Миколаївська гімназія № 57 Миколаївської міської ради Миколаївської області
Впровадження інтерактивних
інноваційних технологій в процесі
вивчення біології, основ здоров`я\ЗБД
вчитель біології, ОЗ\ЗБД
МГ №57 ім. Шевченка Т.Г.
Рибалко Тетяна Теодозіївна
м.Миколаїв- 2024
Впровадження інтерактивних інноваційних технологій в процесі
вивчення біології, ОЗ, ЗБД
Потреби життя, шкільна практика дають новерозуміннянавчання. Тема педагогічних інновацій надзвичайно актуальна і об’єктивно обумовлена.Світ ідей змінювається швидше, ніж покоління людей. Завдання освітян – створити атмосферу суспільного прийняття інновацій. Національна доктрина розвитку освіти України передбачає поступовий перехід від репродуктивної, їосвіти до освіти інноваційного, гуманістичного типу. А біологія, ОЗ,ЗБД як и природничого циклу має на меті формувати цілісний світогляд, екологічне мислення, здоровий спосіб життя. Таке завдання можливо вирішити шляхом використання інноваційних технологій навчання. Слово інновація має латинське походження і в перекладі означає оновлення, зміну, введення нового.
Сьогодні виникла необхідність змінити традиційні системи навчання і пропонуються альтернативні. В школу стали стрімко вриватися інноваційні технології, які мені дуже подобаються. Інноваційне навчання на відміну від традиційного має на меті не подання певної суми знань, а забезпечення розвитку особистості учня, тому що головною дійовою особою навчального процесу є не вчитель, а учні. Вчитель стає одним із тих, хто допомагає вчитися і сам одночасно вчиться в учнів. Підхід до навчання передбачає опору на самостійність учнів, а навчальні досягнення оцінюються за багатьма параметрами:
- знання навчального матеріалу;
- інтелектуальний розвиток дитини;
- самостійність;
- ініціатива;
- відповідальність.
У педагогічній інтерпретації інновація означає нововведення, що поліпшує хід і результати навчально-виховного процесу.Зодчий будує храми та палаци. Композитор пише музичні твори, художник – картини… А творчий вчитель, створює урок як твір педагогічної майстерності, створює його для дітей й разом з дітьми. Урок був і залишається основним елементом навчальногопроцесу, але в системі особистісно-розвиваючого навчання суттєво змінюється сценарій уроку. Видатний психолог Л.С.Виготський наочно охарактеризував ситуацію різних способів навчання, запитавши: ”Що важливіше – нагодувати з ложки дитину чи навчити її їсти?”. Щоб навчити дитину мислити, треба навчити її діяти, причому діяти з навчальним матеріалом свідомо. Набуті у школі життєві навички та сформовані компетентності неймовірно важливі для становлення особистості. Вони допомагають будувати систему цінностей та набувати вмінь, необхідних для успішної самореалізації людини в подальшому її житті.
У Концепції освіти, у статтях законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту» чітко зазначено, що «важливим складником шкільного навчання є формування і зміцнення здоров’я школярів».
Випускник сучасної школи, має:
- Самостійно набувати необхідних знань, уміло застосовувати їх на практиці;
- Критично мислити, уміло бачити труднощі й шукати шляхи їх розв’язання;
- Працювати з різноманітною інформацією;
- Бути комунікабельним, контактним у різних соціальних гупах;
- Самостійно працювати над розвитком власного інтелекту, культурного й морального рівня.
Біологія, ОЗ, ЗБД – це навчальні предмети, при вивченні якого надзвичайно важливу роль відіграє застосування інноваційних технологій, що забезпечує ефективніше формування в учнів цілісного уявлення про сучасну природничо-наукову картину світу, роль і місце людини в природі, вироблення у школярів ключових компетенцій, яких потребує сучасне життя. Використання елементів тренінгу та ігрових вправ, ребусів, хмар слів, створення проєктів, які розвивають пізнавально-навчальну діяльність, формують в учнів почуття відповідальності за власне здоров’я, виховують бажання вести здоровий спосіб життя, метою яких є формування у дітей свідомого ставлення до свого життя та здоров’я, формування здоров’язберігаючих компетентностей.
Впровадження інтерактивних інноваційних технологій в процесі вивчення біології, ОЗ, ЗБД дозволяє вивести сучасний урок на якісно новий рівень; підвищувати статус вчителя; впроваджувати в навчальний процес комп’ютерні та інформаційні технології; розширювати можливості ілюстративного супроводу уроку; використовувати різні форми навчання та види діяльності в межах одного уроку; ефективно організовувати контроль знань, вмінь та навичок учнів; полегшувати та вдосконалювати розробку творчих робіт, проєктів, презентацій…
Максимум своєї уваги за 2022-23 роки направила на вивчення освітніх трендів і розробку спеціальних здоров’язберігаючих, життєво необхідних дітям розминок для онлайн-занять, дистанційних уроків. Учні перебувають в умовах суворої регламентації шкільного режиму онлайн уроків, сидіння перед монітором, стресовий стан унаслідок воєного стану, приводить до порушення основних нервових процесів, зниження розумової, м’язової працездатності та зниження зору. Тому проводжу на онлай уроках різноманітні розминки для очей.
гімнастика для очей
Під час дистанційних уроків учні, які нерухомо сидять перед екранами щодня, потребують для зняття напруги різні вправи для очей.
Які технології навчання я використовую при вивченні біології, ОЗ, ЗБД в школі.
Я вважаю, що на сучасному етапі викладання біології, ОЗ, ЗБД в школі, бути висококваліфікованим спеціалістом неможливо без знання широкого арсеналу освітніх технологій. Адже, слово «технологія» «techne» у перекладі з грецької мови означає «мистецтво, майстерність, уміння».
Отже, технологія - це знання про майстерність. Мої технології навчання – це моя педагогічна система, в якій використовуються засоби навчання, які підвищують ефективність навчального процесу. Технології навчання на моїх урокахх мають такі характерні риси:
- постановка мети, якій підпорядковуються всі навчальні завдання;
- орієнтація на досягнення поставленої мети;
- діагностування поточних досягнень учнів та коригування процесу навчання з метою покращення результатів;
- проєктна діяльність учнів;
- підсумкове оцінювання результатів навчання.
Впровадження нетрадиційних методів повинно суттєво змінити технологію побудови всіх форм навчальних занять, створює оптимальні умови для розкриття індивідуальних особливостей кожного учня, успішного здійснення диференційованого підходу в навчанні. Активна участь усіх учнів у виконанні навчально – виховних завдань має велике значення, сприяє формуванню активної життєвої позиції учня. Використання сучасних методів навчання дозволяє формувати і розвивати креативно мислячу особистість, яка зможе розв’язувати проблеми, що виникають у житті кожної людини. Формування ключових компетентностей на уроках основ біології, здоров’я, ЗБД, забезпечують засвоєння теоретичного навчального матеріалу та дають можливість застосовувати теоретичний матеріал на практиці і в повсякденному житті, а також допомагають дітям виробити власне ставлення до тієї чи іншої життєвої ситуації, прийняти правильне зважене рішення, які вимагає сучасне суспільство.
Для досягнення найбільшої ефективності розвитку пізнавальних можливостей школярів, я використовую розвиваюче навчання. Основною метою його є формування комплексного творчого мислення учнів, розвитку їхньої пам’яті, просторової уяви, логічного мислення, інтуїції, фантазії. Використовую такі методи розвивального навчання як проблемні, пошукові, дослідницькі, проєктні. Вони викликають в учнів неабиякий інтерес і сприяють розвитку уяви і творчого мислення. На мою думку вони визначають позитивне ставлення до вивчення цих предметів.
Як засіб активізації розумової діяльності учнів я використовую технологію проблемного навчання. Головне в такому навчанні це:
- засвоєння учнями навчального матеріалу не просто сприймаючи його органами чуттів, а задовольняючи власну потребу в знаннях;
- для успішного засвоєння необхідний зв’язок із життям, із грою, працею дитини.
Проблемні ситуації виникають за умов:
- зіткнення учнів з протиріччями між новими фактами, явищами і старими знаннями та вибору потрібної інформації;
- спонукання до порівняння, зіставлення та протиставлення фактів, явищ, дій, їх узагальнення;
- зіткнення учня з протиріччями між існуючими рішеннями та новими вимогами.
Звичайно, я використовую також ігрові технології навчання з метою активізації та інтенсифікації навчального процесу. Функції навчальних ігор – це розширення світогляду, використання знань, умінь та навичок на практиці, вони розвивають пам’ять, увагу, мислення, фантазію, уявлення, творчі здібності учнів. Ігри виховують самостійність, формують світоглядні позиції, естетичні почуття, співробітництво, комунікабельність.
Розвиток і вдосконалення біології та всіх її численних галузей на сучасному етапі, ОЗ, ЗБД підвищення ступеня складності знань ставлять для зацікавленого у своїй роботі вчителя численні проблеми. Під час переходу до інтерактивних форм навчання в біології, ОЗ, ЗБД змінюється насамперед ставлення дітей до предмета, приводиться в дію основний закон засвоєння знань: сприйняття – осмислення – запам’ятовування - практичне застосування. Ефективність засвоєння знань залежить від активності учасників процесу навчання. Цей принцип найкраще спрацьовує при введенні інтерактивних форм навчання на уроках. Адже коли учень не просто прослуховує матеріал, а й сам активно працює – намагається знайти логічне пояснення того чи іншого явища і пояснити своєму товаришу свою точку зору - ось це і є найголовніша мета інтерактивного навчання. Набагато важливіше навчити учнів мислити, аналізувати, робити висновки, ніж просто розповісти їм новий матеріал. Серед 10 ключових компетентностей Нова українська школа виділяє екологічну грамотність та здоров’язберігаючу, що включає: 1) уміння розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках сталого розвитку; 2) усвідомлення ролі навколишнього середовища в житті і здоров’ї людини; 3) здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя відображається в творчих роботах учнів. За інтерактивної системи учитель є помічником, консультантом у роботі учнів, що спрямовує, організовує, координує учнів, які самостійно набувають необхідних знань, умінь і навичок у процесі пошуку нової інформації. Досвід учителя є центральним джерелом пізнання. Він сприяє і спонукає дитину до самостійного відбору інформації, закладає і шліфує її власний досвід. Використовую нейробіку, для переключення уваги позитивно впливає при зміні форми роботи на уроці
Виходячи з вищезазначеного я прийшла до висновку, що необхідно якомога частіше використовувати різні інтерактивні сайти та інноваційні технології, як під час вивчення нового матеріалу, так і при його закріпленні чи повторенні.
Іноді на окремих етапах уроку використовуються різні інтерактивні вправи; інноваційні технології. Найбільш цікавими та використовуваними є наступні: мозковий штурм, акваріум, активізуюча вікторина, ігрові методи, дискусія «за» і«проти», знайди помилку, евристична бесіда, метод спроб і помилок, аукціон ідей, експрес-тест, робота в парах, в групах…З метою формування компетентностей складаю цікаві розвивальні завдання та вправи, що допомагають набути навичок: вирішувати проблеми, оцінювати ризики та приймати правильні рішення, критично мислити.
Застосування інтерактивної дошки на уроках біології, ОЗ, ЗБД
Даний електронний засіб надає можливість вчителю демонструвати: мікросвіт клітини; ріст і розвиток організмів, еволюцію живих систем, розвиток життя на Землі; знайомити з явищами, що мають звукове відображення; проводити практичні та лабораторні роботи. Це сприяє не тільки розвитку самостійності та творчих здібностей учнів, а й дозволяє змінити саму технологію, зробити урок більш наочним і цікавим, активізує діяльність вчителя та учнів на уроці, сприяє здійсненню диференціації та індивідуалізації навчання, формуванню знань, надає уроку інтегрований характер. Усе це сприяє покращенню якості навчання. На уроках приділяю увагу для формування «Уміння навчатись упродовж життя», як усвідомлення ролі навколишнього середовища в житті і здоров’ї людини, моделювання різих ситуацій. Екологічна грамотність допомагає розв'язувати проблеми, орієнтуватися в житті суспільства.
Використання інформаційних технологій може відбуватися різними способами, відповідно до потреб конкретного типу уроку:
- використання інформаційних технологій як у фронтальній, так і в груповій роботі;
- переважно фронтальні форми роботи;
- використання електронних підручників як засобу самонавчання;
- використання окремих типів файлів (зображення, відео, аудіо, анімації) з електронних засобів навчального призначення, з дистанційних курсів, з певних матеріалів мережі Інтернет);
- створення власних уроків через інтеграцію різних об’єктів в один формат – презентації, web-сторінки, конструктор уроків, додатково використання сайтів з інтерактивними вправами.
Електронні засоби є ефективною допомогою вчителю для підготовки до уроку. Вчитель має можливість формувати урок самостійно, підбирати цікавий матеріал, який би не повторював підручник, тому значний потенціал має використання під час підготовки до уроків автентичних матеріалів, що розміщені в мережі Інтернет.
Систематичне використання комп’ютера на уроці, призводить до підвищення: якісного рівня використання наочності на уроці; продуктивності уроку;
- установлення міжпредметних зв’язків;
- організації проєктної діяльності учнів;
- спостерігається логіка подання навчального матеріалу, що позитивно позначається на рівні знань учнів;
- підвищується мотивація навчання учнів;
- змінюється в учнів відношення до інтеративних технологій. Діти починають сприймати комп’ютер як універсальний інструмент для роботи в будь-якій галузі людської діяльності.
Розминка на уроці є необхідним мостом, який готує мозок, організм і настрій учнів до основної роботи під час навчання. Особливо важливо використовувати розминки під час дистанційного уроку в умовах воєнного стану, після привітання, щоб розвантажувати дітей психологічно, фізично, емоційно
Отже, інтерактивні, мульні засоби навчання мають безперечну перевагу над іншими засобами, коли потрібно показати недоступні для безпосереднього спостереження явища та процеси в розвитку й динаміці. Тому край доцільно їх використовувати: для фіксації уваги учня на окремих частинах статичного матеріалу; у вигляді презентації, анімації, віртуальної екскурсії…
Приклад рефлексії, термінологічного диктанту із використанням
інтерактивної дошки.
Він проходить 3-5 хвилин і дає змогу швидко активізувати знання учнів.
1.Дано термін. Обрати до нього вірну відповідь.
Псевдоподії – це:
а) частина клітини багатоклітинного організму тварин;
б) органели руху, несправжні ніжки у найпростіших;
в) привідні канальні у тілі інфузорії.
Хроматофор – це:
а) травна вакуоля у найпростіших;
б)назва черепашки у амеби;
в) органели з фотосинтезуючими пігментами.
Робота з малюнками, відеороликами на уроках
Робота з малюнками, роликами належить до інформаційно-рецептивного методу вивчення біології, ОЗ\ЗБД. Мета його – це вплив на рецептори і формування системи знань від загального до конкретного. Під час роботи з малюнками, роликами включаються складні механізми розумової діяльності дитини, так як малюнок – це доступна форма наочності, що передбачає глибоке і об’ємне розкриття теоретичного матеріалу.
Малюнок, відеоролик – це засіб наукового пізнання природи, що забезпечує формування системи знань. Робота з малюнками здійснюється для конкретизації об’єктів, явищ, закономірностей...
Активні методи і форми навчання біології, ОЗ\ЗБД
Методи навчання – це способи теоретичного і практичного засвоєння дійсності. Вони досить складні, багатофакторні, переходять один в одного, межі між ними відносні. Кожен метод має дві сторони: впливаючу і сприймаючу. Вчитель навчає – учень навчається, тобто це цілеспрямований процес співробітництва вчителя і учнів, призваний дати їм необхідні знання та вміння.
Активні методи поділяються на дві підгрупи: проблемно – пошукові та репродуктивні.
Основний закон засвоєння – це “сприймати – осмислити – запам´ятати - примінити – перевірити вивчене”, тобто сприйняття супроводжується осмисленням, осмислення – запам´ятовуванням, а сприйняття, осмислення і запам´ятовування розширюються, поглиблюються і закріплюються в процесі їх самостійного використання і перевірки.
Активними методами називають ті, які максимально підвищують рівень пізнавальної активності учнів, спонукають до старанного навчання. Активні методи допомагають старанності всіх учнів класу: не лише сильним, кмітливим та допитливим, але і слабким, безвільним та лінивим.
Об´єм програми потребують висувати на передній план саме активні методи навчання. Вони необхідні для розвитку елементів творчої та пізнівально-активної діяльності учнів.
Учні задоволені, з хорошим настроєм в кінці уроку, навіть, якщо на початку уроку говорили, що сумні, соні, погода впливає і т.д.
Висновок:
Отже, учня треба навчити розуміти суть речей, аналізувати інформацію, вміти її шукати і застосовувати. Всім цим озброюють інноваційні технології. Інноваційні інтерактивні технології –пов’язують вчителя з кожним учнем і учнів між собою. Це надійний спосіб створити атмосферу активної праці, творчості і співробітництва, взаєморозуміння в класі.
Набуті у школі життєві навички та сформовані компетентності неймовірно важливі для становлення особистості. Вони допомагають будувати систему цінностей та набувати вмінь, необхідних для успішної самореалізації людини в подальшому її житті. Модернізація системи освіти, НУШ пов’язується, насамперед, із введенням в освітнє середовище інноваційних технологій, в основу яких покладені цілісні моделі навчально-виховного процесу, засновані на діалектичній єдності методології та засобів їх здійснення.
1