Вивчення родин учнів дозволяє класному керівнику краще довідатись про дітей та їхніх батьків, зрозуміти стиль життя родин, ознайомитися з домашніми умовами розвитку особистості дитини. Цей напрям діяльності класного керівника позначається у плані такими формами роботи, як відвідування родин учнів, анкетування, твори про родину, конкурс творчих робіт учнів «Моя родина», тестування, педагогічні майстерні, ділові ігри з батьками, формування банку даних про родину та сімейне виховання.
Взаємодія класного керівника і батьків
Важливою складовою навчально-виховного процесу сучасного закладу освіти є організація роботи з батьками, сім'ями учнів. За нових умов суспільного, освітнього й технічного розвитку законодавство України чітко визначає межі відповідальності сім і за навчання та виховання дітей: саме батьки або особи, які їх замінюють, зобов'язані постійно дбати про своїх дітей, створювати належні умови для розвитку їхніх природних здібностей, зміцнення фізичного здоров'я, отримання загальної освіти тощо. Сім'я — це первинне природне середовище, джерело духовної та матеріальної підтримки для дитини. З-поміж багатьох функцій, які виконує сім'я, найважливіша — виховна. Однак кризові явища, притаманні сучасному українському суспільству, економічні труднощі гальмують адаптацію сім'ї як соціального інституту до нових умов, негативно позначаються на її виховній ролі. Сьогодні сім'я не готова взяти на себе всю відповідальність за соціалізацію дітей. Сім'я не є ізольованим мікросередовищем: багатоканальні зв'язки з'єднують її з суспільством; різноманітні зовнішні чинники виливають на її виховну функцію. Важливе місце тут належить закладам освіти, педагогам, які завдяки фаховій освіті володіють необхідними психолого-педагогічними знаннями, професійними вміннями й навичками, що є важливою складовою в педагогічному трикутнику: дитина - батьки - вчитель. За сучасних умов координацію виховних дій сім'ї покладено на освітній заклад і від того, як організовано й реалізовано роботу з батьками учнів, значною мірою залежить успішність процесу навчання та виховання дітей. Важливим завданням є широке залучення батьків, усіх дорослих членів сім'ї до співпраці з педагогічним колективом, до активної участі в житті навчального закладу, класу.
Культура партнерства в новій українській школі — це взагалі одна з базових цінностей нової школи.
Лілія Гриневич
Професор Н. Щуркова радить класному керівникові будувати взаємодію з батьками на підставі таких основних ідей-принципів:
Вивчення родин учнів дозволяє класному керівнику краще довідатись про дітей та їхніх батьків, зрозуміти стиль життя родин, ознайомитися з домашніми умовами розвитку особистості дитини. Цей напрям діяльності класного керівника позначається у плані такими формами роботи, як відвідування родин учнів, анкетування, твори про родину, конкурс творчих робіт учнів «Моя родина», тестування, педагогічні майстерні, ділові ігри з батьками, формування банку даних про родину та сімейне виховання.
Доктор педагогічних наук Н. Маслова пропонує вивчати процес і результати розвитку особистості дитини за такою схемою:
1) збирання загальних відомостей про школяра: стать, вік, стан здоров'я й фізичного розвитку, умови життя в родині (склад родини, наявність інших дітей, матеріально-побутове становище, освітній, трудовий, моральний статус батьків, ставлення старших до дитини, застосування заохочень, покарань);
«Робота з батьками» — це розділ плану виховної роботи класного керівника. Зробити батьків активними учасниками педагогічного процесу — це важливе та відповідальне завдання вчителя. Вирішення цього завдання уявляється можливим, якщо у плані роботи знайдуть відображення такі напрями діяльності класного керівника з батьками:
Робота в кожному перерахованому напрямі складається з певної сукупності форм і способів діяльності, їх вибір зумовлений метою і завданнями виховної роботи, особистішими та професійними особливостями класного наставника, традиціями школи та класу, своєрідністю складу учнів та їхніх батьків, тенденціями розвитку виховних відносин у класному колективі, принципами взаємодії вчителя й батьків.
Педагогічну освіту батьків планують відповідно до вікових особливостей дітей, мети і завдань навчально-виховного процесу, конкретних проблем, які виникають у ході спільної діяльності вчителя й батьків. Класний керівник включає у план лекції з педагогіки, психології, права, етики, фізіології
та гігієни; батьківські збори; тематичні консультації; педагогічні практикуми з розгляду й аналізу різних ситуацій виховання дитини в родині та школі; огляд популярної педагогічної літератури для батьків; обмін досвідом виховання дітей у родині; вечір запитань і відповідей; день відкритих дверей та інші форми.
Забезпечення участі батьків у життєдіяльності класного колективу здійснює класний керівник за допомогою включення їх у такі види взаємодії, як спільне планування виховної роботи у класі; колективні творчі справи; свята, вечори, концерти, КВК, відвідування театрів, виставок, бібліотек, прогулянки, походи, поїздки та подорожі, виставки творчих робіт, дні здоров'я, допомога в ремонтних роботах й естетичному оформленні класної кімнати, участь в обладнанні кабінету й виготовленні наочного приладдя; організації міні-гуртків і клубів.
Педагогічне управління діяльністю батьківської ради класу позначається на таких пунктах плану виховної роботи: вибори батьківської ради, допомога у плануванні й організації її діяльності, робота із соціально неблагополучними родинами, установлення зв'язків із шефами, навколишнім соціумом, громадськістю. Індивідуальна робота з батьками дозволяє встановити безпосередній контакт із кожним членом родини учня, досягти більшого взаєморозуміння в пошуку шляхів розливального впливу на особистість дитини. Тому класний керівник включає у план роботи відвідування родин учнів, індивідуальні бесіди з батьками, спільне визначення перспектив і засобів розвитку учня, педагогічні консультації, індивідуальні доручення.
Інформування батьків про хід і результати навчання, виховання та розвитку учнів здійснює класний керівник за допомогою тематичних і підсумкових батьківських зборів, індивідуальних консультацій, перевірки щоденників учнів, складання карт розвитку дітей і таблиць результатів навчальної діяльності, ведення щоденників спостереження за процесом розвитку дитини чи зошитів досягнень учнів, написання батькам листів-характеристик, записок-повідомлень, вітальних листівок і листів-подяк.
Шостим компонентом плану роботи класного керівника може бути розділ «Вивчення стану й ефективності виховного процесу у класі». Необхідність включення цього розділу до плану роботи класного наставника зумовлене тим, що за відсутності достовірної, підданої ретельному аналізу інформації про розвиток особистості учнів, формування колективу класу, стан і результати виховного процесу ставиться під сумнів педагогічна доцільність усієї досить складної та трудомісткої діяльності вчителя і його колег.
Як об'єкти дослідження стану й ефективності виховного процесу у класі можуть бути вибрані:
Під час вивчення процесу й результатів розвитку особистості учнів класному керівнику слід скористатись діагностичними розробками вчених. Наприклад, непоганою підказкою педагогу є розроблена професором Н. Масловою діагностична схема «Загальний рівень розвитку особистості школяра». Під час дослідження процесів, які відбуваються у класному колективі, класному керівнику необхідно звернути увагу на такі важливі аспекти життя колективу, як:
Під час пошуку відповіді на запитання «Наскільки учні та їхні батьки задоволені життєдіяльністю у класному колективі?» у полі зору класного наставника мають перебувати такі аспекти, як комфортність і захищеність особистості учня, його ставлення до основних аспектів життєдіяльності у класі; наявність у батьків почуття задоволеності результатами навчання та виховання своєї дитини, її становищем у класному колективі.
Л. Малєнкова застерігає вчителів від допущення найбільш розповсюджених помилок у практиці планування виховної роботи:
* невміння (а іноді небачення необхідності) залучення дітей до планування;
Форми роботи педагогів з батьками — це способи організації спільної діяльності та спілкування. Роботу педагогічних колективів шкіл із батьками здійснюють в двох напрямах: організаційна робота школи із сім'єю та підвищення педагогічної культури батьків. В організаційній роботі школи з батьками доцільним є поєднання індивідуальних, групових, колективних і масових форм роботи.
Індивідуальними формами роботи вчителя з батьками є: відвідування сімей учнів удома, бесіди з батьками учня, листування тощо.
Відвідування сім'ї учня вчителем. Учитель відвідує сім'ю учня з метою налагодження контактів із батьками, з'ясування загальної та педагогічної культури сім'ї, умов життя учня, консультування щодо єдиних вимог до дитини, обговорення відхилень у її поведінці, вжиття необхідних заходів щодо їх запобігання, залучення батьків до участі в роботі школи тощо. Відвідувати батьків учнів можна, маючи запрошення від них або домовившись заздалегідь. Несподіваний візит учителя викликає ніяковість, збентеження батьків. Під час зустрічі педагог має підкреслити позитивне в дитині, тактовно звернути увагу на недоліки, разом поміркувати над тим, як їх усунути. Дуже важливо створити атмосферу довіри і доброзичливості.
Перше відвідування сім'ї класним керівником є дуже відповідальним моментом, який найчастіше вирішує, чи прислухатимуться батьки до порад учителя, співпрацюватимуть зі школою в питаннях навчання та виховання дітей. До відвідування тієї чи іншої сім'ї вихователь готується заздалегідь: дізнається про її склад, матеріальне становище, освіту батьків, місце роботи, обмірковує можливі питання та відповіді на них, визначає, які дані про дитину потрібно отримати насамперед.
Зазвичай за один візит класний керівник не зможе отримати відповіді на всі питання, що його цікавлять. Тому не слід виявляти нетерпіння, переривати розповіді батьків та інших членів сім'ї. Бесіда з батьками має проходити у доброзичливому, спокійному тоні.
Індивідуальні бесіди з батьками відбуваються як за ініціативою батьків, так і за ініціативою педагога. Інтерес батьків до питань виховання, їхню ініціативу щодо бесіди з класним керівником на педагогічні теми потрібно заохочувати та стимулювати.
Не можна проводити бесіду з батьками у присутності дитини, якщо ви не впевнені, що ваше схвалення чи осуд школяра будуть сприйняті дорослими так, як ви цього бажаєте.
Не завжди бесіда з батьками має бути тривалою. Іноді буває достатньо короткої розмови, кількох вагомих слів. Перевагою індивідуальної роботи є те, що наодинці з учителем батьки відвертіше розповідають про свої проблеми й труднощі у вихованні дітей. Дорослі мають бути переконані, що їхня бесіда з учителем залишиться між ними, що жодна їхня відверта думка не буде розголошена. Індивідуальне спілкування з батьками дає вчителю можливість вибрати правильний підхід до дитини.
Листування передбачає періодичне надсилання батькам листів про успіхи учня в навчанні, старанність, уважність і відповідальність. Можна повідомити про певні труднощі дитини, попросити про зустріч. Варто висловити щиру подяку за гарне виховання дитини. Лист передають батькам через дитину, попередньо ознайомивши її зі змістом. Найчастіше листування використовують, коли класний керівник не може зустрітися з батьками у них удома або запросити їх до школи.
До групових форм роботи належать засідання батьківського комітету, робота з групами батьків тощо. Батьківський комітет 1-го класу обирають на батьківських зборах у серпні-вересні. Зазвичай він складається з 3-5 осіб. Створюють батьківський комітет з метою демократизації управління виховним процесом, налагодження зворотного зв'язку «сім'я - школа», для поточного коригування управлінських рішень, забезпечення єдності педагогічних вимог до учнів, надання допомоги сім'ї у вихованні та навчанні дітей. Комітет діє відповідно до положення про батьківські комітети загальноосвітніх шкіл. До роботи в ньому залучають найактивніших батьків, авторитетних людей із високою громадянською свідомістю, які виявляють інтерес до справ класу, школи. Батьківський комітет обирають на весь термін навчання учнів у початковій школі. Залежно від потреб класу він змінюється: чи за кількістю, чи за розподілом обов'язків. Класний керівник скеровує діяльність батьківського комітету на вирішення навчально-виховних завдань, які постають перед класом. Члени батьківського комітету встановлюють контакт із громадськими організаціями, беруть участь в організації дозвілля дітей (прогулянок, екскурсій, походів у театри та кіно), допомагають класному керівникові проводити педагогічну пропаганду тощо.
Роботу з групами батьків учителю доцільно розпочинати зі спостереження за навчанням і поведінкою учнів та вивчення їхніх сімей. Застосування методів анкетування, опитування, вивчення шкільної документації, спостереження дозволить вчителю отримати потрібну інформацію та розподілити батьків на групи (за типом сім'ї, за помилками батьків у сімейному вихованні, за проблемами учня, що виникають у навчанні, спілкуванні з товаришами тощо). Деякі батьки можуть входити до кількох груп. Соціально-педагогічна робота вчителя з групами батьків сприяє більш активній участі батьків у взаємодії зі школою. Основними колективними формами роботи з батьками є класні батьківські збори, лекції, бесіди, конференції, сімейні свята в класі («День матері», «Бабусина скарбничка» тощо) .
На класних батьківських зборах заслуховують повідомлення з різних питань виховання (доповідь, інформацію вчителя, лікаря чи повідомлення батьків про досвід виховання дітей у сім'ї), підбивають підсумки роботи з учнями за семестр, рік; вирішують організаційні та господарські питання. Тематику педагогічних бесід і доповідей на класних зборах визначає вчитель відповідно до річного плану роботи з батьками. При цьому неодмінно мають ураховуватись інтереси та побажання батьків. Зміст такої бесіди має містити не лише теорію питання, але й конкретні рекомендації. Бесіда з батьками передбачає жвавий обмін думками, участь у ньому кожного з батьків.
Класні батьківські збори слід проводити раз на семестр. Проте, за можливості, краще організовувати їх частіше. Особливо це стосується батьків першокласників, які більшою мірою потребують педагогічних порад щодо організації життя, навчання та виховання дитини.
Класні батьківські збори можна організовувати по-різному.
Орієнтовний план проведення батьківських зборів
Перед проведенням батьківських зборів класний керівник має потурбуватися, щоб у класі було прибрано, провітрено. Бажано посадити батьків на місця, де сидять їхні діти, — таким чином вони побачать робоче місце сина чи доньки, матимуть можливість познайомитися з батьками сусіда по парті. Можна покласти перед батьками складений аркуш паперу, всередині якого написати індивідуальне звернення до батьків.
Класні батьківські збори мають тривати не більше ніж 1 год - 1 год 30 хв. Невимушене, емоційно забарвлене вступне слово вчителя створює доброзичливу атмосферу. Після короткого вступу вчитель проводить бесіду на педагогічну тему. Зупиняючись на теоретичних і методичних аспектах проблеми, він обов'язково розкриває її стосовно конкретної ситуації життя певного класу, складу учнів та їхніх батьків. Характеризуючи учнів, потрібно відзначити успіхи тих, чиї батьки прислухалися до порад учителя.
Вчителю дуже важливо продумати проведення тієї частини зборів, що стосується організаційних питань. Якщо не надати їй належної уваги, то батьки поспішатимуть, записуватимуть лише те, що безпосередньо стосується їхньої дитини, намагатимуться уникнути доручень. Батьківські збори з проблемами, які на них вирішують, розподіляють на організаційні, тематичні та підсумкові. Але більш раціональною та дієвою формою цієї роботи є комбіновані збори, які комплексно вирішують завдання, поставлені перед школою в соціально-педагогічній роботі з батьками.
Для ефективної організації батьківських зборів доцільно періодично проводити анкетування.
Анкета для батьків
Масові форми роботи: загальношкільні батьківські збори, збори батьків учнів 1-4-х класів, випускників; тижні сім'ї у школі (вечорниці, сімейні естафети, концерти, твори про свою сім'ю тощо); дні відкритих дверей; конференції тощо. Серед форм роботи з батьками початкових класів є день відкритих дверей. У деяких школах для цього виділяють певний день місяця, в інших проводять його залежно від конкретних умов. Цього дня до школи запрошують усіх батьків. Відвідування уроків, безпосереднє ознайомлення з роботою вчителя, спостереження за дітьми є дієвою формою педагогічної пропаганди. Перед організацією дня відкритих дверей, якщо він відбувається вперше, батьків слід попередити, щоб вони в жодному разі не перебивали вчителя, а всі пропозиції та побажання висловлювали після уроку.
Дбаючи про ефективну взаємодію з батьками, під час використання різних форм роботи учитель має враховувати важливість таких чинників:
ВИСНОВКИ
У роботі з батьками класний керівник може використовувати різноманітні форми. Це може бути індивідуальна, групова й колективна робота. Досить ефективною формою забезпечення оптимальних умов співпраці сім'ї та школи є відвідування сім'ї школяра. Класний керівник має змогу ознайомитися із соціально-економічними умовами виховання дитини в сім і, відчути та зрозуміти психолого-педагогічний клімат у сімейному колективі, дати поради батькам щодо створення сприятливих умов для навчальної діяльності учня, інформувати їх про його успішність і поведінку.
Вдаючись до цієї форми роботи з батьками, слід дотримувати низки вимог: відвідування сім'ї має бути плановим, лише в разі нагальної потреби — позаплановим; треба відвідувати сім"ї всіх учнів, а не лише тих, які мають проблеми у навчанні та поведінці; необхідно щоразу визначати мету і зміст бесіди з батьками з урахуванням індивідуальних особливостей конкретної дитини; завчасно попереджати й узгодити з батьками день і час візиту; інформувати батьків про навчально-виховну діяльність їхньої дитини, передусім необхідно розповісти про позитивне у навчанні та поведінці учня, а після цього з дотриманням такту сказати про труднощі, які виникають у навчанні, спілкуванні їхньої дитини з товаришами, вчителями, говорити про спільні дії з надання допомоги дитині для подолання цих труднощів.