Вправи, що сприяють розвитку пізнавальних процесів дошкільнят.

Про матеріал
Практичний матеріал для розвитку пізнавальних процесів дошкільнят. Розвиток уваги,пам'яті,мислення.
Перегляд файлу

Вправи, що сприяють розвитку пізнавальних процесів дошкільнят.

Навчальна діяльність у сучасній школі потребує від учнів високого рівня розумової активності, що виявляється через розвиток когнітивних процесів (сприймання, пам’яті, мислення, мовлення, уваги, уяви).

Мною були підібрані вправи, які сприятимуть розвитку пізнавальних процесів дошкільнят. Вони пропонуються батькам для успішної підготовки дитини до школи.

Вправи для розвитку уваги.

Характерною віковою особливістю в шестирічному віці є нерозвинута увага. У них домінує мимовільна увага, спрямована на нові, яскраві, несподівані та захоплюючі об’єкти. Слабкість гальмівних процесів у цьому віці зумовлює і таку рису уваги дітей, як її нестійкість. Виконуючи певні види вправ, можна досягнути її стійкості.

1. Батьки пропонують дитині уважно оглянути кімнату і знайти шість предметів: які містять геометричні фігури (коло, квадрат, трикутник, прямокутник); які мають певне забарвлення (червоне, зелене тощо); які виготовлені з матеріалів (дерево, пластмаса, скло, метал).

2. Гра "Три пункти", яка стимулює розвиток обсягу уваги. Ви пропонуєте дитині зайняти зручну для неї позу і завмерти в ній, тобто не рухатися. При цьому малюк повинен вислухати і запам'ятати три пункти завдання. Потім ви кажете: "Раз, два, три - біжи!" - І дитина швидко виконує всі пункти завдання, причому саме в тій послідовності, в якій вони звучали. Завдання можуть бути самі різні, наприклад:

- Пункт перший. Плеснути в долоні три рази;

- Пункт другий. Назви які-небудь меблі;

- Пункт третій. Встань поруч із предметом, зробленим з дерева.

Коли дитина освоїться з правилами гри, можна запропонувати їй ускладнений варіант.

Ускладнене завдання:

- Пункт перший. Підстрибни стільки разів, скільки тобі років;

- Пункт другий. Напиши в зошиті назву водоплавної птиці;

- Пункт третій. Встань поруч з предметом, який починається на букву "С".

Завдання можна ускладнювати, збільшуючи кількість пунктів до 4-5. В цю гру добре грати з двома - п'ятьма дітьми.

3. Для розвитку уваги пограйте з дитиною в гру за типом тесту "коректурна проба". Ця гра допоможе розвинути багато властивостей уваги: ​​розподіл, переключення, обсяг і стійкість.

Для гри підійде будь-який текст з газети або старого журналу з великим шрифтом. Первинне завдання звучить так: "За моїм сигналом закресли всі букви " о "однією рискою". Добре, якщо і дорослий буде брати участь в грі і теж займеться викреслюванням букв у своєму тексті. Граючи перший раз, дорослому необхідно придивитися, чи правильно рухається поглядом по тексту малюк. Правильний рух аналогічно переміщенню погляду в процесі читання: зліва - направо, зверху - вниз. Якщо дитина викреслює букви хаотично або в будь-якому іншому порядку, йому потрібно показати, як це робити, і в міру необхідності поправляти протягом гри.

Коли завдання буде виконано, дитина і дорослий міняються текстами з тим, щоб перевірити роботу один одного. Пам'ятайте, що розвиваючий ефект перевірки вище простого виконання завдання, але такий варіант роботи і більш складний для дитини. Якщо малюк з легкістю виконує і саме завдання, і перевірку, дорослим можна трохи схитрувати, спеціально допускаючи помилки. Для початку нехай це буде всього лише одна помилка. Важливо, щоб дитина самостійно її знайшов. Якщо ж цього не сталося, не варто поспішати з підказкою. Нехай допомога дорослого буде поступовою. Направляючі фрази можуть бути такими: "Подивися, по-моєму, я десь помилився". Якщо пошук знову невдалий, то: "Напевно, помилка в цьому рядку", далі: "Подивися на початку рядка", "Подивися в цьому слові". Від фрази до фрази збільшується доза батьківської допомоги, і, таким чином, дитина проявляє максимально можливу для себе самостійність. Коли перший рівень складності гри буде дитиною засвоєний, можна поступово ускладнювати завдання за наступною схемою:

- Попросіть малюка шукати дві букви і відзначати їх по-різному, наприклад: перекреслювати "о" і підкреслювати "а";

- Дайте завдання відзначати три букви;

- Зробіть в своєму тексті помилки, нехай дитина їх виявить;

- Пограйте з урахуванням часу, перевірте, хто з вас швидше виконає роботу.

Дорослі, подаруйте дитині радість перемоги, нехай він спробує її смак, він буде знати, до чого прагнути!.

4. Вправа "Стеж за своєю мовою".

У двадцяті роки минулого сторіччя була дуже популярна така гра на увагу. Ведучий говорить: "Бариня купила туалет. В туалеті 100 рублів, що хочете, то купіть,'' так'' і'' ні'' не кажіть, чорне і біле не купувати". І починає задавати каверзні питання, намагаючись "вирвати" у відповідаючого заборонені слова.
- Ви хочете купити чорну  сукню?
- Я хочу купити зелену сукню.
- А хіба зелене вам до лиця?
- Мені просто подобається зелений оксамит.
- Це буде бальне плаття?
- Бальне.
- Ваша зелена сукня повинна бути довгою?
- Так (!).

Програш. Треба було, наприклад, сказати "Зрозуміло".
Це гра, з одного боку, на вироблення вміння задавати психологічно складні, "градом сиплячі" питання, а з іншого боку, на розвиток уваги у гравців.

5. Гра "Що змінилося?".

Гра проводиться так. Дрібні предмети (ластик, олівець, блокнот, сірник і т. п. в кількості 10-15 штук) розкладають на столі і накривають газетою. Протягом 30 секунд дитина повина ознайомитися з розташуванням предметів; потім вона відвертається спиною до столу, а в цей час три або чотири предмети перекладають на інші місця. Знову 30 секунд дається на огляд предметів, після чого знову накривають їх газетним аркушем. Тепер запитаємо граючого: що змінилося в розташуванні предметів, які з них були перекладені?

Не думайте, що відповісти на це питання завжди буде легко!

6. Можна пограти і так. Називайте дитині різні слова: стіл, ліжко, чашка, олівець, ведмідь, вилка і т.д. Малюк уважно слухає і плескає в долоні тоді, коли зустрінеться слово, що позначає, наприклад, тварину. Якщо малюк збивається, повторіть гру з початку.

7. Картинки "Знайди відмінність". Всі діти із задоволенням люблять розглядати картинки. Можна поєднувати корисне з приємним. Запропонуйте малюкові поглянути на картинки, де, наприклад, зображені два гноми (або два кошеняти, або дві рибки). На перший погляд вони зовсім однакові. Але, придивившись уважніше, можна побачити, що це не так. Нехай малюк постарається виявити відмінності. Можна ще підібрати кілька картинок з безглуздим змістом і попросити дитину знайти невідповідності.

развитие внимания, игры, упражнения, внимательность 

 

 

 

8. Гра "Маленький жук".

"Зараз ми будемо грати в таку гру. Бачиш, перед тобою поле, розкреслене на клітинки. По цьому полю повзає жук. Жук рухається по команді. Він може рухатися вниз, вгору, вправо, вліво. Я буду диктувати тобі ходи, а ти будеш пересувати по полю жука в потрібному напрямку. Роби це подумки. Малювати або водити пальцем по полю не можна!

Готовий? Почали. Одна клітинка вгору, одна клітинка наліво. Одна клітинка вниз. Одна клітинка наліво. Одна клітинка вниз. Покажи, де зупинився жук ".

(Якщо дитині важко виконувати завдання подумки, то спочатку можна дозволити йому показувати пальчиком кожен рух жука, або виготовити жука і рухати його по полю. Важливо, щоб в результаті дитина навчилася подумки орієнтуватися у клітинному поле).

Завдання для жука можна придумати самі різні. Коли поле з 16 клітин буде освоєно, переходьте до руху по полю з 25, 36 клітин, ускладнюйте завдання ходами: 2 клітини навскоси вправо-вниз, 3 клітини вліво і т.д.

развитие внимания, игры, упражнения, внимательность

9. Вправа "Виконай за зразком" (тренування концентрації уваги).
Вправа містить у собі завдання на промальовування досить складних, але повторюваних візерунків.

диагностика сформированности навыков учебной деятельности, самоконтроль

диагностика сформированности навыков учебной деятельности, самоконтроль

развитие внимания, игры, упражнения, внимательность

 

 

 

 

Вправи на розвиток пам’яті.

Пам’ять шестиліток розвивається передусім у напрямі посилення її довільності, зростання можливостей свідомого управління нею та збільшення обсягу смислової, словесно-логічної пам’яті.

1. Батькам пропонується зачитати дитині список із 12 не пов’язаних між собою слів: гора, голка, троянда, кішка, годинник, пальто, книга, вікно, пилка, правда, нога, ваза. Дитина повинна відтворити їх. Запам’ятовування 7+\- 2 слів вважається нормою.

2. Батьки зачитують дитині 12 слів і просять її уявити собі образ, пов’язаний із кожним словом. Завдання дитини—створити в уяві деякий ланцюжок подій, де кожен наступний образ, пов’язаний зі словом, мав би зв’язок із попереднім. Бажано, щоб утворилося оповідання чи маленька історія.

Набори слів: дерево, верблюд, повітря, квітка, майданчик, краватка, кіно, справедливість, директор, камінь, ключ, терези.

3.Вправа на розвиток слухової пам'яті. Нехай хтось із батьків назве 10 цифр. Дитина повинна постаратися запам'ятати їх у тому порядку, в якому вони називалися. Наприклад: 9, 3, 7, 10, 4, 1, 6, 8, 2, 5.
 

 

 

Вправи на розвиток мислення.

Саме в цей період здійснюється перехід від наочно-образного, конкретного мислення, притаманного дошкільнятам, до понятійного, науково-теоретичного мислення.

1. Батьки дають дитині завдання:

  • Назвати три слова, що починаються з букв м, г, д;
  • Назвати чотири тварини на букву с;
  • Назвати чотири ягоди на букву к;
  • Назвати пять міст на букву р;
  • Назвати три квітки на г чи на м;
  • Назвати чотири держави на букву а;
  • Назвати шість імен на букву в.

2. Батьки пропонують дитині три слова, не пов’язані між собою за змістом. Наприклад, озеро, олівець, ведмідь або весна, дерево, вікно. Дітям потрібно скласти якнайбільше речень із цими словами.

3. Для розвитку аналізу, синтезу та класифікації. "Нехай мама або тато покладуть перед дитиною 3-4 картинки із зображенням різних предметів (можна використовувати картинки дитячого лото). Дитина повинна визначити, яка з картинок зайва. Наприклад, якщо на картинках зображені дівчинка, ведмежа і м'яч, то зайвим є м'яч, так як дівчинка і ведмедик живі, а м'яч - ні ".

4. Для розвитку аналізу і синтезу. "По черзі з мамою чи татом беріть картинки з дитячого лото і описуйте предмет, намальований на картинці, не називаючи його. Партнер по грі повинен вгадати за описом, що це за предмет".

5. Для розвитку аналізу і порівняння. "Скажи, що тобі подобається в цьому предметі або явищі, а що - ні. Наприклад: чому тобі подобається зима, а чому - ні? Подобається, тому що взимку можна кататися на санках, грати в сніжки, зустрічати Новий рік. Не подобається зима , тому що холодно, треба тепло одягатися, дні короткі, а ночі довгі.
Дай оцінку таким поняттям, як дощ, укол, авторучка, будильник, бант ".

6. Для розвитку аналізу та узагальнення.

"Назви одним узагальнюючим словом або словосполученням наступні предмети:
- Чашка, ложка, тарілка, виделка;
- Яблуко, груша, лимон, банан;
- Голуб, павич, качка, чапля;
- Собака, корова, свиня, баран;
- Ромашка, кукурудза, кропива, конвалія;
- Зима, весна, літо, осінь ".
 

 

Вправи на розвиток мовлення.

На початок шкільного періоду дитина вже володіє певним словниковим запасом і мовною граматикою. Новим у формуванні мовлення є свідоме вживання різних форм слова, оволодіння граматикою письма, збільшення кількості слів і речень у письмових роботах, зростання швидкості письма і його якості. Засвоєнню письма повинно передувати оволодіння читанням, успіхи в якому залежать від батьків, які повинні зацікавлювати дитину дитячими книжками, стимулюючи запам’ятовувати малюнки і літери, які відповідають їм. Користуючись певними вправами, можна розвивати у дитини як мовлення, так і письмо.

1. Батьки пропонують дитині набір слів: театр, кіно, магазин, мандрівка в іншу країну, що можуть бути використані для складання невеликих оповідань. Отримавши тему, дитина повинна розкрити її таким чином, щоб повністю було розкрито зіст вибраного слова.

 

Вправи на розвиток уяви.

Уява в шестирічному віці надзвичайно бурхлива, яскрава, з характерними рисами некерованості. У процесі учіння вона поступово розвивається, зокрема вдосконалюється відтворююча уява, стаючи дедалі реалістичнішою та керованішою.

1. Дитині зачитується початок речення, наприклад: «Я пішла до ванної кімнати вмиватися, відкрила кран і тут раптом…» Завдання дитини—скласти якомога більше варіантів його закінчення. Варіанти повинні містити в собі описи незвичайних, іноді фантастичних подій. Ця вправа розвиває здатність швидко і легкопороджувати найнесподіваніші образи фантазій і сміливо поєднувати їх з повсякденними подіями.

 

Пам’ятайте, особливо важливо, готуючи шестиліток до школи, звернути увагу на рівень розвитку пізнавальних психічних процесів (сприймання, увага, мислення, мовлення, пам’ять, уява), які допоможуть дитині у навчальній діяльності.

 

doc
Додано
17 листопада 2020
Переглядів
2558
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку