«Впровадження цифрових технологій для активізації пізнавальної діяльності здобувачів освіти на уроках англійської мови у закладах професійно-технічної освіти

Про матеріал
Матеріал містить інформацію про використання цифрових технологій на уроках іноземної мови ( з практичного досвіду).
Перегляд файлу

«Впровадження цифрових технологій для активізації пізнавальної діяльності здобувачів освіти на уроках англійської мови у закладах професійної (професійно-технічної) освіти» (з досвіду роботи)

Останні роки в освіті відбуваються зміни, які охоплюють практично всі сторони учбового процесу. Виникає питання: як ефективно організувати процес навчання, щоб у результаті учні стали повноцінними суб’єктами освітнього процесу.

В умовах пандемії класичні принципи організації навчання змінюються на концептуально нові ключові підходи до забезпечення та реалізації якісного освітнього процесу.

Як відомо, основною метою навчання іноземної мови є формування в учнів комунікативної компетенції, а саме, оволодіння учнями мовою як засобом міжкультурного спілкування, розвиток умінь використовувати мову як інструмент у діалозі культур і цивілізацій сучасного світу.

Опираючись на Європейський та світовий досвід у сфері освіти в Законі України «Про Освіту» та «Концепції Нової Української Школи» зазначено цифрову компетентність, як одну з основних при вивченні навчальних предметів.

Звернемо увагу на визначення терміну «цифрові технології» – це будь-який продукт, за допомогою якого можна створювати, переглядати, розповсюджувати, змінювати, зберігати, вибирати, передавати і отримувати інформацію електронними засобами у цифровій формі (комп'ютерні мережі та будь-які онлайн-сервіси, що забезпечуються ними, програмне та апаратне забезпечення, цифровий контент, в т.ч. файли, інформація, дані).

Цифрові технології в сучасному світі - це не лише технічний засіб навчання, а й середовище існування, яке відкриває нові можливості для навчання в будь-який̆ зручний̆ час, в будь-якому місці, можливість проектування індивідуальних освітніх траєкторій, з можливість переходу від простого споживання електронних ресурсів до їх створення. Цифрове середовище вимагає від педагогічних працівників іншої ментальності, іншого сприйняття картини світу, зовсім інших підходів і форм роботи зі здобувачами освіти . Педагогічний працівник стає не лише носієм знань, якими він ділиться з учнями, а й провідником у цифровому світі, саме тому йому важливо володіти цифровою компетентністю на достатньо високому рівні.

На сьогоднішній день важливість застосування цифрових технологій у формуванні іншомовної компетентності є беззаперечною і визнається більшістю провідних українських та іноземних методистів. На думку Р. Потапової, впровадження цифрових технологій у практику  викладання іноземних мов може розв’язати низку важливих проблем навчального процесу, зокрема скоротити часовий  розрив  між  знайомством з  новими явищами  і  контролем результатів,  подолати проблему  недостатньої  диференційованості навчання, врахування індивідуальних особливостей студентів  та  учнів,  налагодити  процес цілеспрямованого навчання студентів та учнів прийомів самостійної роботи.

Як Інтернет, так  і загалом  цифрові технології відкривають нові можливості для комунікації та ефективної взаємодії в освітньому середовищі, є невичерпним джерелом інформації, як показує практика, стають у нагоді в часи, коли  традиційне  аудиторне  навчання  є неможливим.

Більш того, формування іншомовної комунікативної компетентності за допомогою цифрових  технологій  відповідає  найважливішим методичним принципам навчання іноземних мов. Для успішного впровадження необхідно одразу кілька матеріальних чинників: гаджети (комп’ютери, планшети, ноутбуки або смартфони), безперервний доступ до інтернету і для вчителя, і для учнів (причому як на заняттях, так і вдома). За відсутності хоча б одного із зазначених чинників навчання англійської мови цифровим технологіям втрачає сенс, адже їхнє застосування стає неможливе.

Як педагог, я розумію, щоб відповідати вимогам часу, я маю бути творцем, художником, а не просто старанним ремісником.  На мою думку, викладач повинен вчитися все життя, експериментувати, вдосконалюватися. Видатний американський вчений, педагог, філософ, професор Джон Дьюї сказав: «Якщо ми будемо вчити сьогодні так , як ми вчили вчора, ми вкрадемо у наших дітей завтра». Тому, йдучи в ногу з часом, в своїй практиці я намагаюсь  використовувати цифрові технології. Адже вони, на мою думку, сприяють розвитку пізнавального інтересу учнів, оскільки дозволяють доповнити процес навчання живим, цікавим матеріалом.

Отже, на своїх уроках я намагаюсь створювати сучасне інформаційно-цифрове навчальне середовище, тому я використовую:

  • Інтерактивну дошку

Інтерактивна дошка – це сьогодні найкращий варіант для інтерактивного навчання як в класі, так й дистанційно.

Що дає використання інтерактивної дошки на уроці?

-Ясну, ефективну і динамічну подачу навчального матеріалу. Викладачі можуть зробити свої заняття більш яскравими, можуть вибирати різні стилі навчання, працювати з різними додатками і ресурсами. Істотне підвищення мотивації учнів. Заняття стають цікавіше і цікавіше. Навіть ті учні, які з неохотою йдуть на урок, моментально залучаються до навчального процесу, тому що самі прекрасно орієнтуються в цифровому світі і активно використовують в повсякденному житті різні електронні пристрої.

-Активізацію пізнавальної діяльності учнів і комунікативних навичок. Інтерактивна дошка - це незамінний інструмент для організації самостійних і колективних форм роботи на уроці, дискусій, в яких розвивається вміння учнів аргументувати і пояснювати свою точку зору. 

-Економію навчального часу. Немає необхідності конспектувати заняття. Застосування інтерактивної дошки на уроці допомагає економити час на веденні поточних записів по ходу уроку. Всі матеріали учні можуть зберегти, роздрукувати, повернутися до них вдома або на наступних заняттях. Заздалегідь підготовлені заняття (а також діаграми, малюнки, тести, таблиці, музика, карти та інші ресурси для уроку) дають можливість зберігати швидкий темп уроку. Викладачеві і учням не потрібно витрачати час на те, щоб написати текст на звичайній дошці або переходити від екрану до клавіатури комп'ютера. У режимі online на інтерактивній дошці можна працювати з матеріалами уроку - коментувати, вносити додавання, тримати зв'язок з усім світом, маючи вихід в Інтернет.

- Одночасне використання самих різних матеріалів. Можна використовувати на уроці одночасно зображення, текст, звук, відео, ресурси Інтернет і інші необхідні матеріали. Учитель має можливість впливати на всі системи людини одночасно (візуальну, слухову, кінестетичну), тим самим орієнтується на кожного учня в своєму класі.

- Оперативний контроль знань і можливості дистанційного навчання. Викладачі можуть створювати і проводити опитування в режимі реального часу, демонструвати учням результати тестування. Можна записувати уроки, створювати базу записів, різних матеріалів, тестів, самостійних і контрольних робіт. Кожен учень зможе в будь-який час повернутися до матеріалів уроку, вивчити пропущений матеріал, перевірити себе.

Використання інтерактивної дошки надає вчителю нові можливості для оптимізації процесу навчання, створення змістовних і наочних завдань, розвиваючих пізнавальну активність учнів, структуруванні уроку, поліпшенні темпу і течії заняття.

Отже, основною метою застосування інтерактивної дошки в викладанні предмета є розвиток пізнавальної активності учнів за рахунок оптимізації процесу навчання, підвищення його наочності та змістовності.         

               

  • Цифрові підручники

Це прекрасне рішення для будь-якого формату навчання: в класі, онлайн і змішаного. Цифровий підручник - це повністю інший і новий в плані подачі інформації продукт, завдяки якому урок якісно відрізняється від звичайного викладу матеріалу. Викладачу і учню доступні цифрові підручники з вбудованими аудіо- і відеоматеріалами, інтерактивними завданнями, онлайн робочий зошит з автоматичною перевіркою результатів виконаних завдань, що значно полегшує роботу вчителя, додаткові ресурси по граматиці, лексиці і вимові :

  • Підручник «Gateway 2nd edition» (Видавництво: Macmillan Education)

Особливості курсу:

- є як паперова , так й цифрова версія Книги для учня та робочого зошиту з вбудованими аудіо- та відеоматеріалами та набором інструментів для роботи на інтерактивній дошці або на комп’ютері;

-Секції Gateway to Exams з реальними екзаменаційними завданнями для відпрацювання всіх мовних навичок;

-CLIC (Cross-Curricular, Literature, International Cultural Knowledge) уроки, що містять мотивуючі автентичні тексти, що дозволяють поглянути на процес вивчення мови з іншого, цікавого боку;

-Секції Exam Success містять корисні підказки та поради щодо виконання екзаменаційних завдань з подальшою, розширеною інформацією у кінці підручника;

-Розгорнутий словник у робочому зошиті поєднує лексику з підручника та додаткові слова з робочого зошита;

-Секції для письма з прикладами розвивають навички учнів до роботи над екзаменаційними письмовими завданнями

-Відпрацювання усного мовлення представлене у формі розмовних моделей для удосконалення навичок спілкування, а також проведення презентацій;

- Test Generator – зручний інструмент для швидкого створення перевірочних робіт.

  • Підручник» Get 200! New edition» (Видавництво: Macmillan Education)

Особливості курсу:

•Вправи двох рівнів складності на кожному уроці (B1 та B2)

• Кожна книга містить понад 100 тренувальних вправ у форматі ЗНО.

• Екзаменаційні стратегії та поради у рубриках “Get Smarter”

• Кожен розділ підручника містить до 25 вправ на розвиток лексико-граматичних навичок.

• Нова структура розділів –уроки з граматики у контексті та уроки узагальнення вивченого матеріалу

• Всі завдання рубрики “Exam task” повністю відповідають формату українських випускних іспитів з англійської мови (ЗНО та ДПА).

• Quizlet

 

  • Підручник «Formula B1» з його інтерактивною версією, кодом доступу до цифрових ресурсів і вправ на платформі Pearson English Portal, аудіо і відео у додатку Pearson Practice English App - для підготовки до іспитів.

Переваги використання цифрових технологій на уроках іноземної мови:

  • Кращий рівень мотивації учнів. Діти легше навчаються і засвоюють матеріал, коли урок протікає в ігровій, цікавій формі.
  • Для ефективного проведення навчальних занять – офлайн і онлайн – особливо корисним є своєчасний зворотний зв'язок.
  • Учні вчаться вчитися, а не отримувати оцінку.
  • Формується критичного мислення.
  • Поліпшення якості викладання. Впровадження засобів цифрових технологій сприяє більш глибокому розумінню досліджуваного матеріалу.
  • Дозволяють індивідуалізувати навчання. Комп’ютерні технології відкривають перед педагогом великі можливості. В ході навчання він може вносити необхідні корективи з урахуванням особливостей кожної групи учнів, їх переваг, інтересів, слабких і сильних сторін.
  • Створюють комфортну атмосферу. Спеціальне програмне забезпечення дозволяє викладачу створювати авторські уроки для невимушеного і захоплюючого навчання.
  • Застосування цифрових технологій збагачують зміст уроку, прискорюють темп проведення і значно підвищують інтерес. Учні швидше запам’ятовують лексичну і граматичну складову навчального процесу. Найголовніше, дана методика сприяє практичному оволодінню мовою.

Висновки

Із вище зазначеного можна зробити висновок, що рівень сучасної освіти зобов’язаний відповідати вимогам соціуму, адже від того, наскільки у теперішнього покоління учнів буде сформована інформаційно-цифрова компетентність, залежить рівень потенціалу нашої держави у всіх її сферах. Сьогодні, впровадження цифрових технологій у повсякденне життя суспільства неминуче, тому і стало одним з пріоритетів в освітній галузі, зокрема і при викладанні іноземної мови.

Отже, застосування цифрових технологій, як принципово нової сукупності форм, методів, засобів навчання, сприяє розвитку пізнавальної активності учня, формуванню в нього творчих навичок і здібностей, орієнтує на самостійне здобуття освіти з використанням сучасних технологій. На мою думку, саме застосування цифрових інструментів робить уроки як офлайн, так  і онлайн, інтерактивними, цікавими та активізують мотивацію учнів до навчання.

Тож, користуйтеся можливостями цифрових технологій, зростайте професійно, адаптуйте методи навчання й навчальні матеріали до інтересів сучасних учнів, і  вони віддячать вам своїми успіхами!

                                       

 

docx
Додано
16 січня 2022
Переглядів
3341
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку