Вплив діяльності людини на стан біосфери

Про матеріал

- З появою на планеті Земля біологічного виду Людина розумна, з її розвитком, розмноженням, міграціями, адаптацією й активною діяльністю в біосфері почали розвиватися особливі антропогенні процеси. З самого початку поведінка людини в довкіллі відрізнялася від поведінки інших вищих істот особливою агресивністю і мала характер не рівномірного співмешканця середовища існування, а підкорювача, насильника, споживача, не здатного до самообмежень.

Перегляд файлу

Тема:    Вплив діяльності людини на стан біосфери

Навчальна мета:

Сформувати в учнів знання про вплив людини на середовище існування; розкрити суть негативного впливу діяльності людини і його наслідки.

Розвиваюча мета:

Розвивати логічне мислення, уміння аналізувати, порівнювати, зіставляти, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, прогнозувати, робити висновки.

Виховна мета:

Виховувати екологічну культуру, дбайливе ставлення до природи, почуття відповідальності за свої дії, які можуть спричинити негативні зміни в довкіллі, культуру мовлення, толерантність, дружелюбність.

Тип уроку:

Комбінований урок із застосуванням інтерактивних технологій

Методи та прийоми:

Мозковий  штурм,  розповідь, бесіда, робота в малих групах,  проблемна ситуація, комп’ютерна презентація.

Обладнання:

Картки-завдання,мультимедійна презентація, підручник «Біологія» 11 кл. П.Г. Балан, Ю.Г. Вервес.

Основні поняття і терміни:

Довкілля, біосфера, ноосфера,атмосфера, гідросфера, літосфера, смог, озоновий екран, парниковий ефект, урбанізація, екологічна криза.

Хід уроку

І Організаційний момент.

Привітання, налаштування учнів на роботу.

 

ІІ Актуалізація опорних знань.

Вкажітьправильнувідповідь:

 

1. Вкажітьекологічний фактор пов’язаний з діяльністюлюдини:

 

А) біотичний;                                  Б) абіотичний;

 

В) антропогенний;                          Г) екологічний;

 

2. Співвідношення густоти населення з наявними на даній території ресурсами, необхідними для існування людського суспільства:

 

А) демографічний вибух;               Б) урбанізація;

 

В) перенаселеність;                        Г) смертність;

 

3.Виберіть з наведенного переліку напрямки антропічного впливу на біосферу:

 

А) забруднення атмосфери викидами промислових підприємств;

 

Б) зміни в природі пов’язані зі змінами в кліматі;

 

В) руйнування гірських порід;

 

Г) утворення корисних копалин;

4. Ерозія ґрунтів – це:

 

А) засолювання ґрунтів;

 

Б) забезпечення населення Землі харчовими продуктами;

 

В) зменшення товщини верхнього родючого шару ґрунту;

 

Г) забруднення ґрунтів пестицидами;

 

5.Вкажіть, для чого використовують пестициди:

 

А) руйнування екосистеми;                        Б) осушення боліт;

 

В) засолення ґрунтів                                    Г) захисту рослин від шкідників;

 

Біологічний  диктант

  1. Газоподібна оболонка Землі, що складається із суміші різних газів, водяної пари, твердих часточок.

(атмосфера)

  1. Короткочасне, або за певний час надходження в навколишнє середовище різних забруднюючих речовин.

(викиди)

  1. Біологічна наука, яка вивчає відносини організмів.

(екологія)

  1. Нижня частина атмосфери, вся гідросфера і верхня частина літосфери Землі, населені живими істотами.

(біосфера)

  1. Непридатні для виробництва даної продукції види сировини.

(відходи)

  1. Руйнування ґрунту, гірських порід водними потоками і вітром з порушенням їх цілісності і зміною фізико-хімічних властивостей.

(ерозія)

  1. Об’єкт природи, невеликий за розміром (дуже старе дерево, водоспад і т.д.), а також природні об’єкти штучного походження (парки, ставки), які визначають як природні охоронні території.

(пам’ятка природи)

  1. Верхня тверда оболонка Землі, яка включає земну кору і верхню мантію Землі.

(літосфера)

  1. Шар атмосфери над поверхнею Землі з підвищеною концентрацією озону, що поглинає ультрафіолетове випромінювання.

(озоновий екран)

  1. Знищення диких тварин з порушенням правил полювання, рибальства та інших вимог законодавства щодо охорони тваринного світу.

(браконьєрство)

  1. Хімічна речовина для вибіркового або повного знищення рослин.

(гербіцид)

  1. Сукупність форм експлуатації природних ресурсів.

(природокористування)

  1. Вища стадія біосфери, пов’язана з виникненням і становленням біосфери.

(ноосфера)

  1. Відтворення особин.

(репродукція)

  1. Форма тривалого співжиття організмів різних видів, за якого об’ява організми мають від цього певну користь.

(симбіоз)

 

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

 

  • В озонову дірку подивився янгол:
  • -Господи, скажи їм, щоб вони схаменулись!

Л.Костенко

 

Проблемне запитання:

  • Яку основну проблему порушує автор цих рядків? ( Учні висловлють власні думки)

 

  • IVОголошення теми та мети уроку.

 

 

Вплив діяльності людини на стан біосфери.

 

Розповідь вчителя.

  •  З появою на планеті Земля біологічного виду Людина розумна, з її розвитком, розмноженням, міграціями, адаптацією й активною діяльністю в біосфері почали розвиватися особливі антропогенні процеси. З самого початку поведінка людини в довкіллі відрізнялася від поведінки інших вищих істот особливою агресивністю і мала характер не рівномірного співмешканця середовища існування, а підкорювача, насильника, споживача, не здатного до самообмежень.

500 років тому давньогрецький історик Геро­дот писав, що перси ніколи «не випускають сечу в річку, не плюють у неї і не миють у ній рук». Щоб запобігти забрудненню води в річках, монгольська «Ясса» — збірка законів, створених Чингізханом, — забороняла в них купатися. А російський цар Петро І видав наказ карати батогами солдат, які кидали сміття у Неву.

Стрімкий  розвиток промисловості й підкорення природи сприяли збільшенню кількості населення на планеті і вже у 1800 р. його кількість досягла 1 млрд, а в 1975 р. населення Землі становило 4 млрд осіб. Нині населення Землі перевищує  6 млрд, при цьому його кількість стрімко зростає. Згідно з «пра­вилом золотого мільярда», на планеті нормально може існувати лише мільярд людей. Більшу кіль­кість населення дуже важко забезпечити природни­ми ресурсами, продуктами харчування тощо.

400 років тому великий англій­ський філософ Френсіс Бекон сказав: «Ми не мо­жемо керувати природою інакше, ніж підкоряю­чись їй».

Правила Б.Коммонера.

Американський еколог Баррі Коммонер у 1974 р. вдало узагальнив екологічні закони, підкресливши закономірності природи і цикліч­ність у природі. Він проаналізував усі екологічні закони, звівши їх до чотирьох:

  •           «усе пов’язане з усім» — закон про екосистему та біосферу;
  •            «усе повинно кудись діватися» — закон про господарську діяльність людини;
  •            «природа знає краще» — закон про співпра­цю, а не підкорення природи;
  •           «ніщо не дається задарма», або «за все потріб­но платити» — загальний закон раціонального природокористування.

Обговорення

Робота вмалих групах (підручник ст188-192) Опрацювати текст  підручника 32 та виділити основні екологічні проблеми.

1група – Зростання чисельності населення та забезпечення продуктами харчування.

2 група – Знищення лісів та зникнення видів.

3 група – Проблема достатності енергоресурсів

4 група –  Вплив діяльності людини на стан атмосфери та кліматичні зміни.

5 група – Вплив людини на гідросферу.

6 група – Сучасний стан природних ресурсів України

Учні виділяють основні екологічні проблеми

1 Поблема захисту літосфери від забруднення.

2. Проблема захисту відкислотних дощів.

3. Проблема захисту від теплового забруднення.

4. Проблема руйнації озонового шару.

5.Проблема захисту гідросфери від забруднення.

6.Проблема дефіциту чистої прісної води

7. Проблема деградації земель.

 Перегляд учнівських презентацій. ( Творчезавдання)

–Вплив діяльності людини на стан атмосфери.

 – Вплив діяльності людини на гідросферу.

–Сучасний стан природних ресурсів України

Проектна робота Забруднення навкошнього середовища своєї місцевості.

 

V Узагальнення знань.

 

Розташувати розрізнені факти в логічній послідовності, так, щоб вийшла розповідь.  

 

Варіант 1

Втручання людини в природу часто має несподіваний і вкрай небажаний ефект. Розглянемо це на прикладі будівництва в Єгипті Асуанської гідроелектростанції.

1. Великий Ніл, розливаючись, удобрював мулом поля селян (фелахів).

2. У стоячій воді водосховища розмножилися паразити, серед населення поширилися малярія і кишкові хвороби.

3. У пониззі Нілу, при впадінні в Середземне море, нагромаджувалися відклади мулу. Багаті на поживні речовини води приваблювали рибу, яку ловили рибаки.

4. Асуанська дамба перегородила Ніл, і виникло водосховище.

5. Розливи Нілу припинилися, і поля без родючого мулу перестали годувати селян.

6. Риба перестала підходити до гирла річки, і тисячі рибалок залишилися без роботи.

7. Люди побудували дамбу і стали одержувати електроенергію.

8. Довелося побудувати тукові заводи, які виробляють добрива для полів.

9. Тукові заводи споживають багато електроенергії.

10. Екологічні порушення, спричинені будівництвом Асуанської ГЕС, досить серйозні. А чи не виникнуть нові проблеми?

 Відповідь: 1 – 3 – 7 – 4 – 5 – 8 – 9 – 2 – 6 – 10

Варіант2

Приклад невдалої інтродукції (переселення окремих видів і пристосування до нових умов існування) рослин. З наведених фактів складіть логічний ланцюжок.

1. З Америки до Австралії завезли кактуси

2. Кактуси в Австралії швидко розмножилися, поширилися на пасовища, що завдало шкоди фермерам.

3. В Австралії розвинуте вівчарство.

4. В Америці обмежувальним чинником для кактусів є кактусова міль, личинки якої ушкоджують тканини рослин.

5.Але кактусів в Австралії немає, значить їх  треба завезти.

6. Для випасу овець необхідно обгороджувати територію.

7. Спочатку кактуси справно виконували роль колючих живоплотів, що не потребували ремонту.

8. Фермери рубали кактуси на шматки, але ці рослини розмножуються вегетативно, тож їх ставало дедалі більше.

9. Лише тоді, коли до Австралії з Америки була завезена кактусова міль, рослини перестали наступати на пасовища.

10. Але в Австралії немає кактусової молі.

11. Чому в Мексиці кактуси не так швидко розросталися як в Австралії?

12. Фермери обливали кактуси бензином і спалювали, але соковиті тканини рослин погано горять.

Відповідь: 3 – 6 – 5 - 1 – 7 – 2 – 8 – 12 – 11 – 4 – 10 - 9

Варіант 3

У природі все взаємопов’язане. Наведені безладно факти об’єднайте в логічній послідовності.

1. Водойми й узбережжя було оброблено отрутохімікатом ДДТ.

2. На Філіппінах поширилися комарі, які заражають людину малярією.

3. Від ДДТ загинули комарі, таргани отруїлися і стали малорухомими.

4. Розмножилися щури.

5. Небезпеку епідемії чуми було усунено.

6. Кішки, поїдаючи малорухливих ящірок , перестали полювати на щурів.

7. У джунглі літаками на парашутах був скинутий «десант» здорових кішок.

8. Щури поширюють бліх – переносників чуми.

9. Ящірки, поїдаючи отруєних тарганів, так само втрачали рухливість.

10. Завдяки кішкам скоротилася чисельність щурів.

11. Чума небезпечніша за малярію.

Відповідь: 2 – 1 – 3 – 9 – 6 – 4 – 8 – 11 – 7 – 10 - 5

 

VІ. Оцінювання учнів

VII Підсумок

Усі ми вийшли з природи. Вона у нас самих. Час повертатися до неї новою дорогою, бо інакше вона буде нам мстити, і чим далі, тим дошкульніше. Від природи залежить не тільки наше здоровя, а й наше життя, буття на Землі.

Не шкодуйте часу – вирушайте в ліс або в поле. Помилуйтеся квітами, придивіться, прислухайтеся: навкруги вас усе – живе, дихає, радіє вашому приходу, а буває й навпаки: природа сумує, а то й хворіє. Але від вас залежить, як ви будете поводити себе в тих райських місцях, куди прийшли.

Спілкуючись із живою природою, дістаючи від неї насолоду, ми стаємо багатшими духовно. Ми повинні дбати про те, щоб не зашкодити їй, ставитися до неї з добром і повагою, самим творити добро і бути милосердними. Адже ми діти твої, природо!

 

VIIIДомашнє завдання.

 

Опрацювати 32 -33. Підготуватися до узагальнення знань з теми

Проблемне завдання: Оцініть сучасну екологічну ситуацію в Україні.

Підготувати презентацію:

1.Види тварин та рослин нашої місцевості занесені до Червоної книги.

2.Основні типи природоохороних територій.

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
1 січня 2019
Переглядів
2379
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку