Уроки з української мови "Іменник"

Про матеріал


Мною були розроблені нестандартні уроки української мови в 4 класі з теми «Іменник». Вони спрямовані на активізацію навчально-пізнавальної діяльності учнів, глибоко зачіпають емоційно-мотиваційну сферу, формують дух змагальності, збуджують творчі сили, розвивають творче мислення, формують мотивацію навчально-пізнавальної діяльності.Такі уроки найбільше подобаються учням, викликають у них творчий інтерес.

Перегляд файлу

 

Золоті зернята народної мудрості

Тема.  Іменник як частина мови . Повторення вивченого .

Мета:

  1. актуалізувати знання учнів про іменник, його значення, граматичні ознаки;
  2. розвивати вміння знаходити іменник у тексті серед інших частин мови;
  3. виховувати інтерес до усної народної творчості, відповідальність за власні навчальні досягнення, працелюбність.

Обладнання: уривок із поезії Т.Шевченка «І мертвим, і живим...»,прислів'я, зерна, колосок, таблиця «Іменник», малюнки будиночків із підписами: Хто? Що?, конверт із картками слів,.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Ось і дзвінок пролунав,

Для навчання час настав.

Щоб країні прислужитись,

Ви повинні добре вчитись -

Для могутності і слави

Української держави.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку

Багатий і різноманітний фольклор українського народу: чарують нас мелодійні пісні, хороводи; з вікових глибин зринає перед нами фантастичний світ казок, легенд, переказів; веселять , а інколи і гостро дошкуляють народні усмішки та анекдоти. До перлин українського фольклору належать прислів'я та приказки. Вони є узагальненою пам'яттю народу, висновками із життєвого досвіду, становлять начебто звіт правил, якими людина має керуватися у повсякденному житті.

Тому ми сьогодні будемо збирати золоті зерна народної мудрості в колосок, виконуя завдання на повторення матеріалу з теми «Іменник».

(Діти отримують різнокольорові прямокутники з частинами  прислів'їв. Під час уроку вони будуть об'єднуватися за кольором прямокутників, читати та пояснювати отримані прислів'я)

ІІІ. Якби розум, щастя буде.  

(Учні групуються за червоним  кольором  одержаного прямокутника, складають  з його частин напис-прислів'я «Якби розум, щастя буде».Поясніть прислів'я.)

Актуалізація опорних знань.

  1.               На наших уроках ми вчимося не тільки відповідати на питання, аналізувати, але і гарно писати.

Тому урок почнемо без зупинки

З каліграфічної хвилинки.

Прочитати і списати подане прислів'я .

Якби розум, щастя буде.

Поясніть, як ви розумієте це прислів'я. Знайдіть в ньому іменники.

  1. «Мозковий штурм» (інтерактивна вправа, мета якої полягає в тому, щоб зібрати якомога більше ідей від всіх учнів щодо визначеної проблеми протягом обмеженого часу)

Питання:

  1. З чого складається наше мовлення? (з речень)
  2. Які бувають речення за метою висловлювання та інтонацією? Наведіть приклади. (розповідні, питальні, спонукальні; окличні, неокличні)
  3. З чого складається речення? Наведіть приклад(зі слів)
  4. Як групуються слова у мові? За якими ознаками?

Пригадайте казку, яку я вам розповідала про царицю Граматику, що вишикувала всі слова мови у 10 довгих рядів. Як називались ці ряди?

  1. Гра «Впізнай іменник»

Я прочитаю вам уривок із поезії Т.Шевченка «І мертвим, і живим...», а ви постарайтеся впізнати і назвати іменники.

Не дуріте самі себе,

Учітесь, читайте,

І чужому научайтесь,

Й свого не цурайтесь.

Бо хто матір забуває,

Того Бог карає,

Того діти цураються,

В хату не пускають.

Чужі люди проганяють, і немає злому

На всій землі безконечній

Веселого дому.

Я ридаю, як згадаю

Діла незабуті

Дідів наших. Тяжкі діла!

Якби їх забути,

Я оддав би веселого

Віку половину.

Отака-то наша слава,

Слава України.

  • Назвіть іменники, які почули. Доведіть свою думку .

 Метод «Пресс»

Я вважаю.......

Тому що........

Таким чином.....

Отже, .......

ІV. Хто знання має, той мур зламає.                                    

(Учні групуються за жовтим  кольором  одержаного прямокутника, складають  з його частин напис-прислів'я «Хто знання має, той мур зламає.» Поясніть прислів'я )

Повторення і закріплення вивченого про іменник

  1.     Опрацювання таблиці «Іменник»

 

Іменник

 

 

  1.     Означає предмет

 

 істот                             однозначні                               багатозначні

 неістот                           синоніми антоніми

 загальні                    пряме значення                     переносне значення

 власні

 

 

  1. Має граматичні ознаки:
  • рід (чоловічий, жіночій, середній);
  • змінюється за числами (однина, множина)
  • змінюється за питаннями;
  • є членом речення (головним або другорядним)
  1. Гра «Хто? Що?» (робота у дошки)

Обладнання: малюнки будиночків із підписами: Хто? Що?, конверт із картками слів.

Завдання: прочитати слова з карток, розмістити слова за питаннями

Матеріал для гри: картки

Білочка, мама, клей, зошит, вуж, чобіток, учень, зозуля, вікно, книга, бабуся, ведмідь, цукерка.

Висновок: назви істот – хто, неістот – що

  1. Де гурт, там і сила.                               

(Учні групуються за зеленим  кольором  одержаного прямокутника, складають  з його частин напис-прислів'я «Де гурт, там і сила.» Поясніть прислів'я)

(Колективна робота)

Вибіркове списування (вправа 98, с.48)

  • Читання тексту, з'ясування значень невідомих слів
  • Про кого йдеться в тексті?
  • Куди любив ходити Томаш?
  • За чим він спостерігав?
  • З якою метою він це робив?
  • Списування за завданням підручника.
  • Що ви знаєте про правопис власних іменників?
  • До назви кожної країни напишіть назву її столиці (Чехія – Прага, Словаччина – Братислава, Польща – Варшава, Франція – Париж, Болгарія – Софія)

V. Одна голова добре, а дві краще.

(Учні групуються за синім  кольором  одержаного прямокутника, складають  з його частин напис-прислів'я «Одна голова добре, а дві краще.»Поясніть прислів'я)

(Робота в парах)

Ознайомлення з теоретичним матеріалом.

Учні читають правило і ставлять одне одному запитання за його змістом.

  • Наведіть приклади іменників.
  • Що у науці про мову називають предметом?

VІ. Зробив діло, гуляй сміло.

(Учні групуються за голубим  кольором  одержаного прямокутника, складають  з його частин напис-прислів'я «Зробив діло, гуляй сміло.» Поясніть прислів'я)

Але відпочинок буде активним

Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки в гору, руки вниз,

Руки в боки, руки так,

Руки в гору, як вітряк.

І спокійно опустіть.

Плесніть , діти, кілька раз,

За роботу все гаразд.

VІІ. Діло майстра величає.

(Учні групуються за фіолетовим  кольором  одержаного прямокутника, складають  з його частин напис-прислів'я «Діло майстра величає.» Поясніть прислів'я )

(Робота в групах).  Вправа 99, с.49.

  • Виписування іменників за групами

І група – назви конкретних предметів

ІІ група – почуття

ІІІ група – назви простору

VІІІ. В народі кажуть: «Кінь на чотирьох ногах, та й той спотикається, а що говорити про людей»

(Учні групуються за чорним  кольором  одержаного прямокутника, складають  з його частин напис-прислів'я «Кінь на чотирьох ногах, та й той спотикається, а що говорити про людей.» Поясніть прислів'я)

Гра «Відгадай іменник»

Протягом 1 хвилини відгадати якнайбільше слів – змагаються 3 учні (по одному з ряду).

Учень тримає в руках картку, мовчки читає іменник, пояснює його іншими словами, а діти мають відгадати яке це слово. Наприклад: де все продається – магазин.

І ряд – магазин, хліб, морозиво, вода, мило, зошит, крейда, вовк.

ІІ ряд – лікарня, цукерка, сани, ложка, машина, парта, бабуся, лисиця.

ІІІ ряд – дошка, вікно, телевізор, чай,заєць, лимон, двері, штани.

ІX. Нехай буде, як скажуть люди.

Учні групуються за оранжевим  кольором  одержаного прямокутника, складають  з його частин напис-прислів'я «Нехай буде, як скажуть люди.» Поясніть прислів'я )

Оголошення оцінок. Підсумки  уроку.

  • Подивіться , який гарний колосок зібрали із зернят народної мудрості.
  • Яку частину мови пригадали на уроці?
  • Складемо Сенкан

Іменники

Загальні, власні

Називає, означає, відповідає

Іменники бувають головним та другорядним членом речення

Частина мови

X. Добре того навчати, хто хоче все знати.

Учні групуються за рожевим  кольором  одержаного прямокутника, складають  з його частин напис-прислів'я «Добре того навчати, хто хоче все знати.» Поясніть прислів'я)

(Диференційоване  домашнє завдання). Вправа 100, с. 49

І рівень – виписати із вправи виділені слова

ІІ рівень – користуючись тлумачним словничком пояснити лексичне значення виділених слів

ІІІ рівень – виділені слова проаналізувати як частину мови.

Дякую за урок. Бажаю  вам бути сильними, сміливими і кмітливими. Цініть народну мудрість, яку склали цілі покоління. Любіть українську мову!

 

 

 

 

 

 

 

Урок – віночок

Тема. Іменники – синоніми , іменники – антоніми, багатозначність іменників.

Мета:

  1. формувати навички добирання синонімів та антонімів; удосконалювати вміння вживати у мовленні багатозначні слова;
  2. розвивати мислення, уяву, мовлення учнів;
  3. виховувати патріотичні почуття учнів.

Обладнання: яскраві малюнки, на яких зображені різні види віночків, квіти для складання вінка, картки, слайдова комп’ютерна презентація «Урок-вінок»

Форма проведення уроку: урок - віночок

Хід уроку

І. Організація класу

1. Девіз

З квітками будем грати

Знання з ними закріпляти. (слайд 2)

2. Аутотренінг

Міркуємо – швидко,

Відповідаємо – правильно,

Пишемо – каліграфічно. (слайд 3)

Обіцяємо бути: уважними, старанними, активними, дисциплінованими.

  • Що ви очікуєте сьогодні  від уроку?

(Свої очікування кріпимо на пелюстках квітки.) (слайд 4)

Очікування

  • ігор;
  • відкриття нового;
  • розваг;
  • працювати в групах і парах;
  • поділитися знаннями;
  • цікавого уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Діти, сьогодні у нас не звичайний урок, а урок – віночок.

Віночок – це плетене коло із квітів, листя, гілок. Вони бувають різних видів. Є вінок лавровий. Його одягали на переможців. Терновий вінок завжди був символом страждання. А є ще віночок український, він символізує молодість і кохання, може визначати долю. (слайд 5

Віночок – це оберіг. Вважалося, що він володіє надприродною силою, що знімає біль, зберігає волосся від випадання

Перший для трирічної дівчинки вінок плела мама. У вінок вплітали незабудки, чорнобривці, барвінок, ромашки.

Кожна квітка лікувала дитину або в чомусь їй допомагала. У сім років вінок плели уже з семи квітів т цвіту яблуні.

І ми будемо вплітати по одній квіточці – таким чином виконувати по одному завданню.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

Не забудь, будь ласка, друже,

У вінку найперша ... (ружа) (слайд 6 -7)

Вплітаємо до віночка ружу. Ружа  - улюблена  квітка українців. Її дбайливо плекали під вікнами хати, бо нагадує вона Сонце. Ружі й троянди укладали у віночку за законами рослинного орнаменту, що означало безперервний сонячний рух з вічним оновленням. Вони мають вигляд квітів-зірок, що уособлюють уявлення народу про Всесвіт як систему. 

Вправа 100.  Поясніть лексичне значення виписаних слів.

Вугілля — чорний предмет, що походить з дерева.

Потяги — поїзди із багатьох вагонів.

     Пасажири — люди, які здійснюють поїздку різними видами транспорту.

  Назвіть граматичні ознаки цих слів.

Кілька учнів біля дошки виконують звуко-буквений аналіз виділених слів.

ІV. Каліграфічна хвилинка.

Друга квітка теж не зайва,

Друга квітка зветься - ... (мальва) (слайд 8)

 

Вплітаємо мальву. Мальва – символ віри, надіі та любові.

Щоб правильно писати,

Хвилинку каліграфії треба  розпочати. (слайд 9)

Пп Пп Пп пп ор портрет

  Утворіть словосполучення.

http://subject.com.ua/lesson/mova/4klas_3/4klas_3.files/image020.jpg

V. Повідомлення теми і мети уроку.

Щоб була гармонія –

Третя в нас ... ( півонія) (слайд 10)

Вплетаємо півонію. Півонія – символ довголіття.

Щоб дізнатися, яка тема уроку, треба прочитати слова із розсипаних літер.

с        н       н     м                                        а        т      н      м

   и        о       і       и                                         н       о       і        и   (слайд 11)

На попередньому уроці ми повторили відомості про іменник. А сьогодні  ми говоритиме про іменники – синоніми, іменники – антоніми та що таке багатозначні слова.

  • Які іменники можна назвати словами-друзями, побратимами, а які – противниками?

VІ. Узагальнення та систематизація знань.

А барвинка попередник

У вінку – то наш... (безсмертник) (слайд 12)

Вплітаємо безсмертник. Безсмертник у віночку дарує здоров'я, загоює найтяжчі рани. І назва у нього символічна: без смерті прожити.

  1. Повторення матеріалу про синоніми.
  • Що таке синоніми?
  • Навіщо потрібні синоніми в мові?

а) Гра «Знайди свою пару»

Вправа 102, с.50.

Утворити синонімічні пари слів.

Дівчатам роздаються слова з лівого стовпчика, хлопцям – з правого. Діти шукають і утворюють синонімічні пари, складають з ними речення.

бажання                                      пустомеля

базіка                                          хотіння

квартира                                     фарба

колір                                           помешкання

маля                                            злагода

мир                                              немовля

                                                     оселя

                                                     барва

                                                     малюк

                                                     забаганка

                                                      пустодзвін

                                                      спокій

б) Списування із завданням. (за варіантами)

Як перлина між перлинок –

Так між квітами ... (барвінок). (слайд 13)

Вплітаємо барвінок. Барвінок — символ життя. Використовували барвінок у лікуванні застудних захворювань, для поліпшення зору; ним хліб святковий прикрашали, виготовляли весільні букетики і до віночка вплітали.

Замініть вислови одним словом – синонімом. (слайд 14)

І варіант

Набрати води в рот - .......

Байдики бити - ........

Взяти ноги на плечі - .......

ІІ варіант

Вертітися під ногами - .....

Викинути з голови - .......

Пекти раків - .......

VІІ. Хвилинка відпочинку

Цвіт квітневий, цвіт травневий,

Цвіт весняний, цвіт .... (вишневий) (слайд 15 -16)

Вплітаємо вишневий цвіт. Цвіт вишні та яблуні — це символ материнської любові. Пелюстки цих квіток збирали навесні, а потім додавали до купелі немовляти, а чай з них знімає застуду. Тому й у віночку дівочому цвіту вишні та яблуні відведено почесне місце.

  • Поверніться  один до одного.
  • Посміхніться, підморгніть.
  • Погладьте товариша по голівці.
  • Потисніть один одному руку.
  • Поплескайте в долоні.
  • Вклоніться.

VІІІ. Повторення про антоніми.

Як згадав ти цвіт вишневий –

Не забудь і ... (яблуневий). (слайд 17)

Вплітаємо яблуневий цвіт.

  • Що таке антоніми?
  1. Робота в парах. (вправа 101, с. 50) (слайд 18)

Доберіть із запропонованих слів антоніми до виділених іменників. Запишіть парами.

2.Дидактична гра «Добери антоніми» (1хв) . Робота в групах. (слайд 19 -20)

Клас ділиться на три групи. Перемагає та група, яка добере більше слів за 1 хвилину.

№1

Ранок   (вечір)

Добро (зло)

Перемога (поразка)

Горе (радість)

Сльози (сміх)

Закінчення (початок)

№2

Холод (спека)

Темрява (світло)

Місяць (сонце)

Хлопчик (дівчинка)

Правда (брехня)

Літо (зима)

№3

Ніч (день)

Зима (літо)

Щастя (горе)

Мир (війна)

Любов (ненависть)

Друг (ворог)

  1. Завдання «Навпаки»

Цвіт самої України –

Це, звичайно, цвіт ... (калини). (слайд 21)

Вплітаємо у віночок калину. Калина — символ України, символ краси та дівочої вроди. Це дерево нашого українського роду. Колись воно пов'язувалося з народженням Всесвіту і назву свою взяло від давньої назви Сонця — Коло. Червоні ягоди калини із ягідками-сердечками — то символ крові та невмирущого роду.

Дібрати протилежні за значенням слова. З однією групою слів скласти речення. (слайд 22)

Свіжий хліб - .......  хліб.  (черствий)

Свіжі квіти - .....  квіти. (зів'ялі)

Солодке яблуко - ..... яблуко. (кисле)

Солодкі ліки - .... ліки (гіркі)

Повне відро - ... відро (порожнє)

Повний місяць - ..... місяць (молодий).

ІX. Повторення матеріалу про багатозначні слова.

Ось на небо схожа трошки,

До вінка прийшла ... (волошка). (слайд23)

Вплетаємо у віночок волошку. Волошки ніжно-синього кольору заплітають у віночок як символ скромності, краси і ніжності, сили і здоров'я.

  1. Послухайте вірш. (слайд24)

     Що за коса?

Косу дівчина плете,

На косі трава росте,

Пляж найкращий на косі.

Поки що трава в росі,

Із косою йде на косу

Хлопець той , що трави косить.

  • Яке багатозначне слово вжито у вірші?
  1. Творча робота над текстом вправи 103, с. 50-51

Не останній він за змістом,

Зелененький наш ... (любисток) (слайд25)

Любисток і волошка – символ  відданості, вірності та краси. У народі існує легенда, що любисток і волошка колись були птахами і вчили людей любити одне одного, бути щирими і відвертими. А коли померли ці пташки, то проросли квітами, пахучими рослинками — любистком та волошкою. У них чудові лікувальні властивості: ними миють волосся, освіжають хату, купають маленьких дітей. Тому ці квіти у віночку є символом людської відданості, уміння бути корисними.

До виділених слів  із довідки дібрати слова з іншим значенням. Записати за зразком.

X. Рефлексія. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.

Плести я віночок  вмію.

Зараз черга ...(деревію). (слайд26)

Вплітаємо до віночка деревій. Деревій — символ нескореності, деревій посідає центральне місце у віночку.

Метод «Кубування» (слайд27)

Підіб'ємо підсумки уроку завданнями чарівного кубика.

  1. Чи виправдилися ваші очікування?
  2. Що ми сьогодні повторили, пригадали?
  3. Які слова називаються синонімами, а які - антонімами?
  4. Коли ми найчастіше використовуємо синоніми і антоніми?
  5. Що ви для себе отримали від уроку?
  6. Чого навчилися на цьому уроці?

XІ. Домашнє завдання.

А чого ж у вінку три жмені?

Ну, звичайно – лише ... (хмелю). (слайд28)

Влетаємо останню квітку – хміль.  Хміль — це весільна символіка. Як хміль в'ється, прикрашаючи свої пагони духмяними бурульками, так і хлопець має витись біля нареченої, бути готовим до одруження.

Ось і уроку кінець!

Хто працював , той молодець!

Що сподобалось вам, поділіться вдома.

Що сумним було, пожалійтесь вдома.

Всі дружні і активні були увесь час.

Хороші бали чекають завтра на вас.

А чому завтра?

Тому що домашнє завдання ось таке...

Вправа 104, с.51. (слайд29)

1-ша група .Списати  прислів'я. Підкреслити іменники-антоніми.

2-га група. Списати  прислів'я. Дібрати до підкреслених іменників синоніми, користуючись словником синонімів.

На згадку про урок я хочу кожному з вас подарувати цей оберіг. (слайд30)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема.  Рід іменників

Мета:

  1. актуалізувати знання учнів про рід іменників; удосконалювати вміння визначати рід іменників;
  2. розвивати критичне мислення учнів, збагачувати словниковий запас;
  3. виховувати старанність у вивченні мови.

Обладнання: різнокольорові капелюшки, поштова скринька, таблиця, «чарівний колосок», картки із завданнями для роботи в малих групах, ребус, мікрофон, слайдова комп’ютерна презентація «Шість капелюхів Едварда де Боно».

Форма проведення уроку: урок -  Шість капелюхів Едварда де Боно

Хід уроку

І.  Організаційний момент.

  1. Привітання і позитивне налаштування  учнів на роботу.

Ви сідайте тихо, діти,

Домовляймось не шуміти, руки гарно піднімати.

На уроці не дрімати.

  • Подаруйте мені свої гарні, милі усмішки і почнемо урок рідної мови.

Під час уроку мені хотілося б побачити у вас те, що часом буває непомітним:

* сміливість – у скромних;

* комунікабельність – у мовчазних;

* рішучість – у невпевнених;

* але жагу до знань
2. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Вправа «Асоціативний кущ». 
Тож, розпочинаючи урок, хочу запропонувати вам уявно намалювати перед собою слово «капелюх». (слайд 1) І прошу вас висловити ті асоціації, які викликає у вашій уяві це слово.

Капелюх

Сьогодні наша учнівська дошка прикрашена різнокольоровими капелюшками. (слайд 2) Саме вони слугуватимуть нам помічниками на уроці.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

Тож, відкривши зошити, (слайд 3) запишемо дату  уроку  та його тему, яка звучить так: «Рід іменників»

Під час уроку ми з вами пригадаємо , як визначити  рід іменників.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.
(слайд 4) Хтось стукає у двері, але чомусь не вагається зайти… Зараз побачимо, хто там… читель виходить за двері, повертається у кабінет із поштовою скринькою)

Щойно на нашу з вами адресу надійшла загадкова скринька, у якій є лист-звернення:

А я скринька-чарівниця,

У мені – ключ до зірок,

Вам відкрию таємницю,

Як закінчиться урок!
Приємно, що в кінці уроку нас із вами чекає сюрпризний момент… Проте тут ще написано: «Одягніть  білий капелюх». 
ІІІ. Робота над темою уроку

Що ж давайте уявно одягнемо перший капелюх білого кольору, який закодований під назвою – «інформація». (слайд 5) Одягнувши білі капелюхи, ми маємо з вами згадати  все що ми знаємо про рід іменників.

У цьому нам  допоможе таблиця. (слайд 6)

Чоловічий рід

Жіночий рід

Середній рід

він, мій, цей

батько, кінь, пенал

вона, моя, ця

собака, піч, робота

воно, моє, це

поле, вікно, село

 

Хочу вам сказати, що у найбільшому двомовному словнику української мови нараховується близько 140 тис. слів різних частин мови і майже половина з них належить іменнику – велетенській і могутній частині мови. 

  • Яка  частина мови називається іменником? 
    Наприклад, тракторист, земля, поле. 
  • Який рід можуть мати іменники?
  • Наведіть власні приклади.
  • Чи можуть іменники змінюватися за родами? Обгрунтуйте свою думку.
  • Як визначити рід іменника?
    (Основним показником роду іменників є закінчення).)

Також рід іменника можна визначити, співвідносячи його із займенниками. Наприклад: хліб (він, мій), роса (вона, моя), сонце (воно, моє).

Молодці, білі капелюшки відмінно надихають вас на роботу. 
IV. Виконання системи завдань творчого характеру на основі повторення вивченого. 
1.Тож у цьому ритмі давайте одягнемо червоний капелюшок (слайд 7) і виконаємо вправу, яка називається  «Чарівний колосок»(слайд 8)  Червоний капелюх, який ми зараз уявно одягаємо, говорить про ваші відчуття, враження

Гра «Чарівний колосок»

Учні передають «чарівний колосок» один одному, називаючи ланцюжком іменники 1 ряд – чоловічого роду, 2 ряд – жіночого роду, 3 ряд – середнього роду.
Молодці, ви добре працювали.

2. Кажуть, що в зернині пшениці більше дива, аніж в зорі. А скажіть, будь ласка, з яким кольором у вас асоціюється пшеничне зерно? Правильно, з жовтим кольором. І це дозволяє нам уявно одягти другий капелюшок жовтого кольору, (слайд 9) який закодований під назвою «користь».

Одягнувши жовтий капелюшок, ми маємо зрозуміти, яка ж нам користь від того, що ми вміємо правильно визначати роди іменників? 

У наступній вправі 106, с. 52   подані іменники ви маєте розподілити за родами .  Цю вправу ми виконаємо  і в зошитах, і біля дошки.

  • Самостійна робота

Складання речень з підкресленими іменниками.

1ряд – з іменником яблунею;

2 ряд з іменником Катрусею;

3 ряд з іменником – землі


Коли вправа виконана, перевірте у зошитах правильність її виконання. (слайд 10)

Хочу поцікавитися у вас, а яка ж нам користь від того, що ми вміємо правильно визначати роди іменників? 
(Ми зможемо легко уникнути помилок у побудові речень (слайд 11). Завдяки цьому наше мовлення стане змістовним, правильним, логічним).  Запам’ятайте це! 

V.  Фізкультхвилинка

Щось не хочеться сидіти –

Треба трошки відпочити!

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

І зроби чотири кроки.

Вище руки підніміть.

І спокійно опустіть.

Розведіть їх у сторони,

Плесніть, діти, кілька раз.

За роботу все гаразд.

3.Шановні учні, зараз  одягнемо чорні капелюхи (слайд 12) і пізнаємо, що закодував у собі цей капелюх під назвою «застереження».

Одягнувши чорні капелюхи, ми маємо знайти помилки на картках.

Робота в малих групах.

Знайдіть помилки  у картках

Знайдіть помилку у картках

1 картка     Калина (ж.р.), Вінок (с.р.), Колосся (с.р.)

2 картка     Життя (ч.р.), калина (ж.р.), край (ч.р.)

3 картка      Пшениця (с.р.), хліб (ч.р.), село (с.р.)

4 картка      місто (с.р.), хата (ж.р.), борошно (ж.р.)

5 картка      колос (с.р.), людина (ж.р.), зошит (ч.р.)

6 картка      зерно (ж.р.), хліб (ч.р.), кошеня (с.р.)

4.Тож наступний капелюх – зелений  (слайд 13) кольору весни, одягнувши уявно, ми разом із вами полинемо у світ креативності та творчості. 

  1. Робота в парах

Утворіть від слів іменники жіночого та середнього роду за зразком.

Зразок: слон – слониха , слоненя.

Кіт-

Лев –

Кріль –

лис –

вовк –

гусак - 
2.   Гра «Знайди потрібне слово» (слайд 14)

Самостійна работа. Самоперевірка.

Замінити одним словом, визначити його рід.

  1. Робітник, що займається фарбуванням будівель, стін, приміщень. (маляр)
  2. Напис на листівці, бандеролі із вказівкою адресата та його місця проживання.(адреса)
  3. Висушена трава. (сіно)
  4. Людина, що керує школою. (директор)
  5. Сильний вітер. (буря)
  6. Частина основи слова, що стоїть перед коренем. (префікс)
  7. Старовинна українська обрядова пісня, що виконується в Щедрий вечір. (щедрівка)
  8. Знак, річ, що оберігає від усього поганого.(оберіг)
  9. Частина земної поверхні, яку людина бачить навколо себе. (горизонт)
  10. Господарська річ у вигляді дерев'яного обода з натягнутою сіткою для просіювання. (решето)

VІ. Підсумок уроку . Рефлексія 

5.Наступне завдання  спонукає нас одягти останній капелюшок – синього кольору (слайд 15), який закодований під назвою «Узагальнення досягнутого». 

Вправа «Мікрофон»

  • Що ми сьогодні робили на уроці?
  • Що вам сподобалося?
  • Що вдалося найкраще?
  • Які проблеми виникли?
  • Над чим слід попрацювати додатково?
  • А зараз я хочу щоб ви охарактеризували урок лише одним словом – прикметником. ( цікавий, повчальний, веселий)
  • А іменником? ( гра, вправа, інтерес)
  • А дієсловом? (працювали, писали, відповідали, грали)

І. Домашнє завдання.(слайд 16)

І варіант – списати перший абзац вправи 107. Написати у дужках біля підкреслених іменників рід за зразком.

ІІ варіант - списати другий абзац вправи 107. Написати у дужках біля підкреслених іменників рід за зразком.

Але ми з вами щось забули… Нас ще чекає сюрпризна скринька. Як ви думаєте, що знаходиться у скриньці? (слайд 17) Підказка знаходиться на слайді.

ребуси ребуси

Знання

Проте крім цього деякі учні сьогодні нагороджені й оцінками.


 Оцінювання учнів.

Усім іншим учням, хто не отримав оцінки, я щиро дякую за роботу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Українські народні страви

Тема. Змінювання іменників за числами

Мета:

1) вдосконалювати вміння учнів визначати рід і число іменників, змінювати іменники за числами;

2) розвивати мовлення школярів;

3) виховувати інтерес до українських народних страв.

Обладнання: ребус, кольорові картки із завданнями, реквізит до гри «Вареники», фонограма пісні «Ой мій милий вареників хоче», сигнальні картки, таблиці до підсумку уроку, слайдова комп’ютерна презентація « Українські народні страви ».

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Привітання

Вчитель

  • Любі діти, добрий день!

Зичу праці і пісень.

А ще, друзі, всім бажаю

Сил, натхнення на весь день.(слайд 2)

Діти

  • Добрий день! Добрий день!

Дякуємо за побажання!

На урок беремо з собою

Знання, навички й старання. (слайд 3)

ІІ. Перевірка домашнього завдання(вправа 108, с. 52)

— Назвіть іменники середнього роду.

III. Повідомлення теми і мети уроку

Щоб дізнатися тему нашого уроку, давайте розгадаємо ребус (слайд 4)

 

 

— Сьогодні на уроці ми пригадаємо, як визначати число іменників, змінювати число іменників за змістом.

А ще ми сьогодні ознайомимося з українськими  народними стравами. Які народні страви ви знаєте? (слайд 5)

ІV. Робота над темою уроку

Українці завжди славилися працелюбством. Любили добре попрацювати, а потім смачно пообідати.. Після хлібу королем українського столу був і залишається борщ. У давнину його називали «варивом із зілля». Сьогодні  лише в Україні налічується понад 30 рецептів варіння борщу. (слайд6,7 )

  1. Каліграфічна хвилинка. Актуалізація опорних знань.

Їж та хвали, ніби сам варив, цей смачний борщ творив. (слайд 8)

  • Як ви розумієте це прислів'я?
  • Знайдіть в ньому іменник.
  • Визначте рід і число цього іменника.
  • Як можна визначити число іменників?
  • Коли іменники вживаються в однині?
  • А коли в множині?

Іменник має два числа-

Однина і множина.

Один предмет – це однина,

Два і більше – множина.

  1. Гра «Українські страви» (слайд 9)

Робота в парах

Із вправи 110, с.53 виписати назви українських страв з дужок в однині та поставити іх у множину. Перевірка (слайд 10).

  1. Але не тільки  борщ  полюбляли українці!

Пропоную вам пограти в чудову гру: «Відгадай страву»:

- Для приготування цієї страви використовують борошно…

- Ця страва може мати різноманітні начинки…

- Цю страву варять….

Вірно! Вареники! А ви любите вареники?

Улюблена страва українців – вареники. (слайд11 ) Тісто для вареників замішували з пшеничної, гречаної, житньої муки. Готували з начинкою із сиром, картоплею, капустою, квасолею, вишнями та іншими фруктами. Варили їх в окропі. Їли вареники зі сметаною, маслом, олією,смаженим салом з цибулею.

  1. Самостійна робота. Метод «Броунівський рух» (На кольорових картках записані завдання. Учні їх виконують, після чого об'єднуються за кольором і спільно перевіряють правильність виконання.) (слайд12)

Завдання для самостійної  роботи.

  • Учні 1 групи отримують картки червоного кольору.

Скласти два речення  про вареники. Позначити число іменників.

  • Учні 2 групи отримують картки жовтого кольору.

  Доповнити речення. Позначити число іменників.

Я люблю вареники  з картоплею, ... , ... .

Вареники змащують ..., .... .

  • Учні 3 групи отримують картки зеленого кольору.

Списати речення, позначити число іменників.

Борщ, галушки, вареники, юшка – це народні страви.

На ярмарку продається все: ковбаса, риба, мед, городина, садовина.

  • Перевірка завдань.

 

  1. Фізкультхвилинка (слайд13 )

Гра «Вареники»

Клас об'єднується у дві команди. Під супровід пісні «Ой мій милий вареників хоче» діти переносять «вареники» із великого полумиска у свій. Та команда, яка перенесе більше «вареників»,-  переможець.

  V.Узагальнення й систематизація отриманих знань.

Основу народного харчування українців становили різні страви з борошна і круп. (слайд ) Але всьому голова – хліб, до якого українці ставилися з особливою повагою. Вважалось за гріх недоїсти або викинути його шматок. Навіть крихти збирали зі столу та з'їдали, коли кусень хліба випадково падав на землю, його піднімали і цілували. (слайд14 )

1. Гра «Подай сигнал» (слайд15 - 28 )

Обладнання : сигнальні картки «однина», «множина».

Завдання: правильно визначити число іменників сигнальною карткою. Переможцем вважається той, хто правильно виконає завдання.

Матеріал для гри: набір слів: вергуни, галушки, гарбузова каша, деруни, душенина, зрази, лемішка, млинці, оладки, пампушки, куліш, мамалига, налісники, медівник.

2. Національною стравою, яке стоїть поряд з такими стравами як борщ, вареники, голубці, галушки стоїть сало. Українці їдять його великими шматками, часто з хлібом, часником та солоними овочами. (слайд29 )

Самостійна робота .Усне виконання завдання

— У сала є не мало назв: «шкварками» називають смажені шматочки сала невеликих розмірів. «Смалец» — топлене сало і він широко використовується в кулінарії. «Шпик» — підшкірне сало свині, яке піддавалося обробці (солінню чи копченню). Грудинкою прийнято називати сало, в якому є прожилки м’яса, а по-англійськи це називається «бекон».

Мовчазне читання тексту учнями

— Знайдіть іменники, вжиті у множині.

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія

1. -  Що повторили на уроці?

- Які цінні думки запам’ятали?

  • Чи   сподобався вам урок?

2. Із запропонованих оберіть слова, що найкраще охарактеризують наш урок

Урок

Цікавий             пізнавальний          корисний            нудний

 

Діти працювали

Усі  з віддачею            пасивно        активно         деякі байдуже

  1. Про які українські народні страви йшлося на уроці? Які ще народні страви ви знаєте?

VII. Домашнє завдання

1 група – записати рецепт приготування української страви.

2 група – написати текст-розповідь «Корисні овочі», використовуя в тексті іменники в однині й множині.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використанної літератури

  1. Захарійчук М.Д., Мовчун А.І. Українська мова . Підручник для 4 класу. –. Київ «Грамота» - 2016
  2. Моїсеєнко С.В.Рідна мова 4 клас. – Харків. Видавництво «Ранок», Веста, 2003.
  3.  Моїсеєнко С.В.Рідна мова 4 клас. – Харків. Видавництво «Ранок», Веста, 2008.
  4. Заяць Я.М., Онишків О.П. Уроки рідної мови. – Тернопіль. Навчальна книга – Богдан, 2004.
  5. Стребна О.В, Соценко А.О. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи. – Харків. Видавнича група «Основа», 2006.
  6. Резниченко Н.І.Українська мова в іграх, казках, подорожах. – Харків. Видавнича група «Основа»,2008.
  7. Початкова освіта . – 2008. - №49.
  8. Початкове навчання та виховання. – 2008. - № 29.
  9. Початкове навчання та виховання. – 2007. - № 2.
  10. Початкове навчання та виховання. – 2010. - № 26.
  11. Народна  кухня. Традиції народного харчування. Із  сайту s98199267bbbd922b.jimcontent.com
  12.  Все для вчителя . – 2011. - №1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Аннас Валентина Володимирівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
20 травня 2018
Переглядів
2767
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку