У розробці уроку запропоновано провести підсумковий урок у І семестрі у формі літературної вікторини. Подано типи конкурсних завдань та методичні ремарки до них.
Урок-вікторина з української літератури в 6 класі
Тема: Я люблю українську літературу
Мета: узагальнити знання, вміння та навички, засвоєні впродовж І семестру; розвивати мовлення, мислення, увагу, пам’ять; виробляти шанобливе ставлення до літературного слова, його митців.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань, умінь і навичок.
Обладнання: портрети письменників, ілюстрації, роздавальний матеріал, картки із завданнями.
Перебіг уроку
Хто українську літературу вивчає,
той країну свою пізнає.
Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Учитель зачитує вислів, а учні міркують над його значенням.
Оголошення теми і мети уроку.
Опрацювання навчального матеріалу.
Методична ремарка. Клас об’єднано у три команди, кожна з яких обирає капітана і вигадує назву.
І конкурс «Назви письменника».
Учитель показує командам портрети майстрів художнього слова. Діти мають назва ім’я та прізвище (за це отримують 1 бал). Якщо учні зможуть назвати ще деякі факти з біографії, то команда одержить додатковий 1 бал.
ІІ конкурс «Повний кошик»
На заздалегідь вирізаних із паперу кошичках учні записують назви всіх вивчених протягом І семестру творів. Крім того, діти можуть уписати твори письменників рідного краю (зокрема Волині) та твори, підготовлені на уроки позакласного читання. Через певний час учні з різних команд по черзі зачитують твори, а решта учасників вікторини викреслюють назви, які повторюються в їхніх «кошичках». За кожний правильно названий твір команда отримує 1 бал. Звісно, перемагає та команда, котра найбільше пригадала творів.
Методична ремарка. Вивчені твори: «У ржі на межі», «Ой біжить мала дівчина», «Проведу я русалочку до бору», «Заплету віночок», «Ой вінку мій, вінку», «Купайло, Купайло», «Маяло житечко, маяло», «Там у полі криниченька», «Ой хто, хто Миколая любить», «Засівна», «Нова радість стала», «Добрий вечір тобі, пане господарю!», «Щедрик, щедрик, щедрівочка», «Ой весна, весна – днем краска», «Ой кувала зозуленька», «Кривий танець», «Ой ти, коте, коточок», «Ой ну, люлі, дитя, спать», «Ще не вмерла Україна», «Молитва за Україну», «Ой у лузі червона калина похилилася», «Євшан-зілля», «Думка» («Тече вода в синє море…»), «Іван Підкова», «Мрії», «Як дитиною бувало…», «Тиша морська», «Джури козака Швайки», «Федько-халамидник», «Кумедія з Костем».
ІІІ конкурс «Назви твір за цитатою»
Представникам команд потрібно назвати вид пісні або назву художнього твору, з якого наведено рядки.
Добрий вечір тобі, пане господарю, радуйся!
Ой радуйся, земле, Син Божий народився.
(Колядка)
***
Загадаю тобі три загадочки.
Як угадаєш – до батька пущу.
Не вгадаєш – до себе візьму.
(Русальна)
***
Краще в ріднім краї милім
Полягти кістьми, сконати,
Ніж в землі чужій, ворожій
В славі й шані пробувати!
(«Євшан-зілля»)
***
Ой ти, коте, коточок!
Не ходи рано в садочок… (Колискова)
***
В чистій любові до краю
Ти нас, Боже, зрости.
(«Молитва за Україну»)
***
Золоті серпи мали,
Срібнії юрочки,
Що в’язали снопочки.
(Жниварська пісня)
***
Руки в кишені, картуз набакир, іде, не поспішає. Але тікать і не пробуй, він усяку собаку випередить («Федько-халамидник»).
***
Прилетіла ластівочка,
Стала собі щебетати,
Господаря викликати…
(Щедрівка)
***
Ой пущу віночок
На биструю воду.
На щастя, на долю,
На милого вроду.
(Купальська пісня)
***
Принесла я вам літечко
Ще й запашне зіллячко… (Веснянка)
***
Проведу я русалочки до бору,
Сама вернуся додому!
(Русальна пісня)
***
Чорне море ще всміхнеться,
І Дніпро зрадіє,
Що на нашій Україні
Доленька доспіє.
(Гімн)
***
Не хилися, червона калино,
маєш білий цвіт.
Не журися, славна Україно,
маєш добрий рід.
(«Ой у лузі червона калина похилилася»)
***
Як би я тепер хотіла
У мале човенце сісти
І далеко на схід сонця
Золотим шляхом поплисти!
(«Морська тиша»)
***
Та й вижала три квітки:
Що первую сонливу,
А другую дрімливу,
А третюю щасливу.
(Колискова)
***
Було колись – в Україні
Лихо танцювало,
Журба в шинку мед-горілку
Поставцем кружала.
(«Іван Підкова»)
IV конкурс «Битва капітанів»
Капітани команд виходять до дошки. Учитель зачитує твердження, а учні повинні лише відповісти: «Так!» або «Ні!» Якщо хтось із капітанів відповів неправильно, інші мають право відповісти. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Гра «Так! – Ні!»
V конкурс «Пантоміма»
Представники команд отримують картку з назвою твору. За допомогою міміки й жестів учасники показують цю назву, щоб інша команда могла її відгадати. За правильну відповідь конкурсанти отримують 5 балів.
Підсумок конкурсу.
Переможці отримують сертифікат на 12 балів з української літератури, команди, що посіли 2 і 3 місце, – сертифікати на 11 і 10 балів з української літератури відповідно.
Розробник – учитель української мови та літератури Княгининівської спеціалізованої школи-інтернату І-ІІІ ст. «Центр освіти та соціально-педагогічної підтримки», кандидат філологічних наук Іванна Мислива-Бунько