Конспект уроку "Різноманітність тварин" у 3 класі

Про матеріал
Конспект уроку з природознавства для 3 класу за темою "Різноманітність тваринного світу" з поданням інформації та практичними завданнями. У конспекті є цікава фенологічна хвилинка, кросворд , цікава інформація з нової теми, картка для практичних завдань, які дуже сподобались дітям.
Перегляд файлу

Тема: Тварини. Різноманітність тварин

Мета: Формувати в учнів поняття «тварини – живі організми», уявлення про значення тварин у природі і цінність їх для людей, про види тварин, про особливі ознаки тварин; розвивати вміння міркувати, порівнювати, спостерігати за тваринами, увагу, кмітливість; виховувати дбайливе ставлення до тварин.

Обладнання: Малюнки тварин, презентаця, картки

Хід уроку

І. Організаційний момент

Девіз роботи на уроці:                                
З природознавства кілька уроків -
у світ незвичайний ще кілька кроків.
Світ природи пізнати маємо,
Багато цікавого ми вже знаємо.
А рідний край такий багатий,
що мусим ми його пізнати.

ІІ. Хвилинка спостережень

Повідомлення гідрометеоцентру
- Так як кожен урок "Природознавства ” ми починаємо з повідомлення гідрометеоцентру, я прошу відповідальних за спостереження за погодою повідомити прогноз погоди на сьогоднішній день.

  • За даними гідрометеоцентру на сьогоднішній день
    в  Гімназії № 27, а зокрема в 3-А  класі очікується такий прогноз погоди, а саме: безхмарне небо на уроці, сильний вітер від піднятих рук та глибоких знань, температура плюс 10 – 12 балів, опади у вигляді великої кількості  емоцій та високих балів.

А всім  присутнім вчителям синоптична лабораторія бажає: нехай проблеми та незгоди не роблять вам в житті погоди.
     Але це, звичайно, жартівливий прогноз.

  • Який стан неба ?
  • Чи були опади? Які?
  • Який був вітер?
  • Яка температура?
  • - Який зараз місяць? (Наступив останній зимовий місяць лютий.)
  • - Що вам відомо про назву місяця?( Місяць, що має люту вдачу. В лютому характерні пронизливі сніговії, колючі морози,вітри й перемети. Про це свідчать і попередні назви місяця: крутень, зимобор, криводоріг, казибрід, межень)
  • - Які зміни сталися в неживій природі? (День став довшим, а ніч коротша. Сонце піднімається вище над горизонтом і лагідно посилає на землю теплі, ласкаві промені.Сніг розтає, течуть струмки.)
  • - А в  живій? (З вирію повертаються перші вісники весни – граки, дикі гуси і качки. На деревах з’являються бруньки, а з-під торішнього листя пробивається молоденька травичка. Зійшов сніг і зазеленіла озимина)

ІІІ. Актуалізація знань учнів

-Ви сказали, що проросли деякі рослини. До якої природи відносяться рослини? чому?

-Ви назвали ознаку6 розмножуються. А як можуть розмножуватись рослини?

-Яке царство рослин розмножується названими способами?

-А як можуть розмножуватися інші рослини інших царств?

ІV Повідомлення теми і мети уроку

- Щоб дізнатися над якою темою ми будемо сьогодні працювати я пропоную вам розгадати кросворд.

Розгадування кросворда в парах.

1. Швидко скрізь вона літає,

Безліч мошок поїдає,

Під дахом гніздо будує,

Тільки в нас не зимує. (Ластівка)

2. Влітку гуляє, а взимку спочиває.(ведмідь)

3. Хоч мала сама на зріст,

Та великий має хвіст.

Пухова руденька шуба

Із сосни стриба на дуба. (Білка)

4. І своє дитя не забула, і чужих нагодувала. (Корова)

5. Хвостик, як ниточка,само як калиточка,

а очі як насінинки. (Мишка)

    6. На подвір’ї ходить птах

 

л

а

с

т

і

в

к

а

 

 

 

 

 

 

в

е

д

м

і

д

ь

б

і

л

к

а

 

 

 

 

 

 

 

 

к

о

р

о

в

а

 

 

 

 

 

 

м

и

ш

а

 

 

 

 

п

і

в

е

н

ь

 

 

 

 

 

 

 

 

л

и

с

и

ц

я

 

 

    І співає по складах. (Півень)

7. В темнім лісі проживає,

Довгий хвіст пухнастий має.

А як вийде полювати,

Бережись, мишва хвостата. (Лисиця)

Яке слово вийшло у кольоровому стовпці? Хто здогадався, про кого будемо сьогодні говорити?

Так, сьогодні ми вирушаємо у мандрівку царством Тварин. Тваринний світ – надзвичайно цікавий. Словом «тварина» ми називаємо і маленьку мурашку, і величезного слона. Хоча всі вони різні, проте багато з них мають щось подібне.

За спільними ознаками  вчені об’єднали тварин  в групи. Не за кольором, не за розміром, не за способом харчування ,а саме за істотними ознаками(за тими, яких немає у інших тварин )

Тема нашого уроку «Різноманітність тварин у природі».

В кінці уроку ви будете знати:

  • істотні ознаки різних груп тварин;

вміти:

  • поділяти тварин на групи за їх істотними ознаками;
  • відносити конкретну тварину до певної групи;
  • знаходити зайвий об’єкт серед їх сукупності;

     V. Вивчення нового матеріалу.

      1.  Розповідь вчителя

 З давніх-давен люди вірили в богів-покровителів усього живого на землі.

 Покровителькою рослин була Флора, покровителькою тварин – Фауна. Тому і стали називати рослинний світ – флорою, а тваринний – фауною.

 На земній кулі відомо близько двох мільйонів видів тварин, а в Україні поширено близько п’ятдесяти тисяч видів. Багато з них занесені до Міжнародної Червоної Книги та Червоної книги України. Тварини одного виду подібні, а тварини різних видів зовсім не схожі між собою або різняться.

  •   До якої природи належать тварини? Доведіть. (Тваринам властиві:

Живлення. Дихання. Розмноження. Ріст. Розвиток.             Слайд 2

  •  А тепер ми дізнаємося, на які групи вчені поділяють тварин. Особливими у тварин є ознаки, яких не мають інші живі організми. Тварини переміщуються. Як?                                                                           Слайд 3
  • Існує ціла наука, яка вивчає тварин, її називають – зоологія.
  • Учені-зоологи ділять царство Тварини на велику кількість груп.
  • У ВАС Є ТАБЛИЦЯ. ЗАПИШІТЬ У НЕЇ ПРЕДСТАВНИКІВ ГРУП, що вказані

І перша група, з якої ми починаємо вивчення теми, це група ЧЕРВИ (                      

                                                                                                  ПРЕЗЕНТАЦІЯ)

2. РОБОТА З ПРЕЗЕНТАЦІЄЮ.

 

Тобі знайомий дощовий черв’як . Напевне доводилося бачити п’явок. Вони живуть у водоймах. У природі живе багато інших червів.

 *Дощовий хробак — дуже цікавий вид. По будові це просто група м’язів у м’якій шкірі. Дихає він всією поверхнею тіла. Усередині в нього б’ється до 9 сердець.

МАЛЮСКИ У них м’яке тіло, захищене черепашкою.

Тобі напевне доводилося бачити у ставку або

в річці молюска – ставковика. Його тіло вкрите

 спірально закрученою черепашкою.

До молюсків  відносять  двостулкових жабурниць, виноградного

 слимака, восьминогів, кальмарів.

* Найбільший коли-небудь спійманий молюск важив близько 340 кілограм. Він був виловлений в Окінаві, Японія в 1956 році.

 Найстаріший спійманий людиною молюск, за оцінками вчених мав вік в районі 405 років.

У равлика, молюска класу черевоногих , близько 25 000 зyбів.

 

РАКОПОДІБНІ Найбільший коли-небудь спійманий молюск важив близько 340 кілограм. Він був виловлений в Окінаві, Японія в 1956 році.

 Найстаріший спійманий людиною молюск, за оцінками вчених мав вік в районі 405 років.

У равлика, молюска класу черевоногих , близько 25 000 зyбів.

* В даний час відомо більше 73000 видів ракоподібних.

Висушені яйця (ікра) морської креветки можуть зберігатися роками, але як тільки потрапляють у воду, «вилуплюються» через кілька годин.

Зуби краба знаходяться в шлунку. Якщо краб позбудеться клешні, то він здатний відростити нову. Правда вона буде дрібнішою за розміром і не буде такою ж красивою як перша.

ПАВУКОПОДІБНІ Павукоподі́бні, або арахніди— клас членистоногих, який включає павуків(1), кліщів(2), скорпіонів(3), косариків(4), сольпуг(5) та деякі дрібніші групи. Вони відрізняються від інших членистоногих поділом тіла на дві тагми: головогруди і черевце. Характерною ознакою членистоногих, від якої й походить назва типу, є будова їхніх кінцівок. Вони складаються з окремих члеників, що рухомо з’єднані між собою суглобами.Зазвичай представники класу мають 8 ходильних кінцівок.

* У кожного павука вісім ніг, на яких шість суглобів.

З допомогою кінцівок павук легко визначає, що саме потрапило до нього в мережі. Їстівне або неїстівне йому допомагають розрізняти органи нюху, які є на ногах.

КОМАХИ Комахи -тварини, у яких шість ніг (три пари). До них належать жуки метелики, бджоли,мухи, бабки та багато інших.

Найчисельніший і найрізноманітніший клас в усьому тваринному царстві: станом на серпень 2013 року було відомо 1 070 781 вид комах.

Тіло комах складається з трьох відділів— голови, грудей і черевця,має шість ніг.

*  В одному мурашнику може бути близько 300 тис. особин.

 Коник-стрибунець “ чує ” ногами: органи слуху розміщені у нього на гомілках передніх ніг.

 Чому комар, коли летить, дзижчить, а джміль гуде? Виявляється, що комар за секунду робить 600 помахів крильцями, а джміль — трохи менше 200. Чим помахи частіші, тим тонший звук.

РИБИ живуть у водоймах. Тіло в них вкрите лускою.

Рухаються за допомогою плавців. Дихають  киснем, розчиненим у воді.

  • Більшість риб вміє розрізняти кольори.

Риби, за винятком деяких вугрів, не вміють плавати хвостом вперед. Риба-камінь — найбільш отруйна риба у світі.

Найбільша в світі риба — велика китова акула, що виростає до 18 метрів і 25 тонн ваги. На щастя, це абсолютно невинне створіння.

До речі, морський коник — єдиний вид риб, плаваючий у вертикальному положенні тіла.

Риба анабас, що мешкає в Південній Азії вміє повзати по деревах.

   ЗЕМНОВОДНІ – жаби(1), тритони(2),саламандри(3), червяги(4). Частину життя вони проводять на землі (на суші), а частину життя – у воді. Тому їх так і називають – земноводні.

  • Червяги можуть жити у воді, а також на поверхні землі, але в основном проживають під землею, тому у них немає очей. Слух також поганий, але дуже добрий нюх. Молоді червяги родяться живими або вилуплюються з яєць
  • Тритони можуть відрощувати втрачену частину тіла. Вони можуть вмерзнути у лід зимою, але навесні розмерзають і продовжують звичайне існування. На жарі без води тритони можуть повністю висохнути, але після дощу вони швидко відновлюються.

ПЛАЗУНИ Тіло плазунів поділяють на голову, тулуб і хвіст. На відміну від земноводних, вони мають чітко виражену шию. Кінцівки розташовані по боках тулуба, внаслідок чого тіло торкається землі - «плазує», звідки й походить назва класу. Але в багатьох видів (у змій, деяких ящірок) кінцівки зникають або дуже зменшені. Пальці плазунів закінчуються кігтиками. Покриви тіла – шкіра суха, без залоз, вкрита роговими утворами (лусочками, щитками або пластинками), що зменшує випаровування вологи з поверхні тіла. Представники: змії, ящірки, черепахи,крокодили.

* Тіло плазунів поділяють на голову, тулуб і хвіст. На відміну від земноводних, вони мають чітко виражену шию. Кінцівки розташовані по боках тулуба, внаслідок чого тіло торкається землі - «плазує», звідки й походить назва класу. Але в багатьох видів (у змій, деяких ящірок) кінцівки зникають або дуже зменшені. Пальці плазунів закінчуються кігтиками. Покриви тіла – шкіра суха, без залоз, вкрита роговими утворами (лусочками, щитками або пластинками), що зменшує випаровування вологи з поверхні тіла. Представники: змії, ящірки, черепахи,крокодили.

ПТАХИ Усі види птахів мають укорочене обтічне тіло, вкрите пір'яним покривом. Їхні передні кінцівки перетворилися на крила, а задні слугують для пересування по землі, гілках рослин або плавання у воді.Теплокровні, мають сталу високу температуру тіла. Відомо понад 8600 видів птахів.

* Тільки один птах на планеті не має крил - ківі. На жаль, сьогодні його майже повністю винищили.

Імператорський пінгвін може не їсти 9 тижнів.

Білоголовий орлан може літати ногами догори.

Жако не тільки розмовляють, а й вміють відмінювати дієслова.

 

Звірі(Ссавці)                           Усі звірі вигодовують малят молоком, тому їх і                                                 називають ссавці. У сучасній фауні налічується 4-4,5 тис. видів ссавців, або звірів.

Майже всі звірі вкриті волоссям, яке захищає тіло від холоду. Кількість волосся в різних звірів неоднакова.У китів і дельфінів – лише кілька щетинок біля рота, а в більшості звірів – товста хутряна «шуба». Звірі народжують малят, вигодовують їх молоком.

* Чау-чау єдина собака з не рожевим язиком....

Верблюд легко може прожити без краплі води протягом 2 тижнів. Щури можуть прожити довше всіх без води....

Дельфіни, коли сплять одне око завжди залишають відкритим....

Тільки уявіть вага язика блакитного кита складає приблизно стільки ж, скільки вага середньостатистичного слона....

Кількість голок середньостатистичного їжака досягає близько 10 тисяч....

Цікавий факт, що вівці можуть запам’ятовувати обличчя людей....

Як у людини унікальні відбитки пальців, так у собак-відбиток носа.... 

 

3. Робота з таблицею. КАртка

Яких Тварин ви записали у таблицю?

Які групи ще були у презентаціі, а в таблиці їх немає? 9 черви, малюски, павукоподібні, ракоподібні)

ФІЗХВИЛИНКА . Іметуємо названих тварин.

( Змія, голуб, зайчик, хомячок, пінгвін, олень, кінь)

 

 4 Робота з підручником.  (с 99-100)

-Які групи є а які відсутні у тексті?

-Розкажіть про значення тварин у природі? В житті людей?

* Тварини допомагають людині в роботі.( кінь, собака, осел)

*Комахи запилюють рослини .

*Тварини дають шкіру, молоко. є продуктами харчування.

*Спостереження за тваринами дає змогу створювати різні механізми.(Літаки, кораблі, землерийні машини)

*Спілкування з тваринами приносить задоволення.

 

 

5. Робота з пазлами

 - Зберіть свою тваринку і визначте, до якої групи вона належить. Доведіть, що це так.

Комахи – метелик, сонечко, бабка,

Риби – сом, акула, рибка-клоун.

Птахи – Синичка, папуга, дятел.

Звірі – білка, лисичка, коала.

Плазуни – крокодил, черепаха, вуж.

Земноводні – жаба.

 

6.Робота з аудіозаписом. ( Діти прослуховують записи звуків, які видають тварини, та називають(вгадують) їх (соловейко, лелека, дельфін, кит)

-До якої групи належить тварина?

 

7.Робота з карткою. Рефлексія

7.4. Назви тварин, обведи назву зайвої..

Картинки по запросу "птахи україни"    Картинки по запросу "кажан"     Картинки по запросу "птахи україни" _______________              _________________           ___________________

Картинки по запросу "насекомые"    насекомое       Картинки по запросу "насекомые"  ___________________        _______________          _________________

7.5. Поєднай тварин з їхніми істотними ознаками.

Комахи                            живуть у воді, їх тіло вкрите лускою і слизом.

Риби                                 пристосовані до життя у воді і на землі.

Земноводні                      тіло  складається з голови, грудей і черевця, має шість ніг.

Плазуни                          тіло вкрите шерстю, годують малят молоком.

Птахи                               шкіра вкрита лусочками і щитками.

Звірі                                 тіло вкрите пір'ям.

Підсумок Уроку.

  • Сьогодні я дізнався ……                                   Я навчився ……                                                                                                   
  • У мене вийшло ……                                         Тепер я зможу ……  
  • Було цікаво ……                                           Урок дав мені для життя ……

 

Додаткові цікаві завдання.

 

1.Гра «Хто зайвий?»

  • Метелик, оса, джміль, павук, сонечко.
  • Снігур, журавель, жук-олень, ластівка, лелека.
  • Щука, карась, жаба, краснопірка, сом.

2.Вибіркова робота

Назвіть тільки звірів.

Пугач, черепаха, миша, гадюка, ящірка, чапля, ведмідь, короп, лящ, оса, ластівка, корова, жаба, заєць, півень, муха.

3.Гра «Відгадай , хто ми?»

а)У більшості з нас росте шерсть. В основному ми пересуваємось на 4 лапах. Годуємо своїх дитинчат молоком. (звірі)

б)Ми живемо тільки у воді. У нас немає лап, але є плавці. Наша шкіра вкрита лускою та слизом. Наші малята вилуплюються з ікринок. Більшість із нас дихають зябрами. (риби)

в) Наші малята вилуплюються з яєць. Ми пристосувались до життя: мостимо гнізда, запасаємо їжу. Наші тіла вкриті пір’ям. Ми маємо крила та хвіст. (птахи)

г) Наше тіло поділяється на голову, груди і черевце. У декого з нас є одна чи дві пари крил. У кожного з нас по 6 ніг. (комахи)

д)Одні з нас мають видовжені тіла, інші носять панцер. Не важливо, що ми- різні, головне-наша шкіра вкрита лусочками. Щитками. Наші малята вилуплюються з яєць. (плазуни)

е)У більшості з нас м’яка, гола, вкрита слизом  шкіра. Наші дитинчата вилуплюються з ікринок. Зовні вони не подібні до нас, їхніх батьків. Частину свого життя ми проводимо на суші, а частину у воді. (земноводні)

 

docx
Додано
15 листопада 2021
Переглядів
1103
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку