Тема уроку:
Поняття інформації.
Інформаційні процеси: зберігання, опрацювання, передавання та пошук повідомлень (дану тему вивчають за новою програмою у 5 класі).
Інформатика як наука та галузь діяльності людини. Інформаційні технології. Класифікація інформаційних технологій. Основні інформаційні процеси (дану тему вивчають за програмою у 9 класі).
Інфографіка (дану тему вивчають за новою програмою у вибірковому модулі "Графічний дизайн" у 10 (11) класі).
Клас: 5, 9, 10(11) класи
«Знайомство»
П.І.Б. автора: Чайдак Людмила Вікторівна
E-mail автора: chaidak.2019@gmail.com
Застосування вправи: урок-information («information» - роз’яснення, ознайомлення)
/урок-знайомство
Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте:
Кременчуцький ліцей № 10 «Лінгвіст»
Кременчуцької міської ради Полтавської області
Предмет: інформатика
Тема уроку/години спілкування:
Поняття інформації.
Інформаційні процеси: зберігання, опрацювання, передавання та пошук повідомлень (дану тему вивчають за новою програмою у 5 класі).
Інформатика як наука та галузь діяльності людини. Інформаційні технології. Класифікація інформаційних технологій. Основні інформаційні процеси (дану тему вивчають за новою програмою у 9 класі).
Інфографіка (дану тему вивчають за новою програмою у вибірковому модулі "Графічний дизайн" у 10 (11) класі).
Клас: 5, 9, 10(11) класи
Мета вправи/заняття:
- формування і розвиток предметної ІКТ-компетентності та ключових компетентностей для реалізації творчого потенціалу учнів і їх соціалізації у суспільстві, що забезпечить готовність учнів до активної життєдіяльності в умовах інформаційного суспільства та їх спроможність стати не лише повноцінними його членами, а й творцями сучасного суспільства;
- формування в учнів здатностей, знань, умінь, навичок і способів діяльності: алгоритмічно, логічно та критично мислити; планувати, організовувати та здійснювати індивідуальну та колективну діяльність в інформаційному середовищі;
- формування пізнавального інтересу до предмета; знайомство з поняттями інформаційної культури та інформатичної компетентності, з інформатикою як наукою; формування уявлень про взаємозалежність і взаємозв’язок між поняттями «інформатика» та «інформація», виявлення зв’язків між навколишніми подіями;
- формування навчально-інформаційних умінь (загальнонавчальних, які забезпечують надходження, обробку та використання інформації для розв’язання навчальних задач); - заохочення до активної розумової діяльності, самостійності, творчості;
- розвиток логічного мислення, критичності думки, умінь порівнювати, робити висновки;
- розвиток інтелекту, творчих сил і здібностей;
- виховання інформаційної культури, культури розумової праці, уваги, самостійності, пізнавальної активності; виховання любові до предмету, вчителя, який викладає та до навчання; розвиток навичок відображення і проведення аналізу; зміцнення солідарності і поваги до відмінних рис.
Форма/метод роботи:
індивідуальна робота групова робота робота у парах
колективна
розвивальне навчання пояснювально-ілюстративні методи принцип здійснення зв’язків науки з життям пошуково-дослідницькі методи творча робота
Ключова складова громадянської компетентності:
Уміння визначати життєві цінності й мету
Уміння відрізняти факти від домислів
Уміння аналізувати, зберігати й відтворювати інформацію
Уміння самостійно шукати, добирати, аналізувати, і відтворювати інформацію
Уміння застосовувати у конкретному різновиді спілкування знання мови, уміння взаємодіяти один з одним, навички роботи в групі, уміння продуктивно співпрацювати з партнерами у групі й команді володіння різними соціальними ролями
повага до людської гідності та прав людини
Додаткова/і складова/і компетентності:
інформаційно-комунікаційна, навчальна, комунікативна, соціальна.
Інформаційно-комунікаційна компетентність як ключова – це здатність ефективно використовувати ІКТ у навчальній, дослідницькій і повсякденній діяльності задля вирішення інформаційних задач.
Формування ключової інформаційно-комунікаційної компетентності учнів відбувається у комплексі з іншими ключовими компетентностями: розуміння наукових основ інформатики, фундаментальних понять і питань створення й опрацювання даних, принципів побудови й функціонування засобів інформаційних і комунікаційних технологій; розуміння ролі інформатики та ІКТ у сучасному інформаційному суспільстві; вміння аналізувати прості інформаційні процеси, що відбуваються у житті, будувати інформаційні моделі реальних об’єктів і процесів; здатність раціонально використовувати комп’ютер, комп’ютерні засоби, мережеві технології та програмні середовища для вирішення задач, які виникають в конкретній життєвій і навчальній ситуаціях та пов’язані з пошуком й опрацюванням даних, їх зберіганням, поданням і передаванням; здатність алгоритмічно мислити при плануванні, організації діяльності, зокрема навчальної; здатність ефективно планувати і організовувати свою діяльність з використанням ІКТ; здатність спілкуватися та співпрацювати з використанням ІКТ для виконання різноманітних завдань, в тому числі комплексних; готовність дотримуватись правових і морально-етичних норм при роботі з даними і програмними продуктами; вміння слухати та спостерігати, гнучкість та вміння адаптуватися, уміння співпрацювати, знання та критичне розуміння способів подання інформації і особливостей спілкування.
Очікувані результати:
учень описує: взаємозв’язки між поняттями інформація, повідомлення, дані; способи подання повідомлень: текстовий, графічний, звуковий, відео, умовні жести та сигнали, комбінований; розрізняє: способи подання повідомлення; наводить приклади: повідомлень, поданих різними способами; розуміє інформаційні процеси, що відбуваються під час навчальної діяльності, у повсякденному житті при роботі з різними людьми та пристроями.
Тривалість вправи: 15-25 хв.
Інструкція до проведення вправи:
І етап. Постановка проблеми
Учні об’єднуються у дві групи:
1 група.
Учитель пропонує переглянути матеріали свого Портфоліо та підготувати повідомлення про Людину, яка зараз перед ними.
- Нагадую, повідомлення може бути звукове, письмове, подане за допомогою сигналів.
2 група.
Перегляд демо-слайдів, що повністю характеризують Учителя, як Людину.
Під час перегляду всі сидять тихо, після чого учні отримують завдання:
передати ту інформацію, що вони отримали під час перегляду слайдів різними способами:
Листом (текстове повідомлення), малюнком, фото (графічне повідомлення), розповіддю, переказом того, що побачили
(звукове повідомлення)
з використанням Азбуки Морзе (спеціальне позначення) жестами (умовними сигналами)
малюнками з підписами, переказ з жестами (комбіновані повідомлення)
- Одну й ту ж саму інформацію можна подати за допомогою різних повідомлень, а також одне й те ж саме повідомлення може нести різну інформацію для різних людей. Зараз це перевіримо.
ІІ етап. Виступи учнів з очікуванням ІСТИНИ.
Продовження пошуку ІСТИНИ - Давайте визначимо, які види повідомлень за способом подання тільки що були нам представлені. Інформація повинна відповідати таким характеристикам: однозначність, зрозумілість, актуальність, повнота, достовірність.
ВЛАСТИВОСТІ
ІНФОРМАЦІЇ
Якщо хтось вважає що ІСТИНИ в моїй розповіді мало, нехай перевірить…
Завдання:
Знайти в інфографіці 5-10 цікавих фактів. Учні розмірковують, ставлять запитання, можуть самі на них і відповідати, таким чином розвивають своє наочно-логічне мислення.
До того ж учням обох груп надається можливість перейти до іншої групи і виконати їхнє завдання.
Перевірити деякі з них на істинність, спробувавши знайти їх підтвердження в інших джерелах. Є можливість перевірити інформацію або доповнити свої міркування, здійснивши пошук з використанням мережі Інтернет, соціальних мереж.
Написати невелике резюме (за зразком) за наведеною в зображенні інформацією.
ІІІ етап. Інфографіка – відмінний оповідач
Учні за комп’ютерами створюють власну інфографіку, представляючи вже інформацію про себе.
Після завершення роботи учні пересідають за інші комп’ютери і складають стислу усну презентацію, використовуючи інфографіку попереднього учня.
Інфографіка допомагає залучити різні органи чуття й утримує увагу учнів від початку і до завершення роботи з нею.
Додатки
Портфоліо вчителя (презентація, що вміщує життєвий шлях і педагогічний досвід; фото, відео і аудіо файли; предмети, що можуть говорити за якусь рису характеру чи подію з життя людини)
Інфографіка «Познайомимось?»
Пошукова система Google
Безкоштовні онлайн-ресурси для створення інфографіки https://studway.com.ua/infogr-resursi/
Підсумок за результатами проведення вправи
- зростає інтерес до предмета, успішність, рівень інформаційної й інтелектуальної культури, інформатичної компетентності.
Рекомендації
Використовувати інфографіку можна на будь-якому етапі сучасного уроку з будь-якого предмету. Навчальний матеріал, поданий у компактному та яскравому вигляді, більше зацікавить учнів, ніж пропонований у формі звичайної розповіді або конспекту. Коли у дітей є образні уявлення, слід використовувати ці уявлення для формування понять, для розвитку абстрактного мислення. Відповідно підготовлену інфографіку можна використати як під час пояснення нового матеріалу, так і перевіряючи або закріплюючи вже засвоєний матеріал.