Водойми України. Рівнинні та гірські річки

Про матеріал
Поняття про водойми України, значення води для життя на Землі,про економне збереження водних ресурсів.
Перегляд файлу

Природознавство 4 клас

ТЕМА. Водойми України.  Рівнинні та гірські річки .

МЕТА:  сформувати поняття про водойми; дати поняття про річку (її будову, складові частини); розвивати спостережливість і уяву; формувати навички культури спілкування в парах ; сприяти розвиткові екологічного виховання.

ОБЛАДНАННЯ: фізична карта України, картки для роботи в парах, «дешифрувальник»,  презентація.

ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань

                                                             Хід уроку

І. Організація класу 

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок

Всі сідайте, діти, тихо,

Домовляймось не шуміти,

Руку гарно підіймати,

На уроці – не дрімати, а знання мерщій хапати.

Тож гаразд, часу не гаєм, і урок розпочинаєм!   

 II. Підсумок фенологічних  спостережень.

 ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

1. Гра «Мозковий штурм»

1) Території суші, які мають рівну поверхню це –( рівнини).

2) Рівнини поділяються на – (височини, низовини).

3) Низовини на карті позначають – (зеленим кольором).

4) Підвищення на рівнині це – (горб).

5) Горб має таку будову – (вершина, схил, підніжжя).

6) Велике заглиблення із крутими схилами на поверхні землі це –(яр).

7) Ділянки поверхні високо підняті над  рівнинами це – (гори).

8) Залежно від висоти гори бувають – (низькі, середні та високі).

9) Ряд гір називають –( гірським хребтом).

10) У західній частині України простяглися –( Карпатські гори).

11) На Кримському півострові височіють –( Кримські гори).

Молодці!

ІV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань

уроку. Слайд 2    

–Діти, розгадайте ребус, дізнайтеся про що ми будемо говорити .

Ви правильно здогадалися.  Це –  вода. Сьогоднішня тема буде пов’язана саме з нею. А   коли  ви виконаєте вправу «Дешифрувальник» то дізнаєтеся тему сьогоднішнього уроку

Слайд 3 

О

И

Д

В

М

О

Й

4

7

3

1

6

2

5

Водойми

    Слайд 4

  • ми дізнаємося, які водойми є на суші;
  • з яких частин складається  річка ;
  • будемо вчитися позначати частини річки на контурних картах,
  •  які водойми є на території України,  де вони розташовані

V. Вивчення нового матеріалу.  Слайд 5

1. Повідомлення  вчителя:   Без води життя на Землі неможливе.

А Вода напуває Землю, яка годує людину. Люди завжди розуміли значення води для себе.  І тому 22 березня кожного року відзначається «Всесвітній день води».  Вода – це не просто мінеральна сировина, це жива кров, яка створює життя, де його не було .  Отже воду потрібно економити.

 2.Робота за логічно – опорною схемою

 Вправа  «Асоціативний кущ» Слайд 6

Діти, давайте подумаємо і  назвемо, що ми відносимо до водойм

 

                 Річка                            Канал                                  Море

                    

        Ставок                             ВОДОЙМИ                   Джерело

 

                            Озеро                               Водосховище                   

– Тепер вам відомо, що відноситься до водойм. Водойми, діти, поділяються на два типи.:природні та штучні .

3. Робота в парах . Метод «Займи позицію» Слайд 7 

Діти повинні зайняти позицію, тобто визначитись, що означає слово «штучні», та «природні» водойми без попереднього ознайомлення.

 

Річка

 

 

Канал

 

 

Море

 

Природні

Джерело

          Штучні

 

Водосховище

 

 

Озеро

 

 

Ставок

 

 

Болото

 

Вчитель : Перевіримо як ви справились. 

А тепер спробуйте самостійно  вивести правило. Природні це….?

Ті водойми, які утворилися самостійно, без втручання людини, є природними. Слайд  8

 Штучні – це …?  Ті водойми, які створила сама людина, називаються штучними. Слайд 9 

4. Повідомлення вчителя: Так під час дощу і танення снігу частина води стікає в річки, випаровується, а решта просочується крізь ґрунт і пісок до глини, яка не пропускає води. Усі води, які знаходяться під поверхнею  землі, прийнято називати підземними. Під землею вода очищується і фільтрується, і вже чистою виходить на поверхню. Підземні води не залишаються нерухомими. Вони рухаються підземними струмками і виходять на поверхню.

  Джерело - це вихід на поверхню Землі підземної води. Джерела утворюються в тих місцях, де шлях підземних вод перетинають яри,  балки, горби або річки.. В цій воді  є розчинені солі і гази. Таку воду називають мінеральною, і вона має лікувальні властивості.   Народ надавав такій воді символічного значення: вона вважалась живою.

 Жива вода надавала силу, зцілювала рани, повертала до життя.

 5. Відгадайте загадку  

                                       

                                          Синя стрічка блищить,

                                          Щось тихенько гомонить

                                          І біжить собі, біжить

                                          Не зупиниться й на мить

                                                                                  (Річка)

– А що ж таке річка? :

Наші дослідники підготували повідомлення:

1 учень:  Річка  – це постійний потік води, який  тече в заглибленні.

 Річкою називають природний водотік, який має довжину понад 10 км,  а коротші –  це струмки.  В Україні 14 великих річок, 4 тисячі – малих.

Слайд 10    Дніпро – найбільша в Україні і третя за величиною в Європі річка.  Дніпро -  бере свій початок далеко за межами України – в Росії

Найбільші ліві притоки  Дніпра -  Ворскла, Самара, Десна, Сула.

2 учень: Найбільші праві притоки  Дніпра -  Прип`ять, Тетерів, Інгулець.

Всього Дніпро має майже 1500 приток.

Слайд 11   Одна з найбільших повноводних рік в Україні, Дністер, що протікає у семи областях . Дністер – бере початок у Карпатах і впадає в  Чорне море. Довжина ріки – 1 363 км . На півдні України впадає у Чорне море   Дунай.

6. Робота з книгою стор.113-114. Слайд 12-15  

Місце, де починається річка, називається витоком.

Заглиблення по якому постійно тече річка, називається – руслом.

Місце, де річка впадає в іншу  річку, озеро, море або океан називається – гирлом  .

Річка має правий і лівий берег. Якщо стати за напрямом течії, то праворуч буде правий берег, а ліворуч – лівий..

–Є праві і ліві притоки  . Річка може витікати з джерела, болота, озера. Річка може брати початок із гірських льодовиків.  Річки течуть як на рівнинах, так і в горах.

«Фізхвилинка» 

Із- за парт всі миттю встали,
Гарно спинки підрівняли.
Вгору тягнимось усі,
Мов трава в дрібній росі.
Потім легко всі присіли,
Наче ноги заболіли.
Потім встали, руки в боки
І зробили два підскоки.
Каблучками цок – цок.
І продовжим знов урок.

8. Працюємо далі. Відгадайте загадку:

 Серед поля лежить дзеркало–                                                   

 скло блакитне.

а рама зелена.           (ОЗЕРО )

9. Повідомлення вчителя :

Озеро – це водойма, яка утворилась в природній западині на поверхні Землі. В озера, яке тільки народилось, круті береги і глибоке нерівне дно.

Найглибше озеро в світі Байкал

На Україні налічується понад 20 тисяч озер, 30 з них є великими.

Слайд 16

На Поліській низовині більше 30 озер, серед яких найбільше – Світязь

Слайд 17

–У гирлі річки Дунай знаходяться найбільші за площею прісне озеро – Ялпуг

На узбережжі Чорного моря є озера-лимани  із солоною водою. Солоними озерами багатий Крим.  Найвідоміше – озеро Сиваш, з якого добувають кухонну сіль.

Слайд 18

Найвідоміше озеро Карпат – Синевір. Воно знаходиться на висоті 1000м.

Слайд 19

 Учень. Легенда про   озеро (індивідуальне завдання учня) . Ця історія сталася дуже давно, коли непрохідні карпатські ліси, швидкі ріки та високі гори належали одному багатому графу. Була у графа донька - красуня Синь. Струнка і гарна, обличчям біла, а очі сині, як небо в ясний день. Краще її не було в Карпатах! Чутка про дивовижну красу Синь розлетілася всюди. Багато парубків залицялось до неї, але Синь віддала своє серце молодому та красивому Виру - простому пастуху, у якого всього-то багатство було, що сопілка, на якій він вміло грав. Знаючи крутий характер свого батька, Синь стала зустрічатися зі своїм коханим потайки. Не було щасливіших закоханих на світі, ніж Синь і Вир.     Невдовзі про все стало відомо графу. Розгнівався він, місця собі не знайде: «Як простий пастух наважився претендувати на руку моєї дочки! За таку зухвалість він повинен поплатитися життям!». І наказав убити пастуха. Вистежили графські слуги Вира, коли він чекав на Синь, і скинули на нього зверху величезний камінь, який став його могилою. У ту мить, коли Вир віддав Богові душу, на серце Сині стало важко. Відчувши недобре, пташкою прилетіла вона на їхнє місце зустрічі і - о жах! - дівчина побачила кам'яну брилу з понівеченим тілом свого коханого Вира під нею. Горе Сині було невтішним. Обняла вона кам'яну могилу і гірко заридала. Вона плакала так довго, що незабаром на тому місці утворилося велике озеро з кришталево чистою водою і поглинуло Синь. Верховинці назвали його Синевир - на згадку про велику любов двох сердець, які лише у смерті змогли бути разом. Якщо не вірите, приїжджайте в Карпати, і ви побачите на власні очі невеликий острівець посеред озера - це вершина могили Сині і Вира.

  Повторимо назви озер:  Світязь, Сиваш, Синевір ,Ялпуг .

Відгадайте загадку:

  Не море, не земля,

  човни не плавають,

  і ходити не можна. ( Болото)

       Болото – це надмірно зволожена ділянка земної поверхні, на якій ростуть вологолюбиві рослини.  В Україні болота поширені  на Поліській низовині.                                                                                                                                                                                                                                                                Заросле болото нагадує зелену  луку. Води не видно, але ходити по ньому небезпечно. Досить ступити на цю «Луку» людині чи великій тварині, щоб потрапити у в’язке багно, з якого самому вибратися  дуже важко.

Слово вчителя: Діти, подивіться на карту України і скажіть , які є водойми на півдні України?

Слайд 30.   Так, це Чорне та Азовське моря.

 Море – це частина океану, яка заходить в сушу.

 Учень. Наша країна морська держава. Чорне море велике і глибоке. Його   називають морем молюсків. Воно мілке біля берегів. Береги у багатьох місцях вкриті піском.

    Азовське море набагато менше, ніж Чорне. Це море мілке і добре прогрівається сонячними променями.

    Азовське море унікальне тим, що в ньому живе дуже багато риби.

Тут добувають харчову сіль. На узбережжі Азовського моря є поклади залізних руд, нафти і газу.

V. Закріплення вивченого матеріалу, узагальнення та систематизація знань.

А тепер попрацюємо в зошитах і закріпимо вивчений сьогодні матеріал.

1.Розгадаємо ребус. Стор.50 самостійно

2. Гра «Так чи ні». ( плескають в долоні ) (дивлячись на час )

– Вода – найбільш поширена речовина на Землі – так.

– Чорне море називають морем молюсків  – так.

– Місце, де починається річка це притоки – ні.

 – Життя на Землі є можливим без води – ні.

– Ріка Дніпро бере свій початок в Україні – ні.

– Азовське море є глибшим за Чорне – ні.

– Найбільшим озером України є озеро Ялпуг – так.

– Найвідоміше озеро Карпат – Синевір – так.

– Найглибше озеро в світі – Ялпуг – ні.

- Всі ви, діти, молодці!

 VІІ. Рефлексія

– Вам сподобалося?

– Діти, а які завдання були найцікавішими? 

 – А що нового ви дізналися?

VIІІ. Підсумок уроку

Майбутнє нашої планети залежатиме від вас.

  А завершити наш урок я хочу такими словами:

ЛЮБИ ПРИРОДУ НЕ ЯК СИМВОЛ ДУШІ СВОЄЇ,

 ЛЮБИ ПРИРОДУ НЕ ДЛЯ СЕБЕ, ЛЮБИ ДЛЯ НЕЇ.
                            М. РИЛЬСЬКИЙ

– Мені сподобалося як ви працювали на уроці, ви були активні,

VI. Домашнє завдання.

   Опрацювати статтю підручника «Водойми України» ст.113-116.

 Слайд 20   Дякую за роботу !          

                    Успіхів Вам!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд № 2                                                        Слайд № 3

           

Слайд № 4                                                        Слайд № 5

           

Слайд № 6                                                        Слайд № 7

           

Слайд № 8                                                        Слайд № 9

           

 

 

 

Слайд № 10                                                        Слайд № 11

             

Слайд № 12                                                        Слайд № 13

             

Слайд № 14                                                        Слайд № 15

              

Слайд № 16                                                        Слайд № 17

               

 

 

 

Слайд № 18                                                        Слайд № 19

                

                                                    Слайд № 20

 

 

docx
Додано
4 лютого 2020
Переглядів
1965
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку