Володимир Галактіонович Короленко «Сліпий музикант». Шлях до щастя головного героя Петра Попельського. Тема мистецтва в повісті.
Федонюк Наталія вчитель зарубіжної літератури
Любольський ЗЗСО І-ІІІ ст. № 3 Любомльської міської ради,
Цільова група :
Тривалість :
Мета:
Операційні цілі (завдання) :
Після закінчення уроку учень
знає
розуміє
вміє
може
Тип уроку: урок – дослідження з елементами аналізу художнього тексту
Методи і техніки :
Обладнання :
Допоміжні матеріали :
Інформаційний ресурс:
або https://youtube.com/watch?v=uK7n2PLk6VI
____________________________________________________________________
Структура уроку
«Людина створена для щастя, як птах для польоту»
В.Г.Короленко
2.1. Проведіть з учнями літературну гру «Перевір себе» (Додаток 3) і виясніть знання змісту повісті.
2.2. Запропонуйте учням переглянути буктрейлер «Сліпий музикант» (Додаток 4) https://youtu.be/wrFt9vGYpoc або https://youtube.com/watch?v=uK7n2PLk6VI
і запитайте:
Скажіть учням, що за допомогою звуків хлопчик осягнув стан душі.
2.3. Проведіть роботу з асоціаціями до слів «сліпий» та «музикант» (Додаток 5). Зверніться до дітей із запитаннями:
2.4.Запропонуйте прослухати запис народної пісні “Ой, там на горі тай женці жнуть” (Додаток 6).
2.5. Скажіть учням, що українські народні пісні завжди зворушували. Скільки в них буває туги та суму, скільки справжнього козацького завзяття! В українській пісні — душа нашого народу. Запитайте:
- Яка українська народна пісня згадується в повісті?
Підтвердіть словами з тексту ( книжка - Розділ другий - XIІ с.159).
- Які враженнями у вас про пісню?
- Які картини зринають у вашій уяві?
- На які роздуми налаштовує вас ця пісня?
- Які образи виникали у Петра, коли він слухав пісню? Зачитайте рядки з тексту (книжка - Розділ другий - XIII с. 160).
- Чому саме дядько Максим заохочував інтерес дитини до української народної пісні?
- Яку роль в його житті відіграла зустріч із дзвонарем Єгорієм?
- Що вивело Петра з духовної кризи?
- Що дала герою подорож зі сліпими кобзарями?
- Як змінився головний герой після пережитого під час мандрівки?
- Розкажіть, що змінилося в житті Петра після повернення?
2.6. Запропонуйте учням скласти логічний ланцюжок подій, які показують становлення Петруся під впливом Максима (Додаток 7). Запитайте:
- Яка ланка в ланцюжку круто повернула усе життя героя?
Отже, Петрусь зрозумів, що людина повинна боротися за право бути людиною, незважаючи на обставини.
2.7. Дайте завдання учням визначити ключові моменти духовного зростання Петра Попельського (Додаток 8).
3. Підсумкова частина
3.1. Підсумуйте з учнями, що таке щастядля головного героя повісті В. Короленка «Сліпий музикант» Петра Попельського.
3.2. Підсумуйте урок, скориставшись прийомом «Дружня порада» (Додаток 9)
3.3. Узагальніть вправою «Продовж речення» (Додаток 10).
3.4. На завершення уроку зачитайте дітям притчу “Прекрасний світ” (Додаток 11 )
Побажайте дітям завжди бачити прекрасний світ. Скажіть, що істинне щастя живе у них самих. Пам'ятайте, щасливий не той, хто отримує, а, той, хто дає. Простягайте руку допомоги. Діліться. Посміхайтесь.
3.5. Подякуйте учням за працю на уроці. Оцініть їхню роботу.
3.6. Задайте домашнє завдання: напишіть твір-роздум “Що для мене щастя?”
____________________________________________________________________
Додаток 1
Гра “Сонечко Щастя”
Сонечко, у центрі якого Щастя. Промінчики – це складові щастя, які кожен бачить по-своєму.
____________________________________________________________________
Додаток 2
«Темрява мистецтву не завада»
____________________________________________________________________
Додаток 3
Літературна гра «Перевір себе»
____________________________________________________________________
Додаток 4
Буктрейлер «Сліпий музикант»
https://youtu.be/wrFt9vGYpoc або https://youtube.com/watch?v=uK7n2PLk6VI
____________________________________________________________________
Додаток 5
Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
________________________________________________________________________________
Додаток 6
Народна пісня “Ой там на горі тай женці жнуть”
https://www.youtube.com/watch?v=ZCq2uFNJieQ
____________________________________________________________________
Додаток 7
Прийом «Логічний ланцюжок»
Створити ланцюжок подій, які показують становлення Петра.
(Музика Йохима - піаніно - Евеліна - дзвонар - шлях в монастир - весілля - народження дитини).
____________________________________________________________________
Додаток 8
Ключові моменти духовного зростання
(Народження — сліпота — турбота матері й дядька — заглиблення в себе — замкнутість — розгубленість — перебування серед сліпих співців — відродження душі — перший концерт.)
________________________________________________________________________________
Додаток 9
Прийом «Дружня порада»
Від імені літературного героя дайте своїм друзям поради, які були б важливими у їхньому житті.
Зразки відповідей:
1.Нічого не боятися.
2.Іти до поставленої мети.
3.Вірити в себе.
4. Ніколи не здаватися.
5. Допомагати нужденним.
____________________________________________________________________
Додаток 10
“Мікрофон”
____________________________________________________________________
Додаток 11
Притча “ Прекрасний світ”
«Одна людина знайшла скляний осколок, піднесла його до очей і побачила прекрасний світ: людей, будинки, ліс, гори, річку. Осколок їй сподобався, але здався звичайним, зовсім не цінним. Тоді вона взяла скло і одну його сторону позолотила. Осколок став цінною річчю. Але коли людина знову піднесла його до очей, то не побачила людей, будинків, лісу, гір, річки – всього того, що вона бачила раніше. Вона бачила тільки себе».
____________________________________________________________________
Володимир Галактіонович Короленко «Сліпий музикант». Шлях до щастя головного героя Петра Попельського. Тема мистецтва в повісті.
Федонюк Наталія вчитель зарубіжної літератури
Любольський ЗЗСО І-ІІІ ст. № 3 Любомльської міської ради,
Цільова група :
Тривалість :
Мета:
Операційні цілі (завдання) :
Після закінчення уроку учень
знає
розуміє
вміє
може
Тип уроку: урок – дослідження з елементами аналізу художнього тексту
Методи і техніки :
Обладнання :
Допоміжні матеріали :
Інформаційний ресурс:
або https://youtube.com/watch?v=uK7n2PLk6VI
____________________________________________________________________
Структура уроку
«Людина створена для щастя, як птах для польоту»
В.Г.Короленко
2.1. Проведіть з учнями літературну гру «Перевір себе» (Додаток 3) і виясніть знання змісту повісті.
2.2. Запропонуйте учням переглянути буктрейлер «Сліпий музикант» (Додаток 4) https://youtu.be/wrFt9vGYpoc або https://youtube.com/watch?v=uK7n2PLk6VI
і запитайте:
Скажіть учням що, за допомогою звуків хлопчик вчився осягати стан душі і кольорів.
2.4. Проведіть роботу з асоціаціями (паралелі) до слів «сліпий» та «музикант» (Додаток 5). - Радість і горе, світло і пітьма… Зверніться до дітей із запитаннями:
2.5. Скажіть учням, що українські народні пісні завжди зворушували: скільки в них буває туги та суму, скільки справжнього козацького завзяття! В українській пісні — душа нашого народу.
- Яка українська народна пісня згадується в повісті?
- Знайдіть і зачитайте у тексті рядки, в яких говориться про українську пісню. («Це не хлопські пісні… Це пісні дужого, вільного народу.») ( книжка Розд. XI с.159). Обміняйтеся враженнями про пісню:
- Які картини зринають у вашій уяві?
- На які роздуми налаштовує вас ця пісня?
- Які образи виникали у Петра, коли він слухав пісню? Зачитайте рядки з тексту. (книжка Розд. XIII с. 160)
- Чому саме дядько Максим заохочував інтерес Петруся до української народної пісні?
- Яку роль в житті Петра відіграла зустріч із дзвонарем Єгорієм? (У Петра з’явилася думка, що доля сліпих – зло й образа. У нього почалася душевна криза, він озлобився на життя)
- Що вивело Петра з духовної кризи? (Подорож зі сліпими співцями до Почаївської лаври)
- Що дала Петрові подорож зі сліпими кобзарями?
- Як змінився Петро після пережитого під час мандрівки?
2.6. Запропонуйте учням класти логічний ланцюжок подій, які показують дорослішання Петруся під впливом Максима з власного погляду на життя (Додаток 6). Запитайте:
- Яка ланка в ланцюжку круто повернула усе життя героя? (Перше кохання). Отже, Петрусь зрозумів, що людина повинна боротися за право бути людиною, незважаючи на обставини.
2.7. Дайте завдання учням визначити ключові моменти духовного зростання Петра Попельського (Додаток 7).
3. Підсумкова частина
3.1. Підсумуйте з учнями, що для головного героя повісті В. Короленка «Сліпий музикант» Петра Попельського щастя полягає в тому, що він знайшов себе: Він став музикантом. До свого першого концерту він пройшов тяжкий шлях, на якому були розчарування у собі, горе, сльози, душевна криза. Завдяки дядькові Максиму, Петро знайшов у собі сили перебороти себе, здолати обставини, пов'язані зі сліпотою.
Герой дійсно прозрів, тому що побачив реальне життя, пізнав його і зміг подарувати своє мистецтво людям. Окрім того, Петрові пощастило, що він зустрів Евеліну. Дівчина покохала його і вийшла за нього заміж. Отже, він щасливий ще й тим, що пізнав кохання, має сім'ю, маленького сина, який народився зрячим. У нього попереду щасливе майбутнє.
3.2. Підсумуйте урок, скориставшись прийомом «Дружня порада» (Додаток 8)
3.3. Підсумуйте урок вправою «Продовжи речення» (Додаток 9).
3.4. На завершення уроку зачитайте дітям притчу “Прекрасний світ” (Додаток 10 )
Побажайте дітям завжди бачити прекрасний світ. Скажіть, що істинне щастя поміщене у них самих. Не витрачайте часу і зусиль у пошуках достатку, радості і душевного спокою у навколишньому світі. Пам'ятайте, щасливий не той, хто отримує, а, той, хто дає. Простягайте руку допомоги. Діліться. Посміхайтесь.
____________________________________________________________________
Додаток 1
Гра “Сонечко Щастя”
Сонечко, у центрі якого Щастя. Промінчики – це складові щастя: ( на кінці промінчиків дописати складові щастя):
____________________________________________________________________
Додаток 2
«Темрява мистецтву не завада»
____________________________________________________________________
Додаток 3
Літературна гра «Перевір себе»
____________________________________________________________________
Додаток 4
Буктрейлер «Сліпий музикант»
https://youtu.be/wrFt9vGYpoc або https://youtube.com/watch?v=uK7n2PLk6VI
____________________________________________________________________
Додаток 5
Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
________________________________________________________________________________
Додаток 6
Прийом «Логічний ланцюжок»
(Музика Йохима - піаніно - Евеліна - дзвонар - шлях в монастир - весілля - народження дитини).
____________________________________________________________________
Додаток 7
Ключові моменти духовного зростання
(Народження — сліпота — турбота матері й дядька — заглиблення в себе — замкнутість — розгубленість — перебування серед сліпих співців — відродження душі — перший концерт.)
________________________________________________________________________________
Додаток 8
Прийом «Дружня порада»
Від імені літературного героя дайте своїм друзям поради, які були б важливими у їхньому житті, поради від імені Петруся.
(1.Нічого не боятися.
2.Іти до поставленої мети.
3.Вірити в себе.
4. Ніколи не здаватися.
5. Допомагати тим, хто потребує допомоги.)
____________________________________________________________________
Додаток 9
“Мікрофон”
____________________________________________________________________
Додаток 10
Притча “ Прекрасний світ”
«Одна людина знайшла скляний осколок, піднесла його до очей і побачила прекрасний світ: людей, будинки, ліс, гори, річку. Осколок їй сподобався, але здався звичайним, зовсім не цінним. Тоді вона узяла скло і одну його сторону позолотила. Осколок став цінною річчю. Але коли людина знову піднесла його до очей, то не побачила людей, будинків, лісу, гір, річки – всього того, що вона бачила раніше. Вона бачила тільки себе».
____________________________________________________________________