Тема: Володимир Винниченко «Федько-халамидник». Внутрішній світ головного героя. Федько як особистість.
Мета: Допомогти учням сформувати свою позицію щодо поведінки та вчинків підлітків; розвивати уміння дискутувати та обґрунтовувати свої думки.
Тип уроку: закріплення знань та навичок.
Обладнання: портрет письменника, збірки його творів, ілюстрації до оповідання.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
Слово вчителя. За допомогою літературного диктанту ми повторимо вивчений на минулому уроці матеріал.
Літературний диктант
1. Де народився В.Винниченко?
2. Скільки оповідань належить його перу?
3. За який твір В.Винниченко дістав перше ув’язнення (тюремний карцер)?
4. Назвіть автобіографічні елементи в творі «Федько-халамидник».
5. Батько Федька працював у …
6. Яку назву мало перше дитяче оповідання автора?
7. Що найбільше не любив робити Федько?
8. Хлопці прогуляли заняття в школі, щоб подивитися на …
9. Які риси характеру цінував батько у своєму синові Федькові?
10. Дорослі сварили Федька, що поліз на кригу, але й …
11. Чий це портрет «… Чуб йому стирчком виліз з-під картуза, очі хутко бігають, … руки в кишені, картуз набакир, іде, не поспішає».
12. Що зробив Толя, коли не стало Федька?
13. Чому сталася трагедія? Чого не зробили батьки і сам Федько?
Слово вчителя. Ми звикли до того, що маленькі герої творів повинні бути позитивними, щоб з них можна було брати приклад, аби вони були прикладом для наслідування. Але ж Федько мав безліч вад і недоліків, чого ж у нього можна навчитися, скажете ви?
Діти, автор показав нам реального персонажа, життєво правдивого, де крім зовнішньої оболонки хлопчика, що складається з його грішків є внутрішня – це честь, принциповість, відвертість, чистота та велич душі Федька.
Отже, головний герой твору – Федько, то ж і характер його розкривається у стосунках з другорядними героями.
Ви на сьогодні мали підготувати короткі повідомлення, як відносяться до Федька: мати, батько, товариші, Толя.
І учень. Мені здається, що товариші Федька бояться, наприклад: це помітно під час гри в піску. Може з усіма гратися, а потім ні з того, ні з чого розвалити все побудоване з піску, і своє і чуже. Він, під час запуску змія, може його відібрати, а потім повернути, ще й своїх ниток дати. З іншої сторони, товариші Федька поважають, бо він не любить їх видавати. Також Федько майстер вигадувати пригоди і цікаво про них розповідати.
ІІ учень. Батьки Федька відносяться до нього по-різному. Батько за любу провину б’є Федька, але й цінує сина, бо знає, що той завжди говорить правду. Мати – злоблива, часто принижує Федька, завжди незадоволена батьковим покаранням.
Слово вчителя. Діти, а як Федько і Толик реагували на образи іншими своїх батьків?
ІІІ учень. Окремо хочу сказати про Толика. Це син пана і перше слово, яке спадає на думку – підлість. Це брехливий, жалюгідний егоїст, підступний, лякливий, байдужий до горя інших. Ви тільки вслухайтесь в ці рядки твору: «Коли Федькова труна сховалась за рогом вулиці… Толя одійшов од вікна. Перекрутився на одній нозі й побіг гратися з чижиком».
Слово вчителя. А зараз ми напишемо асоціативний диктант, тобто з групи слів які записані на дошці, ви випишете лише ті слова, що у вас асоціюються з Федьком:
Боягузливий, порядний, відчайдушний, безсердечний, пихатий, вірний у дружбі, бешкетливий, мужній, підлий, справедливий, черствий, делікатний, правдивий, непередбачуваний, лицемірний, неслухняний, веселий.
Проблемне питання: Чи можна Федька, героя оповідання, назвати особистістю?
Відповіді учнів:
І учень. Я вважаю, що можна, бо він сильний, відкритий, стійкий, завжди говорить правду. Мені здається, що він, якби не вмер, виріс би достойною людиною, лідером, який міг би повести за собою людей.
ІІ учень. Мені найбільше імпонує те, що «Федько не любив товаришів видавати», тобто цей хлопець ніколи б не зрадив і завжди говорив правду, якою б вона не була. То ж таку людину можна назвати особистістю.
ІІІ учень. Федько – відважний, має велику силу волі, порядний і мужній, хоч і бешкетний, але чесний і сміливий. То ж Федько – це особистість.
ІV учень. Мені найбільше подобається Федькова відвага, відвертість та сила волі, не кожен з нас може похвалитися такими рисами характеру як у Федька.
Слово вчителя. А тепер давайте просто помовчимо й подумаємо про себе, про своїх батьків, друзів. Хай кожен з вас замислиться над вчинками героїв оповідання і своїми власними теж.
Домашнє завдання. Підготуйте есе на тему: Який слід у моїй душі залишило знайомство з головним героєм оповідання «Федько-халамидник» В.Винниченка.