Урок на тему "Механічний рух"

Про матеріал
Конспект уроку можна використати для узагальнення і систематизації знань учнів про механічний рух. Задіяні різні форми і методи роботи на уроці , використані різнорівневі завдання і задачі .
Перегляд файлу

                     

 Steam - урок на тему:      «Механічний рух»

Клас : 7

Мета уроку :

- Узагальнити і систематизувати знання учнів про механічний рух;

- Поглибити знання про рух, обертання і коливання;

- Розвивати вміння застосовувати теоретичний матеріал до розв'язування задач;культуру “фізичного” мовлення, ініціативність і впевненість у собі; логічне і креативне мислення;

-Виховувати прагнення до взаємодопомоги та вміння працювати в групі, потяг до самоосвіти.

Тип уроку: узагальнення теми «Механічний рух»

Обладнання та матеріали: мультимедійна дошка, картки із завданнями, плакати з  висловлюваннями:

«Мало знати, потрібно й використовувати. Мало бажати, потрібно й робити»  Й. Гете.

 

 

                                             ХІД уроку

І. Організаційний момент.

Учитель. Добрий день, шановні любителі фізики, любителі думати і мріяти!

   Великий Аристотель стверджував: «Ніщо так сильно не руйнує людину, як тривала фізична бездіяльність». Тож почнемо працювати. Сьогодні ми будемо працювати разом і я розраховую на плідну роботу.

ІІ. Мотиваційний момент.

Щоб з`ясувати, яка сьогодні тема нашого уроку, відгадайте загадки:

1.Знайомі ми з вами давно,

Ще з уроків математики.

Чому, та як, та де було,

Як швидко рухалось, пливло,

 Коли зустрінуться та де ? – Все вправи це з ….. (МЕХАНІКИ)

2.Можу прямо пробігати,

Іноді простую криво –

Рівномірно чи грайливо.

Починаю з малих спроб,

Щоби перейти в галоп.    (Рух)

Отже, поєднайте ці дві відгадки і отримаєте назву теми уроку («Механічний рух»).

Сьогодні ви повторите, узагальните та систематизуєте  свої знання про механічний рух та доповните новими знаннями; будете розв`язувати різні типи завдань, задач . Працювати будете індивідуально, в парах та в групі.На уроці необхідне ваше логічне, креативне мислення, вміння висловити свою думку та вміння вислухати думку інших.  І нехай епіграфом нашого уроку будуть такі слова: «Хто не знає руху – той не знає природи».

ІІІ. Повт орення вивченого матеріалу.

Фізичний диктант із взаємоперевіркою. (Завдання на картках, відповіді на мультимедійній дошці).

Фізичний диктант

  1. Зміну з часом положення тіла відносно інших тіл називають ... (механічним рухом).
  2. Знайдіть зайве: рух автомобіля, політ птаха, рух молекул, нагрівання води,обертання Місяця.(Нагрівання води).
  3. Лінія, вздовж якої рухається тіло, називається ... (траєкторією).
  4. За видом траєкторії рух поділяється на ... (прямолінійний та криволінійний).
  5. Рух тіла, за якого всі точки тіла рухаються однаково, називається ... (поступальним).
  6. Фізична величина, яка дорівнює довжині траєкторії, описаної тілом за певний інтервал часу, називається... (шляхом).
  7. Шлях позначається літерою ... (s) і вимірю­ється в... (метрах).
  8. Від чого залежать форма та довжина траєкторії руху певного тіла?

(Від вибору тіла відліку).

  1. Подайте в СІ такі проміжки часу: 1 доба; 30хв; 2 год.

(1 доба = 86400с; 30хв= 1800с;  2 год = 7200 с.)

  1. Чому не можна описати меха­нічний рух, не вказавши час руху?

(Зміна положення тіла в просторі відбувається тільки за певні про­міжки часу).

  1.  У   якому   випадку   автомобіль можна   назвати   матеріальною точкою?

(Якщо при вивченні руху авто­мобіля можна знехтувати його формою й розмірами).

  1. Що необхідно для вибору тіла відліку?

 (Вибір є довільним і   визначається спостерігачем).

13.Літерне позначення часу…(t)

14.Основна одиниця швидкості…(метр за секунду)

  1. Виразіть 3 км в метрах (3000 м)
  2. Виразіть 20 хв в секундах… (1200с)
  3. Виразіть 10 км/год у м/с…(2,7м/с)
  4. Протягом 30 хв потяг рухався рівномірно зі швидкістю 72 км/год. Який шлях він пройшов?...(36км).

Завдання № 2 (робота в парах). Підберіть правильне закінчення:

1. Коливальним рухом називається…(такі види механічного руху, які періодично повторюються).

       2. Коливання бувають...(затухаючі та незатухаючі).

3. Періодом коливань це ...(фізична величина, що дорівнює часу, за який відбувається одне коливання).

4. Амплітуда коливань - ...(максимальна відстань, на яку тіло відхиляється від положення рівноваги).

5. Вільними коливаннями називають...(коливання, які відбуваються лише під дією внутрішніх сил).

      6. Фізична величина, що дорівнює часу, за який відбувається одне коливання це … (частота коливань).

7.  За якою формулою розраховують  частоту коливань? (ν=N/t).

8.За якою формулою розраховують  період  коливань?( Т= t/N).

9. Який шлях проходить тіло за одне повне коливання?  (Шлях, який дорівнює  чотирьом амплітудам).

10. Укажіть позначення та одиницю періоду коливань в СІ.( Т, с).

11. Укажіть позначення та одиницю частоти коливань в СІ.( ν , Гц).

12. Як називається тверде тіло, що здійснює коливання навколо нерухомої точки. (Маятник).

IV. Удосконалення знань, умінь.

         Розум полягає не тільки в знанні, але й в умінні застосовувати знання на ділі.                                                                                                          Аристотель

1.Завдання було додому: підібрати прислів`я та приказки про механічний рух. Заслухаємо їх та пояснимо:

Механічний рух:

  • Спокійний, як двері.
  • Тремтить, як осикове листя.
  • Стоїть. Як скеля непорушний.
  • Без вітру і билинка не ворухнеться.
  • Багато води утекло з того часу.
  • Немає ранку без вечора.
  • День не стоїть.
  • Годинник усе йде і все на місці стоїть.
  • Годинник для краси, а час – по сонцю.
  • Що нині утече, то завтра не зловиш.

Рух, траєкторія, швидкість, сила:

  • З гори не треба пхати само піде.
  • Легше з гори, як під гору.
  • Хто кидає каменем до неба, той дістане ним по голові.
  • Куди дерево підрубане, туди воно і падає.
  • Мчить, як поїзд.
  • Летить, як ракета.
  • Мчить, як реактивний літак.
  • Летить, як стріла.
  • Повзе, як черепаха.
  • Швидкий, як блискавка.
  1. Експериментальне завдання    (робота в парах).

 За допомогою приладів, що знаходяться на столі (тягарець, до якого прив'язана нитка, пружина) показати:

1. Обертальний рух.

 2. Коливальний рух

3.  Робота в групах : кожна група по черзі називає як найбільше професій , пов'язаних із механічними явищами.

4. Конкурс ерудитів  (робота в групах):

      Галілео Галілей використав свій пульс для вимірювання часу. ( Триста років тому секундомірів не було) Чи зможете ви визначити, чи рівномірно рухається поїзд на даній ділянці, чи ні, використовуючи свій пульс? Як це зробити?

         Розв`язування задач, які містять різнорівневі завдання

5.Здоров`язберігаюче  завдання    (колективна робота):

Йдучи до школи, Настя має перейти дорогу, шириною 8 м. Дорогою їде автобус зі швидкістю 60 км/год, а Настя рухається зі швидкістю 5 км/год. А)Чому саме з такою швидкістю рухається автобус? (Згідно правил дорожного руху швидкість транспорту в населеному пункті має не перевищувати 60 км/год).

Б) За який час Настя зможе перейти дорогу? (t=l/v  , 5км/год ≈ 1,4 м/с,             t= 8: 1,4 =5,7 c).

В) На якій безпечній відстані потрібно Насті переходити дорогу?

(v(авт.)=60 км/год ≈16,7 м/с,   l(авт.) = v·t –відстань, яку проїде автобус за час руху Насті через дорогу.  l= 16,7·5,7= 95,19 (м). Отже, Настя має переходити дорогу на відстані , більшій за 95,19 м)

6. Інтегроване завдання:

Подорожуючи Дніпром на теплоході із Запоріжжя до Канева, а потім у зворотному напрямку, Коля і Вася поцікавились у капітана про швидкість руху теплохода. У відповідь капітан сказав, що до Канева вони рухались зі швидкістю 52,2 км/год, а назад – 55,8 км/год.

А) Що означає назва річки Дніпро? (Відповідь: сама назва річки означає «велика вода»);

Б) Які особливості дна річки Дніпро між містами Канев та Запоріжжя?

(Відповідь: дно має 9 порогів, які затоплені водою)

В) Виразіть відстань між Каневом та Запоріжжям у метрах, якщо вона дорівнює 410 км, значення запишіть у стандартному вигляді.(Відповідь:     410 км  = 410000 м = 4,1 ·105 м).

В) Чому значення швидкостей були різні, якщо власна швидкість теплохода має певне значення (Відповідь: значення швидкостей були різні тому, що до Канева теплохід йшов проти течії річки, а до Запоріжжя – за течією)

Г) Знайдіть власну швидкість катера та швидкість течії річки .

(Відповідь: швидкість теплохода за течією: v2 = v + vт,  проти течії: v1 = v – vт, v =( v1+ v2) / 2,   v = (52,2 + 55,8)  ̸ 2 = 54 (км ̸ год), vт = v2 – v,   vт = 55,8 – 54 = = 1,8 (км ̸ год ) )

7. Додаткова інформація про механічний рух .

Учень: Як знаходять кораблі свій шлях на водних просторах, як визначає штурман курс корабля вдалині від берегів, коли куди не повернись, тільки небо і вода? Як вимірюють швидкість судна? В морській практиці збереглася старовинна міра швидкості – вузол. Ця назва пов’язана з давнім методом визначення швидкості корабля за допомогою лага. Тросик або як його називають лаглінь з прив’язаною на кінці дошкою кидають з корми корабля. Дошка знаходиться на воді позаду рухомого корабля, а тросик змотується з котушки, яку матрос тримає в руках. На тросику зав’язані вузли, які розташовані на певній відстані один від одного. Порахувавши кількість вузлів за певний проміжок часу, можна визначити швидкість корабля у вузлах. В даний час використовують механічні та електричні лоти, але швидкість продовжують вимірювати у вузлах. Ще в морській справі швидкість корабля вимірюють числом миль, пройдених ним за 1 год. Така одиниця як 1 миля/год називається вузлом. 1 миля = 1852 м.

Задача:

 А) Чи можна вважати корабель матеріальною точкою, якщо він перетинає Тихий океан? (Відповідь: так, розмірами корабля можна знехтувати, порівняно з розмірами Тихого океану).

 Б)  Виразіть 1 вузол у м/с.

( Розв’язання: 1 миля = 1852 м, 1 вузол = 1 миля/год=1852 м/3600 с =0,51 м/с Відповідь: 0,51 м/с)

 В) Перший у світі атомний підводний човен «Наутілус», побудований у 1955 році у США, розвивав максимальну швидкість – 25 вузлів. Човен знаходився під водою без спливання 90 год. За який час він подолав 2250 км, рухаючись зі швидкістю 20 вузлів ? (Розв`язання:  l=2250 км = 2250000 м , v = 20вузлів = 10 м ̸ с. Час знаходимо за формулою швидкості рівномірного руху: v = l / t,  t = l / v,

 [ t ] = c, t = 2250000 / 10 = 225000 ( с) = 62,5 (год  )

 

8. Учень: Рух крові по судинах забезпечується скороченням серця, яке мов насос, перекачує кров по кровоносній системі. Припинення руху крові на короткий час є смертельно небезпечним для організму. Адже його клітини, особливо нервові, не можуть функціонувати навіть кілька хвилин без кисню і поживних речовин, які переносяться кров’ю. Серце людини чотирикамерне і складається з двох передсердь і двох шлуночків. Серце працює ритмічно. Скорочення і розслаблення передсердь і шлуночків за нормальних умов чітко взаємоузгоджені й становлять єдиний цикл роботи серця. Частота серцевих скорочень у стані спокою індивідуальна і коливається від 60 до 80 ударів за хвилину (уд/хв). Кількість серцевих скорочень визначають за пульсом.

Запитання:

1. Чи можна назвати скорочення серця коливаннями? Чому?

2.На уроці фізкультури у хлопчика пульс – 100 уд/хв. Що робив хлопчик: перебував у спокої чи виконував вправи?

3.  Чому дорівнює мінімальна частота у Гц та період серцевих скорочень для максимального значення ударів у стані спокою?

(Відповіді:1) Це коливання. Бо скорочення – процес, який періодично повторюється. 2) Виконував вправи  . 3) ν=1 Гц, Т=0,75 с)

 

9.  Миколка з батьками зібрався в Одесу в гості до бабусі. Відстань до залізничного вокзалу 32 км, швидкість руху – 60 км/год. Родина виїхала зі свого будинку о 16 год 10 хв. Маршрут поїзда :Черкаси – Одеса, періодичність : щоденно; час відправлення : 17:07;час прибуття : 06:10

1(П). У якому місті живе хлопчик із батьками, якщо це пункт відправлення поїзда?

2(С). Чому дорівнює час руху до вокзалу без зупинок.

 3(Д). Чому дорівнює вартість проїзду, якщо відстань від Черкас до Одеси

 419 км, а тариф проїзду – 47коп/км?

4(В). Чи встигнуть вони на поїзд, якщо в дорозі виникла 20-хвилинна затримка?

(Відповіді:

1. Черкаси

2. t=32 хв

3.S=197грн.

4.Встигнуть, в запасі у них є 5 хвилин, якщо враховувати час руху та час затримки. )

10. Задача: Транспортні засоби обладнані спідометрами.

1(П). Для чого служать ці прилади?

2(С). Про що свідчать коливання стрілки спідометра, особливо під час руху в населеному пункті, де швидкість обмежена і переважно дорівнює 60 км/год.

3(Д). Яку віддаль проїде автомобіль за 0,5 год, якщо стрілка спідометра була в положенні, показаному на малюнку.    (Додаток  № 6)

11.Задача: Даринка, виконуючи експериментальне завдання з фізики 7 класу разом із батьком, визначила, що склянка з водою, яка підігрівається у НВЧ – печі за 2 хв обернулась 28 разів.

1) Які характеристики обертального руху можна визначити за цими даними? (Період і частоту обертання).

2) В яких одиницях вимірюються ці характеристики у СІ?

(Період у секундах, обертова частота в   1 ̸ с ).

3) Визначити значення періоду та частоти обертання.

( Т = t / N,  n = N / t, T = 120 c / 28 = 4,29 c, n = 28 / 120 c = 0,23  (1 /c) )

4) Яка швидкість обертання склянки, якщо її помістити на краю тарілки НВЧ – печі діаметром 245 мм?

(Розв`язання:  v = 2πR / T, R = ½ d,  R – радіус диска, отже v = 2πR / T = πd / T

v = 3,14· 0, 245 / 4,25 = 0,18 (м ̸ с) )

12.Задача  (робота в групі) .   Див.мал. в додаток  № 7

Проблемна ситуація:

Вам потрібно зустріти друга у незнайомому місті. Ви можете відправити йому один електронний лист. Які відомості ви напишите у повідомленні?

 

  1. Scan_20131025_185805Scan_20131025_185805Scan_20131025_185805Робота з графіками:

Scan_20131025_185805За графіками руху визначити характер руху, швидкість на кожній ділянці (середню швидкість) :

 

 

 

 

C:\Users\836D~1\AppData\Local\Temp\FineReader12.00\media\image1.jpegC:\Users\836D~1\AppData\Local\Temp\FineReader12.00\media\image1.jpeg

 

 

 

 

V. Підбиття підсумків уроку. 

 Оцінювання знань та умінь учнів.

Рефлексія

На уроці:

  • Я дізнався…
  • Я навчився…
  • Не зрозумів…
  • Було цікаво…
  • Було важко…
  • На наступному уроці я хочу…

VІ. Домашнє завдання:

Виміряти довжину кроку і користуючись цією мірою визначити, який шлях ви проходите від школи до парку. Визначте час та швидкість свого руху.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
8 квітня 2021
Переглядів
1760
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку