Тема уроку. Вологість повітря. Методи вимірювання вологості повітря
Мета уроку: дати поняття про абсолютну та відносну вологість повітря, точку роси, парціальний тиск, ознайомити учнів із будовою та принципами дії приладів для вимірювання відносної вологості повітря, з методами вимірювання вологості повітря за допомогою конденсаційного гігрометра, психрометра, точки роси; показати практичну значущість вивчених понять та явищ; розвивати логічне мислення, спостережливість; виховувати ділове спілкування.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування умінь, навичок, компетентностей.
План уроку:
Засоби навчання: комп’ютер, мультимедійний проектор, екран, презентація «Вологість повітря», психрометр, роздаткові матеріали, картки з опорним конспектом, таблицями, завданнями, підручник.
Методологічні підходи: системний, інтегративний, компетентнісний, діяльнісний.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Привітання.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми, мети уроку.
Відомо, що людина приблизно на 70% складається з води, при цьому не всі здогадуються, що значну роль у житті людини відіграє рівень вологості атмосфери. Однак ми інтуїтивно відчуваємо, що зазвичай вологе повітря корисне для здоров’я, тому прагнемо відпочити на березі моря, річки, озера. З’ясуємо, від яких чинників залежить вологість повітря і як її можна змінити.
Для кращого сприймання теми сьогоднішнього уроку, давайте пригадаємо основні фізичні терміни та їх характеристики, які нам будуть потрібні.
IІІ. Актуалізація опорних знань.
Метод фронтального опитування учнів (метод «мікрофон»). Завдання «продовжити фразу».
Слайд 1
Темою сьогоднішнього уроку є «Вологість повітря. Методи вимірювання вологості повітря». На уроці ви дізнаєтесь:
Після вивчення цієї теми ми з вами повинні встановити, яка відносна вологість повітря в кабінеті та чи відповідає вона оптимальним санітарним нормам і якщо ні, то запропонувати способи її зміни.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Слайд 2
Повітря завжди містить певну кількість водяної пари. Уміст водяної пари в повітрі характеризується абсолютною і відносною вологістю.
Абсолютна вологість ρа – фізична величина, яка характеризує вміст водяної пари в повітрі та чисельно дорівнює масі водяної пари, що міститься в 1 м3 повітря:
ρа =
Одиницею абсолютної вологості в СІ – кілограм на метр кубічний: [ρа ] =1 кг/м3 (kg/m3).
Зазвичай абсолютну вологість подають у г/м3. В екваторіальних широтах вона може сягати 30 г/м3, до полюсів Землі знижується до 0,1 г/м3.
На скільки повітря сухе, а наскільки вологе, показує відносна вологість (досить часто кажуть: «Сьогодні прохолодно і сиро» або «стоїть така засуха, мабуть буде неврожай»).
Слайд 4
Відносна вологість φ – фізична величина, яка показує, наскільки водяна пара близька до насичення, і дорівнює поданому у відсотках відношенню абсолютної вологості до густини насиченої пари за даної температури:
φ = ∙ 100%
Густина насиченої водяної пари (ρн.п.) за даної температури – величина незмінна, тому її заносять до таблиці (табл.1 – тиск і густина насиченої водяної пари)
Слайд 3
Таблиця 1
Тиск і густина насиченої водяної пари
! Зверніть увагу на два моменти.
Наприклад, вимірювання показали, що в класній кімнаті об’ємом 180 м3 відносна вологість за температури 22 °С дорівнює 50%. Із табл.1 знаходимо: ρн.п (22 °С) = 19,4 г/м3. Тоді ρа = ρн.п. ∙ φ = 19,4 г/м3 ∙ 0,5 = 9,7 г/м3 ;
m H2O = ρa ∙ V = 9,7 г/м3 ∙ 180 м3 = 1746 г ≈ 1,7 кг.
φ = ∙ 100 %
Парціальний тиск – це тиск, який би чинила водяна пара, коли б не було інших газів.
Позначення – Рпарц., одиниці виміру – Па.
Відносна вологість з підвищенням температури зменшується; вона менша влітку та більша взимку.
Слайд 5
! Зверніть увагу: як правило, водяна пара в повітрі є ненасиченою. Ненасичену пару можна перевести в стан насичення, збільшивши відносну вологість. Відносну вологість повітря можна збільшити двома шляхами:
– збільшивши масу водяної пари в повітрі, тобто збільшивши абсолютну вологість (наприклад, якщо на кухні довго кип’ятити воду, то відносна вологість повітря може сягнути 100%);
– якщо зменшити температуру повітря (надлишкова водяна пара буде конденсуватись і випадати у вигляді роси або туман.);
Наприклад, якщо в теплу кімнату внести холодні предмети, вони вкриваються конденсатом. Під ранок, коли температура повітря різко меншає, на траві випадає роса, а над поверхнею водойм з’являється туман.
Температуру, за якої водяна пара, що міститься в повітрі, стає насиченою, називають точкою роси tp. Відносна вологість при цьому стає 100%. Абсолютна вологість при цьому не змінюється.
Наведіть життєві приклади спостереження точки роси (вікна течуть, плачуть; посуд, який вийняли з холодильника, вкривається росою)
Слайд 6 (відео)
Знаючи точку роси, можна визначити абсолютну і відносну вологості повітря. Наприклад, температура в кімнаті t=24 °С, а стінки металевої посудини з водою, яка розташована в цій кімнаті, почали вкриватися вологою за температури води t=16 °С, тобто за цієї температури пара стала насиченою (t = tр). Це означає, що ρа = ρн.п. (16 °С) = 13,6 г/м3 (див. табл.1).
Оскільки φ = · 100%, ρн.п (24 °С) = 21,8 г/м3 , то φ = ·100% = 62,4 %.
Слайд 7, 8
Прилади для прямого вимірювання вологості повітря називають гігрометрами. Існує декілька видів гігрометрів, однак найуживаніші – волосяний і психрометричний.
Психрометр Волосяний гігрометр
Принцип дії волосяного гігрометра базується на властивості знежиреної волосини збільшувати свою довжину зі збільшенням вологості повітря. Узимку волосяний гігрометр є основним приладом для вимірювання вологості повітря поза приміщенням.
Будова: металева рама, волосина, шків, стрілка, шкала, регулюючий гвинт. Волосина закріплена на стояку і нижнім кінцем закріплена з механізмом стрілки, яка показує на градуйованій шкалі відносну вологість повітря у відсотках.
Найчастіше використовують гігрометр психрометричний – психрометр. Дія цього приладу базується на двох факторах: 1) швидкість випаровування рідини тим вища, чим нижча відносна вологість повітря; 2) рідина під час випаровування охолоджується. Психрометр складається з двох термометрів – сухого, який вимірює температуру довкілля, і вологого – його колба обгорнута тканиною, кінчик якої опущений у посудину з водою. Вода з тканини випаровується, і вологий термометр показує нижчу температуру, ніж сухий. Чим нижча відносна вологість повітря, тим швидше випаровується рідина і тим більша різниця показів сухого та вологого термометрів.
Відносну вологість визначають за допомогою психрометричної таблиці (табл.2). Наприклад, сухий термометр показує 15 °С, а вологий 10 °С; різниця температур Δt = 15 ° - 10 °С = 5 °C. Із табл.2 бачимо, що φ = 52%.
Слайди 9, 10
? За допомогою психрометричної таблиці дайте відповіді на питання:
Температура сухого термометра, tc °С |
Температура зволоженого термометра, tв °С
|
Різниця температур, Δt, °С |
Відносна вологість, φ % |
18 |
15 |
|
|
20 |
|
|
44 |
|
|
5 |
61 |
Розв’язуємо разом!
Яка відносна вологість повітря в кабінеті, якщо сухий термометр показує 22 °С, а вологий 18 0С?
t= 22 0С Знаходимо різницю показів:
t=18 0С t= t - t= 22 0С - 180С = 4 0С
-?
За психометричною таблицею по вертикалі знаходимо t= 22 0С, а по горизонталіt = 4 0С, на перетині стовпця та рядка отримаємо відносну вологість повітря 68%
Таблиця 2
Психрометрична таблиця
Показання сухого термометра, ºС |
Різниця показань сухого та вологого термометрів, ºС |
|||||||||
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|
Відносна вологість, % |
||||||||||
10 11 12 13 14 |
100 100 100 100 100 |
88 88 89 89 90 |
76 77 78 79 80 |
65 66 68 69 70 |
54 56 57 59 60 |
44 46 48 49 51 |
34 36 38 40 42 |
24 26 29 31 33 |
14 17 20 23 25 |
4 8 11 14 17 |
15 16 17 18 19 |
100 100 100 100 100 |
90 90 90 91 91 |
80 81 81 82 82 |
71 71 72 73 74 |
61 62 64 64 65 |
52 54 55 56 58 |
44 45 47 48 50 |
36 37 39 41 43 |
27 30 32 34 35 |
20 22 24 26 29 |
20 21 22 23 24 |
100 100 100 100 100 |
91 91 92 92 92 |
83 83 83 84 84 |
74 75 76 76 77 |
66 67 68 69 69 |
59 60 61 61 62 |
51 52 54 55 56 |
44 46 47 48 49 |
37 39 40 42 43 |
30 32 34 36 37 |
25 26 27 28 29 |
100 100 100 100 100 |
92 92 92 93 93 |
84 85 85 85 86 |
77 78 78 78 79 |
70 71 71 72 72 |
63 64 65 65 66 |
57 58 59 59 60 |
50 51 52 53 54 |
44 45 47 48 49 |
38 40 41 42 43 |
30 |
100 |
93 |
86 |
79 |
73 |
67 |
61 |
55 |
50 |
44 |
Конденсаційний гігрометр.
Будова: металевий резервуар, полірована поверхня, поліроване кільце, теплоізольована прокладка, гумова груша.
Принцип дії: у резервуар капають ефір. При прокачуванні повітря він швидко випаровується на полірованій поверхні випадає роса. Точка роси фіксується термометром, за нею визначається абсолютна вологість повітря.
На конденсаційному методі вимірювання працюють сучасні електронні гігрометри.
У сучасних гігрометрах застосовують електронні датчики для вимірювання вологості. Найпоширеніші датчики вимірюють зміну ємності або опору полімерної мембрани під дією вологи. Наприклад, цифрові термогігрометри, які поєднують у собі годинник, термометр та психрометр.
Вологоміри - незамінні для тих галузей промисловості, де необхідно контролювати вологість речовин. Вони використовуються: при проведенні будівельних та оздоблювальних робіт; на деревообробних заводах, на меблевих фабриках; при просушуванні зерна на елеваторах
Слайди 11-25
Людина почуває добре за відносної вологості 50 - 60%. Для її здоров’я шкідливе як надмірно сухе, так і дуже вологе повітря. Надлишкова вологість сприяє розмноженню різних хвороботворних грибків; у сухому повітрі людина швидко стомлюється у неї дере в горлі, пересихають губи, стає сухою шкіра тощо. Якщо повітря занадто сухе, то пил, не зв’язаний вологою, літає по всьому приміщенню, і це особливо небезпечно для людей, які потерпають від алергії. Недостатня вологість призводить до загибелі чутливих до рівня вологості домашніх рослин; тріщини на предметах із дерева, розладнанні музичні інструменти – теж результат недостатньої вологості повітря.
Вологість повітря важливо враховувати у ткацькому, кондитерському та інших виробництвах; під час збереження книжок і картин; у лікуванні багатьох хвороб тощо.
Слайди 26, 27 (відео ЛПР)
IV. Формування умінь, навичок, компетентностей.
Виконання практичного завдання.
Клас ділиться на три групи. Кожна група отримує свій QR – код (рис.1), під яким «заховане» завдання: вимірювання вологості повітря за допомогою психрометра, за точкою роси, за допомогою конденсаційного гігрометра. Після виконання роботи, один з представників групи дає коротку характеристику методу за яким вони вимірювали відносну вологість та називає свій результат вимірювання. В кінці результати вимірювання порівнюємо. (Кожній групі для виконання практичної частини, роздаються інструкційні карти щодо виконання послідовності роботи. Додатки 1 - 3).
Рис. 1
V. Закріплення.
1.Розв’язати задачу.
Яка маса водяної пари повітря в кабінеті фізики , якщо його розміри а =11 м, в = 5,5 м, h = 2,9 м? Значення tс = 20 0С, а tв = 14 0С.
Слайд 28
VІ. Підведення підсумків уроку. Домашнє завдання: опрацювати §32, виконати письмово впр.32 (4,5) на стр. 195. Фізика (рівень стандарту). Підр. для 10 класу загальноосв. навч. закл./ В. Г. Бар’яхтар – Харків: «Ранок», 2018.
Експериментальне завдання: провести розшук в Інтернеті досліду з кедровою шишкою по вимірюванні вологості повітря.
Примітка: урок розрахований на дві академічні години. Для успішного проведення уроку запроваджується індивідуальне, випереджаюче навчання.
ДОДАТОК 1
Вимірювання відносної вологості повітря за допомогою психрометра
Мета: навчити учнів експериментально визначати вологість повітря в класній кімнаті за допомогою психрометра.
Обладнання: психрометр, склянка з водою, психрометрична таблиця.
Рекомендації щодо проведення експкриментальної роботи:
На початок уроку наливають воду у резервуар термометра, обгорнутого марлею. Почекавши хвилин 20-25 (поки показання вологого термометра перестануть змінюватися), записуються показання сухого й вологого термометрів до таблиці:
tсух,°C |
tвол, °C |
Δt, °С |
φ, % |
|
|
|
|
За допомогою психрометричної таблиці визначають відносну вологість повітря.
ДОДАТОК 2
Вимірювання відносної вологості повітря за допомогою конденсаційного гігрометра
Мета: ознайомити учнів з методом визначення вологості повітря за допомогою конденсаційного гігрометра і визначати вологість повітря в класній кімнаті за допомогою нього.
Обладнання: конденсаційний (дзеркальний) гігрометр, гумова насос-груша, ефір, термометр.
Рекомендації щодо проведення експкриментальної роботи: у резервуара капають ефір. При прокачуванні повітря він швидко випаровується на полірованій поверхні випадає роса. Точка роси фіксується термометром, за нею визначається абсолютна вологість повітря.
Вимірювання потрібно робити обережно, уникаючи відкритих подихів на блискучу поверхню.
Хід роботи.
відповідно їй густина насиченої пари ρ1 = _____
відповідно їй густина насиченої пари ρ2 = _____
φ = ρ1 : ρ2 = ______ = _____ %
ДОДАТОК 3
Вимірювання відносної вологості повітря за допомогою реєстрації температури або точки роси.
Метою роботи є вимірювання відносної вологості повітря з допомогою реєстрації температури або точки роси.
Рекомендації щодо проведення експкриментальної роботи: в зв'язку з тим, що поява або зникнення конденсованих парів (роси) на дзеркальній поверхні кулі, носить інертний характер, під час виконання роботи потрібно бути особливо уважним: при виконанні роботи не наближатися до дзеркальної поверхні.
Користуючись таблицею залежності тиску або густини насиченої пари від температури, можна з достовірною точністю визначити відносну вологість повітря у навчальному класі.
Хід роботи
1. Протріть поліровану поверхню отриманої посудини й закріпіть її на штативі.
2. Виміряйте температуру повітря у вашому класі.
3. Налийте наполовину отриманої води у посудину й опустіть до неї термометр, його зануривши в воду, як показано на рисунку.
4. Додавайте у посудині невеликі шматочки льоду чи сніг й стежте за зменшенням температури. В момент появи на бокових стінках посудини роси запишіть показання термометра в зошит.
5. Обережно додаючи у посудину теплу води, в зошит запишіть температуру, за котрої роса зникає повністю.
6. Визначте середнє числове значення температур й вважайте, що саме це і є точка роси.
7. Дослід повторіть ще декілька разів. Всі отримані результати запишіть до таблиці.
8. Із таблиці залежності тиску насиченої водяної пари від температури обчисліть тиск насиченої пари для температури повітря у навчальному класі рнас й точки роси р. За формулою визначте відносну вологість повітря у вашому класі:
9. Всі результати ваших обчислень запишіть до таблиці:
10. За отриманими результатами досліджень зробіть власний висновок.