Проблема розвитку рефлексії є однією з ключових в психології. Вона широко обговорюється в рамках вітчизняних і зарубіжних психологічних досліджень. Вивчення структури рефлексії, динаміки її розвитку представляє великий інтерес як у теоретичному, так і практичному плані, оскільки дозволяє наблизитися до розуміння механізмів формування особистості. Рефлексивно думати для педагога означає: спочатку спробувати зрозуміти, ким є людина - дитина. Потім уявити, якими можуть бути перспективи його розвитку. Важливо підкреслити, що у свідомості педагога рефлексивно відображається не тільки дитина, але і дії, які вихователь робить по відношенню до нього. Панораму рефлексії педагога складають також умови, на тлі яких відбувається його взаємодія з дитиною, почуття і переживання, що супроводжують цей процес.
Перед школою стоять нові виклики сьогодення. Учень, щоб бути успішним,самостійним, відповідальним, гнучким, вміти вчитися, окрім певної суми знань, умінь, навичок, повинен оволодіти вмінням самостійно планувати, аналізувати, контролювати свою діяльність, самостійно ставити перед собою нові навчальні завдання і вирішувати їх. А вчитель, повинен відповідним чином організувати навчальну діяльність, створити умови для перетворення дитини в суб'єкта, зацікавленого в самовдосконаленні і здатного до дії.
Кожен здобувач освіти повинен розуміти для чого він іде до школи і з яким багажем знань він іде зі школи, для чого йому ці знання, уміння і навички і де він їх застосує, іншими словами рефлексувати, осмислювати, систематизувати. Рефлексія головним чином пов’язана з актуалізацією проблеми усвідомлення свого «Я» та пошуку себе в житті,розвитку особистісних якостей необхідних для самореалізації, самоствердження компетентної особистості.
Діти поступово у співпраці з педагогом мають оволодівати уміннями самооцінки й самоконтролю, тобто ставати суб’єктами учіння. Можна стверджувати, що рефлексія та мотивація – обрамлення кожного уроку. Рефлексійно - оцінний етап тісно пов'язаний з мотиваційним етапом та самим процесом учіння. Роботу з підведення підсумків необхідно організувати так, щоб учні змогли пережити почуття емоційного задоволення від зробленого, радість перемоги над подоланими труднощами, щастя пізнання нового, цікавого. Це призведе до виникнення потреб у творчості, у наполегливості самостійного навчання, тобто до появи позитивної стійкої мотивації навчальної діяльності.
Рефле́ксія (від лат. reflexio — «повертаюся назад») — філософський метод, за якого об'єктом пізнання може бути сам спосіб пізнання (гносеологія) чи знання, думка, вчинок (епістемологія). Рефлексія – reflexion (лат reflexio – відображення) – процес самопізнання, самоаналізу, споглядання і розуміння власного внутрішнього світу, а також сприйняття і розуміння психічного стану, можливого перебігу думок іншої людини у спілкуванні, усвідомлення того, як партнер сприймає та оцінює співрозмовника
“Рефлексія – це навичка, яка дозволяє не тільки контролювати спрямованість уваги, а й усвідомлювати власні думки, відчуття і загальний стан. Завдяки рефлексії людина має можливість спостерігати за собою збоку і бачити себе очима людей, які її оточують. Рефлексія – це будь-які наміри особистості, спрямовані на самоаналіз. Вони можутьпроявлятися в оцінці своїх вчинків, думок і подій. Від того, на скільки людина освічена і вміє себе контролювати, залежатиме глибина рефлексії”.
Класифікація рефлексіїФорма роботи1за змістомусна, письмова2за формою діяльностііндивідуальна, групова, колективна3за способом проведенняанкетування,опитування, малюнок4по функціяхфізична( встиг – не встиг, легко - важко)сенсорна(цікаво – сумно, комфортно – дискомфортно)інтелектуальна (зрозумів не зрозумів, які труднощі виявив)духовна (створював чи руйнував).
Етапи методики проведення рефлексії : Завершуємо попередню діяльність. Підводимо підсумок. Відновлюємо послідовність виконання роботи без оцінки.(Що?)Оцінюємо власні дії з огляду на їхефективність та продуктивність . Встановлюємо причинно – наслідкові зв’язки, співставляємо, порівнюємо, систематизуємо. (Чому? Як? Чому відбулося?Чому цього не отримали? Що було б, якщо б …?Чи є інша можливість? Де ще відбувалося щось подібне?).усвідомлюємо себе, як суб’єкта навчання відносно усвідомлення змісту матеріалу. (Чого я навчився? Що я зрозумів? Що потрібно доопрацювати, виправити?). Обговорення результатів рефлексії
4 поради, як навчитися саморефлексії У довгостроковій перспективі рефлексія сприяє вашому особистому розвитку і показує вам, що важливо для вас (у житті). Ці поради допоможуть вам: Знайдіть час для роздумів і аналізу. Регулярно розмірковуйте: ваше самосприйняття принесе користь, якщо ви регулярно займаєтеся собою. Можна було б, наприклад. ритуал вранці, на вихідних тощо. ввести. Будьте чесними з собою: зрештою, ви не отримаєте жодної користі, якщо не будете відкритими та чесними – зрештою, ви робите це для себе. Залишайтеся справедливими по відношенню до себе: ви знову позбавляєте себе особистого розвитку, якщо не намагаєтеся бути справедливими до себе. По можливості уникайте деструктивних Самокритика! Якщо вам це важко, за цим можуть ховатися негативні переконання. Тут ми покажемо вам, як це зробити Знищити переконання може.
Спіраль відбиття. Якщо ви хочете подумати в контексті певної ситуації, спіраль відображення є підходящим способом боротьби з нею. Він складається з трьох рівнів: Перший крок — оглянутися на ситуацію і відповісти на питання, що сталося. Тепер ваш аналіз і інтерпретація наступні: чому це сталося? Що це зробило зі мною Які переваги та недоліки? Ви черпаєте з цього нові цілі?На останньому кроці ви запитаєте себе, що б ви могли зробити інакше в майбутньому.
SWOT аналіз. Зазвичай використовується для визначення позиції компаній на ринку, ви також можете використовувати SWOT-аналіз Використовуйте саморефлексію, наприклад, коли оцінюєте себе професійно або коли досягаєте певної мети хочу. Акронім означає: Сила. Слабкість. МожливостіЗагрози. Вправа добре працює, якщо записати її на папері. Для цього потрібно розділити чотири області з одного боку, тобто по одному квадранту для кожного аспекту. Спочатку присвятіть себе внутрішнім факторам: які мої сильні та слабкі сторони? Враховуйте як тверді, так і м’які навички. Потім ви опрацьовуєте зовнішні фактори: як ви можете використовувати свої сильні та слабкі сторони для свого розвитку / для досягнення мети? Які слабкі сторони можуть виявитися перешкодою, тобто ризиком?
Питання щодо роботи. Що для мене означає професійний успіх?Чи щось заважає мені бути успішною, і якщо так, то що?Що буде краще, якщо я досягну успіху?Які мої цілі в моїй роботі?Які в мене таланти?Чи використовую я свої таланти на роботі?Які сильні сторони я хотіла б розвивати далі?Які навички я хочу розвивати далі?
Питання для неспокійних часів. У якій сфері життя зараз важко?Що я внесла до цього?Що я можу зробити, щоб полегшити ситуацію?Чи справді мої думки правдиві?Що мене хвилює і чи ставлюся до них серйозно?Коли я в останній раз відчувала себе в потоці і що в той час було відмінним?Які речі в своєму житті я ціную?
Просячи більшого щастя і задоволення. Що саме означають для мене щастя і задоволення?Що для мене важливо і на що я готова для цього?Що я хочу покращити у своєму житті?Я занадто багато живу минулим?Що я можу зробити краще завтра?Що я можу зробити, щоб зміцнити свою душу і тіло?Коли я відчуваю себе собою?
Проективне малювання «Я педагог»На альбомних аркушах зобразити себе у своїй професії. Після закінчення роботи прововести аналіз. Питання для самоаналіху. Що я можу сказати про особливості зображеної людини?Що я можу сказати про особистісні особливості зображеної людини?Якими достоїнствами володіє зображена людина (професійні, особистісні)?Що б я хотіла змінити в собі в зображеній людині (професійні якості, особистісні якості)?
Вправа «Карусель». Мета вправи: - формування навичок швидкого реагування при вступі в контакти; - розвиток емпатії та рефлексії в процесі навчання. У вправі здійснюється серія зустрічей, причому щоразу з новою людиною. Завдання: легко увійти в контакт, підтримати розмову і попрощатися. Члени групи встають за принципом "каруселі", тобто обличчям один до одного і утворюють два кола: внутрішній нерухомий і зовнішній рухливий. Приклади ситуацій:_ Перед вами людина, яку ви добре знаєте, але досить довго не бачили. Ви раді цій зустрічі..._ Перед вами незнайома людина. Познайомтеся з ним..._ Перед вами маленька дитина, вона чогось злякалася. Підійдіть до неї і заспокойте її._ Після тривалої розлуки ви зустрічаєте коханого (кохану), ви дуже раді зустрічі... Час на встановлення контакту і проведення бесіди 3-4 хвилини. Потім ведучий дає сигнал, і учасники тренінгу зсуваються до наступного учасника.
Вправа « Автопортрет»Мета вправи: - формування вмінь розпізнавання незнайомої особистості, розвиток навичок опису інших людей за різними ознаками. Уявіти собі, що чекає зустріч з незнайомою людиною і потрібно, щоб він дізнався вас. Опишіти себе. Знайти такі ознаки, які виділяють з натовпу. Описати свій зовнішній вигляд, ходу, манеру говорити, одягатися; може бути притаманні звертають на себе увагу жести.
Вправа «Три імені»Мета вправи: розвиток саморефлексії; - формування установки на самопізнання. На картках потрібно написати три варіанти свого імені (наприклад, як вас називають родичі, товариші по службі і близькі друзі). Потім описати ту сторону свого характеру, яка відповідає цьому імені, а може бути послужила причиною виникнення цього імені.
Вправа «Без маски»Мета вправи: - зняття емоційної та поведінкової скутість;- формування навичок щирих висловлювань для аналізу сутності "я". Записати відповідь на наступні питання:"Особливо мені подобається, коли люди, оточуючі мене...""Чого мені іноді по-справжньому хочеться, так це ...""Іноді люди не розуміють мене, тому що я ...""Вірю, що я ...""Мені буває соромно, коли я ...""Особливо мене дратує, що я ..." і т. п."