Тема: Добро і зло, благородство і підлість у творі В. Винниченка «Федько-халамидник»
Мета : працювати над ідейно-художнім змістом оповідання; навчити учнів аналізувати твір В.Винниченка «Федько-халамидник», охарактеризувати щедрого на добро головного героя твору як особистість, виявити роль художніх засобів у творі;
розвивати вміння висловлювати своє ставлення до зображуваного,зв’язне мовлення, логічність у мисленні, пам'ять, увагу, кмітливість; прищеплювати риси доброти, чуйності, мужності та людинолюбства, загальнолюдські моральні цінності
Тип уроку: комбінований
Обладнання : проектор, підручник, портрет В Винниченка, дошка, ілюстрації учнів до твору, словник літературознавчих термінів
ХІД УРОКУ:
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
ІІ. ПЕРЕВІРКА Д/З перегляд бук трейлерів складених учнями.
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ
Слайд №1
Сьогодні я почула за вікном спів чижика. Цей птах нагадав мені Федька із оповідання В. Винниченка « Федько-халамидник». Чим саме, не скажете?
Усі ви знаєте, щоб узяти відповідальність за слабшого за себе, треба мати велику мужність і благородство душі. Таким був Федько, на жаль , найближчі люди не помітили подвигу хлопчика-героя, і це призвело до трагедії.
Слайд №2
Хочу прочитати вірш ВАСИЛЯ СИМОНЕНКА «ТИ ЗНАЄШ, ЩО ТИ ЛЮДИНА…»
Ти знаєш, що ти людина.
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя - єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
Сьогодні усе для тебе –
Озера, гаї, степи
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба –
Гляди ж не проспи!
Бо ти на землі – людина,
І хочеш того чи ні –
Усмішка твоя - єдина
Мука твоя – єдина
Очі твої одні.
У. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
- Слово вчителя. Сьогодні ми поговоримо про добро і зло, благородство і підлість у творі «Федько-халамидник» на прикладі двох героїв: Федька і Толика.
Слайд №3
Запишіть у зошити тему уроку та порівняльний план- характеристику героїв
Риси характеру Федька і Толі |
|
Федько: |
Толя: |
- швидкий |
- млявий |
- розбишакуватий |
- слухняний |
- товариський |
- нещирий |
- відвертий |
- заздрісний |
- чесний |
- брехливий |
- сміливий |
- боязкий |
- мужній |
- полохливий |
- благородний |
- підлий |
основна риса характеру - |
основна риса характеру - |
Благородство |
Підлість |
Угадай епізод . Які риси характеру ми можемо записати
Слайд №4-7
Робота в групах: кожна група характеризує одного із хлопців, потім складаємо асоціативні ґрона
Федько Толик
Федька
1. Федько - син бідного робітника друкарні.
2. Портретна характеристика Федька («розбишака – халамидник», «наче біс який сидів у хлопцеві», «сибіряка», «люципер», «Чуб йому стирчаком виліз з-під картуза, очі хутко бігають», «руки в кишені, картуз набакир, іде, не поспішає».
3. Поведінка і риси характеру героя
- непосидючий («неодмінно, щоб битися, щоб що-небудь перевернути догори ногами. Спокій був його ворогом, з яким він боровся на кожному кроці»)
- сильний ( «перший по силі на всю вулицю, враз тобі дасть підніжку, зімне, насяде»)
- відкритий («Він міг би підійти тихенько, так, щоб не почув би ніхто, — але Федько того не любив»)
- впертий (« не як всі діти поводиться. Він не плаче, не проситься, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить. Мати лає, грозиться, а він хоч би слово з уст, сидить і мовчить»)
- стійкий («камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь»
- правдолюб («Якби не схотів, то міг би одбрехатися, але Федько брехати не любить»)
- непримиренний до зрадництва («не любить також Федько товаришів видавати»)
- спокусник («Федько знову спокушає Толю. І спокушає якраз у такий момент, коли ні одному чоловікові в голову б того не могло прийти»)
- спритний («Ловкий хлопчак», «жилаве, чортове хлопча. Стриба, як кішка»)
«Можливе зробить кожен, а неможливе – тільки відважний»(народна мудрість про героя)
Толик
1. Толя – син хазяїна будинку.
2. Опис зовнішності хлопця. («Це була дитина ніжна, делікатна, смирна. Ходив завжди чистенький, чепурненький, на двір він виходив боязко, ніколи не розбишакував», «штанці на ньому бархатові, оченята не то чудні, не то винуваті, не то злякані», «випещені ніжки».
3. Риси характеру і поведінки героя
- тендітний («чистенький. Ніжний, з щічками, як проскура»)
- богобоязливий ( «тихенько хреститься й блідніє»)
- само поважний ( « він терпіть не міг, як йому цей Федько говорив: «Толька». Наче він йому товариш», «кричати на вулиці не личить благородним дітям»)
- брехливий («Неправда! Неправда! – ще жалібніше і з страхом забився Толя. – Я не хотів іти, а вони мене потягнули на річку. А потім Федько узяв і пхнув мене на кригу… Спитайте всіх… Я не винен»)
- байдужий до горя інших («Коли Федькова труна сховалася за рогом вулиці й не було вже нікого видно, Толя одійшов од вікна, перекрутився на одній нозі й побіг гратися з чижиком»)
- підступний («чижика він сказав Федьковій матері віддати йому, бо він його виграв у Федька»)
«Лякливий, як заєць, а шкідливий, як кішка» (Народна мудрість про героя)
Проблемне запитання : Які епізоди твору найповніше розкривають характери хлопців?
Робота з підручником Виразне читання.
Зачитати від слів: «Федько стрибнув на лід…» до слів «…що говорити такому зайдиголові». – відвага, сміливість, завзяття, вправність, відчайдушність, кмітливість Федька.
Зачитати від слів : «Толя аж задихався…» до слів «…тихенько став плакати». – егоїзм, жалюгідність, душевна ницість
Федько кидає виклик бурхливій річці, переляканій юрбі і визволяє з льодяного полону паненя. Натомість Толя навіть не намагався допомогти витягти з крижаної води свого рятівника. І знову вражаючі контрасти (слайд 7) Це два світи, які розділяє величезна прірва, яка не звужується, а навпаки, ширшає після трагічного фіналу – смерті малого «халамидника».
Федько добрий. Діти, а чим можна виміряти добро?
Останнім штрихом в оповіданні є важлива деталь: похорон Федька. Хлопчики плачуть, проводжаючи товариша в останню дорогу, а Толя спостерігає з вікна, адже «цікаво подивитися, як будуть ховати Федька-халамидника. І вже коли процесія зникає з виду, Толя «перекрутився» на одній нозі і побіг гратися з чижиком. А далі: «Цього чижика він сказав Федьковій матері, віддати йому, бо він його виграв у Федька».
Давайте подивимося кардмейкінг, який зробили учні до твору
Слайди 8-9
Бакуліч Кіра
Бірюк Максим
Слайд № 10
Порслухайте слова Маленького принца із одноіменного твору Сент- Екзюпері
Як ви розумієте ці слова?
Слайд №11
Перед вами частина прислів’я знайдіть закінчення
|
А. а поганий погубить.
|
|
Б. тому легше |
|
В. а той, хто допомагає. |
|
Ґ. а хто правду каже |
|
Г. а шкодливий як кішка |
|
Д. небезпечний ворог |
Відповіді
1.- Г
2. –Ґ
3. - А
4.- Б.
5. –Д
6. - В
УІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
«Мікрофон» —у сучасному світі теж є такі Толі та Федьки. Ви кого б хотіли обрати друзями, чому?
- Чого мене навчив цей твір?
3. Ще одна проблема, порушена в оповіданні – це стосунки між батьками та дітьми. Я думаю, що кожен із вас стикався із цим.
Давайте складемо пам’ятку для дітей та дорослих
Слайд 12-13
ОРІЄНТОВНА ПАМ’ЯТКА
1. Діти, слухайте батьків, не завдавайте їм клопоту!
2. Батьки, більше уваги приділяйте своїм дітям, зацікавлюйте їх спільними справами!
3.Батьки, не принижуйте дітей, не карайте їх фізично!
4. Діти, не робіть необдумані вчинки, які можуть шкідливо впливати на ваше здоров’я!
5. Батьки та діти! Любіть та поважайте один одного!
УІІ. ПІДСУМОК УРОКУ. Слайд №14-15
Назвіть найкращі людські якості (порядність, доброта, чесність, чуйність, відвертість).
Тож будьте завжди чесними, порядними людьми. Хочу, щоб ви знайшли у житті справжніх друзів
УІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. .
Слайд №16
Скласти усний твір на одну з тем: