Тема: Вживання прикметників у прямому і переносному значеннях
Мета: вчити учнів розрізняти прикметники, вжиті в прямому і переносному значеннях; формувати вміння вживати у своєму мовленні такі прикметники; збагачувати словниковий запас; розвивати мислення, мовлення, самостійність, елементи самоконтролю; виховувати любов до природи та бажання її оберігати.
Тема: Вживання прикметників у прямому і переносному значеннях
Мета: вчити учнів розрізняти прикметники, вжиті в прямому і переносному значеннях; формувати вміння вживати у своєму мовленні такі прикметники; збагачувати словниковий запас; розвивати мислення, мовлення, самостійність, елементи самоконтролю; виховувати любов до природи та бажання її оберігати.
Хід уроку
1. Організація класу
1.1. Привітання
- Завітали гості щирі у наш клас
Привітаймо ж, діти, їх в добрий час
Лагідною посмішкою та миром.
Повернулись до мене і тихенько сіли.
2. Актуалізація знань
2.1. Слайд – шоу «Весна прийшла»
- Урок рідної мови розпочнемо з приємних хвилин милування природою.
Кожен рядок вірша відповідає слайду.
- Пригріло ясне сонечко і задзвенів струмок
Підсніжник ніжний, трепетний пробився крізь сніжок
Вода співає пісеньку, зимі прийшов кінець!
Листочки – ручки витягнув зелений пагінець.
Весна теплом торкнулося, промінням золотим
Весна теплом торкнулося, промінням золотим
Теплом своїм повіяла над лісом молодим.
Земля зі сну прокинулося і знову ожила,
Зимову ковдру скинула від сонця і тепла.
2.2. Бесіда
- Що відбувається внаслідок пробудження землі? (Зʼявляються перші весняні квіти)
- В яку групу вони обʼєднані? (групу першоцвітів)
- Наше довідкове борю дає пояснення з тлумачного словника слова першоцвіти.
Слайд
Першоцвіти – рослини, у яких розпускання квітів відбувається ще до появи листків на деревах.
3. Мотивація навчальної діяльності
3.1. Введення ігрової ситуації
- Сьогодні першоцвіти будуть супроводжувати нас стежками знань. Виконувати їхні завдання ми збагатимося знаннями, а наш ліс (на дошці прикріплені малюнки дерев) – розмаїттям перших весняних квітів.
3.2. Повідомлення теми і мети уроку
- Адже сьогодні на уроці ми навчимося вживати прикметники у прямому і переносному значеннях, влучно добирати їх до іменників, каліграфічно писати, гарно висловлюватися і чітко відповідати, щоб вміти володіти засобами української мови.
4. Перевірка раніше вивченого
Слайд – підсніжник
- Один з першоцвітів – підсніжник.
Що ви знаєте про нього? (Він зʼявляється найпершим, коли ще лежить сніг)
- Підсніжник – надії. Препарати, виготовлені з їхніх цибулин використовують при лікування багатьох хвороб.
4.1. Індивідуальна перевірка
- Деякі учні працюють по картках
Картка
Позначити закінчення прикметників, визначити їх число та рід.
Зелений чай –
Маленька киця –
Чисте блюдце –
4.2. Фронтальне опитування
- А зараз решта учнів дивляться на екран і продовжують речення.
Слайд
- Я вивчати …
- Я знаю …
- Я розрізняю …
- Я запамʼятав …
- Я вмію …
- Я спостерігав …
Учні дають відповідь разом з наведенням прикладів.
закінчення – ий, - ій (гарний день), жіночого роду –
закінчення – а , - я (гарна пісня), середнього роду –
закінчення – е, - є (гарне дитя): У множині всі прикметники мають закінчення – і (гарні слова).
4.3. Каліграфічна хвилинка
- Коли зʼявляються першоцвіти ( навесні)
- Який перший звук у слові весна? ([в])
- Якою буквою він позначається ?
- Повторимо написання великої та малої букви «ве»
Ввв Вле Во во весна
- Зверніть увагу на зʼєднання та правопис
- Яка орфограма у цьому слові? (наголошені е з наближенням до и)
- Яким правилом користуємося? (Щоб знати яку букву писати е чи и в ненаголошеному складі треба змінити слово, або дібрати спільнокореневе так, щоб ненаголошений голосний став наголошеним: весна – весни)
- Отже, в слові весна пишемо е. Запишіть його.
- За допомогою суфікса – оньк утворіть споріднений іменник (веснонька)
- Запишіть.
- Утворіть споріднений прикметник (весняний)
- Запишіть.
- Складіть речення зі словом весна.
- Яке речення найбільше сподобалось?
Тепла весна розбудила сонну землю.
- Запишіть його в зошит.
- Які орфограми помітили?
- Назвіть граматичну основу (весна розбудила)
- Підкресліть
- Усно встановіть звʼязок слів у реченні.
4.4. Висновок
- Молодці! Гарно попрацювали. Тому в нашому лісі проростає підсніжник.
5. Вивчення нового матеріалу
Слайд – пролісок
- А слідом за підсніжником прокинувся і витягнув пролісок. Подивився він на небо і захопився його кольором, тому пофарбувало весняне небо квіти проліска у свій блакитний колір.
Завдання: робота з словосполученням.
5.1. Творче завдання
У моєї мами
У моєї мами
золотий годинник золоте серце
- Виберіть словосполучення , де прикметник вжито в переносному значення.
- Прочитайте речення.
- Чому прикметник вжито в прямому значенні?
(можна виготовити годинник із золота)
- Підставте інше словосполучення. Якого значення набув прикметник? (переносного)
- Чому? (серце не можна зробити із золота)
- Що означає «золоте серце» (добре)
5.2. Висновки
- А тепер подумайте: для чого в мовленні використовують прикметники в переносному значенні? (Такі прикметники роблять нашу мову багатою, виразною, милозвучною).
5.3. Робота в парах
Гра «Ти – мені, я – тобі»
Один учень звертаючись до іншого називає прикметник з іменником в прямому значенні, інший називає у відповідь прикметник з іменником, вжитий в переносному значенні.
Кришталева ваза – кришталева сльоза
Каштанове листя – каштанове волосся
Свіжий хліб – свіжий журнал
Легке завдання – легкий пакунок
Стара людина – стара сорочка
Шовкова нитка – шовкові кучері
Чорна фарба – чорна ніч
6. Систематизація й узагальнення вивченого
6.1. Робота з підручником. Вправа 370, с.151 (колективно)
Слайд – шафран(крокус)
- Греки його рахували квіткою богині ранішньої зорі Аврори. З деяких сортів виготовляють спецію, яку використовують в кулінарії.
Завдання – робота з підручником.
- Прочитайте перше завдання.
- Пояснюємо кожне словосполучення.
- Прочитайте друге завдання.
- Запишемо словосполучення у прямому значенні.
Срібний ланцюжок. Сталеві цвяхи. Залізний ключ. Золота сережка. Вишневе варення.
(Записуються дітьми на дошці).
6.2. Самостійна робота. Вправа 371
- Прочитайте перше завдання.
- Виконуючи цю вправу ми застосуємо метод «Використай свої можливості».
- Ви утворюєте словосполучення за запитаннями. Вам потрібно у словосполученні, щоб:
Слайд
- На виконання вправи вам дається 3 хв.
Перевірка
- Прочитайте словосполучення, де прикметник вжито в прямому значенні.
- Прочитати словосполучення, де прикметник вжито в переносному значенні.
- Прочитати утворені речення. В якому значенні вжито прикметник?
Фізкультхвилинка
6.3. Загадка – акровірш (слайд)
Форма така: маю пʼять пелюсток
І напівкруглий зелений листок
А серединка в мене жовтенька
Личко не кругле, а трохи довгеньке
Квітка я ніжна, низенька, дрібна,
А як запахну – приходить весна.
Слайд – фіалка
Завдання: робота біля дошки.
Виписати сполучення іменника з прикметником, визначити число і рід прикметника.
Листок напівкруглий, зелений – одн., чол.рід.
Серединка жовтенька – одн., жін.рід.
Личко кругле, довгеньке – одн., сер.рід.
Квітка ніжна, низька, дрібна – одн., жін.рід.
- Ось і фіалка у нас проросла.
6.4. Розвиток звʼязного мовлення
Слайд – сон-трава
- Назву рослина отримала через те, що квіт в похмуру погоду закриті, ніби сплять. А в медицині використовують як снотворний засіб.
Завдання: складання розповіді за малюнком.
Робота в групах
- Обʼєднайтеся в групи
Кожна група отримує картки, на яких зображена берізка у різні пори року з відповідним заголовком тексту: «На галявині восени», «взимку на галявині», «Галявина весною».
Над малюнком текст:
Лісова галявина. Одиноко стоїть берізка.
Над деревцем віє вітер. Він розчісує її коси. Стоїть красуня і слухає мелодію лісу.
Під малюнком – прикметники.
Слова для довідки:
ніжна, зажурена, засніжена, теплий, холодний, пронизливий, зелені, золотисті, довгі, чарівну, сумну, холодну, весняного, осіннього, зимового.
- Запишіть текст, добираючи потрібні прикметники.
- Підкресліть прикметники, вжиті в переносному значенні.
Перевірка виконаної роботи:
а) один учень читає утворений текст
б) інший – зачитує підкреслені словосполучення
в) перевірка з текстом, висвітленим на екрані.
На галявині восени
Лісова галявина. Одиноко стоїть зажурена берізка. Над деревцем віє холодний вітер. Він розчісує її золотисті коси. Стоїть красуня і слухає сумну мелодію осіннього листя.
Взимку на галявині
Лісова галявина. Одиноко стоїть засніжена берізка. Над деревцем віє пронизливий вітер. Він розчісує її довгі коси. Стоїть красуня і слухає холодну мелодію зимового лісу.
На галявині весною
Лісова галявина. Одиноко стоїть ніжна берізка. Над деревцем віє теплий вітер. Він розчісує її зелені коси. Стоїть красуня і слухає чарівну мелодію весняного лісу.
6.5. Робота з фразеологізмами
Слайд – примула
Кажуть, що ці квіти є колючими від раю, які колись загубив святий Петро. Є країни, де квіти цієї рослини вживають у їжу, а з листя готують різні цілющі відвари.
Завдання: робота з фразеологізмами
- Прикметники у переносному значенні часто використовують у художній літературі у вигляді фразеологізмів.
- Зʼєднайте фразеологізми і його поясненням.
7. Підсумок уроку
- Наш урок підходить до завершення. Ми багато говорили про першоцвіти. Деякі з них занесені до Червоної книги. Масове зривання їх може привести до того, що вони опиняться на межі зникнення. Тож запишемо їх там, де вони виросли.
Наш ліс збагатився квітами, а ваші голівки знаннями.
- Чого ви навчилися на уроці?
- Що найбільше вам сподобалося?
- Що було найважчим?
- Запишіть домашнє завдання с.153, впр.373(2).