ВПРАВИ ТА ІГРИ З РОЗВИТКУ ПАМ’ЯТІ ДЛЯ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З РОЗУМОВИМИ ВАДАМИ І З СДУГ

Про матеріал
Якщо у дитини при навчанні або при спеціальному психологічному обстеженні відмічаються проблеми, пов’язані із запам’ятовуванням навчального матеріалу, то фахівець повинен визначити ступінь збереження різних видів пам’яті: слухової, зорової, рухової або смислової. Так, якщо переважає слухова пам’ять, то дитина повинна читати вголос матеріал, який їй необхідно запам’ятати. Якщо вона ще погано читає сама, то текст може читати дорослий, оскільки зусилля, які витратить дитина на читання, відвернуть її увагу від змісту матеріалу, а це може позначитися на результатах запам'ятовування. Велику допомогу в цьому може надати магнітофон, диктофон. Якщо краще розвинена зорова пам’ять, то потрібно максимально використовувати засоби наочності. При добре розвиненій руховій пам’яті можна рекомендувати дитині коротко викласти необхідний матеріал. При порушеннях пам’яті у дитини слід уважно ставитися до вибору матеріалу, пропонованого для запам’ятовування. Це може бути невеликий за обсягом текст, який не обов’язково відтворювати дослівно. Набагато важливіше зрозуміти його і переказати своїми словами. Якщо потрібно вивчити вірш, його краще запам’ятовувати невеликими частинами, поступово. Перед вивченням слід детально проаналізувати з дитиною зміст твору, щоб строфи не мінялися місцями. Потім заучувати по одному уривку, не повторюючи щоразу вірш. У складних випадках порушення утримуючої здатності пам’яті просте тренування малоефективне. Щоб домогтися компенсації дефекту психологи рекомендують учити дитину образно уявляти собі те, що потрібно запам’ятати, залучати різноманітні асоціації. Можна використовувати на уроках різні вправи та ігри, які засновані на вмінні з допомогою нескладних позначень і малюнків представляти матеріал. В результаті спеціальних занять з дитиною цей навик автоматизується і далі вже здійснюється подумки, без створення малюнків. У даному посібнику наведено вправи та ігри для розвитку пам’яті у дітей молодшого шкільного віку з розумовими вадами і з СДУГ.
Перегляд файлу

Корекція порушень пам’яті у дітей молодшого шкільного віку з розумовими вадами і з СДУГ

 

 

Якщо у дитини при навчанні або при спеціальному психологічному обстеженні відмічаються проблеми, пов’язані із запам’ятовуванням навчального матеріалу, то фахівець повинен визначити ступінь збереження різних видів пам’яті: слухової, зорової, рухової або смислової.

Так, якщо переважає слухова пам’ять, то дитина повинна читати вголос матеріал, який їй необхідно запам’ятати. Якщо вона ще погано читає сама, то текст може читати дорослий, оскільки зусилля, які витратить дитина на читання, відвернуть її увагу від змісту матеріалу, а це може позначитися на результатах запам'ятовування. Велику допомогу в цьому може надати магнітофон, диктофон.

Якщо краще розвинена зорова пам’ять, то потрібно максимально використовувати засоби наочності.

При добре розвиненій руховій пам’яті можна рекомендувати дитині коротко викласти необхідний матеріал.

При порушеннях пам’яті у дитини слід уважно ставитися до вибору матеріалу, пропонованого для запам’ятовування. Це може бути невеликий за обсягом текст, який не обов’язково відтворювати дослівно. Набагато важливіше зрозуміти його і переказати своїми словами. Якщо потрібно вивчити вірш, його краще запам’ятовувати невеликими частинами, поступово. Перед вивченням слід детально проаналізувати з дитиною зміст твору, щоб строфи не мінялися місцями. Потім заучувати по одному уривку, не повторюючи щоразу вірш.

У складних випадках порушення утримуючої здатності пам’яті просте тренування малоефективне. Щоб домогтися компенсації дефекту психологи рекомендують учити дитину образно уявляти собі те, що потрібно запам’ятати, залучати різноманітні асоціації. Можна використовувати на уроках різні вправи та ігри, які засновані на вмінні з допомогою нескладних позначень і малюнків представляти матеріал. В результаті спеціальних занять з дитиною цей навик автоматизується і далі вже здійснюється подумки, без створення малюнків.

У даному посібнику наведено вправи та ігри для розвитку пам’яті у дітей молодшого шкільного віку з розумовими вадами і з СДУГ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дидактична вправа «Запам’ятай та намалюй»

(розвиток образної пам’яті)

Дітям пропонується уважно розглянути малюнок і запам’ятати пари. Закрити малюнок і згадати пару для кожного предмета. Разом із дорослими домалювати пари.

http://do.gendocs.ru/pars_docs/tw_refs/22/21886/21886_html_5d7a7442.jpg                 http://do.gendocs.ru/pars_docs/tw_refs/22/21886/21886_html_m691492de.jpg

 

 

Гра «Повтори навпаки»

Ведучий зачитує 1-3 складові слова – учень повторює їх, вимовляючи навпаки. Наприклад: сон – нос, бар – раб, село – олес і т.д.

 

Гра «Запам’ятай і змалюй»

Ведучий демонструє протягом 3-5 с низку простих геометричних фігур. Після цього кожен з учнів відтворює в зошиті це по пам’яті.

Для ускладнення вправи кількість фігур можна збільшувати, а також змінювати їх на інші знайомі для дітей об’єкти.

 

Гра «Запам’ятай»

За 7 сек. запам’ятати ряд чисел, дати відповідь на питання.

5, 6, 19, 3, 1, 4, 12, 8.

• Назвати перше і останнє числа.

• Назвати третє число.

• Назвати двозначні числа.

• Чи правда, що п’ятим було число 1?

 

Вправа «Бабуся складає в свою валізу…»

Ведучий починає розповідь: «Бабуся складає в свою валізу… гребінець», а наступний гравець має повторити вже сказане, додавши свій предмет: «Бабуся складає в свою валізу… гребінець…і хусточку» і т.д. Гра триває доти, доки ряд не стає таким довгим, що його вже не можна відтворити.

 

Вправа «Художник»

З групи вибирають двох дітей. Один – «художник», а інший замовляє йому свій портрет. Решта дітей – глядачі. Художник уважно дивиться на замовника 1,5 – 2 хв., а потім повертається до глядачів і з пам’яті описує його зовнішність.

 

Вправа «Фотоапарат»

Дітям на декілька секунд показують картку з зображенням, а потім вони повинні якомога детальніше описати малюнок.

 

Вправа «Магазин»

Ведучий дає завдання дитині піти в «магазин» і купити 5-6 предметів. На «прилавку» лежать «товари», з яких дитина повинна вибрати ті, які її попросили купити. Решта дітей спостерігають за «покупцем», чи вірно він виконав завдання.

 

Вправа «Хто відгадає?»

Оберіть з групи одну дитину і попросіть її по пам’яті описати будь-який предмет у кімнаті, так щоб інші діти його відгадали. При цьому не можна дивитися на нього і називати прямо.

 

Вправа «Крамниця»

Ведучий дає завдання дитині: «піти в магазин» і купити 5-6 предметів. На «вітрині» лежать «товари», з яких дитина має вибрати ті, які її попросили купити. Решта учасників спостерігає за «покупцем», потім при потребі виправляє його.

 

Вправа «Геометричний диктант»

Зачитайте геометричні фігури. Учні запам’ятовують їхню послідовність і записують у зошиті:

Коло, квадрат, ромб, коло, трикутник;

Трикутник, коло, квадрат, ромб, трикутник;

Ромб, квадрат, трикутник, ромб, коло.

 

Вправа «Агент 007»

Запропонуйте підвестися і подивитися на 2-3 перших парти впродовж 20 с і запам’ятати розташування предметів на них. Далі учасники виходять із класу, а «власники» парт змінюють розташування 2-3 предметів. Після повернення потрібно розставити все, як було.

 

Вправа «Впізнай за голосом»

Діти утворюють коло, обирають ведучого. Він стає в центр кола із заплющеними очима й намагається впізнати дітей за голосом.

Вправа «Тахітоскоп»

Мета: розвиток продуктивності зорової пам’яті.

Учасники гри сидять у колі. Один або двоє учасників стають у центр кола. Вимикається світло, і, стоячи в центрі кола, гравці приймають будь-які пози, нерухомо застигаючи в них. На сигнал готовності на деякий час вмикається світло і знову вимикається. У момент спалаху учасники гри намагаються якомога точніше запам’ятати положення позуючих. Після вимкнення світла позуючі в темноті повертаються і сідають у коло. Знову вмикається світло і всі учасники гри, крім позуючих, спільними зусиллями намагаються відновити те, що вони бачили.

При цьому натурщиків повертають у середину кола і «ліплять» із них пози, у яких, на думку групи, вони знаходилися під час спалаху світла. Після того, як учасники гри дійдуть певної згоди, натурщики демонструють свої справжні пози.

 

Вправа «Подивись і відтвори»

Розгляньте уважно протягом 10 секунд малюнки, які розміщені нижче. Запам’ятайте їх розташування, форму, складові та різні дрібниці. Тепер закрийте малюнки і дайте відповіді на запитання.

  • На якій сторінці відкрита книга?
  • Чи є ручка у портфеля?
  • Куди дивиться собака?
  • Який малюнок є останнім?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра «На кому обірветься?»

Число гравців повинно бути парним. Усі сідають у коло та розраховуються на перший-другий. Перші – одна команда, другі – друга. Починає будь-який гравець. Він говорить яке-не-будь слово, а той, хто сидить поруч, повторює його і називає інше слово, не пов’язане за смислом з першим; третій повторює перші два слова і каже своє (наприклад: дах, булка, Іван і т. д.). Так кажуть по колу всі підряд, поки хтось із гравців не забуде послідовності слів, і тоді його команда програє.

 

Гра «Рука все пам’ятає»

Ведучий розкладає на столі 6-10 різних предметів, які необхідно запам’ятати за 20-30 секунд. Він зав’язує очі одному з гравців, називає два предмети і пропонує йому поміняти їх місцями, запам’ятавши нове місце їхнього розташування. При цьому треба безпомилково покласти руки на ті предмети, які називає ведучий. За першої ж помилки гравець позбавляється права продовжувати гру. Якщо ж він упорався із завданням, йому пропонують поміняти місцями наступні два предмети і т. д. Переможе той, хто зуміє перекласти більшу кількість предметів.

 

Гра «Де чий портрет?»

Підготуйте 5 різнокольорових карток із наклеєними зображеннями людей: немовляти, дівчинки, юнака, жінки, діда; і 5 таких же пустих карток. Запропонуйте дитині запам’ятати картки із зображеннями, час                   запам’ятовування – 10 секунд. Через кілька хвилин покажіть дитині пусті картки і попросіть СКАЗАТИ, та картці якого кольору був той чи інший портрет.

 

Гра «Зроби, як я!» (З сірниками) -                                          розвиток пам’яті та уваги

Діти грають парами. Спочатку в кожної дитини по 6 сірників. Один, ведучий, викладає з 6 сірників довільну композицію, потім на одну-дві секунди показує її партнеру.

Партнер зі своїх сірників викладає точно таку саму фігуру по пам’яті. Потім діти міняються ролями. При успішному виконанні умови кількість сірників поступово збільшується до 12-15.

Примітка: у принципі, використовувати можна не тільки сірники, але і лічильні палички, ґудзики, намистинки, олівці, руки і т.д.

 

Вправа «Опис листівки»

Ведучий роздає гравцям листівки (однакові) на                             2 хвилини. Кожен має потім намалювати або описати, що бачив на листівці.

 

 

Вправа на розвиток пам’яті «Мій квітник»

На столі лежать паперові квіти барвінку. На дошці написані слова:

 

Тато                                           земля

мати                                          руки

сестра                                       зерно

брат                                           хліб

 

Вчитель пояснює:

  • На столі у мене квіточки барвінку. Їх отримає той, хто прочитає за п’ять секунд слова, а потім по пам’яті назве у тому порядку, в якому вони були на дошці.

 

Гра «Познач слово»

Вчитель називає слова, а учні, за допомогою значків (можна й ієрогліфів), позначають їх у зошитах. У значках сусід по парті впізнає закодоване слово.

Приклади слів: телевізор, клас, обличчя, погода, дитина, літо, Новий рік, вода, вогонь, книжка, канікули, життя, сміх, магазин, автобус.

 

Вправа «Каскад слів»

Мета: розвивати обсяг короткочасної слухової пам’яті.

Вчитель називає слова, а учні повторюють за ним – спочатку одне, потім два, три і так далі.

Список слів:

Мама.

Мама, дитина.

Мама, дитина, школа.

Мама, дитина, школа, шоколад.

Мама, дитина, школа, шоколад, крейда.

Мама, дитина, школа, шоколад, крейда, квітка.

Мама, дитина, школа, шоколад, крейда, квітка, зайчик.

 

Вправа «Каскад цифр »

Мета: розвивати короткочасну зорову пам’ять на цифри.

Вчитель записує на дошці цифровий ряд чисел, діти хвилину дивляться на ці цифри і запам’ятовують.

Потім дошка закривається, а учні повинні відтворити цей ряд чисел в такій же послідовності. Спочатку треба починати з кількох цифр, а потім кількість їх поступово збільшується.

Список цифр:

4 9

4 9 3

4 9 3 7

4 9 3 7 5

4 9 3 7 5 1

Така вправа дуже добре сприяє розвитку пам’яті і особливо доцільно використовувати її при вивченні цифр.

 

Вправа «П’ять фраз»

Мета: розвивати смислову пам’ять.

Вчитель називає по черзі п’ять фраз, а вибраний учень повинен їх відтворити.

Наприклад:

Учень пише.

Мама готує.

Іванко співає.

Дідусь втомився.

Сонце світить.

Для легшого запам’ятовування і відтворення можна запропонувати дітям зробити малюнки до поданих фраз.

 

Вправа « Ти за мною повторяй і порядок не міняй»

Учням пропонується повторювати слова, числа, фігури в тому ж порядку, що їх називає вчитель. Згодом кількість слів в цій вправі збільшується.

Наприклад:

• При вивченні іменника запропонувати повторити в тому самому порядку слова-назви предметів: урок, вікно, голова, собака, слон, крейда, ложка, тролейбус;

• На математиці: повторити за вчителем в тому ж порядку двоцифрові числа: 23, 45, 16, 27, 19 або геометричні фігури: коло, квадрат, чотирикутник, ромб, овал (бажано, щоб фігури були зображені на картинках);

• На природознавстві: повторити назви тварин: лисиця, вовк, заєць, ведмідь, мишка;

• На фізичній культурі: повторити за вчителем фізичні вправи: «ножиці», «млин», «нахили», «стрибок» тощо.

 

Гра «Магазин »

На уроці математики для розвитку пам’яті запропонуйте учням пограти в магазин. На полиці виставте декілька зображень фруктів та городини і запропонуйте дітям запам’ятати ці продукти і місце їх розташування.

Починати треба з 1-5 предметів, поступово збільшуючи їх кількість.

«Покупець» іде до «касира», відповідає на його запитання: «Які продукти лежать на першій поличці? На другій? Які продукти розташовані першими на всіх трьох поличках? Останніми?»

Якщо покупець відповів правильно, він отримує свої покупки.

У цій грі корисно змінювати ролі дітей. Спочатку учень може бути покупцем, а потім касиром і навпаки. І тематика магазину також може змінюватися, щоб гра була більш цікавою для дітей.

 

Вправа «Повтори за мною»

Дану вправу можна використовувати на уроках математики. На дошці зображено візерунок з геометричних фігур. Учні дивляться на нього 1 хвилину, після чого намагаються відтворити цей візерунок у себе в зошитах. Також можна запропонувати подібне завдання і для роботи з геометричним матеріалом. Побудувати споруду з кубиків, дати розглянути її учням і потім по пам’яті відтворити таку ж фігуру зі своїх кубиків.

Поступово це завдання доцільно ускладнювати.

 

Вправа «Пару слів запам’ятай і нам їх розповідай»

Учням пропонується набір із 5-15 пар слів, не пов’язаних одне з одним, наприклад: ВЕСНА – ЛІЖКО, КАРНИЗ – ЯЛИНКА, ЗІРКА – ВЕДМІДЬ, ЖУК – ПАРТА та інші.

Потрібно послідовно прочитати кожну пару слів, створити образи, незвичайні картинки, в яких би поєднувалися ці два предмети. Наприклад, пливе по небу зірка, а на землі стоїть ведмідь і любується зірковим небом. І так до кожного малюнку. Кожну картинку треба уявити яскраво, виразно.

Після цього вчитель пред’являє на бланку або читає вголос перші слова кожної пари. Другі слова потрібно назвати або записати самостійно.

Потім пред’являються тільки другі слова пари, за ними треба пригадати перші слова.

Процедура повторюється через кілька днів після запам’ятовування й завершується аналізом причин зроблених помилок. Ця вправа спрямована на вдосконалення прийомів створення яскравих образів при запам’ятовуванні текстового матеріалу.

 

Вправа « Додай та запам’ятай»

Мета: розвиток слухової пам’яті.

У цій грі можуть приймати участь до 10 чоловік. Вчитель, розпочинаючи гру, говорить: «Я поклала у пакет банан». Учень повторює те, що сказала вчитель, та додає щось своє: «Я поклав у пакет банан і яблуко», наступний учень повторює готову фразу і додає щось своє. І так далі.

Можна використовувати інший варіант. Вчитель каже «У зоопарку живе слон». А учень «У зоопарку живе слон і зебра», а наступний «У зоопарку живе слон, зебра та лев» тощо.

 

Вправа «Ось скажу я вам прислів’я»

Мета: розвиток слухової пам’яті.

Вчитель пропонує прослухати прислів’я, запам’ятати і повторити їх.

• Книжка вчить, як на світі жить.

• На сонечку тепло, біля мами – добре.

• Де в сімї лад, не потрібен і клад.

• Без труда – нема плода.

• Знання за плечима не носити.

• Хорошого друга май, а лихого обминай.

Можна запропонувати дитині на кожне прислів’я намалювати малюнок або розповісти приклад з життя. Вчитель повинен разом з учнями розібрати прислів’я, пояснити їх суть.

 

Вправа «Слуховий диктант»

Мета: розвиток слухової пам’яті.

Вчитель називає слова, а учні собі схематично на листочках замальовують картинки до цих слів. Після закінчення диктанту учні повинні відтворити текст диктанту, спираючись на свої схематичні малюнки.

 

Вправа « Малюнок пальцями»

Мета: Розвиток рухової пам’яті.

Вчитель промовляє 10 слів, дитина про себе повторює кожне слово, одночасно пальцем «записує» його на столі. Потім називає ті слова, які запам’ятала. Якщо діти ще не вміють швидко писати, то вчителю треба підбирати коротенькі слова, такі як ліс, дуб, зуб, кіт, сік тощо.

 

Вправа « Швидко мовлю скоромовку»

Мета: Розвиток слухової пам’яті та уваги.

Вчитель один раз промовляє скоромовку, а учні повинні повторити. Скоромовки повинні мати різну довжину і починати треба з найкоротших.

• Наш садівник розсадівникувався. (3 слова)

• Росте липа біля Пилипа. (4 слова)

• Ходить Прокіп – руками тіп. (4 слова)

• Пік біля кіп картоплю Прокіп. (5 слів)

• Раз – дрова, два – дрова, три – дрова. (6 слів)

• Ходить квочка коло кілочка,

Водить діточок коло квіточок. (8 слів)

 

Вправа «Запам’ятай 10 слів»

Вчитель говорить 10 будь-яких слів (наприклад, дорога, корова, лапа, яблуко, горобець, мак, килим, ніс, піджак, літак). Завдання учнів – запам’ятати якомога більше. Хто більше відтворить слів?

 

Вправа «Малюнок по пам’яті»

Намалюй серветку з орнаментом по пам’яті. Доповни орнамент іншими елементами.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Зейкан Олександра
    Дякую автору за надзвичайно змістовний і цікавий матеріал.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Матеріали до уроків
Інкл
Додано
28 березня 2019
Переглядів
19013
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку