Читання рядків із прикритою нижньою половиною
На рядок накладають чистий аркуш паперу так, щоб верхні частини літер було добре видно, а нижні не видно (щоб вони знаходилися під аркушем). Після прочитання першого рядка аркуш зсувається таким чином, щоб була прикрита нижня частина другого рядка, потім третього і т. д. Дитині пропонують, незважаючи на таку деформацію, все-таки спробувати прочитати текст. Починати можна з прикриття лише нижньої чверті рядка, поступово збільшуючи прикрите до половини і навіть більше.
Вправи на удосконалення виразності читання.
На рядок накладають чистий аркуш паперу так, щоб верхні частини літер було добре видно, а нижні не видно (щоб вони знаходилися під аркушем). Після прочитання першого рядка аркуш зсувається таким чином, щоб була прикрита нижня частина другого рядка, потім третього і т. д. Дитині пропонують, незважаючи на таку деформацію, все-таки спробувати прочитати текст. Починати можна з прикриття лише нижньої чверті рядка, поступово збільшуючи прикрите до половини і навіть більше.
Вправа аналогічна до попередньої, тільки в даному випадку чистий аркуш накладається на текст так, щоб верхня частина рядка була прикритою, а нижня відкритою. Читати треба тільки по нижніх частинах літер. Після того, як перший рядок прочитаний, чистий аркуш зсувають униз, прикриваючи верхню половину другого рядка і т. д. Вправа формує сильну ігрову мотивацію, що вимагає швидкого прочитання, швидкого схоплювання відразу кількох слів, а також важлива для формування словесно-логічної пам'яті.
Вчитель добирає текст або окремі речення із пропущеними в них словами. Ця вправа розвиває здатність одночасно з технікою читання здійснювати аналіз тексту, а також формує вміння висувати гіпотези про значення окремих слів.
Дятла вважають санітаром ____ . Він добре лазить по _____, бо у нього короткі ноги з гострими _____. Хвіст _________ пташці опорою. Дзьоб у дятла _________ і __________ . Взимку ________ харчується _______ хвойних дерев, розбиваючи дзьобом ___________ .
Учні отримують 8—16 карток, на кожній з яких надруковане одне слово. Кажуть, що слова позначають загублені предмети і тепер треба їх швидко розставити по місцях. При цьому говорять, наприклад, що ліва частина столу — це школа, і туди треба покласти предмети, яким місце у школі (пенал, ручка, книжка), а права частина — зоопарк. Там повинні бути тварини (ведмідь, тигр, вовк). Переглядаючи картки, дитина повинна розподілити їх на групи. Залежно від рівня підготовки дитини можна пропонувати їй розкласти картки на 2, 3 або 4 групи. Слова заздалегідь повинні бути підібрані так, щоб вони легко класифікувалися.
Речення (спочатку коротке — із двох-трьох слів, потім поступово довжина збільшується) варто читати так, щоб кожне його слово вимовлялося двічі, наприклад: Розквітли розквітли у полі у полі червоні червоні маки маки. Ця вправа допомагає дитині проникнути в зміст тексту, що озвучується.
На відміну від звичайного читання, окремі речення і цілісні тексти читаються з умовою, що деякі слова дитина вимовлятиме вголос двічі. Які саме слова? На першому етапі виконання цієї вправи двічі озвучується кожне друге слово, тобто через одне. Наприклад: Учора учора випав перший перший сніг. На наступному етапі двічі озвучується кожне третє слово: Учора випав першийперший сніг. На заключному й основному етапах повторюються слова, підкреслені в тексті, причому такі, що несуть основне змістове навантаження в реченні.
Учням дають 10 - 20 карток: на одних із них написані слова (наприклад: дорога, метро), на інших — псевдослова, тобто безглузді сполучення літер (наприклад: шолурет, мувка). Пропонують картки зі словами скласти в одну групу, а з псевдословами — в іншу. Ця вправа розвиває здатність швидко розуміти зміст прочитаного.
Вчитель називає одне-три слова, які дитина повинна якнайшвидше знайти у тексті. Бажано, щоб ці слова зустрічалися по кілька разів. Відшукавши, дитина може їх підкреслити або обвести. Особливо корисна ця вправа в тому випадку, якщо дитині послідовно пропонувати різні слова в тому самому тексті і при цьому просити проробити це в максимально швидкому темпі, фіксуючи затрачений час за допомогою секундоміра.
Читати треба через кожне друге слово. Ця вправа вносить розмаїття у процес читання і створює відчуття швидкості читання, підсилює довільну увагу через необхідність додатково регулювати вибір слів, що читаються, сприяє розвиткові кута зору дитини завдяки постійному чергуванню швидких і повільних рухів очей.
Перед учнями - надрукований текст із пропущеними літерами (кількість пропусків залежить від рівня підготовки дитини).
При…шла о..інь. Н..стал… х..л.дні дні. Ос…нній ві..ер зр..ває з де…ев пож..вк..е л..стя. Ча..то йд..ть до…і. Нез..ба..ом на…тане з…ма.
Учитель добирає від трьох до десяти слів і кожне з них пише на двох маленьких картках так, щоб перша його частина (приблизно половина) була написана на одній картці, а друга — на іншій. Завдання дитини - швидко скласти слова.
Проходження словесних лабіринтів
Дитині повідомляють, що слово можна записати не тільки у звичайній формі, а й використовуючи вертикальне розташування літер, наприклад:
Св С
Іт ві
ан та
ок нок
Після орієнтування в такому читанні дитині кажуть, що написані в такий спосіб слова (наприклад, у деякій казковій країні) замасковані (від чужоземців) зайвими літерами так, щоб у результаті вийшов квадрат або прямокутник, і дитині треба, переборюючи ці перешкоди з боку зайвих літер, усе-таки прочитати слово, наприклад:
БКД ЗЖО ИЛА