Вони просять захисту.
Мета. Ознайомити учнів з тваринами, які занесені до Червоної книги України; усвідомити необхідність їх збереження; учити передбачати можливі негативні наслідки природи щодо господарської діяльності людини; спонукати активно берегти природу, охороняти її багатства.
Обладнання: святково прикрашена сцена, з декораціями на тему лісу, маски тварин, запис музики П. І. Чайковського «Баркарола» із циклу «Пори року», запис «Голоси птахів», слайди з зображенням рідної природи, звірів, птахів, риб, комах, мультимедійна презентації на тему із зображенням тварин, занесених у «Червону книгу» України, виставка дитячих малюнків, гасло: слова письменника-анімаліста Джеральда Дарела: «Пам’ятайте, у рослин і тварин немає депутатів, їм нікому писати і жалітися, за них немає кому заступитися, крім нас, людей які разом з нами заселяють цю планету».
Підготовка: учні 4 класу поділені на групи. Вони заздалегідь готуються, працюють за темами:
І група. Зникаючі види тварин, що знаходяться під загрозою зникнення.
ІІ група. Вразливі види тварин, які в найближчому майбутньому можуть бути віднесені до категорії «зникаючі», якщо продовжиться дія факторів, що впливають на їх стан.
ІІІ група. Рідкісні види, що не знаходяться під прямою загрозою вимирання, але є небезпека їх зникнення.
Оголошення:
Учнів 1 – 4 класів запрошуємо на тематичний захід « Вони просять захисту», який відбудеться в актовому залі о 14 годині.
Програма
Театралізоване відкриття.
Драматизація.
Виставка малюнків.
Вікторина.
Хід заходу
Звучить фонограма музики П. І. Чайковського «Баркарола» із циклу «Пори року». На екран проектуються слайди-пейзажі рідної природи, звірі, птахи, риби, комахи.
Вчитель. Україна початку ХХІ століття – одна з найбільш екологічно забруднених країн, оскільки перенасичена хімічними, металургійними, гірничовидобувними виробництвами із застарілими технологіями. До того ж трагедією в житті українського народу стала аварія на Чорнобильській АЕС.
У 1984 році при Міжнародному союзі охорони природи була створена постійна комісія з питань охорони рослин і тварин, що зникають.
1-й ведучий. Людина і природа. На жаль, скільки пам’ятає історія вони завжди були між собою у конфлікті. Але якщо в древні часи то була боротьба людини за виживання, то в наш час людина свідомо знищує природу.
У природі все тісно пов’язане між собою. Не можна забувати, що людини – частина природи.
2-й ведучий . За останні десятиріччя помітно зменшились території, зайняті лісами, збідніла флора, помітно зменшилась кількість багатьох тварин, а деякі з них і повністю зникли з Землі. У зв’язку з цим, сьогодні особливого значення набуває охорона рослинного і тваринного світу.
1-й ведучий. На основі науково обґрунтованої інформації (1994 – 1966рр.) створена міжнародна «Червона книга» , де описано види рослин і тварин, яким загрожує небезпека повного зникнення.
2-й ведучий . У 1980 році побачила світ «Червона книга» України. Вона є офіційним державним документом, в якому узагальнено матеріали про сучасний стан видів флори і фауни України, які перебувають під загрозою зникнення, та про заходи щодо їх збереження і науково обґрунтованого відтворення.
1-й ведучий . Робота над нею ніколи не припиняється оновлення даних відбувається в міру розвитку ситуації, але не рідше одного разу на десятиліття. На основі цього документу розробляються наукові і практичні заходи, спрямовані на охорону, відновлення та раціональне використання природних ресурсів України.
2-й ведучий. Перше видання містило відомості про 86 видів рідкісних і зникаючих тварин. Останнє,третє видання Червоної книги України включає 542 види тварин та 826 видів рослин і грибів. У ньому враховані сучасні наукові дані щодо чисельності та поширення видів, положення міжнародних договорів, стороною яких стала Україна протягом останніх років, зокрема Конвенції про біологічне різноманіття, Конвенції про міжнародну торгівлю видами дикої фауни і флори, що перебувають під загрозою зникнення (CITES), Конвенції про збереження мігруючих видів диких тварин, Конвенції про збереження дикої флори і фауни та природних середовищ .
1-й ведучий. Законом забороняється виловлювати і вбивати тварин, занесених до «Червоної книги» , знищувати і руйнувати місця їхнього проживання. Адже в результаті вирубання лісів, осушення боліт, використання отрутохімікатів, багаточисленних пожеж - зникли місця, де селилось багато диких тварин. Їм немає де ховатись, виводити потомство.
2-й ведучий . Які заходи вживаються в нашій країні для того, щоб ці тварини не зникли взагалі? Рідкісних тварин розводять у неволі, а потім і випускають в ареали їхнього проживання. В Україні діють 13 заповідників. Але головне, що потрібно пам’ятати всім: люди своїми вчинками не повинні завдати шкоди диким тваринам.
1-й ведучий. Учням нашого класу вдалося підслухати і записати розмову звірів, що зійшли зі сторінок «Червоної книги» і зустрілися на нашій лісовій галявині.
1-й учень. – Я їжак вухастий. Живу у парках, лісах, садах. Не дивіться, що я маленький, я дуже хоробрий. Спробуй зачіпай! Виходжу переможцем навіть з поєдинку зі змією. Для перемоги у мене є все: гострі зуби, захищене голками тіло, на мене не діє отрута інших тварин. Люблю поласувати комахами, личинками, чим приношу велику користь. Але можу полювати на мишей і польовок.
Часто діти ловлять мене, беруть додому. Не робіть цього! Бо коли награвшись випустите мене, я можу не знайти собі пари. Та й брати в руки мене небезпечно, між голками в часто знаходять собі місце хвороботворні кліщі. Нас, їжаків вухастих, а вуха в нас дійсно довгі – 5 см, дуже мало, близько 300 осіб. Ми можемо витримувати жару, від якої гинуть навіть жителі пустель.
2-й учень. – Добрий день! Мабуть ви вирішили, що я звичайний свійський Мурзик? Мурзик – мій родич. Але погляньте на мої вуха: на кінчиках є китиці. Та й хвіст у мене товстіший і коротший, а кінчик хвоста чорний. Та й сам я більший, товстіший.
Вдень я люблю дрімати в дуплах старих дерев, або в старих лисячих чи борсучих норах. На території України збереглося 400 осіб. Багато моїх родичів живе в лісах Карпат і Закарпаття.
3-й учень. – Я, Лелека чорний. Живу на Поліссі і в горах Карпат. Забарвлення в мене мідно-червоного металевого відтінку. Низ білий, дзьоб і ноги яскраво червоні. Люблю тишу і спокій, тому живу в лісах Полісся і Карпат. Гнізда влаштовую на старих деревах поблизу річок, озер,скал. В їжу використовую жаб, рибу, комах і рослини. Нас, лелек чорних, усього 300 осіб. Живемо парами, висиджуємо 3 – 5 пташенят, вигодовуємо 2місяці. Уже в серпні відлітаємо в теплі краї, але відліт на зимівлю в Африку затягується до пізньої осені.
Ведучий. – Друзі, зверніть увагу, на танці,які влаштовують ці гарні гордовиті пташки.
4-й учень. – Так, ми, журавлі сірі, коли вертаємося в рідні краї зимівлі, радіємо, починаємо танцювати. Піднявши, таким чином настрій. Відновлюємо старі гнізда і будуємо нові. Ми самі високі птахи, які зустрічаються в Україні. Забарвлення в нас сіре, частина голови і шиї, а також і хвіст і вершини крил чорні. На голові зверху – червона шляпа. Від ока до шиї тягнеться біла смуга. Дзьоб бурий, ноги – чорні, голенасті.
5-й учень. – Мене, жовтопузика, часто ображають дарма, і все тому, що я схожий на змію. Але ж не плутайте. У змії повіки прозорі, зрослися, а у мене рухливі. А ще в мене по боках шкіряні складки. Вмію лазити по деревах і кущах, добре плаваю. Полюю на жуків, павуків, ящірок і гризунів. Вдень ховаюсь в норах, між коренями і камінням.
Ведучий. – А ось послухайте скарги від тварин, занесених до «Червоної книги» і спробуйте дати відповіді на питання.
Драматизація.
6-й учень. – Сама знаю, що не красуня я. Коли я поряд, багато хто сахається вбік, а то ще й камінням жбурнуть в мене чи ногою пнуть. А за що? Не всім же бути гарними! А користь від мене велика. (Яку користь приносять жаби?) – одна жаба зберігає від гусениць цілий город.
7-й учень. – Ой, не люблять мене люди! Голос, бачите, їм мій не подобається, і очі, кажуть в мене не гарні. Вважають, що біду я приношу. А чи так це? Якби не я, довелося б іноді декому без хліба сидіти. Так ось подумайте гарненько, ображати. Чи любити мене потрібно. (Яку користь приносить сова?). – За літо сова знищує тисячі полівок, які здані знищити тонну зерна)
Хом’як і кріт.
8-й учень. – Хрр . Хр-рр.
9-й учень.– Пуф –ф. Пуф –ф.
8-й. – Хрр . Хр-рр. Ай. Хто тут?
9-й учень.– Пуф. Це я крі. А ти хто?
8-й учень. – Ще й питає: «Хто? Хто? Хом’як я, ось хто! Чому ти безсовісний в мою квартиру лізеш?
9-й учень. – пуф, пуф… та я випадково… втомився, з лап збився. Риєш-риєш, шукаєш-шукаєш, сім верст під землею пройдеш, поки чрв’яка знайдеш…
8-й учень. – А ти робив, як я? на зиму – спальня, поряд зі спальнею комірка. Поїв – поспав, поспав поїв, і за сім вест ходити не потрібно! ( Які ще тварини запасають корм на зиму?
Вікторина.
– Яких тварин називають лісовими інженерами?
– Який осілий птах вигодовує пташенят взимку?
– Що птахам страшніше взимку: голод чи холод?
– Якого хижого нічного птаха занесено до «Червоної книги» України?
– Чи є пташине молоко?
– Де робить свої нори борсук?
– Який найбільший звір в Україні?
– Чому гадюка степова потребує охорони?
– Які ти знаєш казки і оповідання про тварин?
– Чому тварини часто стають героями казок і оповідань?
Ведучий. – Друзі! Ми ознайомилися з тваринами занесеними до «Червоної книги», дізналися, який вони мають вигляд, де живуть, чим відрізняються, чим важливі для людини. Тепер ви будете ставитися до них бережливо. Запам’ятайте, охорони потребують усі мешканці Землі, і берегти природу – ваш обов’язок!
Ведучий. Метелика ловити я не хочу.
Він квітка неба, хай собі живе!
Хай крильцями барвистими тріпоче,
Щоб радісно було тобі й мені.
І кітку лісову не стану рвати.
Її додому я не понесу,
Бо вдома їй джмеля не погойдати
І не попити ранками росу!
І ні тваринку, гілку чи травичку
Я не ображу – це великий гріх!
Бо в кожній з них живе тремка живинка,
Що світиться для всіх.
Підсумок.
- Чому потрібно берегти природу?
- Що кожен з нас може для цього зробити?
Література.
Олійник І. М. Цікаве природознавство. – Тернопіль, 1999.
Майхрук М. І. Позакласна робота з природознавства. – Тернопіль, 2004.
Грузинська І. Червона книга України на уроках природознавства.// Початкова школа. 1999. - №1. – С.43
https://nature.land.kiev.ua/red-book.html
1