Вправи для аудіювання до посібника "Cool Listening" видавництва "Торсинг". Посібник містить текст для аудіювання, а також вправи перед прослуховуванням, під час прослуховування та після прослуховування тексту.
Іванівський НВК
Cool Listening
Вправи для аудіювання
вчитель англійської мови
Головченко О. О.
Викладання англійської мови дітям молодшого (6 − 11 років) − це дуже складний процес, який відбувається в середовищі відсутності англомовного оточення. Саме в такому середовищі працюємо ми − вчителі, і тому в процесі роботи ми маємо не тільки навчити дітей мови, але й створити у своїх групах англомовне середовище.
Організація навчально-виховного процесу з англійської мови у школах України у відповідності до нових навчальних програм має забезпечити оновлення змісту і технології навчання з метою більш повної орієнтації на потреби учнів, урахування їх інтересів, розвитку особистостей. Ми намагаємося підвищити ефективність уроків за рахунок залучення додаткових матеріалів, насамперед автентичних.
Автентичність навчальних матеріалів дуже часто виступає як одна із найважливіших вимог. Синоніми до «автентичний» майже усі мають позитивну забарвленість: природний, реальний і т. д. Проте поняття автентичності, на нашу думку, набагато ширше, ніж визначення: матеріали, укладені носієм мови для носіїв тієї ж мови і не із спеціальними педагогічними цілями.
Вважаю, що текст має відповідати усім лексичним, синтаксичним та іншим характеристикам того чи іншого жанру, причому зовсім не так важливо, чи спеціально текст був написаний для навчання, чи він мав спочатку інші цілі і пізніше був відібраний і пристосований до навчального процесу. «Вигадані», спеціально укладені тексти можуть бути використані не менш ефективно, якщо вони відповідають характеристикам жанру і якщо дії, які з ними виконують учні, «автентичні», наприклад: вилучення певної інформації з прочитаного тексту, з’ясування його головної ідеї тощо.
Відомо, що автентичні матеріали (вірші, оголошення, меню або пісні), які дають учням можливість побачити мову в її реальній ролі засобу спілкування в відповідній культурі. Якщо ці (та інші) автентичні матеріали вживати на максимально можливому рівні, вони дають учням прямий доступ до культури і допомагають самим автентично вживати мовний матеріал, свідомо спілкуватись в реальній ситуації, радше ніж демонструвати знання граматичного явища або лексичної одиниці. Вживання таких матеріалів в повній мірі, однак, може вимагати як зміни перспективи, так і прийняття деяких нових підходів.
Що ж тоді буде більш ефективним шляхом використання автентичних матеріалів у класі? Треба почати з забезпечення учнів одиницями автентичного матеріалу разом із вправами і видами діяльності, які ми самі розробимо. Потім треба дати учням можливість вирішити, на яких з текстів вони хочуть сконцентруватись. Після того як матеріал опрацьовано, треба дати їм можливість поділитись своїми знахідками з іншими. Ті висновки, до яких вони прийдуть, − другорядної ваги. Що насправді має значення, так це здатність учнів приходити до висновків на базі опрацювання автентичних джерел і можливість ділитись цими висновками з іншими іноземною мовою.
1
Використання автентичних матеріалів вищевказаними способами дозволяє учням на будь-якому етапі вивчення мови набути позитивного досвіду «нагород» за її вивчення. Учні, працюючи з автентичними матеріалами, підвищують свій інтерес до мови і мають безперечну мотивацію для її вивчення, яка базується на тому, що учні знають про позитивний ефект, який це має для них. Учні, які раніше неохоче опановували мовні форми, починають розуміти переваги подальшого накопичення знань в цій галузі. Для нас також накопичуються переваги в тому, що в них з’являються вмотивовані і орієнтовані на мету учні і учбовий процес, що стимулює як учнів, так і вчителів.
Автентичні матеріали на уроці англійської мови, так само як і навчальні матеріали в базових підручниках, мають виконувати інформативну функцію (подавати відомості про англомовні країни і про англійську мову), стимулюючу функцію (розвивати пізнавальну активність і творчість учнів); інтегративну (спиратися на знання учнями інших предметів та їх життєвий досвід), виховну (сприяти розвитку особистості учнів та формувати інтерес до предмету) та контролюючу функції (перевіряти знання, навички і вміння учнів). Матеріали мають бути засобом у досягненні мети і виконанні завдань, вони самі не повинні визначати цю мету або ставати метою. Ми навчаємо мовленнєвій діяльності, а не тому чи іншому матеріалу. Тому потрібно проводити відбір навчальних матеріалів з урахуванням багатьох параметрів.
На своїх уроках дуже часто використовую автентичні вірші та пісні. При вивченні віршів/римівок і пісень можна ставити перед собою різну мету:
1) опрацювання окремих звуків та звукосполучень;
2) опанування англійської інтонації;
3) вивчення лексичного, граматичного матеріалу;
4) проведення ігор.
Постає питання, для чого використовуються вірші і пісні.
Вони є основними засобами навчання маленьких дітей, оскільки:
1) розвивають слух, що є першим і одним з найголовніших кроків до вивчення мови;
2) природно вчать вимови, інтонації та наголосу;
3) розширюють словниковий запас і знання граматичних структур;
4) сприяють вивченню сталих виразів;
5) добре сприймаються дітьми (дітям подобаються римовані звуки, ритмічність і музика);
6) допомагають дітям зблизитися, створюють позитивну психологічну атмосферу;
2
Коли ми вчимо вірш з маленькими дітьми, які щойно почали вивчати англійську мову, не слід сподіватися, що їх вимова буде чітка і досконала. Але в цьому віці вони швидко вловлюють ритм, наголос та інтонацію, їхня вимова поступово покращується, оскільки спочатку вони вчаться слухати нові звуки, а пізніше – розрізняти нові слова.
Завдання вчителя – не розділяти слова штучно, а розказувати вірш зі звичною швидкістю.
Слова варто супроводжувати діями, щоб вони асоціювалися з ними. Діти повторюють слова і виконують дії (знову і знову). Потім доцільно на деякий час припинити роботу над віршем і перейти до іншого виду діяльності. Через певний час повернутися до вивчення вірша знову.
В цьому посібнику підібрані вірші для початкового рівня. Для кожного вірша передбачено три етапи роботи:
3
Starter Level
Pre-listening. Children have pictures with family members (father, mother, sister, brother). They answer teacher’s questions Who is this? – This is my mother/ father/ sister/ brother.
While-listening. 1)Children listen to the rhyme and when they hear the words “father”, “mother”, “sister”, “brother” , they show appropriate picture.
2) Children are asked to repeat the sentences “This is my mother Lite”,
“This is my father Kevin”, “This is my brother Rine”
My Family Tree
One, two, three,
This is my family tree.
Four and five,
This is my mother Lite.
Six and seven,
This is my father Kevin.
Eight and nine,
This is my brother Rine.
I’m Ven
And I’m ten.
Post-listening. 1)Answering questions: How old is Ven? What is his mother’s/ father’s/ brother’s name?
2) Point to the picture and say about your family. (This is my father…/mother…/ brother… )
4
Starter Level
Pre-listening. Teacher shows the pictures of different animals and asks about their color and size.
While-listening. Each student has a vocabulary word from the rhyme. He must stand up when he hears his word.
Guess the Animals
I’m grey but big,
I’m red but small,
I’m green but long,
I’m yellow but tall,
I’m white but fast,
I’m bright but slow,
And I’m the best.
I’m your king!
Post-listening. Students look at the pictures of animals and answer questions:
What animal is grey and big?
What animal is red and small?
What animal is green and long?
What animal is white and fast?
What animal is bright and slow?
What animal is a king?
5
Starter Level
Pre-listening. Teacher shows the picture of a clown and asks children to describe the clown.
While-listening. Teacher gives each child an adjective old, young, funny, happy, glad. As the teacher reads the text, children must stand up when they hear their word.
Eddy
Eddy is not an old man. He is a young man. He is a clown. He is funny and happy. He likes to smile. The children like him and are very glad to see him.
Post-listening. True/False Statements.
6
Starter Level
Pre-listening. Teacher shows the pictures of a grasshopper, a snail, a butterfly, a spider and a worm. Teacher asks questions: Can the grasshopper jump? Can the snail jump? Can the butterfly fly? Can the snail fly? Can the spider run? Can the snail run? Can the worm crawl? Can the snail crawl? Can the snail slide?
While-listening. Repetition of the phrases “I can…/I can’t… ”
I Can Slide
“I can jump,” says the grasshopper,
“I can’t jump,” says the snail,
“I can jump,” says the butterfly,
“I can’t jump,” says the snail,
“I can run,” says the spider,
“I can’t run,” says the snail,
“I can crawl,” says the worm,
“I can’t crawl,” says the snail,
“But I can slide!”
Post-listening. Role-play. Children get the roles of the grasshopper, the snail, the butterfly, the spider, the worm and play the rhyme.
7
Starter Level
Pre-listening. The teacher explains the meaning of the words brave and scared. Teacher asks children what are they scared about?
While-listening. 1)Repetition of the phrases “I’m not scared of…”, “I’m brave”.
2) Children must draw the pictures of animals they hear in the rhyme.
I’m brave
I’m not scared of dragons –
I’m brave.
I’m not scared of spiders –
I’m brave.
I’m not scared of dogs -
I’m brave.
I’m not scared of mice -
I’m brave.
I’m not scared of jellyfish -
I’m brave.
But I’m really scared of wasps.
Help!
Post-listening. Yes/ No – questions:
Is he scared of dragons? Is he scared of frogs? Is he scared of jellyfish? Is he scared of mice? Is he scared of worms? Is he scared of wasps?
8
Starter Level
Pre-listening. Brainstorming.
How do people go to work?
While-listening. Matching pictures.
Students must match the person with the meaning of transport he/she goes to work.
To Work
I go to work on foot,
Phill goes to work by bus,
Jack goes to work by car,
Pete goes to work by helicopter,
Ann goes to work by train,
Mary goes to work by bike.
Hurray! Here are we are!
Post-listening. True /False statements.
9
Starter Level
Pre-listening. Teacher asks students to describe a picture of the house using the structures “There is…/ There are…”
While-listening. Students have pictures with different pieces of furniture. They have to choose only the furniture they hear in the rhyme.
Uncle Buncle’s House
There are five clocks in Uncle Buncle’s house.
There are seven chairs in Uncle Buncle’s house.
There are three computers in Uncle Buncle’s house.
There are six TVs in Uncle Buncle’s house.
There are four sofas in Uncle Buncle’s house.
There are two cats in Uncle Buncle’s house.
And there is only one Uncle Buncle.
Post-listening. Yes/ No – questions:
Are there seven clocks in Uncle Buncle’s house?
Are there six computers in Uncle Buncle’s house?
Are there four chairs in Uncle Buncle’s house?
Are there six TVs in Uncle Buncle’s house?
Are there four sofas in Uncle Buncle’s house?
Are there three cats in Uncle Buncle’s house?
10
Starter Level
Pre-listening. Answering questions to the picture:
While-listening. Repetition. Students are asked to repeat the phrases from an audio.
Liza Writes a Letter
Liza is in her room.
“Liza, what are you doing?” her mother asks.
“I’m writing a letter to my friend.”
“But you can’t write,” her mother says.
“And my friend can’t read,” Liza answers.
Post-listening. Finish the sentences.
11
Starter Level
Pre-listening. Students must answer the questions about their classmates:
What are they doing now? Is ….. reading? Is …. writing? Is….. drawing?
While-listening. Students have to choose the picture which fits the text. (1. The girl is reading a book. 2. The girl is watching TV. 3. The girl is writing.)
Lin is Reading
Lin is reading a book. Her mother is watching TV.
“What are you reading, Lin?” her mother asks.
“I don’t know,” Lin answers.
“You are reading aloud. So you must know,” mother says.
“Yes. I’m reading aloud, but I’m not listening,” Lin answers.
Post-listening. Correct statements.
Mother is reading a book.
Lin is watching TV.
Lin knows what she reads.
She is reading quiet.
12
Starter Level
Pre-listening. Students answer questions about winter:
Do you like winter?
What is the weather like in winter?
What do you like to do in winter?
While-listening. Students draw a picture of winter they listen to.
Winter
Let’s go to the yard
Winter brings frost and snow,
We make a funny snowman
And help him to grow!
It’s snowing and snowing
There is a lot of snow,
Let’s make some snowballs
We like to play and throw.
Post-listening. Students describe their pictures using information from the rhyme.
13
Beginner Level
Pre-listening. Brainstorming “Weather”. What can the weather be like?
windy rainy snowy
cold
nice
cloudy hot warm
While-listening. Students write out the words that describe the weather.
The Weather
Today is sunny. It’s Monday today.
Today is cloudy. It’s Tuesday today.
Today is rainy. It’s Wednesday today.
Today is cold. It’s Thursday today.
Today is hot. It’s Friday today.
Today is windy. It’s Saturday today.
Today is snowy. It’s Sunday today.
Post-listening. Matching.
Sunday windy
Friday rainy
Wednesday hot
Monday snowy
Tuesday sunny
Thursday cold
14
Beginner Level
Pre-listening. Ball-game. Children get the ball and must say a vocabulary word on the topic “School things”.
While-listening. Students write down the words from the topic ”School things”.
A Young Artist
I have many pencils,
Red and green and blue.
I shall draw a picture
And give it to you!
I have many pencils,
My brother has a pen.
We can draw on the paper
Funny little men.
Post-listening. Filling the gaps.
A Young Artist
I have many …..,
Red and green and blue.
I shall draw a ……
And give it to you!
I have many …..,
My brother has a …..
We can draw on the …..
Funny little men.
15
Beginner Level
Pre-listening. Do you like Maths? What do you do at your Maths lessons? Let’s do some sums. Five plus five is…… Four plus five is……
While-listening. Repetition of the sums.
How can I study Maths?
One day Larry comes home from school. He says, “On Monday the teacher said four plus four is eight. On Tuesday, six plus two is eight. Today she says seven and one is eight too. The sums are different, but the answers are the same. How can I study Maths? ”
Post-listening. Students must arrange the story in correct order.
16
Beginner Level
Pre-listening. Do you like to make a snowman? Look at the picture with the snowman and describe it.
While-listening. Filling the gaps.
Snowman
There are three little snowballs – There are three little ……… -
Roll, roll, roll, roll. Roll, roll, roll, roll.
Put the first ball on the ground. Put the ….. ball on the ground.
Put the second ball on the first. Put the ……. ball on the first.
Put the third ball on the second. Put the …… ball on the second.
There are three big snowballs. There are ……. big snowballs.
Two stone eyes and one stick nose. Two stone …… and one stick…...
Two stick arms and one stone mouth. Two stick …… and one stone ....
Post-listening. True/ False.
17
Beginner Level
Pre-listening. Can you describe a monster? What has it got?
While-listening. Students draw a picture of a monster they hear.
Funny Monster (Part one)
I’m a funny monster.
My name is Gobster.
Look at my six ears and one big nose,
Look at my ten fingers and eight toes.
Look at my three blue eyes,
They are open wide.
Look at my little mouth
With orange teeth inside.
Look at my five hands,
They help me to play.
Look at my four feet
For walking today.
Post-listening. Find a partner.
Each student has a question or an answer on a slip of paper. The task is to match the question with the answer.
How many ears has got a monster? It has got six ears.
How many fingers has got a monster? It has got eight toes.
How many eyes has got a monster? It has got five hands.
How many hands has got a monster? It has got three eyes.
How many toes has got a monster? It has got ten fingers.
18
Beginner Level
Pre-listening. Brainstorming . What pieces of clothes do you know?
trousers blouse dress
shoes socks
shirt skirt coat
While-listening. Students have pictures with different pieces of clothes. They pick out pictures with clothes they hear.
Funny Monster (Part two)
Do you remember me?
I’m a funny monster.
My name is Gobster.
I’m going to the party
To my cousin Mobster.
I’m wearing a green T-shirt.
I’m wearing pink trousers.
I’m wearing a brown hat.
I’m not wearing blouses.
I’m wearing striped socks
And nice black shoes.
I’m trying to look
Like a star in TV news.
Look at my fancy clothes –
I look like a pretty rose.
19
Post-listening. 1) Multiple-choice.
2) Describe the monster using the sentences above.
20
Beginner Level
Pre-listening. Do you like to do shopping? How often do you go shopping?
What shops do you like to go? What do you usually buy?
While-listening. Students listen to the rhyme and write down the words that have a rhyme.
Shopping
A bear and a bunny
Had much money.
They went to the shop
For carrots and honey.
When the bear and the bunny
Asked “Carrots and honey!”
The man in the shop
Cried “Where is your money?”
How strange and how funny!
They really had money –
And that’s how they bought
Their carrots and honey!
Post-listening. True/ False.
21
Beginner Level
Pre-listening. What food do you like to have for breakfast? What food do you usually have for lunch? What food do you like to have for dinner?
While-listening. Filling the gaps.
Students write in the missing information.
I’m Hungry!
Breakfast time! I’m hungry! And a chocolate croissant.
Here’s what I like the most – Dinner time! I’m hungry!
Juice, cereal, cheese Here’s what my mommy makes
And a piece of buttered toast. Chicken, rice, vegetables
Lunch time! I’m hungry! And some tasty cakes.
Here ‘s what I want –
Milk, a sandwich, fruit
I’m Hungry!
Breakfast time! I’m ………..! And a chocolate croissant.
Here’s what I like the most – Dinner time! I’m ……….!
……., cereal, cheese Here’s what my mommy makes
And a piece of buttered toast. …………, rice, vegetables
Lunch time! I’m …….! And some tasty …….
Here ‘s what I want –
Milk, ……………, fruit
Post-listening. Matching.
Students match the food with time when it is eaten.
Breakfast milk, a sandwich ,fruit
Lunch chicken, rice, vegetables
Dinner juice, cereal, cheese
Beginner Level
Pre-listening. Brainstorming .
get up wash dress
do homework have breakfast
have lunch go to school
help about the house
While-listening. Stand for the word. Every student gets a vocabulary word . as the teacher reads, students must stand up when they hear their word.
Tomorrow
I’ll get up in the morning
I’ll wash my hands and face,
I’ll dress and have my breakfast,
I’ll go to my schoolplace.
I’ll have my lunch and studying,
Then go for a walk.
I’ll help my smaller sister
To do her boring homework.
Post-listening. Scrambled sentences.
Students must arrange the sentences in the correct order according to the text.
23