Вправи для розвитку критичного мислення на уроках мистецтва (10 клас)

Про матеріал
Дані матеріали створено для використання на уроках мистецтва в 10 класі до розділів ІІІ "Далекосхідний регіон" та V "Арабо-мусульманський регіон". вправи розроблено для того, щоб ефективніше розвивати критичне мислення в учнів.
Перегляд файлу

Розділ ІІІ. Далекосхідний культурний регіон

Бабінцева Ірина Володимирівна,

учитель мистецтва закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів

Балаклеївської сільської ради

Тема: «Китайський та японський живопис.

 Твори декоративно-ужиткового мистецтва»

Мета:  формування ключових компетентностей:

уміння вчитися, самоорганізовуватись до навчальної діяльності, уміння працювати в колективі;

загальнокультурної  -  дотримуватись норм культури мовлення, зв’язно висловлюватись; аналізувати та оцінювати досягнення національної та світової культури, орієнтуватися в культурному та духовному контексті сучасного суспільства, застосовувати методи самовиховання, орієнтовані на загальнолюдські цінності;

інформаційно-комунікаційної - використовувати інформаційно-комунікаційні технології та відповідні засоби для виконання особистісних і суспільно значущих завдань;

міжпредметної естетичної - виявляти естетичне ставлення до світу в різних сферах діяльності людини, оцінювати предмети і явища, їх взаємодію, що формується під час опанування різних видів мистецтва, проаналізувати засоби виразності видів мистецтв, які присутні в творі, визначити спільне, відмінне, інтерпретувати музичні твори, розвивати творчі здібності;

предметних компетентностей: аналізувати, інтерпретувати твори різних видів мистецтва далекосхідного культурного регіону, виявляти його характерні особливості (художньо-мовні, образні)

Фаза актуалізації

 

Метод «Знаю-хочу знати-дізнався»

 

Знаю

Хочу знати

Дізнався

Природа для китайців та японців є еталоном прекрасного

Символіку зображуваного китайськими майстрами.

Китайські живописці використовують мінеральні, рослинні водяні фарби, чорну туш. Твори переважно мають форму горизонтальних або вертикальних сувоїв. Не користуються прийомами світлотіні.

Орхідея – символ чистоти; хризантема – скромності й цнотливості; верба – людського характеру і т.д. 

Китайці на весь світ славляться виготовленням посуду з порцеляни; використанням техніки розпису по шовку

Жанри китайського живопису.

Ознайомитися з творчістю найвідоміших китайських художників.

Картини «шань-шуй» («гори-водойми»), «хуа-няо» («квіти-птахи»); «жень-у» (усе, що стосується образу людини). Ознайомилися з творчістю Ци Бай-ши та інших художників.

Керамічні та порцелянові вироби, красива зброя, фігурки-нецке, віяла – шедеври японців.

Більш детально познайомитися із роботами у стилі аніме.

Стиль «укі-йо» - гравюра на дереві та етапи їх створення. Познайомилися з творчістю Кацусика Хокусая.

Ікебана – «візитівка» Японії.

Особливості  складання ікебани, спробувати створити власну композицію.

Створили власну композицію.

- папір, ручки             -   5-7 хв.

- 3 групи

-3 колонка заповнюється у фазі «Консолідація»

Метод  «Асоціативний кущ»

Кількість учнів – будь-яка.

Дошка, крейда (папір формату А1 або ватман, фліпчарт, магніти або біндери, кольорові маркери).

Вчитель (або учень) працює біля дошки, записуючи всі ідеї, які висловлюють учні під час вправи.

3 хвилини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Метод  «Обміркуйте - Об'єднайтесь у пари - Обміняйтесь думками»

- репродукції картин      -   5-7 хв.     - робота в парах

Картинки по запросу шен джоу Розгляньте репродукції картин китайського художника Шен Чжоу та         українського художника Куїнджі. Порівняйте їх щодо розкриття теми взаємин людини і природи та використання художниками кольору, світла і тіні. Обговоріть ці питання в парах і обміняйтеся думками з іншими парами.

 

                                            Шен Чжоу

Картинки по запросу куїнджі березовий гай

Куїнджі «Березовий гай»

imagesМетод  «Кошик ідей»

- репродукції картин

  -   5-7 хв.     - 3 групи

 Розгляньте зображення храмового комплексу Могао і висловіть свої припущення стосовно того, чому його називають «скарбом мистецтва Сходу»

http://travelworld.org.ua/wp-content/uploads/2014/07/mo-gao-300x289.jpg     http://travelworld.org.ua/wp-content/uploads/2014/07/Mogao-Caves1-300x200.jpg

http://travelworld.org.ua/wp-content/uploads/2014/07/buddha__dunhuang_mogao_caves__jiuquan__gansu__china-300x160.jpg  http://travelworld.org.ua/wp-content/uploads/2014/07/foto-018-300x216.jpg

http://travelworld.org.ua/wp-content/uploads/2014/07/The-Chinese-Diamond-Sutra-At-Mogao-Cave-China-1600x1118-300x209.jpg http://travelworld.org.ua/wp-content/uploads/2014/07/5079924300_298eb95ee1_b-300x248.jpg

Картинки по запросу кошик

Фаза побудови знань

Метод «INSERT/ІНСЕРТ»

 

Учні заповнюють таблицю, куди вписують фрази/слова/речення, що їх зачепили, – у відповідну колонку.

 

+Я це знав

 

-Я це не знав/ Я думав інакше

 

? Це мене здивувало

 

! Я хотів би дізнатися про це детальніше

 

Людина – частина природи;

Розпис по шовку;

Ікебана;

Всі образи символічні.

Картини на ширмах;

Європейці розглядають полотна, а китайці їх «читають»

Художники не користуються прийомами світлотіні;

Основне правило створення пейзажу – ніколи не писати з натури.

Історія створення гравюри;

Традиції навчання та історія школи японського образотворчого мистецтва Кано.

  Метод  «Ажурна пилка» (кооперативне навчання)

  -   15-20 хв.     - 4 групи

Кількість учнів – будь-яка. Учні об'єднуються у групи способом, який обирає вчитель, не менше 3 осіб. Доцільно, щоб учні у групах мали різний рівень знань, що дасть рівні шанси кожній групі рівномірно сприйняти матеріал.

У кожній групі обирається головуючий, спостерігач (слідкує за часом), і той, хто ставить питання і переконується, що всі зрозуміли і засвоїли інформацію.

Матеріал для опрацювання (§ підручника або текст на аркушах), годинник.

Матеріали для 1 групи: - «Живопис Китаю».

Матеріали для 2 групи: «Живопис Японії».

Матеріали для 3 групи: «Декоративно-ужиткове мистецтво Сходу».

           Матеріали для 4 групи: «Символізм та алегорія творів живопису».

І варіант виконання. Після вивчення матеріалу у «домашній» групі учні змінюють склад груп так, щоб у новоутворених були учасники з кожної групи. Кожен учень за 1-2 хв. дає певну кількість інформації для учасників змішаної групи. Потім всі повертаються у «домашні» групи і обговорюють отриману інформацію.

ІІ варіант виконання. Після опрацювання матеріалу у «домашній» групі учні, які обрані головуючими, почергово «відвідують» сусідні групи, повідомляють і отримують нову інформацію. Потім повертаються у «домашні» групи, повідомляють учасникам нову інформацію, обговорюють її і роблять висновки.

Метод «6 капелюхів»

Учні діляться на команди, кожна з яких отримує свого «капелюха». Колір капелюха вказує на тип завдання.

Білий капелюх – розкажіть про символіку та алегорію живопису Сходу.

Жовтий капелюх – подумайте, чому картини китайських художників мають форму видовженого сувою?

    Чорний капелюх – доведіть, що твори митців сходу мають вплив на внутрішній світ сучасної людини.

  Червоний капелюх – оберіть один із творів живопису в підручнику та схарактеризуйте його. Висловте своє ставлення.

Зелений капелюх – дослідіть особливості складання ікебани та спробуйте створити власну композицію.

Синій капелюх – узагальніть особливості традиційного китайського та японського живопису, декоративно-ужиткового мистецтва.

 

Фаза консолiдацiї

Метод «Сінквейн»

- 2 -4 групи

- 5-7 хв.

Живопис

Символічний, декоративний

Заворожує, чарує, змушує задуматися

Передає почуття, ідеали людей

Купить кубик Даян 5 DaYan™ 5 Zhanchi 3x3«Скарб мистецтва»

Метод  «Кубування»

Кількість учнів – будь-яка (можна працювати індивідуально, в парах, в групах).

Кубик, завдання.

На кожному боці куба зазначити операцію мислення відповідно до кількості крапок – позначок (кольору).

  •                    1. Опишіть це…

2. Порівняйте це…

3. Засоціюйте це…

4. Проаналізуйте це…

5. Застосуйте це…

6. Знайдіть аргументи «за» і «проти»…

1. Розгляньте зображення гравюр із серії «Найкрасивіші жінки сучасності» Кітагави Утаморо. Опишіть одяг, зачіски красунь.

2. Поцікавтеся китайськими квітами-символами, порівняйте з українською народною квітковою символікою.

3. З чим у вас асоціюється ікебана?

4. Проаналізуйте анімалістичну картину, яка викликала у вас інтерес.

5. Намалюйте на папері у вертикальному видовженому форматі серію малюнків у жанрі «Квіти і птахи». Складіть з малюнків сувій або ширму.

6. Сформулюйте всі «за» і «проти» філософії Сходу.

 

Тема: «Архітектурні образи Далекого Сходу»

 

Мета:  формування ключових компетентностей:

уміння вчитися, самоорганізовуватись до навчальної діяльності, уміння працювати в колективі;

загальнокультурної  -  дотримуватись норм культури мовлення, зв’язно висловлюватись; аналізувати та оцінювати досягнення національної та світової культури, орієнтуватися в культурному та духовному контексті сучасного суспільства, застосовувати методи самовиховання, орієнтовані на загальнолюдські цінності;

інформаційно-комунікаційної - використовувати інформаційно-комунікаційні технології та відповідні засоби для виконання особистісних і суспільно значущих завдань;

міжпредметної естетичної - виявляти естетичне ставлення до світу в різних сферах діяльності людини, оцінювати предмети і явища, їх взаємодію, що формується під час опанування різних видів мистецтва, проаналізувати засоби виразності видів мистецтв, які присутні в творі, визначити спільне, відмінне, інтерпретувати музичні твори, розвивати творчі здібності;

предметних компетентностей: аналізувати, інтерпретувати твори різних видів мистецтва далекосхідного культурного регіону, виявляти його характерні особливості (художньо-мовні, образні)

 

Фаза актуалізації

 

 

Метод «Знаю-хочу знати-дізнався»

Знаю

Хочу знати

Дізнався

Велика китайська стіна

Призначення Великої китайської стіни

Стіна була не тільки кріпосним валом, а й дорогою.

Вигнуті багатоярусні дахи

Символіка форми та кольору споруд

Коло – символ Сонця, Неба, квадрат – Землі. Синій колір – небесна блакить, червоний – вогонь.

Садово-паркова архітектура; сад каменів

Типи садів Китаю та Японії

Сади є: імператорські, храмові, індивідуальні, для родини і друзів.

- папір, ручки             -   5-7 хв.

- 3 групи

-3 колонка заповнюється у фазі «Консолідація»

Метод  «Асоціативний кущ»

Кількість учнів – будь-яка.

Дошка, крейда (папір формату А1 або ватман, фліпчарт, магніти або біндери, кольорові маркери).

Вчитель (або учень) працює біля дошки, записуючи всі ідеї, які висловлюють учні під час вправи.

3 хвилини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Метод  «Обміркуйте - Об'єднайтесь у пари - Обміняйтесь думками»

- репродукції картин      -   5-7 хв.     - робота в парах

 Поміркуйте, чому архітектори обрали для Храму Неба круглу форму, чому для дахів храмів використовували синій колір? Аргументуйте свою думку.

Картинки по запросу Храм неба Китай

Храм Неба (Пекін)

imagesМетод  «Кошик ідей»

- репродукції картин

  -   5-7 хв.     - 3 групи

Розгляньте фото саду каменів у Кіото, висловіть свої припущення стосовно його створення та призначення.

Картинки по запросу сад каменів у кіото 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу кошик 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фаза побудови знань

Метод «INSERT/ІНСЕРТ»

Учні заповнюють таблицю, куди вписують фрази/слова/речення, що їх зачепили, – у відповідну колонку.

+Я це знав

 

-Я це не знав/ Я думав інакше

 

? Це мене здивувало

 

! Я хотів би дізнатися про це детальніше

 

Красиві вигнуті багатоярусні дахи;

Мінімалізм у наявності меблів у японських будинках;

Популярність садово-паркового мистецтва.

Пагоди;

Більшість споруд Японії будували з дерева;

Типи садів.

Дизайн дахів, за повір’ями, допомагає відігнати злих духів;

Масивні дахи синтоїстських храмів надійно захищають їх від негоди;

Сад каменів призначений для споглядання в положенні сидячи тільки з одного місця за межами саду.

Внутрішнє оздоблення будівель Китаю та Японії;

Спільне та відмінне в архітектурі Китаю та Японії;

Зразки найпопулярніших садів Далекого Сходу.

  Метод  «Ажурна пилка» (кооперативне навчання)

  -   15-20 хв.     - 4 групи

Кількість учнів – будь-яка. Учні об'єднуються у групи способом, який обирає вчитель, не менше 3 осіб. Доцільно, щоб учні у групах мали різний рівень знань, що дасть рівні шанси кожній групі рівномірно сприйняти матеріал.

У кожній групі обирається головуючий, спостерігач (слідкує за часом), і той, хто ставить питання і переконується, що всі зрозуміли і засвоїли інформацію.

Матеріал для опрацювання (§ підручника або текст на аркушах), годинник.

Матеріали для 1 групи: - «Архітектурне зодчество Китаю».

Матеріали для 2 групи: «Архітектура Японії».

Матеріали для 3 групи: «Садово-паркове мистецтво Далекого Сходу».

           Матеріали для 4 групи: «Сади каменю в Україні».

І варіант виконання. Після вивчення матеріалу у «домашній» групі учні змінюють склад груп так, щоб у новоутворених були учасники з кожної групи. Кожен учень за 1-2 хв. дає певну кількість інформації для учасників змішаної групи. Потім всі повертаються у «домашні» групи і обговорюють отриману інформацію.

ІІ варіант виконання. Після опрацювання матеріалу у «домашній» групі учні, які обрані головуючими, почергово «відвідують» сусідні групи, повідомляють і отримують нову інформацію. Потім повертаються у «домашні» групи, повідомляють учасникам нову інформацію, обговорюють її і роблять висновки.

Метод «6 капелюхів»

Учні діляться на команди, кожна з яких отримує свого «капелюха». Колір капелюха вказує на тип завдання.

Білий капелюх – доберіть декілька влучних слів-характеристик для архітектури Далекосхідного регіону.

Жовтий капелюх – поміркуйте, чому архітектори обрали для Храму Неба круглу форму.

    Чорний капелюх – доведіть, що архітектура Далекого Сходу є практичною та приносить естетичну насолоду.

  Червоний капелюх – поцікавтеся символікою кольору в китайській архітектурі і поясніть вплив цих кольорів на емоційний стан людини.

Зелений капелюх – відтворіть у живописі свої враження від архітектури Далекого Сходу.

Синій капелюх – порівняйте зразки китайської та японської архітектури та визначте національно своєрідні особливості й спільні риси.

 

Фаза консолiдацiї

Метод «Сінквейн»

- 2 -4 групи

- 5-7 хв.

Архітектура

Особлива, декоративна

Оберігає, символізує, надихає

Відтворює життєрадісний і філософський дух

Купить кубик Даян 5 DaYan™ 5 Zhanchi 3x3Образ

Метод  «Кубування»

Кількість учнів – будь-яка (можна працювати індивідуально, в парах, в групах).

Кубик, завдання.

На кожному боці куба зазначити операцію мислення відповідно до кількості крапок – позначок (кольору).

  •                    1. Опишіть це…

2. Порівняйте це…

3. Засоціюйте це…

4. Проаналізуйте це…

5. Застосуйте це…

6. Знайдіть аргументи «за» і «проти»…

1. Опишіть особливості архітектури Храму Неба.

2. Порівняйте зразки садово-паркового мистецтва Японії та Китаю.

3. Розгляньте фото архітектурних споруд, з чим асоціюється у вас форма даху?

4. Поміркуйте, чому архітектори обрали для Храму Неба круглу форму, чому для дахів храмів використовували синій колір? Аргументуйте свою думку

5. Спробуйте створити макет саду каменів.

6. З’ясуйте, в чому заключається практичність споруд Далекого Сходу і чи є недоліки у такій архітектурі.

Тема: «Музика, театр і кіно Далекого Сходу»

 

Мета:  формування ключових компетентностей:

уміння вчитися, самоорганізовуватись до навчальної діяльності, уміння працювати в колективі;

загальнокультурної  -  дотримуватись норм культури мовлення, зв’язно висловлюватись; аналізувати та оцінювати досягнення національної та світової культури, орієнтуватися в культурному та духовному контексті сучасного суспільства, застосовувати методи самовиховання, орієнтовані на загальнолюдські цінності;

інформаційно-комунікаційної - використовувати інформаційно-комунікаційні технології та відповідні засоби для виконання особистісних і суспільно значущих завдань;

міжпредметної естетичної - виявляти естетичне ставлення до світу в різних сферах діяльності людини, оцінювати предмети і явища, їх взаємодію, що формується під час опанування різних видів мистецтва, проаналізувати засоби виразності видів мистецтв, які присутні в творі, визначити спільне, відмінне, інтерпретувати музичні твори, розвивати творчі здібності;

предметних компетентностей: аналізувати, інтерпретувати твори різних видів мистецтва далекосхідного культурного регіону, виявляти його характерні особливості (художньо-мовні, образні)

 

Фаза актуалізації

 

 

Метод «Знаю-хочу знати-дізнався»

Знаю

Хочу знати

Дізнався

Символічність музики

Традиційні музичні інструменти японців, корейців та китайців

Музичні інструменти: дудук, ерху, біва, сямисен, барабани Тайко, чангу, сякухаті та ін..

Танці тісно пов’язані з бойовими мистецтвами, народними танцями, акробатикою

Танець тисячі рук

Мистецтво музики й танцю є невід’ємною частиною великого музичного театрального дійства – Пекінської опери

Театри Но і Кабукі

Історію розвитку театрів Но та Кабукі

З 2005 року театр Кабукі внесено до шедеврів «усного спадку людства» ЮНЕСКО.

«Сім самураїв»; Брюс Лі; Джекі Чан

Досягнення кінематографа країн Далекого Сходу

Про досягнення найпопулярніших акторів та режисерів Далекого Сходу; розвиток гонконзької кіностудії

- папір, ручки             -   5-7 хв.

- 3 групи

-3 колонка заповнюється у фазі «Консолідація»

 

Метод  «Асоціативний кущ»

Кількість учнів – будь-яка.

Дошка, крейда (папір формату А1 або ватман, фліпчарт, магніти або біндери, кольорові маркери).

Вчитель (або учень) працює біля дошки, записуючи всі ідеї, які висловлюють учні під час вправи.

  •                  3 хвилини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

М

 

 

 

 

 

 

Метод  «Обміркуйте - Об'єднайтесь у пари - Обміняйтесь думками»

- репродукції картин      -   5-7 хв.     - робота в парах

Розгляньте зображення китайського та японського театрів, дослідіть їхні особливості та обміняйтеся думками з товаришами.

Картинки по запросу японський театрКартинки по запросу японський театр Похожее изображение

 

 

Японський театр Японський театр

 

Картинки по запросу китайський театрПохожее изображение 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу китайський театр 

 

 

 

 

 

Китайський театр

Метод  «Кошик ідей»

images- Дошка, крейда (фліпчарт, магніти або біндери, папір формату А1 або ватман, кольорові маркери), зображення кошика (плетеної тарілки), яке намальоване на дошці або зображення на папері, стікери, ручки, олівці.

  -   5-7 хв.     - 3 групи

Як ви розумієте вислів «Музика – це квітка доброчинності»?

 

 

 

 

Картинки по запросу кошик 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фаза побудови знань

Метод «INSERT/ІНСЕРТ»

 

Учні заповнюють таблицю, куди вписують фрази/слова/речення, що їх зачепили, – у відповідну колонку.

+Я це знав

 

-Я це не знав/ Я думав інакше

 

? Це мене здивувало

 

! Я хотів би дізнатися про це детальніше

 

Музичний інструментарій народів Далекого Сходу надзвичайно різноманітний.

 

Танець тисячі рук.

 

Актори – Брюс Лі, Джекі Чан.

Кожен звук стародавні китайці пов’язували з певною порою року, годиною доби і т.д.

 

Імпровізація акторам не дозволяється.

 

Китайські фільми дуже часто мають трагічний фінал.

Під «музикою» давні китайці розуміли ритуальний танок під супровід музичних інструментів.

 

Пекінська опера збереглася в первісному вигляді.

 

Герої в діалогах рідко переходять на крик і майже ніколи не сміються.

Про особливий лад музики – пентатоніку.

 

Більш детально історію театрів Но та Кабукі.

 

Досягнення кінематографа країн Далекого Сходу.

 

Метод  «Ажурна пилка» (кооперативне навчання)

  -   15-20 хв.     - 4 групи

Кількість учнів – будь-яка. Учні об'єднуються у групи способом, який обирає вчитель, не менше 3 осіб. Доцільно, щоб учні у групах мали різний рівень знань, що дасть рівні шанси кожній групі рівномірно сприйняти матеріал.

У кожній групі обирається головуючий, спостерігач (слідкує за часом), і той, хто ставить питання і переконується, що всі зрозуміли і засвоїли інформацію.

Матеріал для опрацювання (§ підручника або текст на аркушах), годинник.

Матеріали для 1 групи: - «Символічність і загадковість музики».

Матеріали для 2 групи: «Пекінська опера – органічний сплав музики, поезії, танцю та бойових мистецтв».

Матеріали для 3 групи: «Театри Но та Кабукі».

           Матеріали для 4 групи: «Кінематограф у країнах Далекого Сходу».

І варіант виконання. Після вивчення матеріалу у «домашній» групі учні змінюють склад груп так, щоб у новоутворених були учасники з кожної групи. Кожен учень за 1-2 хв. дає певну кількість інформації для учасників змішаної групи. Потім всі повертаються у «домашні» групи і обговорюють отриману інформацію.

ІІ варіант виконання. Після опрацювання матеріалу у «домашній» групі учні, які обрані головуючими, почергово «відвідують» сусідні групи, повідомляють і отримують нову інформацію. Потім повертаються у «домашні» групи, повідомляють учасникам нову інформацію, обговорюють її і роблять висновки.

Метод «6 капелюхів»

Учні діляться на команди, кожна з яких отримує свого «капелюха». Колір капелюха вказує на тип завдання.

Білий капелюх – розкажіть про розвиток театру та кіно в країнах Далекого Сходу.

Жовтий капелюх – подумайте, в чому заключаються особливості китайських національних інструментів.

    Чорний капелюх – перегляньте відеофрагмент гри на барабанах Тайко https://www.youtube.com/watch?v=UuDicTiMP-s . Які факти свідчать про високу майстерність музикантів?

  Червоний капелюх – прослухайте китайську народну пісню «квітка жасмину» https://favids.com/en/watch/kuhnhdYL1fI . Які емоції викликає мелодія?

Зелений капелюх – перегляньте один із фільмів Гонконгського виробництва і порівняйте його із фільмами Голлівудського виробництва.

Синій капелюх – зробіть висновки з даної теми.

 

Фаза консолiдацiї

Метод «Сінквейн»

- 2 -4 групи

- 5-7 хв.

Театр Но

Емоційний, символічний

Розповідає, втілює, пробуджує (уяву)

Но – це царство жестів

Вистава

Купить кубик Даян 5 DaYan™ 5 Zhanchi 3x3Метод  «Кубування»

 

 

Кількість учнів – будь-яка (можна працювати індивідуально, в парах, в групах).

Кубик, завдання.

На кожному боці куба зазначити операцію мислення відповідно до кількості крапок – позначок (кольору).

  •                    1. Опишіть це…

2. Порівняйте це…

3. Засоціюйте це…

4. Проаналізуйте це…

5. Застосуйте це…

6. Знайдіть аргументи «за» і «проти»…

1. Розкажіть про танцювальні традиції китайців і корейців. Наведіть приклади танців.

2.Порівняйте інструменти далекосхідних країн з європейськими інструментами.

3.Прослухайте японську народну пісню «Сакура» https://www.youtube.com/watch?v=whuxT2JhSvQ і висловіть свої емоції та асоціації, які справила на вас музика.

4. Схарактеризуйте національну своєрідність театрів Но і Кабукі. Поясніть умовність сценічних прийомів.

5. Створіть постер до кінофільму «Сім самураїв».

6. Оцініть роль винаходів і відкриттів Давнього Китаю. Оцініть їх роль у розвитку мистецтва.

 

Розділ V. Арабо-мусульманський

культурний регіон

Бабінцева Ірина Володимирівна,

 учитель мистецтва закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів

Балаклеївської сільської ради

 

 Тема: «Архітектура арабського Сходу»

Мета:  формування ключових компетентностей:

уміння вчитися, самоорганізовуватись до навчальної діяльності, уміння працювати в колективі;

загальнокультурної  -  дотримуватись норм культури мовлення, зв’язно висловлюватись; аналізувати та оцінювати досягнення національної та світової культури, орієнтуватися в культурному та духовному контексті сучасного суспільства, застосовувати методи самовиховання, орієнтовані на загальнолюдські цінності;

інформаційно-комунікаційної - використовувати інформаційно-комунікаційні технології та відповідні засоби для виконання особистісних і суспільно значущих завдань;

міжпредметної естетичної - виявляти естетичне ставлення до світу в різних сферах діяльності людини, оцінювати предмети і явища, їх взаємодію, що формується під час опанування різних видів мистецтва, проаналізувати засоби виразності видів мистецтв, які присутні в творі, визначити спільне, відмінне, інтерпретувати музичні твори, розвивати творчі здібності;

предметних компетентностей: орієнтуватися у характерних ознаках мистецтва арабо-мусульманського культурного регіону; наводити приклади взаємовпливів різних культур у сучасному мистецтві; пізнавати художньо-мовні та образні особливості  арабо-мусульманського культурного регіону;

творити у різних видах мистецької діяльності (зокрема із використанням цифрових технологій); порівнювати особливості мистецтва різних культурних регіонів світу;

Фаза актуалізації

 

 

Метод «Знаю-хочу знати-дізнався»

Знаю

Хочу знати

Дізнався

Мусульманство;

Мистецтво каліграфії

Використання каліграфії в різних видах мистецтва, зокрема, в архітектурі

Високорозвинена каліграфія була письмом не лише релігії, а й поезії,філософії, архітектури. Архітектурні споруди як у середині, так і зовні прикрашали майстерно виписаними уривками з Корану

Медресе; мечеті

Особливості архітектури мечетей і медресе

Світські та культові споруди.

Безліч колон, пов’язаних між собою арками

 

Сучасна архітектура Арабського Сходу

Сучасна архітектура являє собою діалог новітньої високотехнологічної архітектури і традицій регіональної спадщини

- папір, ручки             -   5-7 хв.

- 3 групи

-3 колонка заповнюється у фазі «Консолідація»

Метод  «Асоціативний кущ»

Кількість учнів – будь-яка.

Дошка, крейда (папір формату А1 або ватман, фліпчарт, магніти або біндери, кольорові маркери).

Вчитель (або учень) працює біля дошки, записуючи всі ідеї, які висловлюють учні під час вправи.

  •                  3 хвилини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

imagesМетод  «Кошик ідей»

- репродукції картин

  -   5-7 хв.     - 3 групи

Розгляньте зображення архітектурних споруд Арабського Сходу та визначте особливості архітектури.

 

Картинки по запросу палац султанів топкапи в стамбуліКартинки по запросу палац султанів топкапи в стамбуліКартинки по запросу палац султанів топкапи в стамбулі 

Картинки по запросу медресу 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу кошик 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фаза побудови знань

Метод «INSERT/ІНСЕРТ»

 

Учні заповнюють таблицю, куди вписують фрази/слова/речення, що їх зачепили, – у відповідну колонку.

+Я це знав

 

-Я це не знав/ Я думав інакше

 

? Це мене здивувало

 

! Я хотів би дізнатися про це детальніше

 

Витончена краса і декоративність.

Високорозвинена каліграфія.

Світські та культові споруди.

Фасади й інтер’єри архітектурних споруд прикрашали полив’яними фаянсовими плитками з орнаментами і написами.

Двір Великої мечеті в Дамаску вимощено чорно-білими полірованими плитами, а долівку молільної зали встелено більш як 5000 килимами.

Ознайомитися з інтер’єром та екстер’єром Блакитної мечеті в Стамбулі.

Більш детально познайомитися із зразками сучасної архітектури Об’єднаних Арабських Еміратів.

 

Метод  «Ажурна пилка» (кооперативне навчання)

  -   15-20 хв.     - 4 групи

Кількість учнів – будь-яка. Учні об'єднуються у групи способом, який обирає вчитель, не менше 3 осіб. Доцільно, щоб учні у групах мали різний рівень знань, що дасть рівні шанси кожній групі рівномірно сприйняти матеріал.

У кожній групі обирається головуючий, спостерігач (слідкує за часом), і той, хто ставить питання і переконується, що всі зрозуміли і засвоїли інформацію.

Матеріал для опрацювання (§ підручника або текст на аркушах), годинник.

Матеріали для 1 групи: - «Найхарактерніші ознаки архітектури Арабського Сходу».

Матеріали для 2 групи: «Блакитна мечеть – перлина Арабського Сходу».

Матеріали для 3 групи: «Роль каліграфії та арабесок в оздобленні архітектурних споруд».

           Матеріали для 4 групи: «Сучасна архітектура Об’єднаних Арабських Еміратів».

І варіант виконання. Після вивчення матеріалу у «домашній» групі учні змінюють склад груп так, щоб у новоутворених були учасники з кожної групи. Кожен учень за 1-2 хв. дає певну кількість інформації для учасників змішаної групи. Потім всі повертаються у «домашні» групи і обговорюють отриману інформацію.

ІІ варіант виконання. Після опрацювання матеріалу у «домашній» групі учні, які обрані головуючими, почергово «відвідують» сусідні групи, повідомляють і отримують нову інформацію. Потім повертаються у «домашні» групи, повідомляють учасникам нову інформацію, обговорюють її і роблять висновки.

Метод «6 капелюхів»

Учні діляться на команди, кожна з яких отримує свого «капелюха». Колір капелюха вказує на тип завдання.

Білий капелюх – перерахуйте найхарактерніші ознаки архітектури Арабського Сходу

Жовтий капелюх – подумайте, чому мечеті будують не лише у країнах арабо-мусульманського регіону, а й у Європі, Америці та Україні?

    Чорний капелюх – доведіть, що сучасна архітектура ОАЕ зберігає традиції регіональної спадщини.

  Червоний капелюх  - перегляньте світлову інсталяцію на мечеті шейха Зайда https://www.youtube.com/watch?v=-laFFJJuBms і поділіться враженнями від побаченого.

Зелений капелюх – які явища арабської культури відомі вам з уроків історії та літератури?

Синій капелюх – зробіть висновки з даної теми.

 

 

Фаза консолiдацiї

Метод «Сінквейн»

- 2 -4 групи

- 5-7 хв.

 Мечеть

Культова, велична

Приголомшує, вражає, засліплює (красою)

Купить кубик Даян 5 DaYan™ 5 Zhanchi 3x3Основна культова споруда ісламу

Святиня.

Метод  «Кубування»

Кількість учнів – будь-яка (можна працювати індивідуально, в парах, в групах).

Кубик, завдання.

На кожному боці куба зазначити операцію мислення відповідно до кількості крапок – позначок (кольору).

  •                    1. Опишіть це…

2. Порівняйте це…

3. Засоціюйте це…

4. Проаналізуйте це…

5. Застосуйте це…

6. Знайдіть аргументи «за» і «проти»…

http://qrcodes.com.ua/c/t453ff900.png1. Зчитайте QR код, перейдіть за посиланням, опишіть інтер’єр та екстер’єр Блакитної мечеті у Стамбулі

2. Порівняйте арабески з рослинними та геометричними орнаментами.

Картинки по запросу арабески в архітектурі арабського сходу Похожее изображение Похожее изображение

Арабески

Похожее изображениеПохожее изображениеКартинки по запросу рослинний орнамент 

Рослинні орнаменти

Картинки по запросу геометричний орнамент          Картинки по запросу геометричний орнамент       Похожее изображение

Геометричні орнаменти

3. Розгляньте зображення вежі Capital Gate в Абу-Дабі. Які асоціації вона у вас викликає?

Картинки по запросу вежа Capital Gate в Абу-Дабі

http://qrcodes.com.ua/c/swi3ffaqy.png4. Перегляньте світлову інсталяцію на мечеті шейха Зайда, проаналізуйте мотиви інсталяції.

 

 

 

5. Відтворіть свої враження від мистецтва арабського Сходу – намалюйте архітектурний пейзаж.

6. Молитовні зали мечетей позбавлено зображень, натомість прикрашено каліграфією, арабесками, мозаїкою і т.д. Як ви гадаєте, чи не відволікає це вірян від молитов?

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Зеленіна Ольга Василівна
    Дякую за цікавий матеріал
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Балко Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 лютого 2020
Переглядів
2939
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку