Подані вправи доречно використовувати у першому класі на уроках навчання грамоти для розвитку мязів кисті руки, координвції рухів . Ще цю пальчикову гімнастику можна використовувати на уроках образотворчого мистечтва і на уроках трудового навання.
Розвиток тонкої моторики – шлях до каліграфічного письма
Вправи пальчикової гімнастики
Півник
Долоня вгору,вказівний палець спирається на великий. Решта пальців розведені в сторони й підняті вгору.
Кошик
Долоні до себе, пальчики переплітаються, ліктики розводяться в сторони. Долоні ніби роз’їжджаються, і між пальцями утворюється вільний простір. Великі пальчики утворюють ручку.
Рибка
Голова рибки – початок долоні, хвостик – пальчики, верхній плавець – великий палець. Долоня й пальці розслаблені, вони гнучко звиваються.
Ведмедики
Середній і безіменний пальці притиснуті згори великим. Вказівний і мізинець підняті вгору і зігнуті. Подивіться: лоб широкий, з боків круглі вушка, посередині приплюснутий ніс.
Ялинка
Долоні від себе, пальчики переплітаються між собою ( долоні під кутом одна до одної ). Пальчики висуваються вперед. Ліктики до корпуса не притискаються.
Бабуся в окулярах
Зробіть півовалики пальцями рук, підніміть їх до очей.
Повітряна кулька
Усі пальчики обох рук зібрані в “пучки” і стикаються кінчиками. Дмухаємо на пальці – вони приймають форму кулі.
Потім повітря” виходить”, і пальчики приймають вихідне положення.
Дощик
Приплили хмари дощові:
-лий, дощику, лий!
(Діти витягують руки вперед, кулачками вниз).
Краплі танцюють, як живі:
-Пий, жито, пий!
(Діти вільно струшують кистями рук).
Жито, піднявши колоски,
П’є, п’є, п’є.
(Діти повергають долоні вгору).
А теплий дощик ізгори
Ллє, ллє, ллє.
(Діти знову повертають долоні вниз і струшують кистями).
Жук
Пальчики стиснути в кулачок. Вказівний і мізинчик розведені в сторони, дитина ворушить ними, просуваючи руки по парті вперед.
Жук повзе, дзижчить жук.
Він повзе із наших рук.
Пензлик
Рука – це пензлик. Пальці – щетинки. Повільними рухами “фарбуйте” знизу вгору, справа наліво, навскіс. Пальці повинні бути м*якими і пружинистими.
Уявіть, що ви своїм пензликом малюєте кавун, ананас, айстри.
Двигунчик
Пальці рук, крім великих, з’єднуються в замок.
Діти великими пальцями роблять обертальні рухи. При цьому із закритим ротом на одному подиху вимовляють звук (ж).
Равлик
Покласти праву руку на стіл долонею вниз, підняти й розвести вказівний і середній пальці, поворухнути ними, зображуючи равлика.
Мишеня
Діти зображають мишенятко. Середній і безіменний пальці упираються у великий. Вказівний і мізинець зігнуті в дуги й притиснуті до середнього і безіменного пальців.
Телефон
Учні вказівним пальцем правої руки роблять обертальні рухи, ніби набираючи номер телефону; потім піднімають кулачок до вуха, немов слухають співрозмовника.
Ножиці
Пальці правої руки стиснути в кулак, виставивши вперед вказівний і середній. Зводити і розводити їх, імітуючи рух ножиць.
Будиночок
Зобразити будиночок з димоходом. Долоні трохи зігнуті, кінчики пальців стискаються: середній палець правої руки піднятий вертикально вгору, зображуючи димохід. Кінчики мізинчиків торкаються один одного, утворюючи пряму лінію ( балкон ).
Дерево
Зобразіть дерево, пригорнувши руки тильною стороною одну дот одної. Пальці розчепірені і підняті вгору. Ворушити кистями й пальцями.
Їжачок
Лікті на парті, долоньки притиснуті одна до одної, пальці направлені вгору. Великі пальці відвести до себе, інші – розчепірити.