Володимир Винниченко..„Федько-халамидник”. Цікава історія з життя письменника

Про матеріал

Тема уроку: Володимир Винниченко..„Федько-халамидник”.

Цікава історія з життя письменника

Мета уроку:

Навчальна: познайомити учнів з такою постаттю в українській літературі як Володимир Винниченко, вміти розповідати цікаві епізоди з життя письменника, вміти проводити паралель між особистим життям автора і сюжетом твору;

Розвивальна: розвивати навички аналізу епічного твору, вміння висловлювати свою думку, коментувати окремі епізоди, висловлювати своє ставлення до літературних персонажів;

Виховна: виховувати усвідомлення найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину душевно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: портрет Володимира Винниченка, презентація, підручник.

Перегляд файлу

Урок № 26

 

Тема уроку: Володимир Винниченко..„Федько-халамидник”.

Цікава історія з життя письменника

 

Мета уроку:

Навчальна: познайомити учнів з такою постаттю в українській літературі як Володимир Винниченко, вміти розповідати цікаві епізоди з життя письменника, вміти проводити паралель між особистим життям автора і сюжетом твору;

Розвивальна: розвивати навички аналізу епічного твору, вміння висловлювати свою думку, коментувати окремі епізоди, висловлювати своє ставлення до літературних персонажів;

Виховна: виховувати усвідомлення найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину душевно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: портрет Володимира Винниченка, презентація, підручник.

 

Епіграф до уроку:       Талановита людина талановита у всьому

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Первірка д/з

Письмово дати відповідь на питання в зошиті

  • З якою метою Леся Українка написала поезію «Як дитиною, бувало...»? Що свідчить про автобіографічність цього твору?
  • Чому, на ваш погляд, поетеса насолоджується тишею морською (Леся Українка «Тиша морська»)? Власну думку обґрунтуйте.

2. Робота з картками

Картка № 1

  1. Що вам відомо про Лесю Українку?
  2. Висловіть власне ставлення до гордості як риси характеру? Особисті міркування обґрунтуйте, наводячи приклади зі свого досвіду та твору Лесі Українки «Як дитиною, бувало...»

Картка № 2

  1. Що вам відомо про Лесю Українку?
  2. Для чого, на вашу думку, Леся Українка написала поезію «Тиша мор­ська»?

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

  1. Робота з епіграфом
  2. Бесіда
  • Назвіть українських митців, талант яких виявився в багатьох галузях
  • Чи чули ви коли-небудь про таку людину як Володимир Винниченко? (якщо чули, то що саме?)
  • Чи знаєте ви якісь твори цього письменника?
  1. Слово вчителя.

Сьогодні на уроці ми з вами познайомимося з дивовижною постаттю української літератури — Володимиром Винниченком. Розглянемо цікаві епізоди його біографії. Почнемо розглядати його оповідання „ Федько-халамидник ”.

Отже, запишіть тему уроку «Володимир Винниченко. Цікава історія з життя письменника.„Федько-халамидник”.

Визначимо мету уроку.

На цьому уроці

Ми дізнаємося…                                 Ми навчимося…

Ми будемо розвивати…                    Ми будемо виховувати…

 

IV.  СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Слово вчителя

Серед когорти українських митців яскравою зіркою світить творчість Володимира Винниченка – письменника, художника, драматурга, відомого політика та патріота.

Звертається увага школярів на портрет В. Винниченка: високе, світле чоло, глибокий, розумний, проникливий погляд — весь обрис свідчить про титанічну натуру, сповнену сталевої міці, сили волі, завзяття, гран­діозної енергії і витримки, але водночас добру і душевну людину. Чарів­на посмішка й ласкавий погляд темно-голубих очей, отінених чорним віями, робили його кремезну постать дуже симпатичною й навівали до­вір'я до нього.

  1. Повідомлення учнів про біографію письменника (Випереджальні завдання) + перегляд презентаціїї

 

Я виріс у тих степах, з тими волами, шуліками, задуманими могилами.

Вечорами я слухав, як співали журавлі біля криниць у ярах, а удень ширина степів навівала сум безкрайності. В тих теплих степах вироблялась кров моя і душа моя.

В. Винниченко

ВОЛОДИМИР КОСТЯНТИНОВИЧ ВИННИЧЕНКО

(1880-1951)

Народився Володимир Винниченко 26 липня 1880 року в Херсон­ській губернії Єлисаветградського повіту (тепер Кіровоградська об­ласть). Батько, Кирило Васильович, безземельний селянин, був найми­том при економії поміщика Бодіско. Мати, Докія Павленко, від першого шлюбу вже мала трьох дітей — Андрія, Василя, Марію. Малий В. Винни­ченко з'явився на світ і зростав на півдні України.

Володимир вступає до Єлисаветградської чоловічої класичної гімна­зії, де вчиться на кошти брата, але закінчити її не пощастило. У 14-літ- ньому віці написав свій перший літературний твір. То була поема про За­порозьку Січ, за яку автор, як він сам згадував, «дістав перше політичне ув'язнення в гімназії (тиждень темного карцеру)».

Під впливом Шевченкового «Кобзаря» юнак пробує сили у красно­му письменстві.

Склавши екстерном у Златопільській гімназії (нині Кіровоградщина) іспити, Винниченко у 1900 році вступає на правничий (юридичний) фа­культет Київського університету. Проте вже з другого курсу його виклю­чили. Студент виявився бунтарем і одразу поринув в активне політичне життя київської молоді, став одним із лідерів Революційної української партії. Окрім того, від самого початку своєї появи в Києві Володимир увійшов до кола місцевої української інтелігенції, яку влада завжди тримала «на прицілі». Передовсім варто згадати ім'я відомого мецена­та й громадського діяча Євгена Чикаленка, який став для Винниченка літературним «хрещеним батьком», оскільки завдяки саме його напо­ляганням на сторінках журналу «Киевская старина» було надрукова­но (1902) перше оповідання молодого прозаїка «Сила і краса» (пізніше назва — «Краса і сила»). У будинку Чикаленка на Маріїнсько-Благові- щенській вулиці влаштовувалися літературні вечори, на які приходив і Винниченко. Серед його знайомих тієї пори були Б. Грінченко, Леся Українка, родина Юркевичів, Старицькі, Лисенки і, звичайно, перейня­та революційною боротьбою молодь, яка ставила за мету соціальне і на­ціональне визволення України...

В. Винниченко як дитячий письменник «починається» з оповідання «Кумедія з Костем» (1909).

У роки реакції, переслідувань, арештів письменник знаходиться в Лук'я- нівській тюрмі. Бере активну участь у революційних подіях 1905, 1917 рр.

23 вересня 1920 р. Винниченко залишає рідну землю назавжди. По­літична «кар'єра» закінчилася повним крахом — тяжкими і гіркими роками еміграції, перебуванням у фашистському концтаборі (за член­ство в комуністичній партії Франції і відмову служити «новому режи­му»), хворобами, напівголодним і напівзлиденним існуванням та перед­часною смертю.

6 березня 1951 року письменник помер у своєму «Закутку» (назва са­диби) у селі Мужен біля Канн (Франція).

  1. Складання «доміно» за біографією В. Винниченка
  2. Перегляд відео «В. Винниченко – художник»
  3. Бесіда
  • Назвіть відомі вам твори про дітей?
  • Що в них цікавого?
  1. Слово вчителя.

Сьогодні ми почнемо знайомство з оповіданням В. Винниченка «Федько-халамидник».

Як свідчать рідні та близькі, Володимир Винниченко в дитинстві дуже нагадував свого ж таки літературного героя – Федька-халамидника з однойменного оповідання. Він змалку звик чинити наперекір загальноприйнятому, домагатися свого всупереч  усіляким обставинам.

„ Наче біс який сидів у хлопцеві! Спокій був його ворогом…”. – ця авторська характеристика Федька-халамидника цілком стосується й самого автора.

У спогадах матері письменника є чимало деталей, які повторюють історію Федька-халамидника. „ Сусідських дітей тримав трохи… в терорі, бо був дуже сильний для свого віку й волевий, упертий… Надзвичайно любив волю, повітря, рух. Був гордим, незалежним у вчинках і рішеннях правдолюбцем.

  1. Теорія літератури

Оповідання - невеликий прозовий твір, сюжет якого ґрунтується на певному (рідко кількох) епізоді з життя одного (іноді кількох) персонажу.

 епічний твір - Цей рід літератури охоплює безліч прозових жанрів, наприклад: роман, саґа, оповідання, новела, казка,народні казки ,легенда, загадка, детектив, памфлет, обрамлення і т. д.

головний герой - персонаж, який у різних видах мистецтва грає провідну роль, зазвичай протиставляється антагоністові. Цей термін виник у Давній Греції, коли в 534 до н. е. році зі своїм хором в Афінах виступив «батько античної трагедії» Феспіс.

другорядний герой – персонажі, що мають опосередковане значення у творі.

  1. Історія написання твору

Перше знайомство читачів з цим відчайдухом відбулося ще 1912 р., коли оповідання про нього з’явилося друком на сторінках київської газети "Рада". Винниченкові було тоді тридцять два роки, і мешкав він далеко від України – у Франції. Отож як літературний персонаж Федько-Халамидник має французьку "прописку".

  1. Читання твору учнями.
  2. . Словникова робота.

а) Тлумачення невідомих слів.
Халамидник – бешкетник, пустун, урвитель.
Незабрукована – вулиця, не вимощена камінням.
Розсотувати – розмочувати, розкручувати.
Набакир – набік.
Проскура – церковний хлібець.
Ринва – труба або жолоб для стікання води.
Пацати – ляскати по воді.
Випещені – доглянуті.
Шворка – тонкий мотузок.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

 

1. «Влучний постріл»

  1. Коли народився Володимир Винниченко?   (26) липня 1880 року).
  2. Де народився Володимир Винниченко?   (в Єлисаветграді, Херсонської губернії в селянській родині).

 

  1. Де навчався письменник?   (у сільській школі та у Єлизаветградській гімназії, Златопільська гімназія).

 

  1. Чому Винниченко був виключений з Єлизаветградської гімназії?

(через конфлікт з адміністрацією, бо носив український одяг, розмовляв українською мовою, мав незалежну поведінку).

 

  1. Як називалося перше оповідання письменника?      («Краса і сила»)

 

  1. В якому оповіданні Володимира Винниченка герой нагадує автора?    (оповідання «Федько-халамидник»)

 

2. Скласти сенкан про В. Винниченка

1. Іменник (тема)

2. Два прикметника

3. Три дієслова

4. Речення — висловлювання з теми

5. Синонім до теми

 

VІ.   ПІДСУМОК УРОКУ

  1. Рефлексія

«Незакінчене речення»

Я знаю..                        Я зрозумів…                      Я запам’ятав…     Я навчився …              Я спробую…

 

  1. Слово вчителя

 Отже, на цьому уроці ми  познайомилися з цікавим епізодом з життя письменника. З’ясували які твори належать Володимирові Винниченкові і що саме оповідання «Федько-халамидник» є дещо автобіографічним твором, бо прототипом героя є сам автор.

 

VІІ.  ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ

VІІІ.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Обов’язкове загальне:

Прочитати оповідання «Федько-Халамидник», с. 78-99.   Скласти план до твору

Знати біографію В. Винниченка

За бажанням    1. Намалювати ілюстрації до оповідання

1

 

doc
Додано
8 березня 2018
Переглядів
3015
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку