Формування в дітей навички читання одне з найважливіших завдань початкової школи, оскільки без цієї навички не може бути ні успішного навчання дитини в школі, ні самостійного пізнання нею світу, ні самовдосконалення. Подані вправи сприяють вдосконаленню техніки читання та розвивають мовлення молодших школярів.
1
Вересоцький ліцей Куликівської селищної ради
Підбір вправ
на формування навички правильного читання
та розвитку мовлення
Розробила Олеся ЯРМАК
вчитель початкових класів
Гра "Переставлянки"
Переставити букви або склади в слові так, щоб вийшло нове слово.
Наприклад: рамка (марка), шкода (дошка), курча (ручка).
Гра "Із слова по звуку"
Із першого слова треба взяти перший звук, із другого — другий, із третього — третій і т. д. З них скласти нове слово.
Наприклад: масло, ліс, коса, жарт, ребро (місто); замок, рот, каша, долина, (газета (зошит).
Гра "Дзеркальне речення"
Почитати написане на дошці речення.
Наприклад:
Гра "Розірви ланцюжок"
ВА ШИ
НО МА НА
Гра "Утвори слово"
Заєць + даремно + чари = (Задача)
Приказка + клас + диня = (Приклади)
Гра "Піраміда"
Слова записати за наростаючим принципом.
град
маляр
округа
власник
вигравав
сторопіли
спускалися
Гра "Плутанина"
Збери зі складів слова та запиши їх.
ше/ня/ки ре/че/ки/ви ду/по/ре/пе
кишеня черевики попереду
Гра "Слово розсипалося"
З букв склади слово.
р є г й о ц а з є ь и в н а д
(герой) (заєць) (диван)
Гра "Дзвіночок"
Для вправи потрібен звичайний дзвіночок. Перша подача сигналу — діти читають пошепки, другий сигнал — діти читають напівголосно, третій сигнал — діти читають голосно, четвертий сигнал — напівголосно, п'ятий сигнал — замовкають.
Перед виконанням вправи доцільно зорієнтувати учнів, що читати вони повинні чітко, спокійно, слідкувати тільки за силою голосу і дихання.
Гра "Не зіб'юсь"
Швидко прочитай слова. Не спіткнись на слові, яке відрізняється від інших однією чи кількома буквами.
Гра "Букввнна криптограма"
Прочитай криптограму.
№ 1 № 2
ПД Р А Н ИД ЮЛА
ОЯІ ВИРОСТА
ГСЗ ВИРКДОЄ
ОВД АЄПІЗНА
ДИ СУЬТЕГЄ
ЕЩОВСВІ
Є IT
Гра "Ігри діда-буквоїда"
дтн срд пндлк
дитина середа понеділок
еои иао уия
черговий виразно вулиця
Гра "Вилучи зайву літеру"
Марлина Сморводина
Гра "Плутанка"
1.Сонце мороз
лютий
блищить а тріщить
(Сонце блищить, а мороз тріщить)
2. Місяць спитає чи
взутий
(Місяць лютий спитає, чи взутий)
Гра "Випадайка"
Добери відсутній склад, перевір.
вве-рі rap-роб те-фон
(ввечері) (гардероб) (телефон)
Гра "Початок—кінець"
ф-тух о-ан м-нік
(фартух) (океан) (механік)
Гра "Чарівний ланцюжок"
Знайти в ланцюжку слова.
Четвересень
Температурадіолень
Гра "Відшукай слова"
ю л а н и п о д р о с т о к р м о л о к о в б а с а н ю
т а о н а л и м и а н о н а з у б с т о н с м р у к а ї щ о
л а а р о г р к о с а н т и м у р к о м а о л н о н к о л
р н и м с п р т и к р а с и в о р ф.
Знайти слова на букву "к", "з", "м".
Гра "Впізнай з першого погляду"
Швидко, впізнай і прочитай слова з відсутніми літерами
Шк-л-р г-р-б-ць хв-л-н-
Вч-т-ль ж-р-в-ль с-к-нд-
Хл-б-р-б с-р-к г-д-н-
Ль-тч-к в-р-н т-жд-н-
Л-к-р ж-йв-р-н-к- м-с-ц-
Д-р-кт-р с-л-в-й в-вт-р-к
Б-д-в-льн-к д-т-л ч-тв-р
Щ-д-нн-к бдж-л-а л-ст-п-д
П-ртф-ль п-в-к бл-ск-вк-
Р-чк- м-х- з-в-р-х-
Гл-б-с м-т-л-к м-т-л-ц-
Дзв-н-к м-р-шк- х-рт-в-н-
П-нзл-к к-м-р сн-г-п-д
П-др-чн-к цв-рк-т зл-в-
Гра «Склади прислів'я»
Ідучи за лініями або цифрами-підказками, склади прислів'я (приказку).
1. 1 пі 3 у 9 хвіст
6 за 2 шов 5 як
8 у 4 ріст 7 єііь
2. 1 що 4 те 3 сієш
6 по 5 й 7 жнеш 2 по
3. лас чи день вей
по тів на кін
ка а со ко
є ло є ча
Гра "Розкодуй текст"
Прочитати закодований текст.
аЗйці
єЗаьц воніч иьтохд яолпим, іласми ебз рстаху. І огйо ідсл япрмий. анрВці інв ідв трахсу опничає улпатит ілсд. иМлсиців амсі азтуплуьтюяс у опвідоймун ілсді і ивудтьясю ихртощам язацй. А азєць і eн удамв ихртавиут, інв асм свього оїбьтяс.
Зайці
Заєць вночі ходить полями, лісами без страху. І його слід прямий. Вранці він від страху починає плутати слід. Мисливці самі заплутуються у подвійному сліді і дивуються хитрощам зайця. А заєць і не думав хитрувати, він сам всього боїться.
Гра "Роз'єднай ланцюжок"
Дається речення з суцільно написаними словами. Учневі потрібно правильно записати речення.
Підзеленимлистямховаютьсяогірки.
Під зеленим листям ховаються огірки.
Гра "Музичні слова"
В багатьох словах є сполучення до, ре, мі, фа, ля, сі, шо відповідають назвам нот.
3.Прочитати слова, де є сполучення до, ре, мі, фа.
(Береза, черешня, берег, трембіта, черевики, фабрика, помідор, ведмідь, каструля, цибуля, неділя, валянки, директор, вересень, очерет, середа).
Гра "Заплющ очі"
Учень читає вголос текст. Раптом вчитель дає команду заплющити очі. Учень із заплющеними очима промовляє ті слова, які він встиг побачити далі в рядку на той момент, коли пролунала команда.
Гра "Незнайко"
"Незнайко" або "Зіпсоване радіо". (Учитель або підготовлений учень читає у ролі Незнайка, допускаючи помітки, а учні виправляють його і читають правильно).
Доповни склади, щоб вийшло слово:
абет лач
шап чка
шаш ка русель
май рнавал
рдинал
нарейка
лок
пе сик
пи ле
по лин
лікан
бу, ци, ля; ди, на, ти;
рі, а, ква, ум.
Ведмідь (мед, мідь, дім, дві, дід).
Редиска (диск, сир. рис, рак, риска).
Нам на втіху (2)
Клаптик снігу (4)
Під розлогим дубом (1)
Заховавсь від сонця (3)
— Які слова вжито в переносному значенні?
І горять шовкові... (коси)
У зажурених ... (беріз).
Пада, в'яне лист ... (багряний),
Золотиться сіножать. ... (Клен) в сорочці... (вишиваній)
Вийшов літо... (проводжать).
(Відповідь: "Перед матір’ю ми завжди в боргу".)
(Відповідь: "До мішка грамоти треба віз розуму".)
Поясни значення дібраних слів.
Наприклад: мідь - м’який метал жовтуватого або червонуватого кольору.
а) сіль, кінь, мідь, лінь, міль;
б) ремінь, липень, повінь, січень, камінь (корінь)
Гра "Розшифруй та прочитай слова".
513624 3241 34215
акшнат елнк бреза
"Буквена арифметика".
по + лин – н + в = …(полив)
Ма + рис – с + кна – к = … (Марина)
Гра "Висипались букви".
с…р…ка ч…пл…
г…р…б…ць с…л…в…й
л…л…ка л…ст…вк…
д…т…л …р…л
з…з…ля п…г…ч
Гра "Склади слова"
лівиці
киручпідни
никденщо
нійліка
солопи
рі ва мок
ка за ро
Ск_льк_ в н_с, л_б_др_з_,
Дл_ зв_рт_ни_ н_жи_я сл_в_
_дл_ т_т_ к дл_ м_т_с_,
Дл_ б_б_сь і д_д_с_в!
В теплий __щик че_лаха
Пара_ не відриває
Че_ пака під _прек
Панцир підств_є.
С_______
Со______
Сон_____
а к б х в
а м
р й л і о
Ді ∙ док ді ∙ ти
ду ∙ бок діж ∙ ка
ди ∙ мок ду ∙ га
Коз а
лик ч сто
Вуз н
Якало!
Діти крикнули:
сторінка
ранок
стінка
сто
рік
рамка…
А скільки ти можеш скласти і прочитати правильно?
Вор…а, со…к, …ел, пі…нь, го…ць, зо…я, гу… .
3 2 1 4 5 3 2 1 4 5
п а л к а п и л к а
мо ре со ло не
во да теп ла
Ніжки
Вранці часу я не гаю,
На зарядку вибігаю,
Марширую, присідаю,
Легко бігаю, стрибаю.
І не стомлююсь ні трішки,
Бо я дужі мою ніжки.
І. Січовик
зво зити
зля кати
зло вити
за вести
роз мова
роз мовляти
вимо вити
минулобагатороків
цютипіслясебезалишили
азалишатитребадобріділа
д м ха ка
л к руч та
с н річ м
с к ко за
зи ра.
за-са, зо-со, зу-су, зе-се;
сі-зі, са-за, со-зо, су-зу, си-зи, за-ся, зю-сю.
зерно – село, коза – коса, зуб-суп,
замок – сам, зір – сік, золото – сорока.
Тісві, лялечіл, мищаку, батре.
би – би – би – вже пора забирати гри … (би).
иб – иб – иб – ми знайшли великий … (…)?
бу – бу – бу – знайк дмухає в тру… (бу)
уб – уб – уб – засихає старий д (…)?
ба – ба – ба – зацвіла уже вер… (ба)
аб – аб – аб – там росте великий … (аб)
бі – бі – бі – грають діти на гор (бі)
іб – іб – іб – нам печуть духмяний .. (сб)
бо – бо – бо - …
об – об – об – в поле вийшов хлібороб (об).
м ак дзво ник
кр ан дзер кало
арм іл джзьо бик
акро бат день кіт
атом сфера дзюр чати
ман дрівка дзиж чати
кри ниця
Миро слав
айворонок, аба, снімнка, ало, арко, или, ито, інка.
Придумай слова, де буква ж була б третьою (ножі, лижі, …)
Услона – слоненя.
У тигриці - …
У … - левеня
У вовчиці - …
У гуски - …
У … - теля
У вівці - …
У … - кошеня.
добре – погано добрий –
високий – низький білий – чорний
широкий - ранок –
день - небо – земля
м’який - весело