Тема Вуглеводи .
Мета Дати уявлення про вуглеводи на прикладі глюкози .
Ознайомити студентів зі складом і будовою
молекули глюкози , її фізичними властивостями ,
значенням у природі , навчити їх визначати хімічні
властивості органічних сполук , виходячи з їхньої
будови і наявності відповідних функціональних груп
на прикладі глюкози як альдегідоспирту .
Обгрунтувати харчову цінність глюкози .Ознайомити
студентів зі складом і фізичними властивостями
сахарози , крохмалю і целюлози , поширення у
природі і значенням . Розглянути процес одержання
сахарози з цукрового буряку .
й матеріали лєєва ; штатив з пробірками , пробіркотримач ,
спиртівка , глюкоза , дистильована вода , розчини :
купрум (ІІ) сульфату , лугу , індикатора ,
фуксиносульфатна кислота , розведений розчин
формаліну , аміачний розчин аргентум гідроксиду ,
сахарози , вапняне молоко , крохмаль , целюлоза ,
спиртовий розчин іоду .
Тип заняття Вивчення нового матеріалу
Структура заняття
І. Організаційний етап..........................................................................2 хв
ІІ. Актуалізація опорних знань.........................................................10 хв
ІІІ. Вивчення нового матеріалу........................................................55 хв
крохмалю й целюлози .
ІV. Узагальнення й систематизація знань .......................................4 хв
V. Домашнє завдання...........................................................................2 хв
VI. Підбиття підсумків заняття..........................................................4 хв
________________________Хід заняття____________________
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда .
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь викладача .
Загальна формула вуглеводів – Сn (Н2 О )m , але це не означає , що вуглеводи складаються з Карбону й окремих молекул води . Ця формула відбиває тільки співвідношення атомів Карбону , Гідрогену й Оксигену в молекулах вуглеводів . Саме цьому співідношенню даний клас речовин забов’язаний своєю назвою
( вугле ) ( води ) . Однак були знайдені вуглеводи , в яких не дотримується співвідношення Гідрогену й Оксигену , що існує у воді , але які за всіма іншими ознаками безсумнівно , належать до даного класу . Разом з тим існують сполуки , що відповідають за складом формулі Сn (Н2 О )m , але за властивостями ніяк до них не належать , наприклад формальдегід СН2 О і оцтова кислота
С2 Н4 О2 . Тому назва даного класу анітрохи не відбиває його специфіки , ще більшою мірою , ніж яка – небудь інша , залишившись у хімії за традицією .
Робота зі схемою .
Класифікація вуглеводів у вигляді схеми під час занять з
теми повинна знаходитися в кабінеті . На ній можна позначати , які з речовин вивчені , які – вивчаються , що має бути вивчене . У схемі варто по – різному позначати ті вуглеводи , що стануть предметом докладного розгляду , й ті , котрі будуть лише згадуватися .
Вуглеводи
Моносахариди Дисахариди Полісахариди
Гексози Пентози Сахароза Крохмаль
Глюкоза Рибоза Лактоза Целюлоза
Фруктоза Дезокси Мальтоза Глікоген
рибоза
Галактоза
Колективна робота .
Один з студентів робить коротке повідомлення про
поширення вуглеводів і , зокрема , глюкози .
Студенти конспектують його повідомлення .
Завдання .
Робота з підручником .
Студенти повинні прочитати розділ „Будова глюкози”
[ 2 , с . 40 ] і записати структурну формулу молекули глюкози в зошити .
Розповідь викладача .
Ми встановили , що структурна формула молекули глюкози виглядає таким чином :
Н О О
С Н – С
Н – С – ОН С ОН
НО – С – Н НО С
Н – С – ОН або С ОН
Н – С – ОН НО – С
СН2 ОН СН2
НО
На другій формулі жирним виділено зв’язок , роташований перед площиною дошки , а переривчастою лінією – той , що за площиною дошки .
З одного боку , у складі молекули глюкози є альдегідна група що здатна окиснюватися , але , з іншого боку , глюкоза виявляє не всі властивості альдегідів . Як показали дослідження , у розчині глюкози є молекули не тільки з відкритим ланцюгом атомів Карбону , але й циклічні . Однак установити структуру циклічної форми глюкози за допомогою звичайних реакцій неможливо .
Процес обертання атомів Карбону в молекулі глюкози навколо одинарних зв’язків найкраще демонструється з використанням кульострижневої моделі молекули глюкози .
Внаслідок обертання атомів навколо зв’язків молекула глюкози може набувати різних форм , у тому числі й кільцеподібної . При такому положенні в молекулі відбувається перегрупування атомів – ізомеризація , в результаті чого відкрита форма перетворюється на циклічну .
О
Н – С СН2 ОН
С ОН С ОН
НО С ------ Н Н О ====
С ОН С С
НО С ОН ОН Н Н
СН С С
НО Н ОН
СН2 ОН
С О
Н Н ОН
======= С С
ОН ОН Н Н
С С
Н ОН
При збереженні валентних кутів альдегідна група ближче за все підходить до п’ятого атома Карбону , відбувається перегрупування за рахунок розриву подвійного зв’язку в карбонільній групі аналогічно до процесу приєднання води ( і спирту ) до альдегідів . До атома Карбону , який несе частковий позитивний заряд , приєднується за допомогою вільної електронної пари атом Оксигену гідроксильної групи , а іон Гідрогену приєднується до карбонільного атома Оксигену за рахунок електронної пари П – зв’язку , що перейшла до нього . Утворюється шестичленний цикл , що не містить альдегідної групи , однією з ланок якого виявляється атом Оксигену .
Циклічні молекули , у свою чергу , можуть знову перетворюватися на відкриті , такі , що містять альдегідні групу . Такий двосторонній процес у розчині йде безпереврно . Між ізомерами встановлюється рухлива рівновага . Вона сильно зміщена в бік утворення циклічних молекул .
Подібно до формул , що застосовувалися для зображення цис - і транс – ізомерів , перспективні формули передають не тільки порядок з’єднання атомів , але певною мірою і їхнє просторове розташування Ефект перспективи створює потовщення звернених до глядача Карбон – Карбонових зв’язків у кільці . Вільне обертання навколо цих зв’язків неможливе , тому інші атоми і групи атомів займають у молекулі певне положення – зверху або знизу площини кільця , що добре передається перспективною формулою .
Розповідь викладача .
Як і всі багатоатомні спирти , глюкоза утворює
забарвлену в яскраво – синій колір комплексну сполуку з купрум (ІІ) гідроксидом .
При встановленні структурної формули глюкози була проведена реакція з купрум (ІІ) гідроксидом . Як і у випадку з гліцерином , можна не складати рівняння реакції , оскільки при цьому утворюється складна комплексна сполука :
Н О Н О О Н
С С С
Н – С – ОН Н - С ОН НО – С – Н
НО – С – Н НО С Н Н – С – ОН
Н – С – ОН + Си(ОН)2 ---- Н - С – О О – С – Н + Н2 О
Н – С – ОН Н – С – О Си О – С – Н
СН2 ОН СН2 ОН Н О – С – Н
СН2 ОН
Як багатоатомний спирт глюкоза може вступати в
реакцію естерифікації з кислотами , причому як з органічними , так і з неорганічними .
На практиці часто застосовується п ятиацетатний естер з
глюкозою . Такий естер одержують у результаті реакції з ацетилхлоридом :
Н О
Н О С О
С О Н – С – О – С
Н – С – ОН О С - О – С – Н СН3
НО – С – Н + 5 С – СН3 -------- СН3 Н – С – О – С
Н – С – ОН НО СН3
Н – С – ОН О
СН ОН Н – С – О – С
СН3
О
Н – С – О – С
Н СН3
пентаацетилглюкоза
Колективна робота .
Студенти складають рівняння реакцій відновлення
альдегідної групи глюкози . Треба обговорити , які відновники використовують при цьому . Як відновник можна запропонувати Гідроген :
СН2 ОН – (СНОН)4 – СНО + Н2 --- СН2 ОН – (СНОН)4 – СН2 ОН
При відновленні глюкози утворюється шестиатомний спирт – сорбіт
Розповідь викладача .
Як окисник можна використовувати аміачний розчин
аргентум гідроксиду . Рівняння реакцій з обома окисниками такі :
СН2 ОН – (СНОН)4 – СНО + 2Сu(ОН)2 -- СН2 ОН – (СНОН)4 – СООН + 2СuОН + Н2 О або
СН2 ОН – (СНОН)4 – СНО + Аg2 О -- СН2 ОН – (СНОН)4 – СООН + 2Аg
При цьому глюкоза ( альдегідоспирт ) окиснюється до глюконової кислоти ( спиртокислота ) .
Розповідь викладача .
Важливою хімічною властивістю глюкози є бродіння її
під дією органічних каталізаторів – ферментів , які виробляються мікроорганізмами .
Відомо кілька видів бродіння . Один з них ( спиртове бродіння ) був розглянутий при вивченні способів одержання спиртів . Хімізм спиртового бродіння , що проходить під дією ферментів дріжджів , дуже складний . Сумарно він виражається рівнянням
С6 Н12 О6 ----------------- 2С2 Н5 ОН + 2СО2
Докладніше можна розглянути молочнокисле бродіння .
Під дією ферменту молочнокислих бактерій відбувається молочнокисле бродіння глюкози , при якому утворюється молочна кислота . Хімізм його також досить складний . Сумарний процес може бути виражений таким рівнянням :
С6 Н12 О6----- 2С3 Н6 О3 ( або 2СН3 – СНОН – СООН )
Молочна кислота – сполука з подвійною функцією – спиртокислота .
Молочнокисле бродіння має велике значення при переробці сільськогосподарських продуктів . З ним пов’язане одержання цілого ряду молочних продуктів – кисляку , сиру , сметани . Молочна кислота утворюється в процесі квашення капусти , силосування кормів і виконує при цьому консервуючу роль . Накопичуючись у щільно складеній масі , що силосується , вона сприяє створенню кислотного середовища , в якому не можуть розвиватися процеси гниття білків та інші шкідливі біохімічні перетворення ; це приводить до одержання доброякісного , високопоживного , соковитого корму для худоби .
Розповідь викладача .
Глюкоза служить поживним засобом для обміну речовин в
організмі ; енергія утворюється в результаті екзотермічної реакції окиснення глюкози :
С6 Н12 О6 + 6О2 ---- 6СО2 + 6Н2 О + 2920 кДж
У процесі метаболізму глюкози повне окиснення відбувається не одразу , а ступінчасто . При цьому енергія виділяється поступово , малими порціями на кожній стадії ( при поступовому виділенні теплота встигає розсіятися і не викликає пошкодження білків та інших чуттєвих до нагрівання речовин організму ) . Велика частина її йде на синтез аденозинтрифосфатноїх кислоти
( АТФ ) , що є універсальним акумулятором енергії в організмі . За рахунок енергії , що виділяється при подальшому розпаді АТФ організм здійснює свої різноманітні функції ( скорочення м’язів , секреція , синтез речовин та ін . ) .
Як речовина , яка легко засвоюється організмом і дає йому енергію , глюкоза безпосередньо застосовується в якості зміцнювального лікувального засобу .
Процес окиснення глюкози в клітинах проходить через десятки стадій , кожна з них каталізується особливим ферментом . Можна лише відзначити появу двох відомих вам речовин на шляху від глюкози до кінцевих продуктів окиснення :
С6 Н12 О6 ---- СН3 – СНОН – СООН --- СН3 – СООН --- СО2 + Н2 О
глюкоза молочна кислота оцтова кислота
Розповідь викладача .
Глюкоза утворюється з вуглекислого газу й води під дією
сонячного випромінювання . Цей процес називають фотосинтезом . Він відбувається в зелених рослинних організмах . Схематично фотосинтез можна записати таким сумарним рівнянням реакції :
6СО2 + 6Н2 О ------ С6 Н12 О6 + 6О2
Робота з підручником .
Студенти знайомляться з фізичними властивостями
сахарози за підручником [ 2 , 10 , с . 43 ] .
Розповідь викладача .
За аналогією з глюкозою можна вказати на наявність
гідроксильних і альдегідних груп . Перше припущення можна підтвердити демонстраційним дослідом взаємодії розчину цукру з фелінговою рідиною або купрум (ІІ) гідроксидом . Сахароза як багатоатомний спирт реагує і з іншими гідроксидами металів , наприклад з кальцій гідроксидом .
Демонстрація „Взаємодія сахарози з кальцій гідроксидом”
У вапняне молоко вливають концентрований розчин сахарози . Завись кальцій гідроксиду поступово розчиняється , і по цьому судять про реакцію , що відбувається з утворенням відповідного сахариту :
С12 Н22 О11 + Са(ОН)2 + Н2 О --- С12 Н22 О11 СаО 2Н2 О
Розповідь викладача .
Припущення про наявність альдегідної групи не підтверджується реакцією з аміачним розчином аргентум оксиду , ні нагріванням з фелінговою рідиною . Перевірка розчину сахарози індикаторами не вказує і на наявність карбоксильних груп у молекулі . Отже , сахароза , на відміну від глюкози , не є альдегідоспиртом .
За звичайних умов швидкість реакції взаємодії сахарози з
водою незначна , але вона може бути прискорена каталітичною дією кислот .
Демонстрація „Гідроліз сахарози”
У пробірку з розчином сахарози наливають невелику
кількість розчину сульфатної кислоти і прогрівають на пальнику Нагріваючи продукт гідролізу ( після нейтралізації кислоти розчином лугу ) з фелінговою рідиною , встановлюють наявність глюкози .
Колективна робота .
Студенти складають рівняння реакції гідролізу і з ясовують ,
чому сахароза належить до дисахаридів .
С12 Н22 О11 + Н2 О ----- С6 Н12 О6 + С6 Н12 О6
сахароза вода глюкоза фруктоза
Розповідь викладача .
Побібне перетворення відбувається в організмі бджіл :
збираючи нектар з квітів , вони засвоюють сахарозу , яка потім гідролізується до глюкози і фруктози ( з домішкою інших природних речовин ) . Він солодший за звичайний цукор , тому що містить багато фруктози ( фруктоза солодша за сахарозу втричі , солодкість глюкози складає 2/3 солодкості тростинного цукру ) .
Оскільки з молекул сахарози під час гідролізу утворюються молекули глюкози і фруктози за рахунок приєднання молекул води , то можна припустити , що сама сахароза утворюється з цих молекул у результаті відщеплення води . Цей процес відбувається за рахунок гідроксильних груп , що містяться в молекулах . Виходячи з цього , можна зробити висновок про будову молекули сахарози .
Процес гідролізу сахарози може бути виражений зворотним рівнянням реакції . Викладач звертає увагу студентів на те , що глюкоза і фруктоза входять до складу сахарози в - формі :
СН2 ОН
Н С О Н НОСН2 О Н
С Н С
ОН ОН Н ОН ОН Н НО -----
С С CH2 OH
Н ОН ОН Н
глюкоза фруктоза
СН2 ОН
Н С О Н НОСН2 О Н
--- С Н С С С
ОН ОН Н О Н НО СН2 ОН
С С С С
Н ОН ОН Н
Розповідь викладача .
Промислове одержання цукрц істотно відрізняється від
інших виробництв . Раніше розглядалися такі виробництва , коли цільовий продукт одержується з вихідних речовин шляхом їхніх хімічних перетворень . Сахарозу ( цукор ) не потрібно одержувати хімічно : вона є в буряку , і її необхідно лише виділити . Отже , хімічні процеси й спрямовані на те , щоб викристалізувати сахарозу в якомога найчастішому вигляді .
Насамперед треба видобути цукор з буряка водою . З цією метою буряк у механічних бурякорізках перетворюють на тонку стружку і , обробляючи її водою в дифузорах , одержують цукор . З одержаного розчину ще не можна безпосередньо виділити цукор , тому що домішки , які потрапляють з буряка , - органічні кислоти , білки , барвники та ін . – сильно забруднюють цукор і заважають його кристалізації .
Найскладніша задача – звільнити розчин сахарози від домішок . Для цього насамперед обробляють його вапняним молоком . Під дією кальцій гідроксиду органічні кислоти й інші домішки осаджуються з розчину . Сахароза ж залишається в розчині , тому що дає з кальцій гідроксидом розчинний сахарат .
Із сахарату треба знову виділити сахарозу . Це досягається шляхом обробки розчину карбон (ІV) оксидом , який осаджує кальцій у вигляді карбонату . Звільнений від осаду розчин цукру випарюють і піддають кристалізації . Так одержують цукровий пісок . Частина його після додаткового очищення йде на виробництво рафінаду .
Донедавна для виділення цукрц з буряку застосовувалися дифузори періодичної дії . Це ряд послідовно з’єднаних апаратів , у які завантажують подрібнений буряк . Через апарати пропускають воду , яка , проходячи через них , усе більше збагачується цукром . Після видобування цукру водою дифузори завантажують новою порцією бурякової стружки . На сьогодні використовуються дифузори безперервної дії , що істотно підвищує продуктивність праці .
Розповідь викладача .
Крохмаль і целюлоза є природними полімерами ; при
спільному складу вони відрізняються за властивостями , що пояснюється характером будови їхніх макромолекул .
Розповідь викладача .
Найпрстіша формула крохмалю ( і целюлози ) й
молекулярна формула – (С6 Н10 О5 )n . У даній формулі значення - від декількох сотень до декількох тисяч . Крохмаль – природний полімер , що складається з багаторазово повторюваних структурних ланок С6 Н10 О5 . На відміну від раніше розглянутих полімерів ( поліетилену , каучуку ) структура крохмалю неоднакова . З цієї причини його вважають навіть сумішшю двох речовин – амілози й амілопектину . Амілоза ( її в крохмалі 20% ) має лінійну молекули й більш розчинна . Молекули амілопектину ( його 80% ) розгалужені , і він менш розчинний у воді .
Робота з підручником .
Студенти розглядають будову молекул крохмалю за малюнком підручника [ 2 , с . 46 ] .
Розповідь викладача .
Молекули крохмалю відрізняються за відносною молекулярною масою : для лінійних молекул ( амілози ) вона становить близько сотень тисяч , для розгалужених молекул
( амілопектину ) – близько декількох мільйонів .
Найпростіша й молекулярна формули целюлози аналогічні формулам крохмалю .
Порівняно з крохмалем , у целюлози відносна молекулярна маса є вищою .
Завдання .
Визначте кількість ланок ( значення ) для лляного волокна
( різновид целюлози ) , молекулярна маса якого складає приблизно 5 900000 .
Розповідь викладача .
Причина міцності молекул целюлози в тому , що вони мають лінійну структуру й окремі макромолекули розташовані упорядковано , щільно один до одної . Через це значно зростають сили міжмолекулярної взаємодії між окремими макромолекулами . Між упорядковано розташованими макромолекулами целюлози встановлюються численні водневі зв’язки : атоми Оксигену гідроксильних груп однієї молекули електростатично взаємодіють з атомами Гідрогену гідроксильних груп іншої молекули . З цієї ж причини целюлоза утворює міцні волокна , що не характерно для крохмалю . У крохмалі ж більшість молекул має розгалужену будову тому можливостей для встановлення водневих зв’язків менше .
Молекули крохмалю складаються із залишків молекул - глюкози , целюлози – із залишків молекул - глюкози . У цьому також полягає причина відмінностей хімічних властивостей крохмалю й целюлози .
Схема утворення макромолекул крохмалю :
СН2 ОН СН2 ОН
Н С О Н Н С О Н
С Н С С Н С ---
ОН ОН Н ОН + ОН ОН Н ОН
С С С С
Н ОН Н ОН
глюкоза
СН2 ОН СН2 ОН
Н С О Н Н С О Н
С Н С С Н С
ОН Н О ОН Н О
С С С С
Н ОН Н ОН
крохмаль
Схема утворення макромолекул целюлози :
СН2 ОН СН2 ОН
Н С О ОН Н С О ОН
С Н С С Н С ---
ОН ОН Н Н + ОН ОН Н Н
С С С С
Н ОН Н ОН
глюкоза
СН2 ОН СН2 ОН
Н С О Н С О
С Н С С Н С
ОН Н Н О ОН Н Н О
С С С С
Н ОН Н ОН
Розповідь викладача .
Крохмаль є важливим продуктом харчування для людини , а целюлоза – ні . Це зумовлено тим , що ферменти , які сприяють розщепленню зв’язків між ланками - глюкози при гідоролізі крохмалю в організмі , не діють на зв’язки між ланками - глю – кози в целюлозі .
Розповідь викладача .
Насамперед необхідно розглянути утворення комплексної сполуки крохмалю з іодом . Властивість крохмалю давати синє забарвлення з іодом ужу відома з курсу біології . Крім того , слід зазначити , що на факт утворення комплексу значний вплив має температура навколишнього середовища .
Для сахарози характерною була реакція гідролізу . Таку ж
властивість має і крохмаль . При тривалому кип’ятінні крохмалю в присутності кислоти ( частіше сульфатної ) її молекули піддаються гідролізу . Причому кінцевим продуктом гідролізу є тільки - глю-коза . Однак процес гідролізу відбувається постійно з утворенням проміжних продуктів гідролізу . Ступінчастий процес гідролізу може бути виражений такою схемою :
(С6 Н10 О5 )n --- (С6 Н10 О5 )x --- С12 Н22 О11 --- С6 Н12 О6
крохмаль декстрини мальтоза глюкоза
Аналогічну властивість має й целюлоза . Гідроліз целюлози відбувається за більш жорстких умов , і його кінцевим продуктом є - глюкоза .
Проміжні продукти гідролізу целюлози не становлять особливого інтересу , тому їх можна не відзначати й рівняння реакції складати в сумарному вигляді :
(С6 Н10 О5 )n + nН2 О ----- n С6 Н12 О6
Як і більшість органічних сполук , целюлоза добре горить .
Цей процес можна виразити рівнянням реакції :
(С6 Н10 О5 )n + 6nО2 -- 6nСО2 + 5nН2 О
Бесіда .
Як горючість целюлози пов’язана з її практичним використанням ?
При нагріванні деревини до високої температури без
доступу повітря виділяється досить велика кількість продуктів . Крім Карбону й води , утворюються рідкі продукти , серед яких метиловий спирт
( який через це низивають деревним ) , ацетон , оцтова кислота .
Оскільки залишки глюкози , що входять до складу
целюлози , зберігають гідроксильні групи , то вона здатна вступати в реакцію естерифікації з кислотами .
У кожній ланці целюлози містяться три гідроксильні групи . Усі вони можуть вступати в реакції утворення естерів . У звичайній формулі целюлози ці гідроксильні групи виділяють таким чином :
[ С6 Н7 О2 (ОН)3 ]n
Найбільше значення мають естери целюлози з нітратною кислотою ( нітроцелюлоза ) й оцтовою кислотою
( ацетилцелюлоза ) .
Застосування крохмалю .
Крохмаль – основний вуглевод їжі людини ; безпосередньо він , подібно до жирів , які вивчались раніше , організмом не засвоюється .
Гідроліз крохмалю під дією ферментів починається при пережовуванні їжі в роті , продовжується в шлунку й кишечнику . Глюкоза , яка утворюється в результаті гідролізу , всмоктується в кров і надходить до печінки , а звідти – до всіх тканин організму. Надлишок глюкози відкладається в печінці у вигляді високомолекулярного вуглеводу глікогену , що знову гідролізується до глюкози в міру витрачання її в клітинах організму .
У харчовій промисловості реакція гідролізу крохмалю використовується для одержання глюкози й патоки ( також ця реакція застосовується й у лікеро – горілчаній промисловості ) .
Для одержання глюкози крохмаль нагрівають з розведеною сульфатною кислотою протягом декількох годин . Коли процес гідролізу закінчиться , кислоту нейтралізують крейдою , осад кальцій сульфату , який утворюється , відфільтровують і розчин упарюють . При охолодженні з розчину кристалізується глюкоза .
Якщо процес гідролізу не доводити до кінця , то в результаті виходить густа солодка маса – суміш декстринів і глюкози – патока , яка використовується в кондитерській справі .
Декстрини , які одержують з крохмалю , використовують як клей . Крохмаль застосовується для накрохмалювання білизни : під дією нагрівання гарячою праскою він перетворюється на декстрини , що склеюють волокна тканини й утворюють щільну плівку , яка охороняє тканину від швидкого забруднення . Крім того , це полегшує наступне прання , оскільки часточки бруду , зв язані з декстринами , значно легше змиваються водою .
Крохмаль іде на виробництво етилового спирту . У цьому випадку спочатку його піддають гідролізу під дією ферменту , що міститься в солоді , а продукт гідролізу потім зброжують у присутності дріжджів у спирт .
Застосування целюлози .
Целюлоза в складі деревини завдяки своїй механічній міцності використовується в будівництві , з неї виробляють різного роду столярні вироби . У вигляді волокнистих матеріалів ( бавовни , льону , конопель ) вона використовується для виготовлення ниток , тканин , канатів . Виділена з деревини ( звільнена від супровідних речовин ) целюлоза йде на виготовлення паперу .
З естерів целюлози виготовляють нітролаки , кіноплівку , медичний колодій , штучне волокно й вибухові речовини .
ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Завдання .
1) Складіть усі можливі структурні формули , що відповідають
складу С6 Н12 О6 .
2) На підставі яких дослідів можна зробити висновок про
будову молекули глюкози ?
3) Результат узагальнення одержаних знань можна оформити у
вигляді таблиці :
Порівняння будови і властивостей вуглеводів
Показник |
Глюкоза |
Сахароза |
Крохмаль |
Целюлоза |
Молекулярна формула |
С6 Н12 О6 |
С12 Н22 О11 |
(С6 Н10 О5 )n |
(С6 Н10 О5 )n |
Будова молекули а) структурна ланка б) середня молекулярна маса
в) структура макромолекули |
180
Циклічна |
342
Циклічна |
- С6 Н10 О5 -
Від декількох сотень тисяч до кількох мільйонів
Лінійна (20%) розгалужена (80%) |
- С6 Н10 О5 -
Кілька мільйонів
Тільки лінійна |
Властивості : а) фізичні
б) хімічні 1. Взаємодія з іодом
2. Розкладання без доступу повітря ( термічний розклад )
3.Взаємодія з кислотами (естерифікаці)
4.Взаємодія з водою (гідроліз)
5.Взаємодія з купрум (ІІ) гідроксидом .
6.Взаємодія з аміачним розчином аргентум оксидом
7.Бродіння |
Безбарвна кристалічна речовина , добре розчинна у воді , солодка на смак .
-
-
Утворює естери з органічними й неорганічними кислотами
Утворення прозорого розчину синього кольору ( якісна реакція )
Реакція „Срібного дзеркала” (якісна реакція)
Утворюється С2 Н5 ОН – етиловий спирт СН3 СНОН - СООН – молочна кислота |
Безбарвна кристалічна речовина , солодка на смак , добре розчинна у воді .
-
-
Гідролізується З утворенням гюкози і фруктози |
Білий поро- шок , не розчинна в холдній воді в гарячій утворює колоїдний розчин
Дає синє забарвлення ( якісна реакція )
-
-
Гідролізується з утворенням - глюкози |
Тверда волокниста речовина , не розчинна у воді , звичайних органічних розчинниках
-
Утворюється : а) СН3 ОН – метанол , б) СН3 СООН – оцтова кислота , в) СН3 СОСН3 – ацетон , г) вода , д) деревне вугілля
Утворює естери з неорганічними й органічними кислотами
Гідролізується з утворенням - глюкози |
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[ 2 , 9 – 12 с . 40 – 51 , завдання № 74 , 82 , 89 , 94 ]
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ ЗАНЯТТЯ
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО ЗАНЯТТЯ
Характеристика меду
У складі натурального меду міститься близько 75% глюкози й фруктози , 1 – 1,5% сахарози і 18% води , а також ферменти , вітаміни , органічні кислоти , мінеральні солі , дубильні й ароматичні речовини . Фальшивий мед може містити цукор , патоку , крейду , борошно , крохмаль і навіть тирсу .
Домішки речовин , не розчинних у воді , знайти легко . Для цього в невелику пробірку склянку або баночку набирають пробу меду з дна посудини , де він зберігається , й додають дистильовану ( можна й просто кип’ячену ) воду , щоб співвідношення меду й води за об’ємом складало 1 : 1 . Коли мед розчиниться у воді , нерозчинні домішки будуть добре помітні на дні пробірки або на поверхні розчину .
Щоб знайти домішку крохмалю , додають до розведеної у воді проби меду кілька крапель спиртової настоянки іоду . Якщо суміш посиніє , крохмаль присутній .
Для виявлення домішки крейди в пробу меду капають оцтову кислоту . Якщо суміш
„скипає” через виділення вуглекислого газу , значить , має місце домішка крейди .
Домішка патоки виявляється , якщо до розчину проби меду у воді додати чотирикратний об’єм етилового спирту або горілки . Чистий мед дасть прозорий розчин а мед з крохмальною патокою стане молочно – білим ; при відстоюванні така суміш буде розшаровуватися , а на дні з’явиться напіврідкий прозоро – білий декстрин . Якщо до меду підмішана цукрова патока , додавання декількох крапель 3% - ного розчину аргентум нітрату зумовить виділення білого осаду аргентум хлориду .
„Зрілий” натуральний мед майже в півтора рази важчий за воду ( його густина – 1,4 г/мл ) . На холоді або при довгому зберіганні він зацукровується рівномірно , утворюючи дрібні кристалики глюкози . Якщо в банці меду з’явилися великі кристали , це вказує на наявність сахарози .