Володимир Дрозд «Білий кінь Шептало». Проблеми неординарних людей у суспільстві, їх знеособлення, свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності та мрії

Про матеріал
Володимир Дрозд «Білий кінь Шептало». Проблеми неординарних людей у суспільстві, їх знеособлення, свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності та мрії
Перегляд файлу

           Опорний заклад освіти «Ржищівська гімназія «Гармонія»

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку

 з української літератури

у 8 класі з теми

«Володимир Дрозд «Білий кінь Шептало».  Проблеми неординарних людей у суспільстві, їх знеособлення, свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності та мрії»

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                              Урок підготувала вчитель із української мови та літератури Ільїна Інна Іванівна

 

 

 

 

2024

Тема.  Володимир Дрозд «Білий кінь Шептало».  Проблеми неординарних людей у суспільстві, їх знеособлення, свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності та мрії 

Мета:

освітня: формувати уявлення про алегоричність образу коня Шептала, вміння характеризувати його образ; вміння висловлювати судження про життєвий вибір сучасної людини, її можливість зберегти свою індивідуальність; знаходити паралелі в сучасному житті; вміння зберігати власну індивідуальність у сучасному світі, залишатися людиною за будь-яких обставин.

розвивальна: розвивати навички вдумливого читання, переказування та коментування твору;

виховна: виховувати любов до літератури.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: мультимедійний комплекс, підручник, дошка, дидактичний роздатковий матеріал

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент. Налаштування учнів до уроку. Слайд 1

Вправа «Емоції».

(Учні переглядають відео, в якому звучить красива мелодія, на фоні якої розпускаються квіти)

-Діти, отримайте позитивні емоції, споглядаючи цю красу, сподіваюся, що ви отримаєте гарний заряд енергії,  наповнитеся дуже гарним настроєм і наш з вами урок буде дуже корисним та продуктивним.

ІІ.      Актуалізація опорних знань учнів.

Метод «Кроссенс» за життєписом Володимира Дрозда Слайд 2

  1.         - Ірина Жиленко, дружина митця, поетеса;

2   – оповідання «Білий кінь Шептало»;

3  – книжка новел і оповідань «Люблю сині зорі»;

4  – дитинство припало на Другу світову війну;

5  – журналіст;

6 – закінчив Київський університет імені Тараса Шевченка;

7 – входив до Спілки письменників України;

8 – родом з Чернігівщини;

9 – Володимир Дрозд

 

 1 2  38           9            4         5

                             7   6           

 

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної  діяльності.  Слайд 3

(Звучить вірш «Ти знаєш, що ти – людина»  у виконанні поета Василя Симоненка)

-         Діти, Ви звернули увагу, що на початку уроку я вам запропонувала відео, в якому кожна квітка розпускалася. Ось так і кожен із вас є такою квіткою, яка зараз в бутоні, але вона на шляху розквіту. І щоб по-справжньому квітнути, нести в цей світ тільки добро, то варто працювати над собою і варто пам’ятати в житті, що кожен із нас особистість. А щоб глибоко розуміти значення слова особистість,  потрібно  дуже старанно працювати над собою. Ось якраз уроки української літератури і несуть ось такий глибинний зміст про людську особистість, а  на сьогоднішньому уроці ми з вами продовжимо працювати над тим, щоб ви успішно зростали і розуміли життєві істини та принципи, які суттєво впливають на ваше становлення в житті.

IV. Оголошення теми та мети уроку.  

(Учні записують, тему уроку). Слайд 4

(Учитель виголошує мету уроку)

   Сьогодні на уроці ми поведемо мову про коня, якому В. Дрозд дав ім'я Шептало. Так, ім'я, а не кличку, оскільки надав своєму героєві багато людських рис. Ми розглянемо алегоричний образ коня Шептала, з'ясуємо, який інший образ вгадується під образом головного героя оповідання.

 Я. Головацький описав білого коня, що був при храмі Святовита — бога зелених плодів і воєнної здобичі. Цей кінь належав божеству, тільки жрець міг його годувати і сідати на нього. Кінь слугував для пророцтв перед початком великої справи.

Наші предки вірили в те, що колісницю Сонця возять білі коні. При арконському храмі пошановували білого коня, присвяченого Світовиду. Кельтську богиню творення Епону часто зображували верхи на білому коні. Отже, образ білого коня асоціюється з благородством, вищістю, обраністю.

Проблемне завдання.

-Діти, ми маємо вкінці уроку дати відповідь на просте питання: «Чому білий?»

(Робота з листом самооцінювання. Учні визначають свій попередній рівень знань з теми)

 

 

 

Слайд 5

 

V.    Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу. Слайд 6

1. Вправа «Поміркуймо»

- Яке враження на вас справив твір Володимира Дрозда «Білий кінь Шептало?

- Який епізод із твору справив на вас найбільше враження? Чому?

- До якого жанру належить цей твір? Обгрунтуйте свою думку.

- Визначте тему оповідання?

- Хто є головним героєм твору? 

- Чим відрізнявся кінь Шептало від гурту коней?

- Як Шептало поводився на пасовищі, під час водопою, в конюшні?

- Як поводив себе кінь, опинившись на волі?

- Про що свідчить той факт, що Шептало завжди виправдовував вчинки  конюха Степана?(бо звик до неволі, несвободи)

- Чи можна назвати повернення коня до конюшні особистим вибором?

2.Робота в групах за допомогою додатку  Padlet Слайд 7

Слайд 7А  (Правила роботи в групі)

Завдання для І групи

Дослідити образ білого коня в слов’янській міфології. Білий кінь: біологічні особливості.

Завдання для ІІ групи

Дослідити образ білого коня Шептала у творі.

Завдання для ІІІ групи

Дослідити проблематику твору.

3. Висвітлення  кінцевих результатів роботи в групах.

4.Проблемне питання

-Кого змалював автор в образі коня?

 VІ. Підбиття підсумків уроку.

 

1.Проблемне питання. Слайд 8

- Чому автор дає коневі кличку Шептало. Пов'яжіть ланцюжок слів.

              

Шептати— Шептало—Притишений—Приглушений

 

(Автор ніби озвучує те, що начебто мислить і почуває його герой. Це озвучення пригнічених міркування, почуттів, емоцій, бажань: «Змалку ненавидів табун, гурт і в загорожі, і на пасовиську волів бути сам».)

 

2.Бліц-думка. Слайд 9

 

-         Діти, чи доводилося вам спостерігати за натовпом людей? Кого ви насамперед виділяли? Із чим це пов’язано?

-         Діти, чи чули ви вислів «біла ворона»?

-         Що він означає?

-         Чи варто в житті бути «білою вороною»? Відповідь обгрунтуйте.

-         Як би нам жилося, якби всі були однакові?

-         Ви сьогодні прийшли в одязі білого кольору. Як ви думаєте, чому я перед вами поставила таке завдання?

Слово вчителя.

В закладі освіти ви навчаєтеся тимчасово. Вас попереду чекає цікаве та насичене життя. І я бажаю вам, діти, завжди вирізнятися з натовпу, але вирізнятися не зухвалістю, не зверхністю, не лицемірством, а порядністю, розумом, вихованістю та культурністю. Бо як писав Василь Симоненко: « Ти на землі – людина, І хочеш того чи ні – Усмішка твоя – єдина, Мука твоя – єдина, Очі твої – одні».

VІІ.      Контрольно-оцінювальний етап. Рефлексія. Слайд 10

  • Сьогодні на уроці я дізнався(-лася) про…
  • Найбільш цікавим було…
  • Я не зовсім розумів(-ла), а тепер розумію…
  • У майбутньому знання з цього уроку…

(Робота з листом самооцінювання. Учні визначають свій  рівень знань з теми на кінець уроку)

 

 

2.Самооцінювання. Слайд 11

Вправа «Кольорова палітра»

Зелений – високий рівень (10-12)

Оранжевий – достатній рівень (7-9)

Жовтий – середній рівень (4-6)

Червоний – початковий рівень (1-3)

VIІІ.    Домашнє завдання. Слайд 12

Різнорівневі завдання.

І.      Початковий РІВЕНЬ

Підготувати переказ уривку своїми словами, який найбільше вразив.

ІІ.        СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ

Виписати цитати, які яскраво розкривають образ коня Шептала.

ІІІ. ВИСОКИЙ РІВЕНЬ

Написати своє закінчення твору(фанфік)

 

 

docx
Додано
3 квітня
Переглядів
150
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку