Володимир Винниченко «Федько-халамидник» Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість

Про матеріал
Урок у 6 класі. Представлений конспект і презентація. Матеріал містить елементи STEM-освіти. Учні вже в шостому класі обговорюють права та обов`язки людини; використовуючи під час уроку мобільні додатки, знаходять визначення ключових понять теми уроку. Аналізують дії, вчинки головного персонажа, створюючи групові проєкти. На уроці використано елементи театральної педагогіки. Після перегляду сценок учні наклеюють на листах А3 риси характеру Федька. Шестикласники знають, за що отримують оцінки, оскільки на початку уроку вчитель проводить інструктаж.
Перегляд файлу

Володимир Винниченко «Федько-халамидник»

Урок-мандрівка сторінками оповідання

Мета: допомогти учням сформувати свою позицію щодо поведінки та вчинків людей, поваги до прав людини, ціннісного ставлення до людини, поваги до людської гідності як складових громадянської компетентності, продовжити роботу щодо аналізування характеристики щедрого на добро головного героя твору як особистості;
сприяти умінню дискутувати;
виховувати людяність,  порядність, чесність. 

Тип уроку: комбінований (з використанням ІКТ)

Обладнання: аудіозаписи, підручник, ілюстрації до твору, презентація, портрет В.Винниченка.

Міжпредметні зв’язки: українська мова, правознавство, музика, живопис.

 

Хід уроку

Коли ти маєш вчинити щось погане, сім раз подумай – і не вчини, а добро роби не думаючи.

 М.Рильський

  1. Актуалізація.

Багато зір на небі, багато й людей на Землі. По-різному світять зорі, різні характери мають люди. Ідеальних немає, але наблизитись до ідеалу може кожен.

Осягнути  це допоможе оповідання В.К.Винниченка «Федько-халамидник». Отже, продовжуємо мандрувати  країною Літератури.

Нагадаю,про процес оцінювання:

  • бути максимально чесними щодо своїх відповідей;
  • Так / Ні  – я ставлю вам запитання, ви відповідаєте так чи ні;
  • бути чесними та чемними під час взаємооцінювання;
  • активність і правильність вашої роботи допоможуть побачити мені мої помічниці, що працюватимуть з вами.
  • Думаю, ви помітили у себе на столах різнокольорові сердечка. Вони допоможуть нам зрозуміти гру акторів, адже найголовніша оцінка для театралів – прихильність глядачів, якими ви будете. Ми з вами маємо оцінити,чи розкрили актори риси характеру персонажів. Отже, червоне – повною мірою розкрили, жовте – не до кінця показали характер персонажа, синє – на жаль, не розкрили взагалі.
  • Усе це оцінювання доповнить ваше портфоліо, що є накопиченням, як капітал у банку.

           Тож розпочнімо нашу подорож.

 Забезпечення емоційної готовності до уроку. Візуалізація.

(звучить «Місячна соната» В.Бетховена)

Чому саме «Місячна соната» Л. В. Бетховена прозвучала на початку уроку?

Оповідання «Федько-халамидник» завершилося несподівано. Таким зображенням фіналу Винниченко подібний до композитора. Мабуть, не випадково частина творів, як засвідчують записи «Щоденника» В. Винниченка, писалися під музику. Найчастіше дружина письменника грала Л. В. Бетховена. Ця мінорна мелодія допомагала письменникові написати серйозний, емоційно-глибокий, трагічний твір-оповідання «Федько-халамидник».

Мотивація

Сьогодні ми працюємо в групах.

Основний зміст уроку

Літературна гра «Так – ні»

  1. Синонім до слова «халамидник» -  розбишака. 
    2. Між Федьком і Спіркою виникла сварка і бійка через повітряного змія.
    3. Батько Федька працював водієм автобуса.  
    4. Федько не любив брехати і видавати товаришів.
    5. Толя був сином господаря, в якого працював батько Федька.
    6. Мати Федькова називала Толю дитиною благородною і ніжною.

7. Толя вирішив вийти на вулицю у дощову погоду, щоб купити смачних цукерок.              
8.  Батько давав Федькові гроші, бо хлопчик не брехав.
9. Федько змусив Толю стрибати по кригах.
10. Федько врятував Толю.
11.Толя допоміг Федькові вибратися на берег.  
12.  Федько вперше збрехав для того, щоб виручити Толю.

Ключ: 1.Так   2.Так  3.Ні  4.Так  5.Ні  6.Так 7. Ні  8.Так  9.Ні  10.Так   11.Ні  12.Так

 

  1. Зупинка «Федько»

Федько – дитина, ставлення до якої неоднозначне. Тож  розгляньмо його характер у різних ситуаціях. Але спочатку  визначімося з поняттями характер, темперамент і його види: сангвінік, холерик, флегматик, меланхолік. У цьому нам допоможуть мобільні додатки. Пропоную зайти на сайт Академічного тлумачного словника і знайти визначення понять:

 Характер
Темперамент
Сангвінік
Холерик
Флегматик
Меланхолік

На вашу думку, який темперамент притаманний Федькові?

Розгляньмо різні ситуації, де проявляється характер і темперамент Федька. Уважно дивимось сценки, думаємо, які риси розкриваються в цих діалогах. І працюємо над створенням проєкту щодо внутрішнього світу героя.

Діалог №1

Батько Федька: Ти лазив з Толею драть горобців?

Федько: лазив.

Батько: ти порвав йому штанці?

Федько: він сам порвав. Не вміє лазити, а береться. Хай не лізе.

Мама: та як ти смієш так говорити? То дитина благородна, ніжна, а ти, мужиченя, з ним так, як із Стьопкою. Та через тебе нас з квартири виженуть… Щоб ти не смів підходити до його, мурло ти репане. З свинопасами тобі гратися, а не з благородними дітьми. Не щастячко ти моє! І за що мене Бог покарав такою сибірякою… А батько нічого йому не скаже, роби, синку, що хочеш, бий дітей, хай нас з квартири виженуть…

Вчитель: продовжіть, як розвивалися події далі(відповіді дітей).

 

  • Усі хлопці пішли кататися на крижинах. Чому вони там опинилися? Зачитайте у тексті. У який час це відбулось? Що на вашу думку порушили хлопці? Усі люди мають права та обов`язки.

Вчитель: - перегляньте уривок із твору, назвіть учасників.

Діалог №2

Толя: Дай мені свою палицю.

Федько: (здивовано подивився) Нащо тобі?

Толя: Я теж хочу йти на той бік.

Федько: Куди?

Толя: На той бік.

Федько: А як упадеш у воду?

Толя: Не бійсь, не впаду. Давай!

Федько: Лучче не треба, Только … Ти не вмієш.

Толя: Овва! Ти один умієш! Ну давай палицю. Що, може, жалко?

Федько: На… (стиснув плечима) Тільки гляди …

Вчитель: - Яка подія передувала цьому діалогу? Зачитайте у тексті.

Діалог №3

Толя – Папочко!... Мамочко!... Я не винен, я не винен!...

Мама Федька – Додому, іроде! Ось я тобі покажу!

Батько Толі – Він був на льоду?

Толя – Я не винен, я не винен…

Батько Толі – Мовчи! – крикнув на нього батько і знов повернувся до Федька:

- Був він на льоду?

Федько: - Був…

Толя – Неправда! Неправда! Я не хотів іти, а вони мене потягнули на річку. А потім Федько узяв і пхнув мене на кригу… Спитайте всіх… Я не винен…

Мама Федька – Ох, Боже мій! Та що ж ти собі думаєш, люципере ти! Та батько ж з тебе три шкури здере, та він же на тобі живого місця не оставить. Чом тебе чортяка не вхопила там, у  воді, ти, ідоляко!

Батько Толі – Підождіть, Іванихо! – зупинив її батько Толин і підняв Федька. – Встань… Чекайте, Іванихо… Я хочу спитати його… Федьку, я вірю тобі, я знаю, що ти ніколи не брешеш, не брешеш  й тепер: говори, ти потягнув Толю на річку?

Мати Федька – Говори ж, падлюко!

Батько Толі – Ну говори ж, Федьку.

Федько – Повів…

Батько Толі – І пхнув його на кригу?

Федько – Пхнув…

Батько Толі – Паршивець же ти! Надіюся, що на цей раз чоловік ваш покарає його як слід… Інакше лучче очистіть мені квартиру.

Вчитель: - Отже, яка риса притаманна Федькові?

Повернімось до подій, які передували цьому. Іноді люди провокують інших до дій  з метою штовхнути їх на згубні для них вчинки. Якщо Толя   приходить додому в пошкодженому одязі ,має синці, подряпини; має мало друзів.  Як сучасною мовою називаються ці дії однієї дитини (або групи) стосовно іншої, що супроводжується регулярним фізичним і психологічним тиском(боулінг).

 Монолог Федька . Я  маю твердий характер. Не тільки не принижуюсь до плачу,  ніколи не брешу, хоч би чим мені  загрожувала правда, не прошу пом’якшити кару чи помилувати, коли б’ють.  На витівки я мастак, тож і б’ють мене часто і здебільшого за діло. Узагалі «спокій був моїм ворогом». Не люблю  товаришів видавати; хлопці дорожили дружбою зі мною. Усі гралися тихо, лагідно, а мені обов’язково хотілось побитися, щоб що-небудь перевернути догори ногами.

      Битися зі мною - і не пробуй – перший по силі на всю вулицю!

           Хоч і бешкетник, проте добра, чиста  душа. А Людина починається з добра.

 

Проблемне запитання наліпки на дошку

  • Які права Федька як дитини були порушені і ким?
  1. Всі діти мають право на любов і піклування.
  2. Дитина не повинна бути скривджена та зневажена.
  3. Право на життя та медичне обслуговування…

 

Слово вчителя:

Оповідання й зараз дуже актуальне. У нашому жорстокому і черствому до біди й горя світі як ніколи потрібною і своєчасною є розмова про добро і зло у житті і серцях людей. Ми повинні вміти розрізняти їх ,хоч як би зло не маскувалось. Справді, найкращі людські якості — це порядність, чесність, доброта, готовність прийти на допомогу іншій людині. Тому будьте завжди душевно багатими, порядними, чесними; робіть повсякчас людям добро, не чекаючи за це винагороди.

Рефлексійно-оцінювальний етап

  1. Робота з рефлексійною анкетою
  • Діти, пропоную вам попрацювати з рефлексійною анкетою.
  • Домашнє завдання:

Скласти кросворд або шаради до твору  «Федько-халамидник».

 

 

 

 

docx
Додано
8 лютого 2022
Переглядів
624
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку