Тема: Загадково прекрасна і славна давнина України. Календарно-обрядові пісні (урок-гра)
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про календарно-обрядову поезію й пов’язані з нею звичаї та обряди українців; з’ясувати сутність культури народу; учити школярів з повагою та любов’ю ставитися до народних звичаїв; розвивати навички самостійного читання, пошуку інформації, акторські здібності; виховувати культуру поведінки, естетичні смаки, пошану до культурної спадщини свого народу, допитливість, патріотичні почуття.
Обладнання: таблиця: «Різновиди календарно-обрядових пісень»; презентація до різних народних обрядів
Теорія літератури: календарно- обрядові пісні, художні особливості народних пісень.
Хід уроку
Слово вчителя.
Шановні друзі! Ми з вами впродовж останніх уроків знайомилися з таким жанром народної творчості як календарно-обрядові пісні. Сьогоднішній незвичайний урок ми також присвятимо цим цікавим формам існування народного духу.
Учені вважають, що календарно- обрядові пісні – це один із найдавніших жанрів, а тому ми можемо сказати, що торкаємося найглибшої історії – тих уявлень і поглядів на світ та людину, якими жили наші пращури. Тому кожен із нас повинен це пам’ятати.
От сьогодні ми перевіримо один одного в тому, наскільки гарно засвоїли календарно-обрядові пісні та звичаї і традиції, які пов’язані з цим.
Слайд №1
Для проведення гри нам потрібно утворити дві команди, дати їм назви, вибрати капітанів.
Вибрати журі, яке оцінюватиме правильні відповіді команд.
Учні методом жеребкування діляться на команди, підбирають назви командам, вибирають капітанів.
1-ша команда - Веснянка», 2-га команда – «Щедрик».
На дошці висить таблиця «Календарно-обрядові пісні».
Різновиди календарно-обрядових пісень
Пісні літнього циклу |
Пісні зимового циклу |
Пісні весняного циклу |
русальні купальські жниварські |
колядки щедрівки |
веснянки пісні-ігри |
Українці – співуча нація, а мова наша мелодійна, ніби сама проситься в пісню, тому так багато у нас пісень, які виконували під час дозвілля, супроводжували різні обряди, свята , навіть допомагали в роботі.
Проводимо I тур гри.
«Угадай назву пісні!».
Умови гри такі: по черзі кожній із команд дається уривок із пісні. Якщо команда неправильно назвала пісню, то право відповіді переходить до другої команди. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал.
Від усіх бід охорона ( «Ой хто, хто Миколая любить»)
Бо заходить сонце.» ( «Ой кувала зозуленька»)
Скачуть собі коло грушки» («Щедрик»)
Ще й маленькеє телятко» («Ой весна, весна…» )
А хлопці – вусаті,
Молодиці-білолиці» («Там у полі криниченька»)
Прудко за водою
На щастя, на долю
Милому зо мною» (« Заплету віночок»)
Да наших дівочок не лоскотали» (« Поведу я русалочку до бору»)
Радуйся!
Ой радуйся, земле, Син Божий народився» (Добрий вечір тобі, пане господарю»)
Просився у женчиків додому» ( «Маяло житечко, маяло»)
Парубки сиділи і коня лупили» (« Кривий танець»)
Даруй літа щасливії нашій Україні» (« Нова радість стала»
Зимувало в пір’ячку,
Літувало в зіллячку» (« Купайло, Купайло»)
Командам дається три завдання . Кожне завдання учні виконують одну хвилину. Бали нараховуються за кожне правильно назване релігійне свято і за кожну тварину і рослину (по 1 балу )
Кожна команда вибирає одного художника, який одержує конверт із завданням зобразити календарно-обрядову пісню. Малюнок показати своїй команді. Якщо команда правильно вгадає пісню, то отримує 3 бали.
1-й конверт із уривком із календарно- обрядової пісні
2-й конверт із уривком із календарно- обрядової пісні
Кожній команді дається завдання. Учні повинні розшифрувати прислів’я, сказати до якого циклу ми відносимо це прислів’я .
Щоб прочитати зашифроване слово, необхідно у кожному горизонтальному рядку закреслити однакові літери. З тих літер, що залишилися, ви почитаєте прислів’я. Пояснити значення прислів’їв,
До якого циклу ми можемо віднести ці прислів’я.
1-й команді:
і |
у |
р |
м |
х |
у |
с |
т |
р |
і |
о |
с |
м |
п |
з |
д |
к |
б |
о |
з |
а |
п |
о |
є |
к |
|
і |
с |
у |
т |
н |
с |
л |
о |
ц |
й |
н |
і |
л |
ж |
о |
с |
к |
м |
і |
ф |
о |
к |
ж |
с |
м |
ф |
в |
б |
н |
м |
р |
б |
х |
а |
н |
є |
в |
р |
х |
2-й команді:
ж |
и |
в |
я |
с |
л |
і |
и |
т |
я |
к |
с |
у |
ж |
|
у |
о |
ф |
д |
щ |
и |
к |
щ |
н |
у |
ф |
к |
|
|
|
л |
є |
т |
б |
в |
и |
ж |
б |
в |
д |
є |
е |
л |
н |
ь |
а |
р |
п |
т |
с |
і |
п |
с |
о |
к |
а |
т |
о |
|
|
б |
х |
г |
н |
е |
о |
п |
д |
н |
у |
б |
х |
е |
є |
п |
Відповіді:
Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
Запитання читаються по черзі.
«Вірю – не вірю!»
Звучить мелодія М. Леонтовича «Щедрик»
Кожна команда повинна підготувати інсценівку колядки або щедрівки і виконати їх.
Учні повинні угадати, до якого циклу відноситься та чи інша фотографія. Назвати пісню до цього циклу.
Слайди №2- №15
Відповіді:
Зимовий цикл – 6,8,13,15
Весняний цикл – 3,12,14
Літній цикл – 2,4,5,7,9,10,11
Кожна команда одержує конверт із народною грою, її треба інсценувати. (підготовка 4 хвилини)
Перша команда: « А ми просо сіяли, сіяли»
Дівчата та хлопці розділяються на дві команди. Гравці з першої групи співають перші і наступають на супротивників, роблячи вперед кілька кроків і знову відходячи, гравці другої команди відповідають, виконуючи ті самі рухи.
Ой див, Ладо, витопчем, витопчем.
Друга команда: « Веребей (Горобець)»
Діти утворюють коло, всередині – веребей. Коло швидко рухається, всі співають, плескаючи в долоні.
Киш, киш, веребей,
Не клюй конопель.
Мої конопельки,
Дрібні, зелененькі,
У віночки в’ються,
Самі не беруться,
Брати не даються.
Веребей кидається на дітей, які утворили коло, вони розбігаються. Той, кого веребей зловить, займає його місце, і гра починається знову.
Ведучий : Наша чесна й відкрита гра показала, хто сильніший та кмітливіший, хто краще знає обряди та звичаї українського народу.
Адже головне, про що ви не повинні забувати, друзі: народна мудрість – це не лише влучні спостереження, кмітливі розв’язання ситуацій, веселі пісні, танці, ігри. Це передусім глибока криниця знань, які завжди стануть у пригоді, яка б буря не поруйнувала ваш життєвий корабель. Тож учіться: навчання – світло, а незнання – пітьма.
Спасибі всім за чудову гру!