Функції внутрішньоособистісних конфліктів. НегативніПсихологічний дискомфорт особистостіЕмоційна нестабільність, нервозність, невпевненість у собіВідсутність позитивної життєвої програми. ПозитивніСамоаналіз особистостіСамоосмислення своїх потреб, інтересів та виокремлення найбільш пріоритетних із них. Усвідомлення своїх взаємостосунків з людьми. Самовдосконалення особистості
Функції міжособистісних та внутрішньогрупових конфліктів. НегативніПорушення системи комунікацій та взаємостосунків між людьми. Заважають досягненню цілей організаціїПослабляють групову єдність. Ставлять під загрозу інтереси конкретних учасників конфлікту. Підривають їх авторитет і позбавляють підтримки оточення. Спричиняють появу нових конфліктів. Знижують ефективність виконання завдань і планів. Підвищують плинність кадрів. Викликають почуття незадоволення і негативний емоційний стан в учасників конфлікту. Сприяють виникненню ворожості, насилля і жорстокостіПозитивніДозволяють звільнитися від негативних емоцій і діяти конструктивно. Сприяють осмисленню різних скарг і претензій. Виявляють різні погляди на проблему. Дають можливість ефективніше приймати групові рішення. Сприяють впровадженню певних норм поведінки. Об‘єднують людей, які мають спільні погляди та інтереси. Дають можливість людям висловити свої думки, сприяючи їхній самореалізації та самоствердженню
Вправа “Кошик сміття” А щоб не конфліктувати треба постійно самовдосконалюватися, працювати над собою, позбавлятися негативних рис характеру. Я пропоную вам відкрити себе з іншого боку. Для цього пограємо у гру „ Кошик сміття". Люди є неповторними особистостями, але не досконалими. Кожен хотів би щось змінити у собі: рису характеру, звичку, ваду яка може призвести до конфлікту, або призводить до конфлікту, заважає вам в житті і ви хотіли б її позбутися.(вчитель роздає листочки)Подумайте і на цих листочках, які ви отримали я пропоную вам продовжити фразу:„ Я хотів би викинути у кошик для сміття …..( учасники пишуть звички, якості характеру, які їм заважають)." Лінь,принциповість, впертість, обман, лицемірство…Зачитайте, зіжмакайте папірець і викиньте його в кошик(І кидають у кошик).
"Терапія ролі" (трансакційний аналіз) стан "Дитини" (переважання емотивної сфери, безпосередність і спонтанність);стан "Дорослого" (переважання раціональної сфери, розсудливість та паритетність в стосунках) ; стан "Батька" (переважання моральної сфери, покровительство та контроль за виконанням соціальних норм).
Вправа «Способи вирішення конфлікту»«Щоб я переміг, ти повинен програти»«Щоб ти виграв, я повинен програти»«Щоб кожен з нас щось виграв, кожен з нас має щось програти»«Щоб виграв я, ти повинен теж виграти»«Ніхто не виграє в конфлікті, тому я нічого не робитиму»Співробітництво, уникнення, пристосування, компроміс, конкуренція
«Щоб я переміг, ти повинен програти»Конкуренція«Щоб ти виграв, я повинен програти»Пристосування«Щоб кожен з нас щось виграв, кожен з нас має щось програти»Компроміс«Щоб виграв я, ти повинен теж виграти»Співробітництво«Ніхто не виграє в конфлікті, тому я нічого не робитиму»Уникнення. Який із поданих способів подолання конфлікту ви вважаєте найоптимальнішим? Чому? Вправа «Способи вирішення конфлікту»
Притча “Давня мрія” Чоловік і дружина прожили разом 30 років. У день ювілею дружина, як завжди, спекла на сніданок булку — вона пекла її щоранку, це було сімейною традицією. За сніданком розрізала булку навпіл і вже збиралася, як завжди, подати чоловікові верхню її частину. Та раптом передумала: «У день нашого ювілею я хочу сама з’їсти цю рум’яну скоринку. Врешті-решт, я це заслужила: тридцять років доглядала наш дім, народила і виховала наших синів, увесь цей час зберігала чоловікові вірність, любила і поважала його». І вона тремтячою рукою передала чоловікові нижню частину булочки. А той, узявши її, сказав: «Який неоціненний дарунок, люба. Вже тридцять років я не їв своєї улюбленої нижньої половини булочки, тому що завжди вважав, що вона по праву належить тобі».style.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.type
«Шляхи розв’язання конфліктів» СПОСОБИ РОЗВЯЗАННЯ КОНФЛІКТНИХ СИТУАЦІЙГумор, спокійне ставлення до чогось або до когось. Визнання переваг. Компроміс. Угода на основі взаємних поступок. Третейський суд. Звернення за допомогою у розв’язанні конфлікту до незацікавлених осіб. Аналіз ситуації. Обговорювати ситуацію необхідно на нейтральній території. Конкуренція. Активне відстоювання своєї позиції, логічне аргументування. Відсторонення від участі в конфлікті. Пристосування. Виробити рішення, що задовольнило б усі сторони. Співпраця. Спільний пошук шляхів виходу із проблеми, варіантів, які задовольнили б обидві сторони. Ультиматум – висування рішучої вимоги погрозою застосування способів впливу у випадку відмови. Знищення (моральне або фізичне).
3. Конфлікти розв’язуються найбільш ефективно, якщо їх учасники прагнуть зрозуміти глибинні інтереси, які лежатьв основі конфлікту: - у чому причина конфлікту? - чого я хочу? - чого хоче мій опонент? - Чи можна вдовольнити глибинні інтереси кожного з нас?П’ять сходинок подолання конфлікту
Висновки. Конфлікти – невід’ємна частина людських стосунків. Вони виникають через те, що кожна людина є неповторною особистістю. У розвитку конфлікту виділяють п’ять стадій: виникнення конфліктної ситуації; усвідомлення конфлікту; початок відкритого протистояння; ескалація конфлікту; завершення конфлікту. Найкраще розв’язувати конфлікти на стадії їх усвідомлення. Уміння конструктивно розв’язувати конфлікти – ознака зрілої особистості. Щоб його набувати, треба не лише знати, як це робити, а й практикувати.