Вправи на формування навички читання та розвитку мовлення

Про матеріал

Формування в дітей навички читання одне з найважливіших завдань початкової школи, оскільки без цієї навички не може бути ні успішного навчання дитини в школі, ні самостійного пізнання нею світу, ні самовдосконалення. Подані вправи сприяють вдосконаленню техніки читання та розвивають мовлення молодших школярів.

Перегляд файлу

1

 

 

 

Вересоцький ліцей Куликівської селищної ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підбір вправ

 на формування навички правильного читання

та розвитку мовлення

 

 

Розробила Олеся ЯРМАК

 

вчитель початкових класів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра "Переставлянки"

Переставити букви або склади в слові так, щоб вийшло нове слово.

Наприклад: рамка (марка), шкода (дошка), курча (ручка).

Гра "Із слова по звуку"

Із першого слова треба взяти перший звук, із другого — другий, із третього — третій і т. д. З них скласти нове слово.

Наприклад: масло, ліс, коса, жарт, ребро (місто); замок, рот, каша, долина, (газета (зошит).

Гра "Дзеркальне речення"

Почитати написане на дошці речення.

Наприклад:

  1. Мороз малює на інків ирозу.
  2. Бабуся окдивш еж'яв икчивакур.

Гра "Розірви ланцюжок"

           ВА                ШИ

НО                МА               НА

Гра "Утвори слово"

Заєць + даремно + чари = (Задача)

Приказка + клас + диня = (Приклади)

Гра "Піраміда"

Слова записати за наростаючим принципом.

 град

                              маляр

                             округа

                            власник

                            вигравав

                           сторопіли

                          спускалися

Гра "Плутанина"

Збери зі складів слова та запиши їх.

ше/ня/ки        ре/че/ки/ви       ду/по/ре/пе

кишеня черевики попереду

Гра "Слово розсипалося"

З букв склади слово.

р є г й о    ц а з є ь и в н а д

(герой)      (заєць) (диван)

Гра "Дзвіночок"

Для вправи потрібен звичайний дзвіночок. Перша подача сигналу — діти читають пошепки, другий сигнал — діти читають напівголосно, третій сигнал — діти читають голосно, четвертий сигнал — напівголосно, п'ятий сигнал — замовкають.

Перед виконанням вправи доцільно зорієнтувати учнів, що читати вони повинні чітко, спокійно, слідкувати тільки за силою голосу і дихання.

Гра "Не зіб'юсь"

Швидко прочитай слова. Не спіткнись на слові, яке відрізняється від інших однією чи кількома буквами.

  1.     капуста капуста пусто
  2.     мишка мишка кішка
  3.     весна весна весла
  4.     зима зима сама
  5.     кіт.              кіт кит
  6.     поріг поріг пиріг
  7.     гілка гілка білка
  8.     листок листок місток
  9.     горобець горобець стрілець
  10. горішки шишки горішки

Гра "Букввнна криптограма"

Прочитай криптограму.

№ 1 № 2

ПД Р А Н ИД ЮЛА

ОЯІ ВИРОСТА

ГСЗ ВИРКДОЄ

ОВД АЄПІЗНА

ДИ СУЬТЕГЄ

                                     ЕЩОВСВІ   

                                                  Є IT

Гра "Ігри діда-буквоїда"

  1. Вгадай слова за приголосними, перевір за словником.

дтн срд пндлк

дитина       середа         понеділок

  1. Добери слово за голосними, перевір за словником.

еои иао уия

      черговий      виразно          вулиця

Гра "Вилучи зайву літеру"

Марлина Сморводина

Гра "Плутанка"

1.Сонце мороз

                    лютий
            блищить     а           тріщить

(Сонце блищить, а мороз тріщить)

2. Місяць      спитає            чи

                                   взутий

(Місяць лютий спитає, чи взутий)

Гра "Випадайка"

Добери відсутній склад, перевір.

вве-рі rap-роб те-фон

        (ввечері)    (гардероб)      (телефон)

Гра "Початок—кінець"

ф-тух о-ан м-нік

        (фартух)     (океан)          (механік)

 

Гра "Чарівний ланцюжок"

Знайти в ланцюжку слова.

Четвересень

Температурадіолень

Гра "Відшукай слова"

ю л а н и п о д р о с т о к р м о л о к о в б а с а н ю

т а о н а л и м и а н о н а з у б с т о н с м р у к а ї щ о

л а а р о г р к о с а н т и м у р к о м а о л н о н к о л

р н и м с п р т и к р а с и в о р ф.

Знайти слова на букву "к", "з", "м".

Гра "Впізнай з першого погляду"

Швидко, впізнай   і  прочитай   слова   з   відсутніми літерами 

Шк-л-р г-р-б-ць хв-л-н-

Вч-т-ль ж-р-в-ль с-к-нд-

Хл-б-р-б с-р-к г-д-н-

Ль-тч-к в-р-н т-жд-н-

Л-к-р ж-йв-р-н-к- м-с-ц-

Д-р-кт-р с-л-в-й в-вт-р-к

Б-д-в-льн-к д-т-л ч-тв-р

Щ-д-нн-к         бдж-л-а л-ст-п-д

П-ртф-ль п-в-к бл-ск-вк-

Р-чк- м-х- з-в-р-х-

Гл-б-с м-т-л-к м-т-л-ц-

Дзв-н-к м-р-шк- х-рт-в-н-

П-нзл-к к-м-р сн-г-п-д

П-др-чн-к         цв-рк-т зл-в-

Гра «Склади прислів'я»

Ідучи за лініями  або цифрами-підказками,  склади прислів'я (приказку).

1.  1 пі 3 у 9 хвіст
              6 за      2 шов 5 як

    8 у 4 ріст 7 єііь

2.  1 що      4 те 3 сієш

    6 по       5 й 7 жнеш      2 по

3.   лас        чи         день     вей
                по         тів        на               кін
                ка          а          со                ко
                 є           ло         є     ча

Гра "Розкодуй текст"

Прочитати закодований текст.

аЗйці

єЗаьц воніч иьтохд яолпим, іласми ебз рстаху. І огйо ідсл япрмий. анрВці інв ідв трахсу опничає улпатит ілсд. иМлсиців амсі азтуплуьтюяс у опвідоймун ілсді і ивудтьясю ихртощам язацй. А азєць і eн удамв ихртавиут, інв асм свього оїбьтяс.

Зайці

Заєць вночі ходить полями, лісами без страху. І його слід прямий. Вранці він від страху починає плутати слід. Мисливці самі заплутуються у подвійному сліді і дивуються хитрощам зайця. А заєць і не думав хитрувати, він сам всього боїться.

Гра "Роз'єднай ланцюжок"

Дається   речення   з   суцільно   написаними   словами. Учневі потрібно правильно записати речення.

Підзеленимлистямховаютьсяогірки.

Під зеленим листям ховаються огірки.

Гра "Музичні слова"

В багатьох словах є сполучення до, ре, мі, фа, ля, сі, шо відповідають назвам нот.

  1. Дітям пропонується знайти, в тексті слова де є «ноти».
  2. Придумати слова з нотною грамотою.

3.Прочитати слова, де є сполучення до, ре, мі, фа.

(Береза, черешня, берег, трембіта, черевики, фабрика, помідор, ведмідь, каструля, цибуля, неділя, валянки, директор, вересень, очерет, середа).

Гра "Заплющ очі"

Учень читає вголос текст. Раптом вчитель дає команду заплющити очі. Учень із заплющеними очима промовляє ті слова, які він встиг побачити далі в рядку на той момент, коли пролунала команда.

Гра "Незнайко"

"Незнайко" або "Зіпсоване радіо". (Учитель або підготовлений учень читає у ролі Незнайка, допускаючи помітки, а учні виправляють його і читають правильно).

Доповни склади, щоб вийшло слово:

абет                                 лач

шап                                  чка

шаш               ка              русель

май                                  рнавал

                                         рдинал

                                         нарейка

  • Склади слова:

             лок

пе          сик

пи          ле

по           лин

               лікан

  •             Склади слова зі складів:

бу, ци, ля;   ди, на, ти;

рі, а, ква, ум.

  • Із букв даного слова скла­ ди інші.

Ведмідь (мед, мідь, дім, дві, дід).

Редиска (диск, сир. рис, рак, риска).

  • З поданих рядків склади вірш.

Нам на втіху (2)

Клаптик снігу (4)

Під розлогим дубом (1)

Заховавсь від сонця (3)

— Які слова вжито в переносному значенні?

  • Доповни рядки вірша:
    Ходить ... (осінь) по покосах,
    В золоте фарбує ... (ліс)

І горять шовкові... (коси)

 У зажурених ... (беріз).

 Пада, в'яне лист ... (багряний),

 Золотиться сіножать. ... (Клен) в сорочці... (вишива­ній)

 Вийшов літо... (проводжать).

  • Склади букет для мами. Прочитай прислів’я.

(Відповідь: "Перед матір’ю ми завжди в боргу".)

  • Прочитай прислів’я.

(Відповідь: "До мішка грамоти треба віз розуму".)

 

 

 

  • Знайди для кожного яблука відповідний листочок на гілці.

  • Які слова можна записати на пелюстках квітки.

Поясни значення дібраних слів.

Наприклад: мідь - м’який метал жовтуватого або червонуватого кольору.

а) сіль, кінь, мідь, лінь, міль;

б) ремінь, липень, повінь, січень, камінь (корінь)

Гра "Розшифруй та прочитай слова".

513624 3241 34215

акшнат елнк бреза

"Буквена арифметика". 

по + лин – н + в = …(полив)

Ма + рис – с + кна – к = … (Марина)

Гра "Висипались букви".

  • Прочитай назви птахів:

с…р…ка             ч…пл…

г…р…б…ць         с…л…в…й

л…л…ка               л…ст…вк…

д…т…л                 …р…л

з…з…ля                 п…г…ч

Гра "Склади слова"

лівиці

киручпідни

никденщо

нійліка

солопи

  • Назви зайве слово. (Пилосос)
  • Утвори слова і прочитай їх:

рі                       ва                     мок

             ка                       за                        ро

  • Прочитайте уривок вірша із пропущеними буквами, що пзначають голосні звуки.

Ск_льк_  в  н_с,  л_б_др_з_,

Дл_  зв_рт_ни_  н_жи_я  сл_в_

_дл_  т_т_  к  дл_ м_т_с_,

Дл_  б_б_сь  і  д_д_с_в!

  • Встав у віршик пропущені склади.

В теплий __щик  че_лаха

Пара_  не відриває

Че_ пака  під _прек

Панцир підств_є.

  • Допиши на кожному рядочку одну букву, щоб утворилося слово "Сонечко".

С_______

Со______

Сон_____

  • Допоможи Незнайці скласти слова. Букви їхні "порозбігалися", а Незнайко розгубився. Не знає з чого почати.

а              к               б            х              в

                                                        а              м

р              й               л            і               о

  • Прочитай слова, дивлячись у центр на крапку.

Ді    док            ді      ти

ду    бок            діж    ка

ди   мок             ду    га

  • Слади слова самостійно, прочитай їх бабусі.

Коз                                               а

                 лик                  ч                       сто

Вуз                                                н

  • У тексті про Якала читай кожне слово правильно:

Якало!

  • Хто танцює гарно, дітки?
  • Я! – Мишко озвався швидко.
  • А найкраще хто співає?
  • Я! – він руку підіймає.
  • А найбільший хто хвалько?

Діти крикнули:

  • Мишко!
  • Із слова сторінка можна скласти понад 20 слів:

сторінка

ранок

стінка

сто

рік

рамка…

А скільки ти можеш скласти і прочитати правильно?

  • Придумай слова із такими буквосполученнями:

Вор…а,    со…к,    …ел,    пі…нь,    го…ць,    зо…я,    гу… .

  • Зроби з палки-лапку, а з пилки-липку.

3     2     1     4    5            3     2     1     4     5

п     а     л     к     а            п     и    л      к     а

  • Проглянь спочатку склали на верхніх хвильках, а потім на нижніх. Прочитай їх як слова. Про що можна в них дізнатись?

            мо                      ре                      со                       ло                      не

                          во                       да                    теп                       ла

 

  • Прочитай уважно текст про свої ноги. Знайди слова, які в кінці мають букву ю. Підкресли ці слова.

Ніжки

Вранці часу я не гаю,

На зарядку вибігаю,

Марширую, присідаю,

Легко бігаю, стрибаю.

І не стомлююсь ні трішки,

Бо я дужі мою ніжки.

І. Січовик

  • Прочитай "розірвані" склади за один раз.

зво                   зити

зля                    кати

зло                    вити

за                      вести

роз                    мова

роз                    мовляти

вимо                 вити

  • Встанови кордони слів:

минулобагатороків

цютипіслясебезалишили

азалишатитребадобріділа

  • Додай букву або склад, утвори слова, прочитай їх.

д            м            ха             ка

л            к             руч           та

с             н            річ             м

с             к            ко               за

                             зи               ра.

  • Розпалося речення. Треба поставити слова так, щоб можна було його прочитати правильно, навчився, букваря, читати, швидко, я.
  • Перевір себе, чи зможеш ти висловити ці голосні звуки на одному видиху: (у), (н), (і), (е).
  • Правильно і тихо вимови приголосні: (к), (т), (ж), (т), (ч), (х), (з), (в), (б), (л).
  • Прочитай уважно склади і слова із буквосполученнями:

за-са, зо-со, зу-су, зе-се;

сі-зі, са-за, со-зо, су-зу, си-зи, за-ся, зю-сю.

зерно – село, коза – коса, зуб-суп,

замок – сам, зір – сік, золото – сорока.

  • З цього тексту вискочили слова, а букви їх розсипались. Склади їх правильно, прочитай і знайди їм місце у тексті – лічильці; Сіль, роки, тааозо, тас, сіонь.

Тісві, лялечіл, мищаку, батре.

  • Правильно промовляй чистомовки, намагайся і сам творити їх (за зразком)

би – би – би – вже пора забирати гри … (би).

иб – иб – иб – ми знайшли великий … (…)?

бу – бу – бу – знайк дмухає в тру… (бу)

уб – уб – уб – засихає старий д (…)?

ба – ба – ба – зацвіла уже вер… (ба)

аб – аб – аб – там росте великий … (аб)

бі – бі – бі – грають діти на гор (бі)

іб – іб – іб – нам печуть духмяний .. (сб)

бо – бо – бо - …

об – об – об – в поле вийшов хлібороб (об).

  • Прочитай пірамідку слів, зосереджуючи погляд на вертикальній лінії:

м          ак                     дзво        ник

              кр          ан                     дзер        кало

            арм          іл                   джзьо        бик  

           акро         бат                   день         кіт

           атом         сфера              дзюр        чати

             ман         дрівка            дзиж         чати

              кри        ниця

           Миро        слав

  • Проглянь слова, в яких десь заблукала буква. Знайди і допиши її. Тепер правильно прочитай ці слова:

айворонок, аба, снімнка, ало, арко, или, ито, інка.

Придумай слова, де буква ж була б третьою (ножі, лижі, …)

  • Проглянь  словосполучення. Доповни пропущені слова. Правильно прочитай кожне слово:

Услона – слоненя.

У тигриці - …

У … - левеня

У вовчиці - …

У гуски - …

У … - теля

У вівці - …

У … - кошеня.

  • Тут треба не тільки прочитати, а й обов’язково додати ті слова, які пропущено.

добре – погано            добрий –

високий – низький      білий – чорний

широкий -                    ранок –

день -                            небо – земля

м’який -                         весело

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
27 лютого 2023
Переглядів
1292
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку