Впровадження елементів STEM-навчання
через інтегровані уроки з метою підвищення якості освіти
підготувала: вчитель початкових класів
КЗО "Криворізька спеціальна школа "Надія"ДОР
Козир Н.В.
« Мислячий розум не відчуває себе
щасливим, поки йому не вдається
зв’язати воєдино розрізнені факти,
що він спостерігає»
Дьордь де Хевеші, угорський учений,
лауреат Нобелівської премії
На сучасному етапі реформування системи математичної освіти, Концепції «Нова українська школа» провідною тенденцією модернізації її змісту виступає посилення прикладної спрямованості навчання. Адже, сьогодення вимагає від фахівців не тільки теоретичних знань та практичних вмінь і навичок, а й спроможності самостійно їх застосовувати у нестандартних ситуаціях. Потрібні професіонали, які можуть творчо мислити, вміють приймати сміливі та оригінальні рішення, швидко орієнтуються в сьогочасному насиченому інформацією просторі, а також вміють вчитися та розвиватися протягом усього свого життя. Отже, фахівці повинні бути життєво компетентними.
Одним з пріоритетних напрямків розвитку природничо-математичної освіти є система STEM-освіти. Вона охоплює різні освітні галузі природничих наук, інженерії, технологій та програмування, тобто забезпечує всебічну підготовку для здобуття сучасних професій: ІТ-фахівців, інженерів, програмістів та інших.
Теза «Математику треба вчити так, щоб вміти її застосовувати», яку висловлювали відомі математики і педагоги (Г. Фройденталь, А.Д.Мишкіс, В.І.Арнольд) є актуальною як ніколи. Особливою формою STEM–навчання є інтегровані уроки, які спрямовані на встановлення міжпредметних зв’язків, що сприяє вирішенню одного з традиційних, але актуального завдання освіти - формування у дітей цілісної картини світу. Функцію об’єднання знань з різних предметів в загальну картину світу виконує інтеграція.
Встановлення і засвоєння в процесі взаємодії і взаємообумовленості між окремими елементами знань із різних навчальних предметів сприяє поглибленню і розширенню знань, зв’язку з практикою, формуванню в учнів уміння обгрунтовувати, систематизувати, узагальнювати. Саме ідея міждисциплінарного навчання лежить в основі сучасного реформування системи математичної освіти, хоча сама ідея інтеграції не є новою.
Основним елементом для здійснення різних рівнів інтеграції є інтегрований урок. На інтегрованому занятті тема, питання, проблема вирішується з залученням знань з двох і більше предметів. Забезпечується синтез, систематизація знань, умінь та навичок, що забезпечує формування у дітей цілісного сприйняття світу, сприяє засвоєнню відповідних компетенцій.
Предметні межі зникають, в учнів з’являється можливість цілісно сприймати світ, критично оцінювати його.
На уроках діти розуміють важливість кожного предмету. Та ведучою дисципліною на моїх уроках звичайно є математика, а інші науки сприяють поглибленню, розширенню, уточненню матеріалу теми. При підготовці та проведенні таких уроків збільшується багаж знань, відчувається інтеграцію між науками, жодна з яких не існує відокремлено від інших, все більше переконуючи в тому що без математики не обходиться жодна з наук. Інтегрований урок має на меті розкриття загальних закономірностей, ідей, теорій, законів, відображених у різних науках і відповідних їм навчальних предметах.
Залежно від дидактичної мети найчастіше проводжу уроки вивчення нового матеріалу, уроки систематизації та узагальнення знань, комбіновані уроки, урок формування умінь і навичок. Через розрізненість навчальних тем різних предметів дуже важко об’єднати в одне ціле урок, тому використовую навчальний матеріал предметів-супутників на повторення раніше вивченого. Зрозуміло, що підготовка такого уроку займає більше часу, адже вимагає добре продуманого сценарію. Тому кількість інтегрованих уроків в системі навчальних занять невелика, та в традиційних уроках інтеграцію не полишаю і пропоную дітям прикладні задачі, використовую міжпредметні зв’язки.
У своїй роботі для організації навчально-пізнавальної діяльності дітей враховую способи взаємодії на заняттях та застосовую різні нестандартні форми навчання: урок-гра, урок-мандрівка, урок-аукціон, урок-турнір, урок-квест, урок-дослідження, урок-казка, урок-пошук, урок-відкриття, урок-рольова гра. Нетрадиційні уроки дозволяють урізноманітнити форми і методи роботи, позбавитися шаблонів, стереотипів, дають можливість враховувати специфіку навчального матеріалу та індивідуальні особливості кожного учня.
Взаємодію учасників навчального процесу забезпечую через індивідуальну, парну та групову діяльнісь. Таким чином, у кожної дитині є можливість бути безпосереднім учасником навчального процесу, а не пасивним спостерігачем, формується пізнавальний інтерес, діти стають більш зацікавленими у результаті.
Інтегровані уроки мають високий виховний потенціал. У дітей формується свідома соціальна активність, толерантність, вміння працювати в колективі, розвиваються ключові життєві компетентності.
На різних етапах навчальних занять поряд з традиційними формами роботи впроваджую інтерактивні та ігрові форми роботи. Таке поєднання забезпечує більшу ефективність сучасного уроку, на заняттях діти уважні, зацікавлені роботою, активні, вчаться ставити та давати відповіді. Формується креативна та розумову діяльність учня, створюються умови для самореалізації та саморозвитку особистості.
Дана система роботи дала певні результати. Зацікавленість математикою підвищилась на 14%, успішність підвищилась в середньому на 4% Учні із задоволенням приймають участь у математичних змаганнях, конкурсах, вікторинах, показують добрі результати у всеукраїнських учнівських онлайн-олімпіадах, та у ІІ етапі Всеукраїнській учнівській олімпіаді з математики.
Сьогодення часто вимагає від людей розв'язування задач із різних професійних сфер, які можна звести до певних математичних моделей, описавши реальні процеси мовою формул, відношень та рівнянь. Інтегровані уроки є
засобом об’єднання ключових і загально предметних компетентності, вони являються суспільно значущими, сприяють оновленню змісту навчання, урізноманітненню форм і методів навчання, комплексного підходу до навчального процесу, розвитку мислення, підвищенню інтересу до предмету та якості знань, формують у дітей поняття про соціум в цілому, розвивають вміння використовувати здобуті знання в життєвих ситуаціях.
Отже, такі уроки є актуальним і перспективним напрямом STEM –навчання. Вони допомагають глибше засвоїти та впорядкувати знання, вдало використовувати відповідні вміннями та набутими навичками, що сприяє всебічному та гармонійному розвиткові дітей, визначають роль математики серед інших навчальних предметів та дисциплін, показуючи соціальну важливість теми уроку, готують учнів до сприйняття цілісної картини світу