17 липня о 18:00Вебінар: Відеоуроки: як створювати якісний контент для Ютубу

Вправи на удосконалення виразності читання

Про матеріал

Читання рядків із прикритою нижньою половиною

На рядок накладають чистий аркуш паперу так, щоб верхні частини літер було добре видно, а нижні не видно (щоб вони знаходилися під аркушем). Після прочитання першого рядка аркуш зсувається таким чином, щоб була прикрита нижня частина другого рядка, потім третього і т. д. Дитині пропонують, незважаючи на таку деформацію, все-таки спробувати прочитати текст. Починати можна з прикриття лише нижньої чверті рядка, поступово збільшуючи прикрите до половини і навіть більше.

Перегляд файлу

Вправи на удосконалення виразності читання.

  •                        Читання  рядків із прикритою нижньою половиною

На рядок накладають чистий аркуш паперу так, щоб верхні частини літер було добре видно, а нижні не видно (щоб вони знаходилися під аркушем). Після прочитання першого рядка аркуш зсувається таким чином, щоб була прикрита нижня частина другого рядка, потім третього і т. д. Дитині пропонують, незважаючи на таку деформацію, все-таки спробувати прочитати текст. Починати можна з прикриття лише нижньої чверті рядка, поступово збільшуючи прикрите до половини і навіть більше.

  •                        Читання рядків із прикритою верхньою половиною

Вправа аналогічна до попередньої, тільки в даному випадку чистий аркуш накладається на текст так, щоб верхня частина рядка була прикритою, а нижня відкритою.   Читати  треба  тільки по нижніх частинах літер. Після того, як перший рядок прочитаний, чистий аркуш зсувають униз, прикриваючи верхню половину другого рядка і т. д. Вправа формує сильну ігрову мотивацію, що вимагає швидкого прочитання, швидкого схоплювання відразу кількох слів, а також важлива для формування словесно-логічної пам'яті.

  •                        Встановлення пропущених слів у реченні

Вчитель добирає текст або окремі речення із пропущеними в них словами. Ця вправа розвиває здатність одночасно з технікою читання здійснювати аналіз тексту, а також формує вміння висувати гіпотези про значення окремих слів.

Дятла вважають санітаром ____ . Він добре лазить по _____, бо у нього короткі ноги з гострими _____. Хвіст _________ пташці опорою. Дзьоб у дятла _________ і __________ . Взимку ________ харчується _______ хвойних дерев, розбиваючи дзьобом ___________ .

  •                        Класифікація слів за групами

Учні отримують 8—16 карток, на кожній з яких надруковане одне слово. Кажуть, що слова позначають загублені предмети і тепер треба їх швидко розставити по місцях. При цьому говорять, наприклад, що ліва частина столу — це школа, і туди треба покласти предмети, яким місце у школі (пенал, ручка, книжка), а права частина — зоопарк. Там повинні бути тварини (ведмідь, тигр, вовк). Переглядаючи картки, дитина повинна розподілити їх на групи. Залежно від рівня підготовки дитини можна пропонувати їй розкласти картки на 2, 3 або 4 групи. Слова заздалегідь повинні бути підібрані так, щоб вони легко класифікувалися.

  •                        Подвійна вимова кожного слова

Речення (спочатку коротке — із двох-трьох слів, потім поступово довжина збільшується) варто читати так, щоб кожне його слово вимовлялося двічі, наприклад: Розквітли розквітли у полі у полі червоні червоні маки маки. Ця вправа допомагає дитині проникнути в зміст тексту, що озвучується.

  •                        Читання з повторним вимовлянням деяких слів

На відміну від звичайного читання, окремі речення і цілісні тексти читаються з умовою, що деякі слова дитина вимовлятиме вголос двічі. Які саме слова? На першому етапі виконання цієї вправи двічі озвучується кожне друге слово, тобто через одне. Наприклад: Учора учора випав перший перший сніг.  На наступному етапі двічі озвучується кожне третє слово: Учора випав першийперший сніг. На заключному й основному етапах повторюються слова, підкреслені в тексті, причому такі, що несуть основне змістове навантаження в реченні.

  •                        Відокремлення слів від окремих буквосполучень

Учням дають 10 - 20 карток: на одних із них написані слова (наприклад: дорога, метро), на інших — псевдослова, тобто безглузді сполучення літер (наприклад: шолурет, мувка). Пропонують картки зі словами скласти в одну групу, а з псевдословами — в іншу. Ця вправа розвиває здатність швидко розуміти зміст прочитаного.

  •                        Пошук у тексті поданих слів

Вчитель називає одне-три слова, які дитина повинна якнайшвидше знайти у тексті. Бажано, щоб ці слова зустрічалися по кілька разів. Відшукавши, дитина може їх підкреслити або обвести. Особливо корисна ця вправа в тому випадку, якщо дитині послідовно пропонувати різні слова в тому самому тексті і при цьому просити проробити це в максимально швидкому темпі, фіксуючи затрачений час за допомогою секундоміра.

  •                        Читання тексту через слово

Читати треба через кожне друге слово. Ця вправа вносить розмаїття у процес читання і створює відчуття швидкості читання, підсилює довільну увагу через необхідність додатково регулювати вибір слів, що читаються, сприяє розвиткові кута зору дитини завдяки постійному чергуванню швидких і повільних рухів очей.

  •                        Встановлення пропущених літер у словах

Перед учнями - надрукований текст із пропущеними літерами (кількість пропусків залежить від рівня підготовки дитини).

При…шла о..інь. Н..стал… х..л.дні дні. Ос…нній ві..ер зр..ває з де…ев пож..вк..е л..стя. Ча..то йд..ть до…і. Нез..ба..ом на…тане з…ма.

  •                        Складання слів із половинок

Учитель добирає від трьох до десяти слів і кожне з них пише на двох маленьких картках так, щоб перша його частина (приблизно половина) була написана на одній картці, а друга — на іншій. Завдання дитини - швидко скласти слова.

Проходження словесних лабіринтів

Дитині повідомляють, що слово можна записати не тільки у звичайній формі, а й використовуючи вертикальне розташування літер, наприклад:

Св С

Іт ві

ан та

ок нок

Після орієнтування в такому читанні дитині кажуть, що написані в такий спосіб слова (наприклад, у деякій казковій країні) замасковані (від чужоземців) зайвими літерами так, щоб у результаті вийшов квадрат або прямокутник, і дитині треба, переборюючи ці перешкоди з боку зайвих літер, усе-таки прочитати слово, наприклад:

БКД ЗЖО ИЛА

 

docx
Додано
31 березня 2018
Переглядів
367
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку