Вплив сонячної енергії на Землю

Про матеріал

Конспект уроку включає в себе цікаві та різноманітні методи інтерактивного навчання, що залучає дітей до співпраці з учителем та однокласниками. Дозволяє кожній дитині прийняти участь на уроці і дізнатися багато нового про вплив сонячної енергії на Землю .

Перегляд файлу

План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ» у 3 класі “Як сонячна енергія впливає на природу Землі. Михайло Стельмах «Гуси – лебеді летять»”


Конспект інтегрованого уроку з природознавства та літературного читання. 3 клас

Тема. Як сонячна енергія впливає на природу Землі.

            Михайло Стельмах «Гуси – лебеді летять»

Мета: розширити знання дітей про невичерпні джерела енергії, сформувати знання про роль Сонячної енергії, її вплив на природу Землі, вдосконалювати навички свідомого читання; розвивати зв’язне мовлення та словниковий запас учнів; вчити аналізувати інформацію, узагальнювати, осмислювати набуті знання, творчо мислити; виховувати любов до прекрасного, до природи.

Методи застосовані на уроці:  частково – пошукові ( створення проблемних ситуацій, активні роздуми ), словесні, наочні, практичні, методи розвитку критичного мислення, самостійна робота ( робота з підручником, роздатковий матеріал), здоров’язберігаючі технології.

Засоби застосовані на уроці: мультимедійна презентація, відеоматеріали, вербальні, наочні.

Хід уроку

I Організаційний момент.

II Мотивація навчальної діяльності.

Хто шукає – той читає,

хто читає – той знає.

  • Я хочу, щоб ці слова спонукали вас до пошуків, пізнання нового і невідомого, до відкриттів і знань.
  1. Відгадування загадок (супроводжується методом «Чи вірите ви, що…». Спосіб голосування: так – встати, ні – сидіти)
  • Напевно, ніщо так не захоплює вас, дітей, як таємниця. Коли в передчутті розкриття загострюються почуття і розум. Тому пропоную розпочати урок із … загадок, чим не таємниця.

Все у зелені довкола:

Пасовища, ліс і поле.

Мчать струмочки до ріки,

Ліплять гнізда ластівки,

І в сороки новина, –

 Облетіла всіх вона,

Сповіща: – прийшла …(весна)

  • Перевіримо (слайд 1 – весна)

http://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2019/09/2019.09.19-13-49-55.jpg

Чи є серед фотографій пора, на яку ви вказали?

Доведіть власну думку.

  • Чи вірите ви, що весна саме приходить, а не з’являється іншим способом?
  • Обґрунтуйте свою позицію.

Білосніжні, гарні птиці

Дім будують на водиці.

Дуже схожі на гусей,

Обережні до людей! (Лебеді)

  • Перевіримо

(слайд 2 – лебеді)

http://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2019/09/2019.09.19-13-50-59.jpg

  • Чи вірите ви, що існують птахи гуси-лебеді?

У шпаринку влазить, в дім,

Двері відчиня хвостом своїм. (Ключ)

  • Перевіримо

 (слайд 3)

http://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2019/09/2019.09.19-13-51-48.jpg

  • Чи вірите ви, що будь-який ключ можна загубити?
  1. Метод припущення на основі запропонованих слів.

-Цікаво, про що може розповідатися у  творі, в якому зустрічаються ці слова (весна, лебеді, ключ)?

– Спробуйте поєднати їх у одному реченні.

– У складених вами реченнях прослідковуються ваші знання про природу і оточуючий світ.

III Повідомлення теми і мети уроку.

  • А як зміст цих слів поєднується у одному творі, ви дізнаєтеся із уривка повісті Михайла Стельмаха «Гуси-лебеді летять» (О. Я. Савченко «Літературне читання. Підручник для 3 класу») ст 163-164.

IV Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

  1. Опрацювання оповідання Михайла Стельмаха «Гуси – лебеді летять».

1.1 Виразне читання оповідання вчителем. (с. 163 – 164).

  • В уривку – тобто частині великого твору – повісті – вам зустрінуться слова, значення яких ми зараз з’ясуємо.

Страхаюсь – лякаюсь.

Одгетькує – відсторонює.

Брама – великі ворота.

Діброва – ліс, у якому переважає дуб.

Ірій (вирій, рай) – тепла благодатна країна – місце зимівлі птахів.

  • Отже слухайте уважно.
  • Слідкуйте з олівчиком, позначайте незрозуміле

1.2 Аналіз тексту

– Назвіть дійових осіб оповідання?

– Від чийого імені ведеться розповідь? (Автор – це внук, який пише про своє дитинство).

Повість  «Гуси-лебеді летять…» автобіографічна. Автобіографічним називають твір, головним героєм якого є сам автор.

Власний твір Михайло Стельмах присвятив батькам – «Моїм батькам – Ганні Іванівні та Панасу Дем’яновичу з любов’ю і зажурою».

1.3 Словесне малювання.

  • Уявіть, що малюватимете ілюстрацію до розповіді діда Дем’яна. Що саме ви зобразите на малюнку, яким кольорам надасте перевагу?

Отже в основі композиції є сонце

(підвести учнів до ще одного ключового слова – сонце)

http://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2019/09/2019.09.19-13-54-49.jpg

  • Мовна розминка. Робота над скоромовкою.

– У нас з’явилося ще одне ключове слово «сонце»

– Спробуйте скласти і прочитати скоромовку про сонце (елемент здоровязберігаючої технології «навчання в русі»: частини скоромовки хаотично розміщені на різних стінах класу)

Сонце, сонце,                       даль ясна.
Ні, не сон це,                        а весна!

(читання у різних темпах з різним емоційним забарвленням (сумно, радісно),

1.5 Методика товстих і тонких запитань. Робота в парах.

  • Перевіримо, чи уважно ви слухали та читали. Попрацюємо в парах.
  • Поставте до тексту тонкі (5)
  • та товсті (5) запитання

Тонкі (хто? Що? Де? Коли? чи вірно?)

Товсті (чому? яким чином? що буде, якщо? У чому причина?)

Прийшов час трішки відпочити

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (+ зарядка для очей)

https://www.youtube.com/watch?v=anLVbkn9_rk

1.6 Вибіркове читання з елементами пошукової роботи.

Продовжимо роботу над уривком

– А тепер попрацюємо з ключовими словами:

Встановіть порядок, у якому з’являються ці слова у творі, доведіть рядками з тексту.

Повернимося  до питання, чи існують птахи гуси-лебеді. (слайд гуси і лебеді)

http://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2019/09/2019.09.19-13-56-41.jpg

Цікаво знати !

Назва лебідь означає «білий», що відповідає його символіці, як білого денного світла.

Поширені “сірі гуси” і “лебеді”, яких у давнину саме називали білими гусьми або гусьми-лебедями. В довідковій літературі словами гуси  і лебеді позначають різних птахів, хоча вони відносяться до роду водоплавних птахів, а насправді в природі вони не дружать.

  • Чи потребують лебеді захисту? Де ми можемо знайти відповідь на це запитання?
  • Робота з Червоною книгою України. Тварини.
  • Пошук інформації у Вікіпе́дії (загальнодоступна вільна багатомовна онлайн-енциклопедія) . https://uk.wikipedia.org/wiki/Лебідь

– Яке з цих слів зустрічається наступним? (весна)

– Яким чином з’являється весна у даному творі.

  • Ми по-різному говоримо про прихід весни, часто використовуючи вислови в переносному значенні.
  • Але, спираючись на знання та власний досвід, скажіть, що ж є причиною приходу весни?

(Зміни в природі, спричинені рухом Землі навколо Сонця)

V Сприймання й усвідомлення нового матеріалу з природознавства.

  1. Перегляд відеоматеріалу

Сонце-джерело життя на Землі

https://www.youtube.com/watch?v=Fq3no9h3rs8

  1. Вправа-гра «Перекладач»

Робота в групах.

Зміст вправи: «перекласти» вислови з твору «Гуси-лебеді летять», вжиті в переносному значенні на науково-популярну мову, спираючись на текст підручника І. Грущинської «Природознавство. 3 клас» (с.65-66)

– То чи може Сонце загубити ключі?

– Це елемент казковості, вислів «…сонце своїми ключами відімкне землю…» вжито в переносному значенні.

  1. Перегляд уривку фільму «Гуси – лебеді летять»

– А тепер я пропоную вам переглянути уривок з фільму, знятого за твором Михайла Стельмаха «Гуси-лебеді летять…» (час 2.00-3.52)

– Які ознаки впливу сонячної енергії на природу ви спостерігали, переглядаючи уривок?

– Чому автор так часто вживає слово сонце? (це джерело тепла, початку пробудження всього після зими, нового життя)

– Чому, на вашу думку, Михайло Стельмах пов’язав початок весни з лебедями? (Перелітні птахи повертаються із вирію навесні)

– Чи співпадає прочитане нами в підручнику «Літературне читання» з побаченим і почутим на екрані?

– Тож пам’ятайте, читати книгу завжди цікавіше, в ній міститься набагато більше, ніж у будь-якому фільмі.

VI Підсумок уроку

  1. Робота з прислів’ями.
  • А зараз я вам пропоную попрацювати з прислів’ями

Кожна пара отримує половину прислів’я. Знайшовши іншу частину ви утворите групу, яка і буде пояснювати його значення.

Робота у групах (складання прислів’я за його частинами, коментування його значення)

Весна відмикає                а на весну додому прилітає.

Сонце гріє, сонце сяє –               джерела й річки.

Де ластівка не літає,                рік годує.

Весняний день                           вся природа воскресає.

  • Яке з поданих прислів’їв передає тему нашого уроку?
  1. Метод «Зайве слово»
  • Серед поданих слів за темою уроку знайдіть зайве:

Життя, темрява, весна, сонце, енергія, тепло.

  • Обґрунтуйте відповідь.
  • Доберіть до цього слова протилежне за значенням (світло)
  • Тож, нехай у вашому житті буде більше світла, тепла, любові, ніж темряви.

VII. Домашнє завдання.

– За допомогою картини О. Кваші «Сонце» (підручник «Природознавство», с.67) скласти розповідь про те, як впливає Сонце на природу


 

docx
Додано
13 листопада 2021
Переглядів
460
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку