Вправи з профілактики і подолання професійного вигорання

Про матеріал
У сучасному світі професійне вигорання стало поширеною проблемою, яка впливає на фізичний, емоційний та ментальний стан працівників. Це явище не лише знижує продуктивність, але й може серйозно зашкодити здоров’ю. Як розпізнати вигорання та впоратися з ним?
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Вправи з профілактики і подолання професійного вигорання. Матеріал підготуваввчитель біологіїВознесенського ліцею №10 Блистів Орест

Номер слайду 2

Усі вчителі — трохи фенікси54% українських вчителів перебувають у стані професійного вигорання, але незважаючи на це вони наділені здатністю відновлюватися подібно феніксу.

Номер слайду 3

Вигорання на роботі: причини, ознаки та способи подолання. У сучасному світі професійне вигорання стало поширеною проблемою, яка впливає на фізичний, емоційний та ментальний стан працівників. Це явище не лише знижує продуктивність, але й може серйозно зашкодити здоров’ю. Як розпізнати вигорання та впоратися з ним?

Номер слайду 4

Вигорання на роботі: причини, ознаки та способи подолання. Професійне вигорання — це емоційне, фізичне та психологічне виснаження, спричинене тривалим стресом або надмірним навантаженням на роботі. Це не просто втома після складного дня — це стан, коли людина більше не відчуває задоволення від своєї роботи та не має енергії її виконувати.

Номер слайду 5

Причини професійного вигорання:• Надмірне навантаження. Постійні дедлайни, великі обсяги роботи та високі очікування можуть викликати перевтому.• Нечіткі обов’язки. Відсутність розуміння своїх завдань або ролі у команді створює додатковий стрес.• Монотонність. Рутинні завдання без можливості розвитку чи творчості виснажують емоційно.• Непідтримуюче середовище. Відсутність підтримки з боку колег або керівництва збільшує ризик вигорання.• Нерівновага між роботою та особистим життям. Постійна зайнятість без часу на відпочинок і особисті інтереси призводить до втрати балансу.

Номер слайду 6

❓ Як зрозуміти, що це не просто втома чи стрес?Основні ознаки вигорання:❗️ Постійна втома, яка не зникає навіть після відпочинку.❗️ Зниження продуктивності та знижена професійна самооцінка.❗️ Відсутність мотивації до роботи.❗️ Дистанціювання від роботи, цинічне ставлення до неї.❗️ Фізичні симптоми: головний біль, проблеми зі сном, розлади травлення.

Номер слайду 7

Як запобігти вигоранню на роботі?✅ Розділяйте роботу і дозвілля. Не беріть робочі завдання додому і не розв’язуйте особисті проблеми на роботі.✅ Стежте за балансом. Регулярно знаходьте час для відпочинку та хобі.✅ Плануйте роботу заздалегідь, навчіться казати «ні» і чітко визначайте пріоритетність виконання завдань.✅ Піклуйтеся про фізичний стан. Намагайтеся достатньо спати, повноцінно харчуватися і зберігати здоровий рівень фізичної активності.

Номер слайду 8

Як запобігти вигоранню на роботі?✅ Працюйте над добрими стосунками вдома і будуйте екологічні відносини на роботі, підтримуйте відкриту робочу атмосферу.✅ Сприймайте свою роботу як вагому. Адже кожна професія є важливою і кожен внесок має значення.✅ Обговорюйте свої обов’язки. Якщо завдання викликають труднощі, не соромтеся просити підтримку чи уточнювати деталі.

Номер слайду 9

Якщо запобігти вигоранню на робочому місці не вдалося, спробуйте якнайшвидше впоратися з цим станом. Як подолати вигорання? Зробіть наступні кроки:❗️ Розпізнайте проблему. Якщо ви відчуваєте вищеописані симптоми, важливо визнати, що це може бути вигорання.❗️ Спілкуйтеся. Обговоріть свої відчуття з колегами, керівником або друзями. Це може допомогти знайти підтримку чи вирішення проблеми.❗️ Організуйте свій час. Навчіться планувати день так, щоб залишався час на відпочинок і особисті інтереси.❗️ Змініть обстановку. Інколи навіть невелика перерва чи зміна робочого середовища допомагає відновити сили.

Номер слайду 10

Як подолати вигорання? Зробіть наступні кроки:❗️ Займіться фізичною активністю. Спорт допомагає зняти стрес і покращити настрій. Зверніться по професійну допомогу. Якщо ситуація не покращується, консультація з може стати важливим кроком.❗️ Професійне вигорання — це серйозна проблема, яка потребує уваги як з боку працівників, так і роботодавців. Розуміння своїх меж, підтримка балансу між роботою та життям, а також готовність звертатися по допомогу — ключові кроки до збереження здоров’я та гармонії.

Номер слайду 11

Поради Світлани Ройз, як зменшити психологічне навантаження і не вигоріти. Британська статистика говорить нам: половина вчителів іде з професії протягом перших п’яти років роботи. Причин багато: працювати із сучасними дітьми непросто, батьки часто вимогливі й нетерплячі, система освіти постійно реформується, а керівництво чекає блискучих результатів негайно. Багато вчителів скаржаться, що не встигають відновити сили навіть під час відпустки.

Номер слайду 12

Як накопичити сили?Коли ми починаємо вигорати, основне завдання — увімкнути «тумблер», що може дати нам емоційний ресурс. Для накопичення сил у нас є такі ресурси: Тілесний — фізична активність і тілесні відчуття;Аудіальний — музика або тиша;Візуальний — споглядання живих пейзажів або картин, перегляд кіно;Нюховий — приємні запахи;Смаковий — смачна їжа, солодощі;Відносини — теплі зустрічі зі світлими людьми, друзями;Інтелект — отримання нових знань;Інтуїція — медитації, духовні практики, молитви.

Номер слайду 13

Дві хвилини тишіКоли ми вигораємо — вимикаємо чутливість і перестаємо емпатувати. Пропоную чудову думку від тренера Еви Рамболи, яка стала і моєю щоденною практикою: «Що я зроблю сьогодні для себе, щоб залишатися людиною, яка відчуває?»Це можуть бути маленькі дії. А для того щоб ми могли засвоювати нову інформацію і перерозподіляти вже отриману, нам потрібно (точніше, це потрібно частині нашого мозку під назвою гіпокамп), як мінімум, дві хвилини тиші на день.

Номер слайду 14

«Я вірю в притаманну людям дорослість і велич. Я вірю у велич вчителів. Зі стану внутрішньої малості ми чинимо малі справи і вибираємо «малі» реакції. Я практично на кожній зустрічі з дорослими (вчителями, батьками, психологами) пропоную спробувати метафору: уявити себе величезним — розміром від землі до неба і широким, як океан. Відчути цю міць всередині. Можливо, проговорити: «Я дорослий. Я впораюсь». Це той стан, у якому ми приходимо до дітей. Тоді вони можуть спертися на нашу силу, на нашу стійкість. Тоді вони впевнені в нашій авторитетності. Тоді нам не так страшно, якщо хтось кине краплю бруду — наш величезний океан здатен її розчинити.»

Номер слайду 15

Вправа "Посмішка"✅ Знайдіть протягом дня час і посидите декілька хвилин із закритими очима, прагнучи ні про що не думати. При цьому на вашому обличчі обов'язково має бути посмішка. Якщо вам вдасться утримати її 10-15 хвилин, ви відразу відчуєте, що заспокоїлися, а ваш настрій покращав. ✅ Під час посмішки м'язи обличчя створюють імпульси, що благотворно впливають на нервову систему. Навіть якщо ви здатні тільки на вимучену посмішку, вам від неї все одно стане легше. Посміхаючись, ми видозмінюємо тонус м'язів усього обличчя, а це у свою чергу змінює хід думок і емоцій, направляючи їх в потрібне русло.

Номер слайду 16

Вправа «Лимон»Мета: управління станом м'язового напруження і розслаблення. ✅ Сядьте зручно: руки вільно покладіть на коліна (долонями вгору),плечі і голова опущені, очі закриті. Подумки уявіть собі, що у вас вправій руці лежить лимон. Починайте повільно його стискати до тихпір, поки не відчуєте, що «вичавили» весь сік. Розслабтеся.✅ Запам'ятайте свої відчуття. Тепер уявіть собі, що лимон знаходиться в лівій руці. Повторіть вправу. Знову розслабтеся і запам'ятайте своївідчуття. Потім виконайте вправу одночасно двома руками. Розслабтеся. Насолоджуйтеся станом спокою.

Номер слайду 17

Вправа «Карикатура»Намалювати карикатуру на себе «Я на роботі» або «Я - вчитель». В гумористичній формі зобразити власні риси, які ми намагаємось в собі розвивати і які стали невід'ємною час­тиною професії (емпатія, вміння слухати без оцінок, спілкува­тись, доброзичливість, гнучкість, креативність, компетентність і т. д.). Карикатури учасників вивішуються на стіну. Незважаючи на складнощі на роботі, потрібно також не забувати про гумор!

Номер слайду 18

Вправа «Мотиваційна складова в професійній діяльності»Ця вправа може проводитись в двох варіантах. Перший варіант. Невеликий аркуш ділиться на три части­ни. Присутнім пропонується відповісти на запитання «Для чого ви працюєте?» з позиції минулого, теперішнього, майбутнього: початок професійної діяльності; в даний час; через 5 років. Другий варіант. Намалювати три малюнки на тему: «Я працюю вчителем»: початок професійної діяльності; в даний час; через 5 років. Присутні діляться, в першу чергу, власними враженнями від своїх записів або малюнків. Важливо, щоб вони самі змо­гли побачити можливі відмінності в змісті, кольоровій гамі зображеного. В межах даної вправи вирішується завдання осми­слення відмінностей в цілях професійної діяльності на почат­ку кар'єри і в процесі накопичення професійного досвіду.

Номер слайду 19

Використані джерелаhttps://rubryka.com/2025/02/13/50-gromadyan-ukrayiny-mayut-problemy-zi-snom-zelenska/https://osvitoria.media/experience/emotsyonalnoe-vygoranye-uchytelej-kak-emu-protyvostoyat-2/

pptx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
25 лютого
Переглядів
59
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку