Тема. Все починається з тебе!!!
Мета: поглибити знання поняття «толерантність»; розвивати почуття колективізму, солідарності, вміння слухати; розвивати адекватну самооцінку, вміння аналізувати, приймати рішення, обирати правильну позицію; виховувати соціальну спостережливість, уважність, здатність бачити та розуміти відмінність іншої людини від себе; навчати встановлювати відносини на доброзичливих засадах, сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки, звичок; виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість і небайдужість.
Обладнання: мультимедія, Power Point презентація, стікери, ватман, фломастери, кольоровий папір, ножиці, роздатковий матеріал, відеоролик для перегляду(10 Добрых Поступков, Достойных Уважения. Часть 2)
Епіграф:
Тепер, коли ми навчились літати в повітрі, як птахи, плавати під водою, як риби, нам не вистачає тільки одного: навчитися жити на землі, як люди.
Б. Шоу
ХІД ЗУСТРІЧІ
І. Організаційна частина
ІІ. Основна частина
1. Гра «Витинанка»
Умова: всі вказівки виконуються відразу, без додаткових пояснень. Учням пропонується дотримуватись однакових інструкцій, працюючи з однаковими аркушами паперу. «Розділити аркуш на 4 частини, зрізати правий верхній кут, скласти фігуру навпіл, закруглити ножицями гострий кут, скласти фігуру навпіл, відрізати прямий кут, розгорнути аркуш, розглянути отриману фігуру. З чим вона асоціюється? Чому отримані витинанки відрізняються, усі ж виконували однакові інструкції?».
Вчитель. Витинанки, отримані в результаті вправи, вийшли різними, бо всі ми різні. Кожне вимовлене слово по-різному сприймається і пробуджує в нас різноманітні емоції й реакції. Від того, що витинанки неоднакові, загальна картина лише виграє - вона стає різноманітнішою й видовищнішою. Так само різняться люди - зовнішністю (раса, шкіра, стать, вік, фігура тощо) і внутрішнім світом (характер, світогляд, віра, політичні погляди, культура, освіта тощо). Доброта, ввічливість, людяність, як і інші якості, більше чи менше притаманні кожній людині. Відмінності, що існують між людьми, є предметом особистісного збагачення кожного з нас. Якість суспільства залежить від того, як уживаються одне з одним люди, які його складають, від того, наскільки вони сприймають одне одного, навчаються одне в одного і підтримують одне одного заради спільної мети - безперервного покращення матеріального й морального комфорту кожного.
16 листопада у всьому світі відзначається Міжнародний день толерантності. Його запровадили у 1996 році за рішенням Генеральної Асамблеї ООН. Саме цього дня ЮНЕСКО ухвалило Декларацію принципів терпимості . У Декларації йдеться про рівність усіх людей, незалежно від їхнього віросповідання, етнічної належності чи кольору шкіри.
2.Значення терміну «толерантність»
Термін «толерантність» походить з латинської і означає різновид взаємодії та взаємовідносин між окремими людьми на основі взаємоповаги.
Толерантність – терпимість до чужих думок, поведінки, повага до національних і культурних відмінностей, прагнення до взаєморозуміння між народами світу.
Толерантність – це визнання і повага до інших людей, вміння жити разом з іншими людьми.
Толерантність передбачає, що у мене є свої погляди, у когось іншого вони інші, і хоч я ці погляди не поділяю, але терпимо до них ставлюся.
У французів – повага свободи іншого, його думки, поведінка, політичні та релігійні погляди.
У китайців бути толерантним означає уміння дозволяти, допускати, проявляти терпимість до інших.
В арабському світі толерантність – прощення, поблажливість, схильність до інших.
У перській мові – терпіння, витривалість, готовність до примирення.
4. Вчитель. Поясніть вислови видатних людей про толерантність (робота в групах)
Хочеш бути розумним, навчися розумно ставити запитання, уважно слухати, спокійно відповідати і переставати говорити, коли нічого більше сказати.
(Лафатер І., швейцарський письменник, богослов, поет)
Я помітив, що тільки нерозумні люди хочуть, щоб усі були однакові. Розумні раді з того, що є день і ніч, літо та зима, молоді й старі, що є метелики та птахи, різнобарвні квіти й різного кольору очі, що є дівчатка й хлопчики. А хто не любить думати, того різноманіття, що змушує думку працювати, дратує.
(Януш Корчак, польський педагог, письменник)
Вчитель. Отже, толерантність – це мистецтво жити в світі несхожих людей та ідей.
5. Притча про життя (розповідь учня)
(Учні обговорюють: в житті все відбувається за принципом бумеранга)
6. Всі ми різні…
*В Україні кількість пенсіонерів на початок 2016 року - 12 млн 297 тис. чоловік.
*До зими кількість безхатченків в Україні збільшиться приблизно з 20 до 35 тисяч, прогнозують фахівці Фонду "Соціальне партнерство"
*В Україні станом на початок 2016 року налічується близько 2,6 млн осіб ізінвалідністю, майже 80% із них – працездатного віку, що відповідає кількості понад 2 млн осіб
*Літні Параолімпійські ігри — 2016 (офіційно — XV Параолімпійські літні ігри) проходили з 7 по 18 вересня 2016 року в бразильскому Ріо-де-Жанейро з 22 видів спорту.
В Літніх Параолімпійських іграх 2016 взяли участь спортсмени із 176 країн.
|
Місце |
Країна |
Золото |
Серебро |
Бронза |
Всього |
|
1 |
107 |
81 |
51 |
239 |
|
|
2 |
64 |
39 |
44 |
147 |
|
|
3 |
41 |
37 |
39 |
17 |
7. Вправа "Толерантна та інтолерантна особистості"
Шлях інтолерантності характеризується уявленням людини про
власну винятковість, низьким рівнем вихованості, почуттям дискомфорту
існування в дійсності ,що його оточує, бажанням влади, неприйняттям
протилежних поглядів, традицій і звичаїв.
Вам потрібно розподілити слова в II колонки, де в
I - колонці - риси, притаманні толерантній особистості,
у II - риси, притаманні інтолерантній особистості:
Терпіння, почуття гумору, нерозуміння, повага думки інших,
ігнорування, егоїзм, доброзичливість, вміння володіти собою,
нетерпимість, вираз зневаги, дратівливість, уміння слухати
співрозмовника, байдужість, цинізм, розуміння і прийняття, чуйність,
допитливість, гуманізм, невмотивована агресивність.
8. Завдання «На мою думку» Робота в групах. Учням роздаються аркуші з описом конфліктних ситуацій. Необхідно обговорити як уникнути конфлікт.
Уявіть, що вашому класу доручили підготувати цікавий номер для виступу. Зміст виступу треба було тримати в таємниці. Так склалося, що в останній день перед виступом ви дізнаєтеся, що такий номер підготував ще один клас. Випадково це?
(Запропонуйте розумне вирішення цього конфлікту).
Ситуація 2
Ви проживаєте в гуртожитку. В кімнаті 4 дівчини. З часом ви розумієте, що одна з вас не виконує своїх доручень в кімнаті та не тримає впорядку власні речі. Вас це обурює. Назріває конфлікт.
(Запропонуйте розумне вирішення цього конфлікту)
Ситуація 3
Ви їдете в переповненому автобусі. Ви стоїте. На зупинці в автобус зайшла літня жінка, тримаючи в руках сумку. Ви бачите, як їй важко. Та місця ніхто не вступає. Ви поросили однолітка, що сидів допомогти жінці, та він вдав, що не почув.
Як у цій ситуації мали б повестися учасники ситуації?
(Відповіді учнів)
9. Завдання. «Асоціативний ряд..»
О - обережний, об'єктивний, оригінальний, особливий.
Л -лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.
Е -енергійний, елегантний, ефективний.
Р - рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.
А - активний, акуратний, авторитетний.
Н -надійний, найдорожчий
Т - терплячий.
Н - необхідний людям, ніжний, незалежний.
І - інтелігентний, ідеальний, ідейний.
С - співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий
Т - тактовний, товариський
Ь
( відповіді учнів)
10. Перегляд відоеролику «Людяність в житті»
ІІІ. Заключна частина
Вчитель. Для того, щоб досягти успіху у власному житті, не витрачати сил на конфлікти, «побутові війни», кожному доцільно сформувати у собі толерантність як рису характеру.
«Мішечок порад»
Ми повинні бути сильними, вільними і багатими, щоб нас поважали; ми повинні бути миролюбними, щоб нас не боялися; ми повинні бути розумними, підприємливими, щоб з нами шукали співробітництва; ми повинні бути справді демократичними, щоб допомагати своїм прикладом здобувати свободу іншим.