Загадково прекрасна і славна давнина України. Календарно-обрядові пісні (урок-гра)

Про матеріал
Цей матеріал може допомогти у підготовці до урок у з української літератури "Загадково прекрасна і славна давнина України. Календарно-обрядові пісні (урок-гра)"
Перегляд файлу

 

Тема: Загадково прекрасна і славна давнина України. Календарно-обрядові пісні (урок-гра)

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про календарно-обрядову поезію й пов’язані з нею звичаї та обряди українців; з’ясувати сутність культури народу;  учити школярів з повагою та любов’ю ставитися до народних звичаїв; розвивати навички самостійного читання, пошуку інформації, акторські здібності; виховувати культуру поведінки, естетичні смаки, пошану до культурної спадщини свого народу, допитливість, патріотичні почуття.

Обладнання: таблиця: «Різновиди календарно-обрядових пісень»; презентація до різних народних обрядів

Теорія літератури: календарно- обрядові пісні, художні особливості народних пісень.

Хід уроку

  1. Мотивація навчальної діяльності школярів.                                                                                 

Слово вчителя.

Шановні друзі! Ми з вами впродовж останніх уроків знайомилися з таким жанром народної творчості як календарно-обрядові пісні. Сьогоднішній незвичайний урок ми також присвятимо цим цікавим формам існування народного духу.

Учені вважають, що календарно- обрядові пісні – це один із найдавніших жанрів, а тому ми  можемо сказати, що торкаємося найглибшої історії – тих уявлень і поглядів на світ та людину, якими жили наші пращури. Тому кожен із нас повинен це пам’ятати.

От сьогодні ми перевіримо один одного в тому, наскільки гарно засвоїли календарно-обрядові пісні та звичаї  і традиції, які пов’язані з цим.

Слайд №1

Для проведення гри нам потрібно утворити дві команди, дати їм назви, вибрати капітанів.

Вибрати журі, яке оцінюватиме правильні відповіді команд.

Учні методом жеребкування діляться на команди, підбирають назви командам, вибирають капітанів.

1-ша команда - Веснянка», 2-га команда – «Щедрик».

На дошці висить таблиця «Календарно-обрядові пісні».

                Різновиди календарно-обрядових пісень

Пісні літнього циклу

Пісні зимового циклу

Пісні весняного циклу

русальні

купальські

жниварські

колядки

щедрівки

веснянки

пісні-ігри

  1. Ведучий:

Українці – співуча нація, а мова наша мелодійна, ніби сама проситься в пісню, тому так багато у нас пісень, які виконували під час дозвілля, супроводжували різні обряди, свята , навіть допомагали в роботі.

Проводимо I тур гри.

«Угадай назву пісні!».

Умови гри такі: по черзі кожній із команд дається уривок із пісні. Якщо команда неправильно назвала пісню, то право відповіді переходить до другої команди. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал.

  1. « Твій покрів нам оборона,

Від усіх бід охорона ( «Ой хто, хто Миколая любить»)

  1. «Співай, співай, товаришко,

Бо заходить сонце.» ( «Ой кувала зозуленька»)

  1. «А ягнички-клаповушки

Скачуть собі коло грушки» («Щедрик»)

  1. «Принесла я вам ягнятко,

Ще й маленькеє телятко» («Ой весна, весна…» )

  1. « Дівчата – косаті ,

А хлопці – вусаті,

Молодиці-білолиці» («Там у полі криниченька»)

  1. «Ой поплинь, віночку,

Прудко за водою

На щастя, на долю

Милому зо мною» (« Заплету віночок»)

  1. «Да нашого житечка не ламали,

Да наших дівочок не лоскотали» (« Поведу я русалочку до бору»)

  1. « А третій прозник – Святе Водохреща,

Радуйся!

Ой радуйся, земле, Син Божий народився» (Добрий вечір тобі, пане господарю»)

  1. «Котився віночок по полю,

Просився у женчиків додому» ( «Маяло житечко, маяло»)

  1. « Верба на вербу впала, парубків побила.

Парубки сиділи і коня лупили» (« Кривий танець»)

  1.  «Даруй господарю,даруй господині,

Даруй літа щасливії нашій Україні» (« Нова радість стала»

  1.  «Ночувало в стрісі;

Зимувало в пір’ячку,

Літувало в зіллячку»  (« Купайло, Купайло»)

  1. II тур. « Доведи свої знання».(по 1 балу за кожне правильно назване слово)

Командам дається три завдання . Кожне завдання учні виконують  одну хвилину. Бали нараховуються за кожне правильно назване релігійне свято і за кожну тварину і рослину  (по 1 балу )

  1. Назвіть не менше п’яти найбільш шанованих релігійних свят.
  2. Назвіть не менше шести різновидів календарно-обрядових поезій.
  3. Назвіть не менше шести тварин (птахів), рослин, котрі часто зустрічаються в календарно- обрядових піснях
  1. III тур. «Конкурс художників».(3 бали)

Кожна команда вибирає одного художника, який одержує конверт із завданням зобразити календарно-обрядову пісню. Малюнок показати своїй команді. Якщо команда правильно вгадає пісню, то отримує 3 бали.

1-й конверт із уривком із календарно- обрядової пісні

2-й конверт із уривком із календарно- обрядової пісні

  1. IV тур «Розшифруй!». (3 бали)

Кожній команді дається завдання. Учні повинні розшифрувати прислів’я, сказати до якого циклу ми  відносимо це прислів’я .

Щоб прочитати зашифроване слово, необхідно у кожному  горизонтальному рядку закреслити однакові літери. З тих літер, що залишилися, ви почитаєте прислів’я.  Пояснити значення прислів’їв,

До якого циклу ми можемо віднести ці прислів’я.

 

 

 

 1-й команді:

і

у

р

м

х

у

с

т

р

і

о

с

м

п

з

д

к

б

о

з

а

п

о

є

к

 

і

с

у

т

н

с

л

о

ц

й

н

і

л

ж

о

с

к

м

і

ф

о

к

ж

с

м

ф

в

б

н

м

р

б

х

а

н

є

в

р

х

                   2-й команді:

ж

и

в

я

с

л

і

и

т

я

к

с

у

ж

 

у

о

ф

д

щ

и

к

щ

н

у

ф

к

 

 

 

л

є

т

б

в

и

ж

б

в

д

є

е

л

н

ь

а

р

п

т

с

і

п

с

о

к

а

т

о

 

 

б

х

г

н

е

о

п

д

н

у

б

х

е

є

п

              Відповіді:

  1. Хто дбає – той і має.
  2. Влітку один тиждень рік годує.
  1. V тур. «Спробуй – відгадай!»

Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

Запитання читаються по черзі.

  1. Про які рослини згадувалося у «Засівній»? (Про капусту, петрушку, часник, цибулю, пшеницю).
  2. Чим бажають міряти гроші у «Засівній»? (Мисками).
  3. Що бажається для України в колядці « Ой хто, хто Миколая Любить»? ( Слави й волі).
  4. Хто приходить у гості в пісні «Добрий вечір»? ( Три празники).
  5. Яка з пісень бажає господарям стати багатодітними довгожителями? («Засівна»).
  6. Про яких тварин і птахів згадується у щедрівці «Щедрик, щедрик,щедрівочка»? (Про овечок, ластівку).
  7. Який музичний інструмент прославляє Христа в пісні «Нова радість стала»? (Гуслі).
  8. Яка з пісень зимового циклу найрадісніша за настроєм? ( « Добрий вечір»).
  1. VI тур «Конкурс капітанів»  ( По одному балу за кожну відповідь).

«Вірю – не вірю!»

  1. Колядниками називали тих, хто ходив просити щось їстівне (Не вірю).
  2. У жниварських піснях прославляються хліборобська праця, земля-годувальниця  (Вірю).
  3. Купальські пісні виконувалися під час купання в річці, озері (Не вірю).
  4. Русалки були добрими істотами, тому про них складали русальні пісні (Не вірю).
  5. Обрядова поезія виникла після прийняття християнства.(Не вірю).
  6. Щедрувальники – це господарі, які накривали щедрий стіл своїм гостям (Не вірю).
  7. У колядках, щедрівках простих людей називали князями, боярами, панами (Вірю).
  8. Веснянки були сумними піснями, бо кінчалася зима зі снігом, морозцем, ковзанкою і наставала гаряча посівна робота (Не вірю).
  1. VII тур. «Заспівай пісню!» (5 балів )

Звучить мелодія М. Леонтовича «Щедрик»

Кожна команда повинна підготувати інсценівку колядки або щедрівки і виконати їх.

  1. VIII тур «Угадай календарно-обрядовий цикл» (За кожну відповідь 1 бал)

Учні повинні угадати, до якого циклу відноситься та чи інша фотографія. Назвати пісню до цього циклу.

Слайди №2- №15

 

 

 

 

Відповіді:

Зимовий цикл – 6,8,13,15

Весняний цикл – 3,12,14

Літній цикл – 2,4,5,7,9,10,11

  1.  IX тур. «Акторська майстерність» (5 балів)

Кожна команда одержує конверт із народною грою, її треба інсценувати. (підготовка 4 хвилини)

Перша команда: « А ми просо сіяли, сіяли»

Дівчата та хлопці розділяються на дві команди. Гравці з першої групи співають перші  і наступають на супротивників, роблячи вперед кілька кроків і знову відходячи, гравці другої команди відповідають, виконуючи ті самі рухи.

  • А ми просо сіяли, сіяли,
  • Ой, див, Ладо, сіяли, сіяли.
  • А ми просо витопчем, витопчем,

Ой див, Ладо, витопчем, витопчем.

  • Та як же нам витоптать, витоптать?
  •  А ми коні випустим, випустим.
  • А ми коні злапаєм, злапаєм.
  • Та чим же вам лапати, лапати?
  • Ой шовковим неводом, неводом.
  • А ми коні викупим, викупим.
  • А за що вам викупить, викупить?
  • А ми дамо сто срібних, сто срібних.
  • Не візьмемо й тисячі, тисячі.
  • А ми дамо дівчину, дівчину.
  •  А ми дівчину візьмемо, візьмемо.

           Друга команда: « Веребей (Горобець)»

        Діти утворюють коло, всередині – веребей. Коло швидко рухається, всі співають, плескаючи в долоні.

Киш, киш, веребей,

Не клюй конопель.

Мої конопельки,

     Дрібні, зелененькі,

У віночки в’ються,

      Самі не беруться,

      Брати не даються.

Веребей кидається на дітей, які утворили коло, вони розбігаються. Той, кого веребей зловить, займає його місце, і гра починається знову.

  1. Підсумок уроку.
  2. Слово журі (журі оголошує переможця)

Ведучий : Наша чесна й відкрита гра показала, хто сильніший та кмітливіший, хто краще знає обряди та звичаї українського народу.

Адже головне, про що ви не повинні забувати, друзі: народна мудрість – це не лише влучні спостереження, кмітливі розв’язання ситуацій, веселі пісні, танці, ігри. Це передусім глибока криниця знань, які завжди стануть у пригоді, яка б буря не поруйнувала ваш життєвий корабель. Тож учіться: навчання – світло, а незнання – пітьма.

Спасибі всім за чудову гру!

 

 

docx
Додано
12 січня 2020
Переглядів
2108
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку