Урок-вікторина "Я люблю українську літературу" (Конспект підсумкового уроку з української літератури для 6-го класу)

Про матеріал

У розробці уроку запропоновано провести підсумковий урок у І семестрі у формі літературної вікторини. Подано типи конкурсних завдань та методичні ремарки до них.

Перегляд файлу

Урок-вікторина з української літератури в 6 класі

Тема: Я люблю українську літературу

Мета: узагальнити знання, вміння та навички, засвоєні впродовж І семестру; розвивати мовлення, мислення, увагу, пам’ять; виробляти шанобливе ставлення до літературного слова, його митців.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань, умінь і навичок.

Обладнання: портрети письменників, ілюстрації, роздавальний матеріал, картки із завданнями.

Перебіг уроку

Хто українську літературу вивчає,

той країну свою пізнає.

Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Учитель зачитує вислів, а учні міркують над його значенням.

Оголошення теми і мети уроку.

Опрацювання навчального матеріалу.

Методична ремарка. Клас об’єднано у три команди, кожна з яких обирає капітана і вигадує назву.

І конкурс «Назви письменника».

Учитель показує командам портрети майстрів художнього слова. Діти мають назва ім’я та прізвище (за це отримують 1 бал). Якщо учні зможуть назвати ще деякі факти з біографії, то команда одержить додатковий 1 бал.

ІІ конкурс «Повний кошик»


C:\Users\Admin\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20180312_142855.jpg

На заздалегідь вирізаних із паперу кошичках учні записують назви всіх вивчених протягом І семестру творів. Крім того, діти можуть уписати твори письменників рідного краю (зокрема Волині) та твори, підготовлені на уроки позакласного читання. Через певний час учні з різних команд по черзі зачитують твори, а решта учасників вікторини викреслюють назви, які повторюються в їхніх «кошичках». За кожний правильно названий твір команда отримує 1 бал. Звісно, перемагає та команда, котра найбільше пригадала творів.


 

Методична ремарка. Вивчені твори: «У ржі на межі», «Ой біжить мала дівчина», «Проведу я русалочку до бору», «Заплету віночок», «Ой вінку мій, вінку», «Купайло, Купайло», «Маяло житечко, маяло», «Там у полі криниченька», «Ой хто, хто Миколая любить», «Засівна», «Нова радість стала», «Добрий вечір тобі, пане господарю!», «Щедрик, щедрик, щедрівочка», «Ой весна, весна – днем краска», «Ой кувала зозуленька», «Кривий танець», «Ой ти, коте, коточок», «Ой ну, люлі, дитя, спать», «Ще не вмерла Україна», «Молитва за Україну», «Ой у лузі червона калина похилилася», «Євшан-зілля», «Думка» («Тече вода в синє море…»), «Іван Підкова», «Мрії», «Як дитиною бувало…», «Тиша морська», «Джури козака Швайки», «Федько-халамидник», «Кумедія з Костем».

ІІІ конкурс «Назви твір за цитатою»

Представникам команд потрібно назвати вид пісні або назву художнього твору, з якого наведено рядки.

Добрий вечір тобі, пане господарю, радуйся!

Ой радуйся, земле, Син Божий народився.

(Колядка)

***

Загадаю тобі три загадочки.

Як угадаєш – до батька пущу.

Не вгадаєш – до себе візьму.

(Русальна)

***

Краще в ріднім краї милім

Полягти кістьми, сконати,

Ніж в землі чужій, ворожій

В славі й шані пробувати!

(«Євшан-зілля»)

***

Ой ти, коте, коточок!

Не ходи рано в садочок… (Колискова)

***

В чистій любові до краю

Ти нас, Боже, зрости.

(«Молитва за Україну»)

***

Золоті серпи мали,

Срібнії юрочки,

Що в’язали снопочки.

(Жниварська пісня)

***

Руки в кишені, картуз набакир, іде, не поспішає. Але тікать і не пробуй, він усяку собаку випередить («Федько-халамидник»).

***

Прилетіла ластівочка,

Стала собі щебетати,

Господаря викликати…

(Щедрівка)

***

Ой пущу віночок

На биструю воду.

На щастя, на долю,

На милого вроду.

(Купальська пісня)

***

Принесла я вам літечко

Ще й запашне зіллячко… (Веснянка)

***

Проведу я русалочки до бору,

Сама вернуся додому!

(Русальна пісня)

***

Чорне море ще всміхнеться,

І Дніпро зрадіє,

Що на нашій Україні

Доленька доспіє.

(Гімн)

***

Не хилися, червона калино,

маєш білий цвіт.

Не журися, славна Україно,

маєш добрий рід.

(«Ой у лузі червона калина похилилася»)

***

Як би я тепер хотіла

У мале човенце сісти

І далеко на схід сонця

Золотим шляхом поплисти!

(«Морська тиша»)

***

Та й вижала три квітки:

Що первую сонливу,

А другую дрімливу,

А третюю щасливу.

(Колискова)

***

Було колись – в Україні

Лихо танцювало,

Журба в шинку мед-горілку

Поставцем кружала.

(«Іван Підкова»)

 

IV конкурс «Битва капітанів»

Капітани команд виходять до дошки. Учитель зачитує твердження, а учні повинні лише відповісти: «Так!» або «Ні!» Якщо хтось із капітанів відповів неправильно, інші мають право відповісти. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.

Гра «Так! – Ні!»

  1. Русальні пісні належать до пісень літнього циклу (Так).
  2. Купальські пісні співали під час купання в річці чи озері (Ні).
  3. Вертеп – це ляльковий театр (Так).
  4. Щедрувальники – це господарі, які накривали щедрий та багатий стіл для гостей (Ні).
  5. Колядки співали на Новий рік (Ні).
  6. Центральними образами колискових є дитина, котики, гулі (Так).
  7. Русальні пісні співають на Купала (Ні).
  8. Твір «Євшан-зілля» належить до прозових (Ні).
  9. Гудець не зміг переконати ханського сина повернутися додому (Ні).
  10. Під впливом пахощів євшан-зілля половецький син побачив Київ, князів (Ні).
  11. Т. Шевченко народився на Черкащині (Так).
  12. Змалку Тарас мав талант письменника (Ні).
  13. Малий Тарас служив козачком у Карла Брюллова (Ні).
  14. У вірші «Думка» Т. Шевченка козак пішов шукати дівчину (Ні).
  15. Духовим гімном України є твір «Молитва» (Так).
  16. У творі «Іван Підкова» козаки збираються в похід на Москву (Ні).
  17. Перший твір Леся Українка написала у 13 років (Ні).
  18. Леся Українка знала 10 іноземних мов (Так).
  19. Леся Українка здобула освіту в жіночій гімназії (Ні).
  20. Батько Федька був багатою людиною (Ні).
  21. Толя був найкращим другом Федька (Ні).
  22. Федько не обманював батька (Так).

V конкурс «Пантоміма»

Представники команд отримують картку з назвою твору. За допомогою міміки й жестів учасники показують цю назву, щоб інша команда могла її відгадати. За правильну відповідь конкурсанти отримують 5 балів.

Підсумок конкурсу.

Переможці отримують сертифікат на 12 балів з української літератури, команди, що посіли 2 і 3 місце, – сертифікати на 11 і 10 балів з української літератури відповідно.

 

Розробник – учитель української мови та літератури Княгининівської спеціалізованої школи-інтернату І-ІІІ ст. «Центр освіти та соціально-педагогічної підтримки», кандидат філологічних наук Іванна Мислива-Бунько

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Старко Ганна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Procenko Vitaliy
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
12 березня 2018
Переглядів
12829
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку