація класу
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок
Всі сідайте, діти, тихо,
Домовляймось не шуміти,
Руку гарно підіймати,
На уроці – не дрімати, а знання мерщій хапати.
Тож гаразд, часу не гаєм, і урок розпочинаєм!
II. Підсумок фенологічних спостережень.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
1. Гра «Мозковий штурм»
1) Території суші, які мають рівну поверхню це –( рівнини).
2) Рівнини поділяються на – (височини, низовини).
3) Низовини на карті позначають – (зеленим кольором).
4) Підвищення на рівнині це – (горб).
5) Горб має таку будову – (вершина, схил, підніжжя).
6) Велике заглиблення із крутими схилами на поверхні землі це –(яр).
7) Ділянки поверхні високо підняті над рівнинами це – (гори).
8) Залежно від висоти гори бувають – (низькі, середні та високі).
9) Ряд гір називають –( гірським хребтом).
10) У західній частині України простяглися –( Карпатські гори).
11) На Кримському півострові височіють –( Кримські гори).
Молодці!
ІV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань
уроку. Слайд 2
–Діти, розгадайте ребус, дізнайтеся про що ми будемо говорити .
– Ви правильно здогадалися. Це – вода. Сьогоднішня тема буде пов’язана саме з нею. А коли ви виконаєте вправу «Дешифрувальник» то дізнаєтеся тему сьогоднішнього уроку
Слайд 3
О |
И |
Д |
В |
М |
О |
Й |
4 |
7 |
3 |
1 |
6 |
2 |
5 |
Водойми
Слайд 4
V. Вивчення нового матеріалу. Слайд 5
1. Повідомлення вчителя: Без води життя на Землі неможливе.
А Вода напуває Землю, яка годує людину. Люди завжди розуміли значення води для себе. І тому 22 березня кожного року відзначається «Всесвітній день води». Вода – це не просто мінеральна сировина, це жива кров, яка створює життя, де його не було . Отже воду потрібно економити.
2.Робота за логічно – опорною схемою
Вправа «Асоціативний кущ» Слайд 6
Діти, давайте подумаємо і назвемо, що ми відносимо до водойм
Річка Канал Море
Ставок ВОДОЙМИ Джерело
Озеро Водосховище
– Тепер вам відомо, що відноситься до водойм. Водойми, діти, поділяються на два типи.:природні та штучні .
3. Робота в парах . Метод «Займи позицію» Слайд 7
Діти повинні зайняти позицію, тобто визначитись, що означає слово «штучні», та «природні» водойми без попереднього ознайомлення.
|
Річка |
|
|
Канал |
|
|
Море |
|
Природні |
Джерело |
Штучні |
|
Водосховище |
|
|
Озеро |
|
|
Ставок |
|
|
Болото |
|
Вчитель : Перевіримо як ви справились.
– А тепер спробуйте самостійно вивести правило. Природні це….?
Ті водойми, які утворилися самостійно, без втручання людини, є природними. Слайд 8
Штучні – це …? Ті водойми, які створила сама людина, називаються штучними. Слайд 9
4. Повідомлення вчителя: Так під час дощу і танення снігу частина води стікає в річки, випаровується, а решта просочується крізь ґрунт і пісок до глини, яка не пропускає води. Усі води, які знаходяться під поверхнею землі, прийнято називати підземними. Під землею вода очищується і фільтрується, і вже чистою виходить на поверхню. Підземні води не залишаються нерухомими. Вони рухаються підземними струмками і виходять на поверхню.
Джерело - це вихід на поверхню Землі підземної води. Джерела утворюються в тих місцях, де шлях підземних вод перетинають яри, балки, горби або річки.. В цій воді є розчинені солі і гази. Таку воду називають мінеральною, і вона має лікувальні властивості. Народ надавав такій воді символічного значення: вона вважалась живою.
Жива вода надавала силу, зцілювала рани, повертала до життя.
5. Відгадайте загадку
Синя стрічка блищить,
Щось тихенько гомонить
І біжить собі, біжить
Не зупиниться й на мить
(Річка)
– А що ж таке річка? :
Наші дослідники підготували повідомлення:
1 учень: Річка – це постійний потік води, який тече в заглибленні.
Річкою називають природний водотік, який має довжину понад 10 км, а коротші – це струмки. В Україні 14 великих річок, 4 тисячі – малих.
Слайд 10 Дніпро – найбільша в Україні і третя за величиною в Європі річка. Дніпро - бере свій початок далеко за межами України – в Росії
Найбільші ліві притоки Дніпра - Ворскла, Самара, Десна, Сула.
2 учень: Найбільші праві притоки Дніпра - Прип`ять, Тетерів, Інгулець.
Всього Дніпро має майже 1500 приток.
Слайд 11 Одна з найбільших повноводних рік в Україні, Дністер, що протікає у семи областях . Дністер – бере початок у Карпатах і впадає в Чорне море. Довжина ріки – 1 363 км . На півдні України впадає у Чорне море – Дунай.
6. Робота з книгою стор.113-114. Слайд 12-15
– Місце, де починається річка, називається витоком.
– Заглиблення по якому постійно тече річка, називається – руслом.
– Місце, де річка впадає в іншу річку, озеро, море або океан називається – гирлом .
– Річка має правий і лівий берег. Якщо стати за напрямом течії, то праворуч буде правий берег, а ліворуч – лівий..
–Є праві і ліві притоки . Річка може витікати з джерела, болота, озера. Річка може брати початок із гірських льодовиків. Річки течуть як на рівнинах, так і в горах.
«Фізхвилинка»
Із- за парт всі миттю встали,
Гарно спинки підрівняли.
Вгору тягнимось усі,
Мов трава в дрібній росі.
Потім легко всі присіли,
Наче ноги заболіли.
Потім встали, руки в боки
І зробили два підскоки.
Каблучками цок – цок.
І продовжим знов урок.
8. Працюємо далі. Відгадайте загадку:
Серед поля лежить дзеркало–
скло блакитне.
а рама зелена. (ОЗЕРО )
9. Повідомлення вчителя :
– Озеро – це водойма, яка утворилась в природній западині на поверхні Землі. В озера, яке тільки народилось, круті береги і глибоке нерівне дно.
Найглибше озеро в світі – Байкал
На Україні налічується понад 20 тисяч озер, 30 з них є великими.
Слайд 16
На Поліській низовині більше 30 озер, серед яких найбільше – Світязь
Слайд 17
–У гирлі річки Дунай знаходяться найбільші за площею прісне озеро – Ялпуг
На узбережжі Чорного моря є озера-лимани із солоною водою. Солоними озерами багатий Крим. Найвідоміше – озеро Сиваш, з якого добувають кухонну сіль.
Слайд 18
Найвідоміше озеро Карпат – Синевір. Воно знаходиться на висоті 1000м.
Слайд 19
Учень. Легенда про озеро (індивідуальне завдання учня) . Ця історія сталася дуже давно, коли непрохідні карпатські ліси, швидкі ріки та високі гори належали одному багатому графу. Була у графа донька - красуня Синь. Струнка і гарна, обличчям біла, а очі сині, як небо в ясний день. Краще її не було в Карпатах! Чутка про дивовижну красу Синь розлетілася всюди. Багато парубків залицялось до неї, але Синь віддала своє серце молодому та красивому Виру - простому пастуху, у якого всього-то багатство було, що сопілка, на якій він вміло грав. Знаючи крутий характер свого батька, Синь стала зустрічатися зі своїм коханим потайки. Не було щасливіших закоханих на світі, ніж Синь і Вир. Невдовзі про все стало відомо графу. Розгнівався він, місця собі не знайде: «Як простий пастух наважився претендувати на руку моєї дочки! За таку зухвалість він повинен поплатитися життям!». І наказав убити пастуха. Вистежили графські слуги Вира, коли він чекав на Синь, і скинули на нього зверху величезний камінь, який став його могилою. У ту мить, коли Вир віддав Богові душу, на серце Сині стало важко. Відчувши недобре, пташкою прилетіла вона на їхнє місце зустрічі і - о жах! - дівчина побачила кам'яну брилу з понівеченим тілом свого коханого Вира під нею. Горе Сині було невтішним. Обняла вона кам'яну могилу і гірко заридала. Вона плакала так довго, що незабаром на тому місці утворилося велике озеро з кришталево чистою водою і поглинуло Синь. Верховинці назвали його Синевир - на згадку про велику любов двох сердець, які лише у смерті змогли бути разом. Якщо не вірите, приїжджайте в Карпати, і ви побачите на власні очі невеликий острівець посеред озера - це вершина могили Сині і Вира.
– Повторимо назви озер: Світязь, Сиваш, Синевір ,Ялпуг .
Відгадайте загадку:
Не море, не земля,
човни не плавають,
і ходити не можна. ( Болото)
Болото – це надмірно зволожена ділянка земної поверхні, на якій ростуть вологолюбиві рослини. В Україні болота поширені на Поліській низовині. Заросле болото нагадує зелену луку. Води не видно, але ходити по ньому небезпечно. Досить ступити на цю «Луку» людині чи великій тварині, щоб потрапити у в’язке багно, з якого самому вибратися дуже важко.
Слово вчителя: Діти, подивіться на карту України і скажіть , які є водойми на півдні України?
Слайд 30. Так, це Чорне та Азовське моря.
Море – це частина океану, яка заходить в сушу.
Учень. Наша країна морська держава. Чорне море велике і глибоке. Його називають морем молюсків. Воно мілке біля берегів. Береги у багатьох місцях вкриті піском.
Азовське море набагато менше, ніж Чорне. Це море мілке і добре прогрівається сонячними променями.
Азовське море унікальне тим, що в ньому живе дуже багато риби.
Тут добувають харчову сіль. На узбережжі Азовського моря є поклади залізних руд, нафти і газу.
V. Закріплення вивченого матеріалу, узагальнення та систематизація знань.
–А тепер попрацюємо в зошитах і закріпимо вивчений сьогодні матеріал.
1.Розгадаємо ребус. Стор.50 самостійно
2. Гра «Так чи ні». ( плескають в долоні ) (дивлячись на час )
– Вода – найбільш поширена речовина на Землі – так.
– Чорне море називають морем молюсків – так.
– Місце, де починається річка це притоки – ні.
– Життя на Землі є можливим без води – ні.
– Ріка Дніпро бере свій початок в Україні – ні.
– Азовське море є глибшим за Чорне – ні.
– Найбільшим озером України є озеро Ялпуг – так.
– Найвідоміше озеро Карпат – Синевір – так.
– Найглибше озеро в світі – Ялпуг – ні.
- Всі ви, діти, молодці!
VІІ. Рефлексія
– Вам сподобалося?
– Діти, а які завдання були найцікавішими?
– А що нового ви дізналися?
VIІІ. Підсумок уроку
Майбутнє нашої планети залежатиме від вас.
– А завершити наш урок я хочу такими словами:
ЛЮБИ ПРИРОДУ НЕ ЯК СИМВОЛ ДУШІ СВОЄЇ,
ЛЮБИ ПРИРОДУ НЕ ДЛЯ СЕБЕ, ЛЮБИ ДЛЯ НЕЇ.
М. РИЛЬСЬКИЙ
– Мені сподобалося як ви працювали на уроці, ви були активні,
VI. Домашнє завдання.
Опрацювати статтю підручника «Водойми України» ст.113-116.
Слайд 20 Дякую за роботу !
Успіхів Вам!
Слайд № 2 Слайд № 3
Слайд № 4 Слайд № 5
Слайд № 6 Слайд № 7
Слайд № 8 Слайд № 9
Слайд № 10 Слайд № 11
Слайд № 12 Слайд № 13
Слайд № 14 Слайд № 15
Слайд № 16 Слайд № 17
Слайд № 18 Слайд № 19
Слайд № 20