Тема. Різноманітність рослин у природі.
(Природознавство. Літературне читання. Трудове навчання. Українська мова.)
Мета уроку: ознайомити учнів з різноманітністю груп царства рослин; формувати уміння розрізняти окремі рослини цих груп, розуміти цінність їх у природі; виробляти уміння узагальнювати, робити висновки, оцінювати результати діяльності; формувати природничу, інформаційно-комунікативну компетентності; закріпити навички роботи з колажем; розвивати спостережливість, увагу, виховувати взаємоповагу у спільній діяльності; любов і дбайливе ставлення до навколишнього світу; почуття прекрасного в природі; бажання охороняти та примножувати її красу.
Завдання уроку: ознайомити учнів з поняттям «ботаніка», з різноманітністю груп царства рослин; опрацювати уривки з твору Яна Ларрі «Незвичайні пригоди Карика і Валі»; зробити колаж; формувати навички розрізняти прикметники, іменники, види речень за метою висловлювання, за інтонацією.
Очікувані результати:
учні знатимуть:
та вмітимуть:
Обладнання: презентація, текст уривків з твору Яна Ларрі «Незвичайні пригоди Карика і Валі», листки з завданнями, шаблони майбутнього колажа, зразки рослин – водоростей, моху, квітів, папороті, ялинки (на липкій стрічці), відеоролик «Краса природи», мильні бульбашки; зразки живих водоростей у сосуді, відбиток папороті на вугіллі, мох, квітка, шишка сосни.
Тип уроку: інтегрований урок
Хід уроку:
I. Організація класу до роботи.
Встаньте, діти, всі рівненько
Підрівняйтеся гарненько.
Посміхніться до гостей.
Привітайтесь: “Добрий день!”
«Коло друзів»
Тепло своїх долоньок
Я друзям віддаю!
Урок новий, цікавий
Я з радістю почну!
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну Природи, в країну чудову.
Що нас там чекає – нам ще невідомо
Рукою легенько я лише махну
І в край цей чудовий вас всіх поведу.
ІІ. Оголошення, представлення теми та очікування навчальних результатів
Слайд 3
– Я пропоную вам вирушити у чарівну подорож до царства рослин. На уроці нас чекає багато цікавих завдань, які допоможуть дізнатися про різноманітність рослин на Землі. Ви дізнаєтесь, що означає поняття ботаніка, а також згадаємо, як бережливо ставитись до природи. Спробуємо створити колаж та ознайомимося з уривками твору Яна Ларрі «Незвичайні пригоди Карика і Валі».
Слайд 4
Правила роботи в групах:
(Обираємо спікера, доповідача, посередника, секретаря попередньо.)
Групи Водорості, Мохи, Папороті, Хвойні рослини, Квіткові рослини.
1 завдання «Хвилинка спостережень» (групове завдання)
Туман вітер хмарно сонячно похмуро дощ
Іній холодно тепло ясно мороз град сніг
Доповідачі оголошують повідомлення про погоду.
Слайд 5
2 завдання Відеоролик «Краса природи»
Подивись, мій милий друг,
Що знаходиться навкруг?
Місяць з зірочками сяє,
Вітер з квіточками грає,
Хмарка в небі пропливає.
Небо ясно – голубе,
Сонце світить золоте,
Повітря чисте і трава,
Вода прозора мов сльоза,
Комахи, звірі і птахи
Людина і погода –
Усе це навкруги… природа.
3 завдання Мозковий штурм
– На які групи поділяємо природу?
– Що належить до неживої природи?
– Що належить до живої природи?
– Як називають науку про рослини?
– З яких частин складається рослина? (Корінь, стебло, листя, квітки, плоди з насінням). Слайд 6
– На ваших столах листочки. Запишіть на першому рядочку: Рослини.
Звуко-буквений аналіз слова рослини.
Назвіть голосні звуки
Назвіть приголосні звуки
3 гол., 4 приг., 7 зв., 7 б., 3 склади.(усно)
ІІІ. Основна частина. Надання необхідної інформації
Розповідь з елементами бесіди.
4 завдання «Органи рослин»
Слайд 7
Слайд 8
5 завдання «Таблиця»
Кожна група під час уроку заповнює таблицю (поставити плюси в колонках).
|
стебло |
листя |
квіти |
корні |
плоди і насіння |
водорості |
|
|
|
|
|
мохи |
|
|
|
|
|
папороті |
|
|
|
|
|
хвойні |
|
|
|
|
|
квіткові |
|
|
|
|
|
6 завдання «Повідомлення»
7 завдання «Колаж»
Один учень від групи під час презентації виконує колаж.
Загадка
Зайшли ми в річку босі
Й стали раптом взуті:
«Русалоччині коси»
Ноги нам заплутали. (водорості)
Слайд 9
Виступ групи: «Водорості» (зразки повідомлень).
1. Водорості:
Водорості — мешканці води. Вони живуть у водоймах з прісною водою і в солоній воді морів і океанів. Водорості дуже різноманітні. Тіло буває у формі кульки, пластинки, ниток. Не мають справжніх органів: кореня, стебла, листків, квіток, плодів з насінням. Одні вільно плавають. Інші – прикріплюються до дна. Водорості різні за кольором. Зелені водорості живуть біля поверхні води, куди проникає сонячне світло. Водорості постачають нашій планеті кисень, який виробляють у процесі живлення. Він розчиняється у воді, ним дихають всі рослини і тварини водойм, а також виділяється у повітря, і ним дихають усі живі організми. Глибоко в морях ростуть бурі й червоні водорості.
Люди використовують зелену водорість морську капусту у їжу, вона багата на йод.
Діти прикріплюють на ватман зразки водоростей.
Слайд 10
2. Мохи:
Мохи — невеличкі рослини, що підносяться лише на кілька сантиметрів над землею або стеляться по її поверхні переважно у вологих лісах і на болотах, а витривалість у них дивовижна.
Мохи витримують висушування навіть протягом кількох років, швидко оживаючи при зволоженні. Разом з тим вони спроможні переносити і довготривале затоплення, і значні температурні коливання.
У мохів є стебло і листки, але немає кореня, квіток. Тому не утворюють плодів із насіння. Замість плодів і насіння на верхівці стебла мохів є коробочка, в якій утворюються дрібні коричневі спори. Коли вони дозрівають, то висипаються з коробочок, потрапляючи на вологий ґрунт, проростають й утворюють нові рослини.
Найпоширеніші в Україні мохи – сфагнум і зозулин льон.
Діти прикріплюють на ватман зображення мохів.
Слайд 11
3. Папороті
Папороті – багаторічні трав’янисті рослини, які походять від давніх велетенських папоротей, що росли на Землі мільйони років тому. Вони мають всі органи, крім квіток і плодів, тому розмножуємося як і мохи за допомогою спор, а ще ми можуть рости і від кореневища.
Папороті ростуть по всій території України в листяних і в мішаних лісах, на узліссі або біля водойм.
Клімат у ті часи був теплим і вологим, а суходіл вкривали неглибокі заплави та численні болота. Після відмирання стовбури дерев’янистих папоротей потрапляли у воду. Там їх поступово заносило піском та мулом. За умов нестачі кисню поступово сформувалися потужні поклади кам’яного вугілля. В Україні їх багато на сході країни, зокрема в Донецькому кам’яновугільному басейні. У його пластах нерідко знаходять чіткі відбитки та скам’янілості різних організмів.
Діти прикріплюють на ватман зображення папороті.
Слайд 12
4. Хвойні рослини.
Дерева і кущі з листками – хвоєю називають хвойними. На землі налічується близько 560 видів хвойних рослин: сосни, ялини, смереки, модрини, тис ягідний, ялівці.
Хвойні рослини мають усі органи, крім квіток і плодів. Насіння утворюється в шишках.
Діти прикріплюють на ватман зображення хвойних рослин.
Слайд 13
5. Квіткові рослини.
Квіткових рослин на Землі найбільше. Їх налічується близько 300 тисяч видів. Представники цього виду поширені майже скрізь на земній кулі. Близько шостої частини суші вкривають ліси. Велику площу займають також степи, савани, луки, поля культурних рослин. Живуть квіткові рослини як у прісних водоймах, так і в морях і океанах. Таким чином, квіткові рослини займають панівне становище. Всі квіткові рослини мають корінь, стебло, листки, квітки, плоди з насінням. Серед них є дерева, кущі, трав’янисті рослини.
Вони мають усі органи: корінь, стебло, листя, квітки, плоди з насінням. Виростають з насіння. Насіння дозріває у плоді, що утворюється з квітки.
Діти прикріплюють на ватман зображення квіткових рослин.
Слайд 14
IV. Фізкультхвилинка
Слайд 15
Робота з текстом
Ваше наступне завдання.
1 уривок
«Над верховіттям лісу тихо похитувалися червоні кулі. Із куль, наче голки їжака, стирчали в усі боки буряково-червоні труби.
– Що ж це таке? – зацікавився Іван Гермогенович і, раптом вигукнув зі сміхом: – Конюшина! Звичайнісінька конюшина!»
– Про яку рослину йдеться у цьому уривку?
– До якої групи належить ця рослина? (Кожна група піднімає потрібну рослину).
– Доведіть свою думку…
2 уривок
«Поряд з квітами конюшини гойдалися в повітрі, здригаючись і пританцьовуючи, лілові дзвони. Вони просвічувалися на сонці, і земля під ними здавалася теж ліловою.
– Ну, що-що, а це я знаю! – весело сказав професор. – Про вас навіть вірші написані.
І він заспівав на весь голос:
Дзвоники мої, Квіти степові…»
(Кожна група піднімає потрібну рослину).
3 уривок
«Навколо шумів ліс. Довгі, ледь зігнуті стовбури тягнулись угору, наче гігантські свічки. Кожне дерево стояло, як довга жердина. на яку нап’яли зверху гігантську білу шапку.
Це звичайнісінькі кульбабки.»
4 уривок
«Іван Гермогенович узяв із землі камінь, розмахнувся і кинув його в гущу блискучих краплин.
Тільки-но камінь доторкнувся до листя, батоги зімкнулися і щільно прикрили його.
Камінь зник.
– Що це? – здивувався Карик.
– Росичка, – спокійно відповів Іван Гермогенович, – комахоїдна, хижа рослина.
Заморська гостя. Чужинка. Прибула до нас із Америки й живе за старою, американською звичкою.»
5 уривок
«Енотеру привезли з Віргінії років триста тому назад.
Щовечора квіти енотери неодмінно розцвітають і стоять відкриті цілу ніч, а рано-вранці закриваються знову. Недарма її прозвали «нічна свічка»!»
6 уривок
«Іван Гермогенович підійшов до підніжжя гори, уважно оглянув її, доторкнувся до м’яких, пухнастих гілок зелених кущів.
– Здається, це мох! Так, так, справжнісінький мох.»
Гра «Впізнай мене»
Могутній… (дуб)
Ошатна… (ялинка)
Плакуча… (верба)
Білокора… (береза)
Маленька… (фіалка)
Довідка: (дуб, ялинка, верба, береза, фіалка)
Слайд 16
V. Домашнє завдання
Намалювати рослину. Дізнатися до якої групи вона належить.
VI. Підсумок уроку
« … Ви заглянули тільки в один із крихітних куточків малого світу. Ви прочитали тільки кілька рядків із товстої книги, яка зветься «Природа».
Ви побачили поки лише крихітний куточок сусіднього з нами світу… Він малий, він непомітний, цей світ. Ми часто не звертаємо на нього уваги. Ми погано знаємо його. А тим часом це дуже важлива частина великого світу, в якому живемо й ми з вами. Його життя міцно пов’язане з нашим життям…»
Вмійте ж природу любити,
Кожній стеблинці радіти.
В полі, у лісі, над яром –
Квіти, дерева і трави…
Цвіту не вирви за даром,
Гілки не зламай для забави.
Оберігайте повсюди,
Шлях і стежиноньку в гаю.
Разом: Все те окрасою буде
Нашого рідного краю.
Рефлексія
ДОДАТОК 1
1 «Хвилинка спостережень»
Подивіться у віконечко і закресліть в картках все зайве, що не відповідає погоді:
Туман вітер хмарно сонячно похмуро дощ
Іній холодно тепло ясно мороз град сніг
2 Заповнити таблицю
|
стебло |
листя |
квіти |
корні |
плоди і насіння |
водорості |
|
|
|
|
|
мохи |
|
|
|
|
|
папороті |
|
|
|
|
|
хвойні |
|
|
|
|
|
квіткові |
|
|
|
|
|
ДОДАТОК 2
«Будова рослин»
Підпишіть органи рослини
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ДОДАТОК 3
1 уривок
«Над верховіттям лісу тихо похитувалися червоні кулі. Із куль, наче голки їжака, стирчали в усі боки буряково-червоні труби.
– Що ж це таке? – зацікавився Іван Гермогенович і, раптом вигукнув зі сміхом: – Конюшина! Звичайнісінька конюшина!»
2 уривок
«Поряд з квітами конюшини гойдалися в повітрі, здригаючись і пританцьовуючи, лілові дзвони. Вони просвічувалися на сонці, і земля під ними здавалася теж ліловою.
– Ну, що-що, а це я знаю! – весело сказав професор. – Про вас навіть вірші написані.
І він заспівав на весь голос:
Дзвоники мої, Квіти степові…»
3 уривок
«Навколо шумів ліс. Довгі, ледь зігнуті стовбури тягнулись угору, наче гігантські свічки. Кожне дерево стояло, як довга жердина, на яку нап’яли зверху гігантську білу шапку.
Це звичайнісінькі кульбабки.»
4 уривок
«Іван Гермогенович узяв із землі камінь, розмахнувся і кинув його в гущу блискучих краплин.
Тільки-но камінь доторкнувся до листя, батоги зімкнулися і щільно прикрили його.
Камінь зник.
– Що це? – здивувався Карик.
– Росичка, – спокійно відповів Іван Гермогенович, – комахоїдна, хижа рослина.
Заморська гостя. Чужинка. Прибула до нас із Америки й живе за старою, американською звичкою.»
5 уривок
«Енотеру привезли з Віргінії років триста тому назад.
Щовечора квіти енотери неодмінно розцвітають і стоять відкриті цілу ніч, а рано-вранці закриваються знову. Недарма її прозвали «нічна свічка»!»
6 уривок
«Іван Гермогенович підійшов до підніжжя гори, уважно оглянув її, доторкнувся до м’яких, пухнастих гілок зелених кущів.
– Здається, це мох! Так, так, справжнісінький мох.»
ДОДАТОК 4