Призначення енергізаторів на уроці – створення позитивної психологічної атмосфери у класі, відновлення енергії та посилення групової активності. Крім того, вони дозволяють учням проявити рівні здібності – тілесно-кінестетичні, візуально-просторові, міжособистісного спілкування.
Енергізатори корисні для послаблення монотонності, збудження активності учнів й заохочення їх подальшої праці.
ВПРАВИ – ЕНЕРГІЗАТОРИ
Учні стоять. Починаючи з ведучого, кожний по черзі засобами пантоміми зображує якийсь предмет чи поняття і «дарує» його сусідові (морозиво, квітку, кішку, сонце, свій настрій тощо). Сусід «приймає подарунок» і робить якийсь інший подарунок наступному учасникові.
Учні стоять парами. Ведучий дає команди: рука до руки,
вухо до вуха, спина до спини, плече до плеча, віч-на-віч тощо.
За командою «Один до одного» змінити пари.
Учні рухаються, а ведучий віддає команди, називаючи кольори
світлофору. Якщо тренер каже: «Червоний!»,
учні мають швидко присісти; якщо «Зелений!» —
учасники продовжують іти й плескають у долоні; якщо вони чують
«Жовтий!», то мають зупинитися і підняти руки вгору.
Вправа виконується швидко.
Ведучий пропонує учням стати в коло. Ближчому до ведучого учню передаємо (дуже тихо) одну фразу, наприклад: «У середу футбол, у четвер контрольна з математики, а в п'ятницю кінець тижня». Запропонуйте йому передати (теж дуже тихо) цю фразу по колу. Останній учасник промовляє вголос те, що він почув і зрозумів.
«Напишіть» у повітрі носом і підборіддям цифри від 1 до 10 або букви (наприклад, А, В, Д, О, У, К, М, П, Р, Ш тощо). Робити це слід з максимальним повертанням голови (цифри або букви мають бути високими і великими). Можна малювати в повітрі різні предмети, фігури тощо, писати добрі слова. Виконуючи вправу, потрібно рухати шиєю плавно, без ривків і зайвого напруження. Тулуб тримати нерухомо, спину прямо.
Ця вправа покращує кровообіг головного мозку, роботу шийних хребців, позбавляє обличчя подвійного підборіддя.
Для виконання цієї вправи потрібно сісти на край стільця. За сигналом діти нахиляють голову: до плечей спочатку зліва направо, потім справ наліво. Нахили виконуються сильно і різко, та щоб у кожному нахилі дістати вухом до плеча. Вправа виконується 20 секунд.
У цій вправі розігріваються вуха, а чере нервові закінчення у вушних раковинах збуджується і весь організм. Крім того, розробляєтьс активність шийних хребців.
► Дихальна фізкультхвилинка
Ведучий. Уявіть, що у вас у руках м'яч. Зробіть: глибокий вдих і виконайте команду «М'яч пробитий»: зі звуком «с-с-с» починайте випускати потроху повітря з легенів, одночасно показуючи руками як зменшується м'яч.
Робота губ, гудіння губами, тріск — чим огидніше, тим краще (на усмішці м'язи розтягуються)
Діти стають прямо, ноги ширші за плечі. Рукі опущені, пальці зчеплені в замок.
Піднімають руки вгору, вдихають, прогинаються назад.
Потім, різко видихаючи, зі звуком «ха!» нахиляються, опускають руки, як під час удару сокирою поміж ніг і відразу піднімають їх угору.
Повторити 5-10 разів. Дуже важливо, щоб звук «ха!» був результатом різкого видиху, ішов із грудної клітки.
Вправа добре очищає дихальні органи, покращує їх роботу.
►
Ведучий. Я знаю, що ви всі любите морозиво. Уявіть, що ви завітали до Снігової королеви, замерзли й самі стали схожі на морозиво. Тіло, руки, ноги, голова скуті холодом... Брр... Але прийшов добрий чарівник і сказав: «Заплющте очі! Покладіть руки на коліна. Вам зручно, вам ніщо не заважає... Зараз почнемо відтавати. Зігріваються й відтаюють пальчики ніг, зігріваються й відтаюють ступні, зігріваються й розслаблюються коліна. Тепло йде від пальчиків ніг угору, ноги теплі, вони розслабляються. Зігріваються пальчики рук. Пальці розслаблюються. Зігріваються й розслаблюються долоні. Зігріваються й розслаблюються кисті рук. Тепло від кистей іде до ліктиків. Від ліктиків до плечей. Руки теплі, розслабилися. Вам тепло. Тепло йде по всьому тілу, від животика піднімається до грудей, шиї, голови. Обличчю жарко. Обличчя розслабилося, ротик відкрився, голова повисла.
Розтануло морозиво, розтеклося солодкою калюжею по підлозі».
ДІТИ дають одне одному порівняльні характеристики. Наприклад: «Тетянко, у тебе чудова посмішка, схожа на сонечко!», «Альбіно, у тебе очі як зірочки!»
Гра розвиває мовлення учнів, учить бачити в однолітках прекрасне, добре.
Діти ходять по кімнаті, відчуваючи власне тіло.
Ведучий. Подумайте про власний настрій, у якому ви почали вправу. За допомогою ходи продемонструйте різний настрій.
Кожен рух виконуйте протягом 13-ти секунд. Рухайтесь як:
^ дуже втомлена людина;
^ щаслива людина, яка отримала радісну звістку;
^ людина, яка постійно чогось боїться;
^ людина, у якої «нечиста» совість;
^ канатоходець, який рухається по дроту.
Повертаючись на своє місце, покажіть настрій, у якому перебуваєте зараз.
Учні стоять. Руки з відкритими долонями на рівні талії. Завдання : кидати м’яч один одному хаотично якомога швидше, але не допускати його падіння.
Учні стоять. Вчитель показує рух, усі повторюють його поступово приєднуючись один до одного.
Стоячи, за інструкціями вчителя виконуємо вправу: «Зараз ми будемо писати цифри у незвичний спосіб.
Цифру 1 «пишемо» носом (кажемо і виконуємо),
цифру 2 – підборіддям,
цифру 3 – правим плечем,
цифру 4 – лівим плечем,
цифру 5 – «пишемо» правим ліктем,
цифру 6 – лівим ліктем,
цифру 7 – правим коліном,
цифру 8 – лівим коліном,
цифру 9 – правою ногою,
а десяточку – «хвостиком».
динамічнІ паузи для різних частин тіла
Пробуджуємо свій організм.
Гімнастика для плечових суглобів. Вправу повторюємо 6 разів.
Пам'ятаємо, що на напругу потрібно робити видих, а на розслаблення — вдих.
Гімнастика для шиї.
Вправи повторюються 5 - 6 разів.
Профілактика короткозорості.
Вихідне положення - сидячи. Кожна вправа повторюється 5-6 разів.
Масаж очей
Гімнастика для верхнього грудного відділу хребта.
Динамічні очні вправи.
Загальна гімнастика.
КОМПЛЕКС ФІЗКУЛЬТХВИЛИНОК
Комплекс вправ 1 (сидячи за партою)
1-2 – підняти руки вгору, потягнутися;
3-4 – вернутися у вихідне положення, 2-3 рази.
2. Вихідне положення – руки за головою, лікті вперед;
1-2-3 – лікті розвести в сторони, прогнутися.
3. Вихідне положення – руки за голову;
1 – руки вгору, потягнутися;
2 – у вихідне положення;
3-4 – те ж саме, 2-3 рази.
4. Вихідне положення – руки на пояс;
1 – нахил вправо;
2 – нахил вперед;
3 – нахил вліво;
4 – вихідне положення те ж саме. Те ж саме у другий бік. 2-3 рази.
5. Вихідне положення – руки до плечей, лікті притиснути до тулуба;
1-2-3-4 – обертання рук вперед; 5-6-7-8 – те ж саме назад, 2-3 рази.
Комплекс вправ 2 (стоячи за партою)
1-2-3-4 – підняти руки вгору, стискаючи і розтискаючи пальці;
5-6-7-8 – повільно руки вниз, стискаючи і розтискаючи пальці, 2 рази.
2. Вихідне положення – основна стойка;
1- дугами вперед руки вгору, потягнутися, вдих;
2 –опустити руки, видих;
3- круг головою вправо;
4- теж саме – вліво, 2-3 рази.
3. Вихідне положення – стійка, руки на пояс,
1- праву ногу у бік на носок ,нахил вправо;
2 – вихідне положення;
3-4 – те ж саме – у другий бік, 2-3 рази.
4. Вихідне положення – стоячи, руки на пояс,
1- нахил назад;
2 – вихідне положення;
3 – нахил вліво;
4 – вихідне положення;
5 – нахил вперед;
6 – вихідне положення;
7 – нахил вправо;
8– вихідне положення ;2-3 рази. 5. Вихідне положення – стоячи, руки перед грудьми,
1 – руки вгору, піднятися на носочки;
2 – руки на пояс;
3 – руки вгору, піднятися на носочки;
4 – вихідне положення ;2-3 рази.
Комплекс вправ 3 (для розвитку дихання)
1-2 – руки в сторони – вдихнути;
3-4 – різко обняти себе руками за плечі – видихнути. Повторити 3-4 рази.
2. Вихідне положення – стати рівно, руки вниз.
1-2 – руки в сторони – вдихнути;
3-4 – присісти, обняти руками коліна – видихнути. Повторити 3-4 рази.
3. Вдихнути широко відкритим ротом, видихнути носом. Повторити 4-5 разів.
Комплекс вправ 4 (гімнастика для очей)
1. Швидко покліпати очима; заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів.
2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.
3. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само – у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6. Повторити 1 – 2 рази.
Комплекс вправ 5 (для профілактики короткозорості)
Кругові рухи руками вперед і назад. Весь час стежити за кінчиком
великого пальця. Повторити 3-4 рази.
2. Вихідне положення – сісти на стілець.
Замружити і відкрити очі. Повторити 3-4 рази. Виконувати в середньому темпі.
3. Витягнути руку вперед.
Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.
Фізкультхвилинки з
віршованими текстами
І навшпиньки став весь клас.
Два – присіли, руки вниз.
На сусіда не дивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Хто старався присідати –
Може вже відпочивати.
Нахились уперед, нахились назад.
І направо, і наліво,
3. Щоб нічого не боліло.
Один, два, три, чотири –
набираємося сили,
Нахились, повернись
І до друга посміхнись.
5.Руки вгору піднесіть
І почнемо всі лічить.
Скільки пальців на руці
Хором скажемо усі.
До хмарин дістанемо.
(Ноги на ширині стопи, руки опущені.)
Один, два, один, два,
До хмарин дістанемо.
(Підняти руки через боки вгору, стати навшпиньки, потягнутися.)
Нахилитися вперед, не згинаючи ніг, витягуючи шию.
7. Один, два, три, чотири, п'ять –
Добре вміємрахувать!
(Стопи разом, руки на поясі.)
Скільки покажу грибочків,
Стільки ви зробіть стрибочків.
(Підстрибувати на місці на двох ногах.)
Один, два, три, чотири, п'ять,
Час усім відпочивать!
(Повторити першу вправу, сісти на місця.)
8. Ми писали, ми трудились,
Наші руки вже стомились,
А щоб гарно написати,
Треба пальці розім’яти.
Руки кілька раз тряхнемо
І писати знов почнемо.
9. Ми сьогодні рахували,
Притомились, посідали.
Раз, два, раз, два, раз -
Присідаємо гаразд!
Ми вже вправу закінчили,
Хай і руки відпочинуть!
Руки вгору,
підтягніться - раз, два, раз, два.
Щонайнижче
нахиліться - раз, два, раз, два.
10. Руки за голову ставимо сміло
И повертаємось вправо і вліво.
Зробимо чітко, діти, цю вправо
Двічі наліво, двічі направо –
Будемо мати гарну поставу.
11. Встали рівно біля парт.
Починаємо наш старт.
Руки вгору, руки вниз,
Подивились пильно скрізь.
Головою покрутили,
Потім разом всі присіли.
Піднялись, понагинались
І здоровими зостались.
12. Руки на парти, пальці в кулак —
Зробимо вправу, ми, дітоньки, так:
Пальці стискаємо і розтискаємо,
Мов пластилін розминаємо.
Будемо вправу із вами кінчати,
Буде тепер нам легше писати.
Трава низенька-низенька. (Присідають.)
Дерева високі-високі. (Піднімають руки вгору.)
Вітер дерева колише-гойдає. (Обертаються.)
То направо, то наліво нахиляє.
{Нахиляються праворуч, ліворуч.)
То вгору, то назад. (Потягуються вгору, назад.)
То вниз нагинає. (Нахиляються вперед.)
Птахи летять-відлітають.
(Махають руками-«крильми».)
А учні тихенько за парти сідають.
(Сідають за парти.)
Я намалюю зайчика для вас — раз.
(Роблять колові рухи руками над головою.)
Це у нього, бачите, голова — два.
(Руки кладуть на голову.)
Це у нього вуха догори — три.
(Піднімаютьруки вгору до вух.)
Це стирчить у нього хвостик сірий — чотири.
(Повертають тулуб праворуч, ліворуч.)
Це очиці весело говорять — п'ять.
(Прикладаютьруки до очей.)
Ротик, зубки — хай моркву їсть — шість.
(Імітують жування морквини зайцем.)
Шубка тепла хутряна на нім — сім.
(Плещуть у долоні.)
Ніжки довгі, щоб гасав він лісом — вісім.
(Підстрибують на місці.)
Ще навколо посаджу дерев я — дев'ять.
(«Саджають дерева», «притоптують ямки».)
І хай сонце сяє з піднебесся — десять.
(Піднімаються на носках, руки вгору.)
Ходить білочка по лісі |
Діти ходять по кімнаті |
По високому, густому, |
розводять руки, піднімають руки вгору |
По зеленому, рясному. |
відводять руки в сторони, слідкують поглядом |
В неї стежечок багато: |
відводять руку у загадану сторону |
По землі і по деревах |
слідкують поглядом |
Справа стежечка – до зірки |
простягають руки вправо |
Зліва стежечка – до шишки, |
простягають руки вліво слідкують поглядом. |
Ззаду стежка – до горішка. |
повертаються назад |
Руханка 2
Раз, два - дерева. |
Встати |
Три, чотири - вийшли звірі, |
ходьба на місці |
Пять, шість - пада лист. |
нагнутися |
Сім, вісім - птахи в лісі. |
помахи руками, як крилами |
Дев'ять, десять - це сунички Підняли червоні личка. |
підняти руки і голови догори |
Руханка 3
Ось іде до нас весна. |
встати, ходьба на місці |
Підсніжники прокидаються, |
потягнутися |
Проліски посміхаються, |
посміхнутися |
Пташки прилітають, |
махають руками, як крилами |
Діти вибігають, |
біг на місці |
На луках стрибають. |
стрибки |
Руханка 4
Трава - низенька-низенька, |
присісти |
Дерева - високі-високі. |
потягнутися |
Вітер дерева колише, гойдає |
нахили тулуба |
То вправо, то вліво хитає, |
нахили тулуба |
То вперед, то назад, |
нахили тулуба |
То вниз пригинає. |
нахили тулуба |
Птахи летять, відлітають |
помахати руками, як крилами |
А учні тихенько за парти сідають |
сісти за парти |
І (назва предмету) вивчають. |
|
Руханка 5
Ягіл, ягіл, ягілочка, |
прискорена ходьба на півпальцях |
Устала ранесенько, |
імітація вмивання |
Голівоньку чесала, |
масаж голови від чола до потилиці |
Квіточки позбирала, |
присідання і вставання, руки на поясі |
На вулицю вийшла, Як зіронька зійшла. |
перекочування ніг з пальців на п'яти |
Взялася попід боки, |
стрибки на місці |
Гра «Гриб»
Диб-диб-диб! Диб-диб-диб!
(Ходіння на місці)
Біля пенька гриб!
(Показують, нахилившись вперед)
Отакий товстезний,
Отакий грубезний.
(Розводять руки в сторони)
Бриль на голові,
А нога в траві,
Диб-диб-диб! Диб-диб-диб! Біля пенька гриб!
(Хитають головою, показують вниз на ніжки)
(Учитель називає гриби, діти нахиляються – якщо гриб їстівний, «зрізають» його, якщо гриб отруйний – погрожують пальчиком).
Гра «Хмаринка»
Хмаринка сонечко закрила,
Слізки срібні зронила.
(закривають обличчя руками)
Ми ті слізки пошукаєм,
(Присідають)
Пострибаєм, як зайчата,
(Стрибають)
Політаєм, як пташата,
(Махають руками)
Потанцюємо ще трішки,
Щоб спочили руки й ніжки.
Всі веселі? От чудово!
А тепер до праці знову!
(Танцювальні рухи)
Гра «Вітер»
Налетів з-за лісу вітер –
(Махають руками до себе)
Він сердитий і рвучкий,
(кругові рухи кулачками)
Покрутив в садку нам квіти,
Розгойдав усі гілки.
(Руки вгору, хитають зі сторони в сторону)
У вікно, у двері грюкнув,
(Плещуть у долоні)
Розпилив по хаті дим,
(Показують пальчиками)
Впав на шлях і мчить на луки,
(Руки долонями вниз)
Я – наввипередки з ним
(Стукають пальчиками по парті)
Гра «Зайченята»
Забавлялись зайченята,
(Встати, підняти руки вгору, потягнутися)
Виглядали маму й тата.
(Руки на пояс, повороти ліворуч-праворуч із присіданням).
Ось так – лапку до лапки,
(Поплескати в долоні)
Ось так – лапку до шапки,
(Руки до голови - вгору)
Ось так – вусом потрусим,
(Похитати головою)
Так, так, так!
(Пострибати)