Впровадження сучасних здоров’язберігаючих інноваційних технологій спортивно-оздоровчої роботи з учнями з особливими освітніми потребами

Про матеріал
Презентую власний самоаналіз на тему: "Впровадження сучасних здоров’язберігаючих інноваційних технологій спортивно-оздоровчої роботи з учнями з особливими освітніми потребами".
Перегляд файлу

МУКАЧІВСЬКА   СПЕЦІАЛЬНА   ШКОЛА   І-ІІІ   СТУПЕНІВ

ЗАКАРПАТСЬКОЇ  ОБЛАСНОЇ  РАДИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Впровадження сучасних здоров’язберігаючих  інноваційних технологій

спортивно-оздоровчої роботи з учнями

з особливими освітніми потребами

 

 

 

 

 

Досвід роботи

 вчителя фізичної культури

спеціаліста вищої категорії

НЕСУХ  НАДІЇ  ВОЛОДИМИРІВНИ

                                                                                       (самоаналіз)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МУКАЧЕВО – 2025
 

 

І. Актуальність питання, значення його для вдосконалення освітнього процесу

 

Серед багатьох проблем, які існують в Україні, не може не хвилювати складна ситуація зі станом здоров'я дітей шкільного віку. Завдання закладу освіти - зберегти, зміцнити здоров'я учнів, сформувати в них відповідальне ставлення до власного здоров'я.

Учитель фізичної культури виконує головну роль в організації рухової діяльності учнів протягом навчального дня, формує мотиви, виховує звичку до систематичних занять фізичними вправами, підтримує зв'язок із сім'єю, спрямовує і контролює самостійну діяльність учнів.

Моніторингові дослідження, проведені у Мукачівській спецшколі у вересні 2024 року, і результати медичного огляду показали, що до підготовчої групи віднесено 43% учнів закладу, спеціальної медичної – 55%, звільнених – 6 школярів.

Значно зросла кількість хронічних захворювань. Це хвороби нервової, серцево-судинної, шлунково-кишкової систем, порушення зору та постави. Основними чинниками, які негативно впливають на здоров'я учнів, є зростання навчального навантаження, обмежена рухова активність, неконструктивна дозвіллєва діяльність (проводження  вільного  часу за комп'ютерами, смартфонами, планшетами, телевізором) на тлі існуючої нозології (порушення зору) та супутніх захворювань.

Таким чином, актуальність даного питання зумовлена багатьма чинниками (Мал. 1):

 

     

 

                  Мал. 1. Актуальність проблеми.

 

На сучасному етапі відбувається певне "відставання" шкільної освіти від креативної науки, одним із завдань якої є створення необхідних умов для повноцінного фізичного, духовного, інтелектуального розвитку і саморозвитку дитини в умовах шкільної освіти, збереження здоров'я дітей та формування здорового способу життя як цінності.

Багато вчителів замість того, щоб спрямовувати свої уроки на гармонійний розвиток дітей і зміцнення здоров'я, орієнтують їх на виконання нормативів. Це не помилка, але, «видавлюючи» з дитини метри, секунди, бали, перемоги в змаганнях часто забувають, що це передусім особистість.

На мою думку, педагог повинен досконало володіти знаннями в області здоров’язберігаючих технологій і успішно застосовувати їх на уроках. Виходячи з важливості цього питання, працюю над вирішенням проблеми упровадження сучасних здоров’язберігаючих інноваційних технологій.

      І головним завданням своєї роботи вбачаю збереження і зміцнення здоров’я дітей, формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя, оптимізацію рухової активності.

Проблема збереження, зміцнення та відтворення здоров’я особистості розглядається з різних наукових позицій у працях філософів, медиків, психологів, соціологів (М. Амосов, Г. Апанасенко, Г. Борисов, М. Віленський, М.Гончаренко, Г. Зайцев, С. Попов, В. Петленко, А. Степанов, Т.Сущенко, А.Щедріна та ін.). Концептуальні основи здоров’язберігаючого виховання закладені в працях О. Дубогай, З. Малькової, Л. Новікової, Н. Полєтаєвої, М.Таланчука, Л. Татарнікової, О. Ващенко, С. Свириденко, Н. Смірнова. Технологія інтерактивного навчання вивчена Дж. Шерманом, Г. Фріцом, Дж.Фредеріком, О.Пометун, Л. Пироженко.

Конституція України визначає життя і здоров’я людини однією з найвищих соціальних цінностей. Ці питання знайшли відображення в Національній доктрині розвитку освіти України у ХХІ столітті, у якій відзначено, що «пріоритетним завданням системи освіти є навчання людини в дусі відповідального ставлення до власного здоров’я і здоров’я оточуючих».

Науково-теоретична база актуальності проблеми підкріплена нормативно-правовими документами: Законами України «Про охорону здоров’я», «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», «Про фізичну культуру і спорт», Державною національною програмою «Освіта» («Україна ХХI століття»), Цільовою комплексною програмою «Фізичне виховання – здоров’я нації» та Національною програмою «Діти України», Національною стратегією з оздоровчої рухової активності в Україні на період до 2025 року «Рухова активність - здоровий спосіб життя - здорова нація», Державним стандартом загальної середньої освіти. Зокрема, у Державному стандарті загальної середньої освіти (НУШ) акцентується увага на формуванні  здоров’язбережувальної компетентності. 

Основним завданням сучасної школи визначено збереження і зміцнення морального і фізичного здоров’я учнів. У навчальній програмі з фізичної культури визначено десять компетентностей. Однією з них є екологічна грамотність і здорове життя.

 

ІІ. Суть (технологія) досвіду, особливості педагогічної системи носія досвіду

Метою моєї роботи є створення умов для поліпшення фізичної підготовки учнів з ООП, стану їхнього здоров’я, розкриття творчої особистості кожного школяра, підвищення інтересу до уроків фізичної культури.

Основні цілі, які ставлю перед собою як учитель фізичної культури та ЛФК:

  • зміцнення та збереження здоров'я;
  • формування свідомого ставлення до власного здоров'я;
  • використання інноваційних здоров'язберігаючих освітніх технологій та особистісно зорієнтованого підходу;
  • формування ключової компетентності вчитися впродовж життя та розуміти потреби постійного фізичного вдосконалення;
  • формування позитивної мотивації на ЗСЖ;
  • покращення рухових якостей учнів з порушенням зору.

 

Для досягнення вказаних цілей застосовую наступні засоби:

  • фізичні вправи рухової спрямованості (фізкультхвилинки і рухливі ігри;
  • емоційні розрядки і хвилинки «спокою»;
  • гімнастику - оздоровчу, пальчикову, коригувальну, дихальну (за методикою О. Стрельникової, Лобанової – Попової, лікарем Бутейко) - для профілактики застудних захворювань;
  •  лікувальну фізкультуру, масаж, самомассаж;
  • психогімнастику;
  • гігієнічні чинники: виконання санітарно-гігієнічних вимог; особиста і суспільна гігієна (чистота тіла та місця проведення занять); провітрювання і вологе прибирання приміщень; дотримання загального режиму рухової активності, режиму харчування і сну;
  • навчання дітей елементарним прийомам здорового способу життя, простим навичкам надання першої медичної допомоги при порізах, садинах, опіках, укусах;
  • чергування інтелектуальної, емоційної, рухової видів діяльності, групової й парної форм роботи, проведення ігор та ігрових ситуацій, нестандартних, інтегрованих уроків, цікаві перерви, музичний супровід.

Сьогодні освітня програма по фізичній культурі побудована за модульною системою. Враховуючи матеріально-технічну базу закладу, фізичні можливості учнів, їх вікові особливості  для кожного класу в навчальну програму мною включені модулі відповідно до модельної навчальної програми.

Систематично впроваджую в процес фізичного виховання ритмічну гімнастику, різноманітні види аеробіки, стретчинг, степ-аеробіку та інші, які дають змогу учням усіх медичних груп активно працювати на уроці.

Широко використовую роботу в групах з метою набуття навичок роботи в команді. Під час створення груп об'єдную учасників із різними рівнями підготовки та досвіду для інтенсивного обміну ідеями. Індивідуально  працюю як з відстаючими учнями, так і з тими, хто виконує більш складні елементи.

Враховуючи нозологію учня, особливу увагу звертаю на стан дітей під час виконання фізичних вправ, слідкую за об’єктивними та суб’єктивними ознаками організму на навантаження. На кожному уроці виконую порівняльну пульсонометрію:

 

Вік (роки)

Кількість ударів в (хв).

6

90-95

7

80-90

8

80-85

9

80-85

10

78-85

11

78-84

12

75-82

13

72-80

14

72-78

15

70-75

16

70 -72

17

65-70

 

 

 

                  Табл. 1. Норма ЧСС в спокої  у дітей шкільного віку

 

п/п

П.І.Б учня

Рівень  підготовленості

(високий, достатній, середній, початковий)

 

Періоди уроку

 

 

 

На початку

До і

отрим.

навант.

після

макс.

Закл.

част.

1

 

 

 

 

 

 

 

Табл. 2. Порівняльна пульсонометрія учнів під час проведення уроку фізичної культури (розділ - гімнастики)

 

 

Намагаюся практикувати нестандартні уроки: змагання, спортивна вікторина із застосуванням теоретичних і практичних знань, конкурси, колове тренування, творчі ігри та естафети тощо.

Індивідуальний метод часто використовую для учнів, які мають спеціальну медичну та підготовчу групу, а також для дітей після перенесених захворювань.

Досить часто використовую ігровий метод навчання. Наприклад, для формування знань про позитивний вплив загартування на підростаючий організм - гру «Покажи через танець», під час якої діти не тільки відпрацьовують навички танцювальних рухів, але й на емоційному рівні запам’ятовують, що сонце, повітря та вода є найкращими помічниками при загартуванні.

Обов’язковим елементом кожного модуля є вивчення теоретичного матеріалу. Використовую випереджувальні завдання, виконуючи які учні самостійно готують інформаційні довідки. На закріплення вивченого застосовую різноманітні інтерактивні прийоми. Наприклад, «Можна. Треба. Заборона» під час якого учні, працюючи в групах, створюють банер, в якому висвітлюють правила поведінки під час виконання вправ. Кросворди, загадки, естафети-упорядники, естафети з виконанням тематичних завдань – усе це прийоми, за допомогою яких можна в русі перевірити  знання теоретичного матеріалу.

Техніка безпеки є невід’ємною частиною на уроках фізичної культури та в позакласних заходах. При вивченні правил безпеки вибудовую діалог учитель-учень: «Що, на вашу думку, треба виконувати, щоб не було нещасних випадків?». Для більш детального засвоєння проводжу вікторини та гру «Мікрофон» із правил техніки безпеки. Результати інструктажу по т\б фіксую в журналі.

В силу специфіки закладу обов’язковим елементом моєї роботи на кожному уроці фізкультури (в т.ч. і ЛФК) є дотримання офтальмологічних вимог та рекомендацій.

У практичній діяльності враховую вікові та статеві особливості учнів, що виявляються у своєрідності їхньої уваги, пам’яті, уяви, мислення, емоційно-вольової сфери, сфері інтересів тощо. Якщо молодші школярі проявляють інтерес до рухової активності взагалі, то підлітки займаються фізичними вправами вже з якоюсь конкретною метою. У старшокласників на першому місці стоять мотиви, які пов'язані з їх життєвими планами, тобто з підготовкою себе для конкретної професійної діяльності. Якщо дівчата частіше за все думають про красиву фігуру, гнучкість, гарні рухи тощо, рідше про розвиток швидкості, витривалості, сили. Хлопчики ж хочуть розвивати силу, витривалість, швидкість, спритність.

Реалізовую міжпредметні зв’язки з навчальними дисциплінами природничого, художньо-естетичного напрямів, основами здоров'я. Завдяки цьому уроки для учнів стають цікавими і захоплюючими, веселими і пізнавальними.

        Позакласну роботу спрямовую на активізацію рухової активності та популяризацію активного здорового способу життя. Проводжу загальношкільні спортивні свята, змагання з різних видів спорту між класами (шкільна спартакіада з міні футболу, малюкболу), спортивні ігри та естафети на суші та воді, веселі старти "Тато, мама, я – спортивна сім'я", демонстрацію та обговорення відео- та мультфільмів про здоровий спосіб життя, «День здоров’я», «Олімпійський урок», Тижні здорового способу життя, конкурси агітаційних плакатів "Ми за здоровий спосіб життя" тощо. Організовую товариські зустрічі з командами інших шкіл. 

Вагому роль надаю роботі з батьками: виступаю на загальношкільних батьківських зборах про роль сім'ї у фізичному вихованні дітей, організовую змаганнях сімейних команд (конкурси «Тато, мама, я – міцна спортивна сім’я»), проводжу відкриті уроки з використанням можливих методичних прийомів занять, залучаю членів педколективу до загальношкільних спортивних заходів.

На мою думку, включення всіх учасників освітнього процесу у спільну спортивну діяльність є сильним мотиваційним чинником для учнівської молоді щодо вибору на користь здорового способу життя.

Керую секціями з легкої атлетики (учні молодшої вікової групи) та голболу. Підтримую тісні зв’язки і взаємодію з Інваспортом, Дитячою та юнацькою спортивною школою.

Таким чином, саме оздоровча спрямованість фізичного виховання у поєднанні з інноваційними освітніми технологіями дозволяє формувати гармонійно розвинену, конкурентоспроможну, здорову особистість. Лише тоді в здоровому тілі молодої людини буде здоровий дух, а наші учні будуть стійкими, вольовими, здоровими людьми протягом усього життя.

 

ІІІ. Результативність роботи

 

  1. І місце за результатами І етапу Всеукраїнського огляду-конкурсу на кращий стан фізичного виховання в закладах середньої освіти (лютий 2019 р.).
  2. ІІІ місце на паралімпійському чемпіонаті світу з лижних перегонів та біатлону (Капустей А., Канада, 2019).
  3. Вітчизняні рекорди з л/а (Дзямко С., Даніленко Л., м.Миколаїв, 2018)
  4. Золота відзнака за участь в Національній руханці в вишиванках «Дякуємо ЗСУ» (2024 р.).
  5. ІІ місце на Чемпіонаті України з пара легкої атлетики (Свида А., м.Луцьк, 2024 р.).
  6. І та ІІ місця на Чемпіонаті України «Повір у себе» з пара легкої атлетики (Свида А., стипендіат фонду Паріматч, м.Кропивницький, 2023 р.)
  7. І та ІІ місця у фінальних змаганнях ХХХІ Спартакіади «Повір у себе» з пара легкої атлетики (Свида А., м.Володимир, 2024).
  8. Першість області з легкої атлетики “Повір у себе” (Свид А. Шімон, А., Рубіш М., 2023 р., 2024 р.)
  9. Залучення в спортивну роботу закладу всіх учасників освітнього процесу.

 

 

 

 

doc
Додано
27 лютого
Переглядів
42
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку