Тема. Всеволод Нестайко. «Тореадори з Васюківки». Пригодницький, захоплюючий сюжет, мрія і дійсність, смішне, комічне та романтичне у творі
Мета: вчити учнів знаходити вихід з різних життєвих ситуацій,розрізняти поняття романтичного і пригодницького, аналізувати вчинки героїв, характеризувати улюбленого героя, розкрити риси його вдачі, аргументувати свій вибір; розвивати навички переказу найцікавіших епізодів тексту; виховувати повагу до старших, увагу до молодших, позитивне ставлення до життя.
Тип уроку: урок-мандрівка Васюківкою
Хід уроку
Вступне слово вчителя
Учні, сьогодні Всеволод Нестайко поведе нас на екскурсію у Васюківку. Ця мандрівка буде важкуватою, бо доведеться йти пішки разом з «тореадорами» Явою та Павлушею.
Будемо відпочивати на зупинках:
Але під час мандрівки ми повинні вирішити, яка з зупинок нас зустріла привітніше, яка була переконливішою та яскравішою.
Читаючи твір Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки», не можна стримувати посмішку. Наприклад, згадайте пригоди хлопців, які пов’язані з будівництвом метро, з оплатою за проїзд тощо. Всі пригоди настільки яскраві, що ми ніби разом з головними героями переживаємо, діємо та співчуваємо їм під час покарань.
І. Тож давайте поринемо у цей цікавий та пригодницький світ.
А розпочнемо нашу подорож з презентацій кожної зупинки.
Ми познайомилися з жителями кожної зупинки, які вже готові поринути у вир пригод. А, до речі, чому твір можна назвати пригодницьким?
Записати:
Пригодницький твір – це прозовий твір, сюжет якого наповнений великою кількістю пригод і незвичайних подій.
А що таке сюжет? (ланцюг подій у творі)
Слайд «Сюжет і композиція твору». Структурно – логічна схема.
Перша пригода для жителів усіх привалів – тестові завдання за змістом твору.
Приготуйте робочі зошити. Але кожну відповідь ми будемо коментувати.
ІІ.
1.Хто зруйнував збудоване хлопцями метро?
А) корова Контрибуція,
Б) учителька математики,
В) льоха Манюня,
Г) дід Салимон.
(1 пуд – це 16 кг.)
2. Скільки станцій метро мало бути збудовано?
А) 5,
Б) 2,
В) 3,
Г) 7.
3.Для кого проїзд у метро мав бути дорожчим?
А) для Яришки,
Б) для родичів,
В) для вчительки математики,
Г) для друзів.
4. Головні герої твору
А) Ява та Павлуша,
Б) Ява та Жора,
В) Павлуша та Петька,
Г) Антончик і Степан.
Слайд «Головні герої твору»
Жителі однієї зупинки підготували інсценізацію пригоди хлопців, пов’язаної з будівництвом метро.
5.Слайд
Про що йде мова: «Це такі гробниці в Єгипті. В них фараонів ховали. Багато століть тому…»
А) про урок історії,
Б) про казку, яку розповідає мати,
В) про пригоду на баштані.
Фрагмент дитячої дружби. Пригода на баштані.
6. Для чого Ява вигадує різні штуки-викаблуки?
А) щоб повеселити людей,
Б) щоб отримати гроші,
В) щоб зажити слави,
Г) щоб роздратувати батьків.
Одним із завдань для жителів зупинок була підготовка творчої роботи – твір. П’ята зупинка підготувала підтвердження різних штук-викаблук Яви у власному творі «Фантазії дітей».
Інсценізація штук-викаблук хлопців демонструє група «Фантазери»
7. «А от тарілку сиру, щедро политого сметаною, і партика хліба, принесена на моє прохання, пішли туго…»- кому належать дані слова та до кого?
А) Павлуші до Яви,
Б) Яві до Павлуші,
В) Яві до Яришки.
Родина – це осередок суспільства, це те місце, де кожен завжди отримає підтримку та розуміння. Це найголовніше для кожного з нас. Хоча ми не завжди цінуємо те, що у нас є. Зупинка «Родина» дасть нам інсценізоване підтвердження.
Переглядаємо слайди по презентації сюжету твору (див. додаток).
8. Чого вчить твір? (основна думка) Що кожен для себе може взяти із даного твору?
«Учитись ніколи не пізно». Свою творчу роботу нам зачитають жителі привалу «Повчання».
Повернемось до нашого режисера, який скомпонував малюнки-слайди та підготував зв’язну розповідь.
ІІІ. Вікторини кожної з команд (2-3 питання).
ІV. Рефлексія «Дерево мудрості».
Отже, на сьогоднішньому уроці ми здійснили мандрівку цікавим, багатим на пригоди селом Васюківки, пережили всі пригоди головних героїв Яви та Павлуші, поспівчували їм, розважилися з ними, але й чомусь навчилися: розуміти один одного, підтримувати родину і друзів тощо.
ІV. Оцінювання
V. Домашнє завдання
У робочих зошитах записати план твору. Створити власну версію однієї з пригод хлопців.