НАОЧНИЙ ПОСІБНИК "Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ: ТАБЛИЦІ ТА СХЕМИ ПРИРОДНИЧОГО СПРЯМУВАННЯ ДЛЯ 1-2 КЛАСІВ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ"
Схвалено на засіданні методичного об’єднання вчителів початкових класів загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. № 5 м. Бердичева (протокол № 3 від 19.11.2019 р.).
Укладач: Драган Марина Василівна, спеціаліст І категорії, вчитель початкових класів загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. №5 м. Бердичева Житомирської області.
Рецензент: Горяча Валентина Петрівна, спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист, учитель початкових класів загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. №5 м. Бердичева Житомирської області.
Наочний посібник. Я досліджую світ: таблиці та схеми природничого спрямування для 1-2 класів НУШ / М.В. Драган. – Бердичів, 2019. – 46 с.
Посібник укладено відповідно до Типової освітньої програми для 1–2 класів НУШ, розробленої за редакцією О.Я. Савченко. Посібник допоможе систематизувати, проаналізувати, повторити основні теоретичні відомості природничого спрямування з інтегрованого курсу Я досліджую світ та закріпити відповідні знання й уміння. Завдання посібника - навчити дітей працювати з таблицями та схемами, зіставляти, робити висновки.. Посібник призначений для учнів і вчителів в початковій школі.
Зміст
Передмова
Природа навколо нас………………………………………5
Взаємозв’язок живої та неживої природи………………..6
Тіла .………………………………………………………...7
Нежива природа ……………………………………….......8
Будова термометра…………………………………………9
Повітря………………………………………………. 10
Вода……………………………………………………......11
Корисні копалини………………………………………...13
Ґрунт………………………………………………………15
Жива природа. Рослини..…….…………………………..16
Розмаїтість рослин………………………………………..17
Органи рослин………………………………………….... 18
Розмноження рослин……………………………………. 19
Значення рослин у житті людини……………………….21
Тварини……………………………………………………22
Ланцюги живлення……………………………………….25
Гриби………………………………………………………26
Бактерії…………………………………………………….27
Людина живий організм………………………………….28
Шкіра-захисник організму……………………………….29
Органи травлення………………………………………....30
Органи дихання…………………………………………...31
Органи кровообігу………………………………………..32
Нервова система…………………………………………..33
Органи чуття………………………………………………34
Сонячна система………………………………………….35
Глобус-модель Землі……………………………………..36
Зміна пір року……………………………………………..37
Горизонт. Лінія горизонту…………………………........ 38
Материки й океани Землі……………………………….. 39
Форми земної поверхні…………………………………. 40
Гори………………………………………………………. 41
Водойми………………………………………………….. 42
Річка……………………………………………………….43
Природні зони України…………………………………. 45
Список використаних джерел…………………………...46
Передмова
Даний наочний посібник являє собою компактний довідник з природничої галузі зі шкільного інтегрованого курсу Я досліджую світ. Розробка може бути використана, як додатковий матеріал при підготовці та проведенні уроків. Має на меті допомогти урізноманітнити процес навчання, спрямованого на вивчення природничої галузі, сприяти ефективному засвоєнню програмового матеріалу. Посібник складається з опорних схем, які мають широке поле застосування. Їх можна використовувати на різних етапах уроку з різноманітним арсеналом форм роботи (самостійна робота, в парах, в групах, у поєднанні з індивідуальною навчально-пізнавальною діяльністю тощо). Робота зі схемами дозволить систематизувати і доповнити знання учнів, сприятиме формуванню в них інтересу до вивчення різноманітних процесів і явищ, зокрема тих, що притаманні природі рідного краю. Посібник призначений для вчителів початкових класів та учнів початкової школи.
ПРИРОДА НАВКОЛО НАС
|
|||||||
Природа - все те, що оточує людину, але не зроблено її руками. |
|||||||
|
|||||||
|
|
||||||
люди тварини рослини гриби бактерії |
повітря вода ґрунт космічні тіла гори |
||||||
|
|||||||
Харчування (живлення) |
дихання |
ріст |
розмноження |
розвиток |
відмирання |
||
|
|||||||
повітря |
тепло |
||||||
вода |
світло |
||||||
|
|
||||||
|
грунт |
||||||
Рослини й тварини не можуть існувати без неживої природи.
ТІЛА |
||||||
Тіла – це всі предмети, які нас оточують. Тіла складаються з речовин, а речовини – з молекул. |
||||||
|
||||||
|
живі тіла
|
|
||||
|
|
|
люди тварини рослини гриби бактерії
|
|
||
граніт вугілля мармур пісок глина торф графіт
сірка |
нафта вода
|
|
олівець цвях парта
|
|||
НЕЖИВА ПРИРОДА |
||||||
СОНЯЧНЕ СВІТЛО Й ТЕПЛО |
||||||
Сонце — величезна зірка, найближча до Землі.
|
||||||
|
|
|
||||
Світлова
|
|
Теплова енергія |
||||
|
Джерела життя для всього живого на нашій планеті |
|
||||
ТЕРМОМЕТР |
|
Будова термометра
|
Температуру позначають так: -5 °С — п'ять градусів морозу (п'ять градусів нижче за нуль); +20 °С — двадцять градусів тепла (двадцять градусів вище за нуль). |
ПОВІТРЯ |
||||||||
Повітря — це газоподібне тіло, що оточує земну кулю. Повітрям дихають люди, тварини й рослини. |
||||||||
|
||||||||
безбарвне |
прозоре |
без запаху |
затримує тепло |
|||||
заповнює всі порожнечі
|
постійно рухається |
при нагріванні розширюється, при охолодженні стискається |
||||||
|
||||||||
|
кисень |
вуглекислий газ |
інші гази (у невеликій кількості)
|
|||||
|
водяна пара, пил, сажа, дим, радіоактивні та інші шкідливі речовини |
|||||||
Для дихання всім живим організмам потрібний тільки кисень. |
||||||||
ВОДА
|
||
Вода — це прозора безбарвна рідина, найпоширеніше на Землі природне тіло, без якого неможливе життя. |
||
Стан води в природі
|
||
|
твердий |
|
дощ звичайна вода
|
сніг лід град |
водяна пара
|
Кругообіг води в природі — це перехід води з одного стану в інший
|
Властивості води
|
||
|
Вода тверда |
|
|
Має форму, легша за воду, переходить у рідкий стан при температурі вище за 0 °С, без запаху й смаку
|
|
КОРИСНІ КОПАЛИНИ |
||
Корисні копалини — гірські породи, які люди добувають у природі й використовують у своєму житті. |
||
|
||
горючі
|
рудні
|
нерудні (добувають і використовують без переробки)
|
торф нафта природний газ кам'яне вугілля буре вугілля
|
залізна руда мідна руда алюмінієва руда
|
граніт, крейда, мармур, кам'яна сіль, графіт, золото, алмази, глина, пісок, гіпс, сірка
|
Родовище — місце, де залягає велика кількість якої-небудь копалини. |
|
|||||||||||
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|||||||
торф вугілля нафта
|
пісок
|
кам'яна сіль кухонна сіль
|
золото алмази срібло
|
|
|||||||
ҐРУНТ |
|||||||||||
Ґрунт – верхній пухкий родючий шар землі, у якому ростуть рослини. |
|||||||||||
|
|||||||||||
повітря |
вода |
|
глина |
пісок |
мінеральні солі (живильні речовини для рослин) |
||||||
|
|||||||||||
чорноземні (багаті на перегній, добре пропускають воду й повітря, зберігають вологу) |
піщані (містять багато піску, добре пропускають воду, але не затримують її) |
глинисті (містять багато глини, мало перегною, погано пропускають воду й повітря) |
|||||||||
ЖИВА ПРИРОДА |
|||||||||||
РОСЛИНИ |
|||||||||||
Рослини – це живі організми, які під впливом сонячного світла самі виробляють у листі поживні речовини для свого існування та розвитку. |
|||||||||||
|
|||||||||||
світло |
тепло |
ґрунт |
вода |
повітря |
|||||||
|
|||||||||||
дерева
|
кущі
|
трав’янисті (мають м'які соковиті стебла)
|
|||||||||
яблуня |
шипшина малина |
конюшина огірки |
|||||||||
РОЗМАЇТІСТЬ РОСЛИН |
||||||||
|
||||||||
|
|
|
|
|
||||
|
||||||||
дерева береза липа груша сосна ялина |
кущі бузок ліщина калина ялівець смородина |
трав'янисті полуниця морква подорожник кульбаба ромашка |
||||||
ОРГАНИ РОСЛИН |
||||||||
|
||||||||
(орган розмноження, сприяє розповсюдженню рослин за допомогою насіння) |
|
листя (утворює на світлі з вуглекислого газу й води поживні речовини — цукор, крохмаль, а також кисень, який виділяє в повітря) |
||||||
(подає воду із поживними речовинами до інших органів) |
квітки (орган розмноження рослин, на їхньому місці утворюється плід із насінням)
|
|||||||
корінь (закріплює рослину в ґрунті, всмоктує з нього воду з поживними речовинами) |
||||||||
РОЗМНОЖЕННЯ РОСЛИН |
||||||
Розмноження – це збільшення чисельності рослин. |
||||||
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
календула айстра чорнобривці
|
часник тюльпан цибуля
|
картопля земляна груша
|
бегонія кімнатна фіалка
|
виноград смородина аґрус
|
полуниця суниця
|
малина молочай
|
|
||||||||||||||
|
|
|||||||||||||
вирощувані людиною
|
зростають у дикій природі
|
|||||||||||||
|
|
|
|
дзвіночки проліски конюшина латаття |
||||||||||
жито пшениця ячмінь |
слива груша яблуня |
картопля огірки помідори |
жасмин троянда гвоздика |
|||||||||||
ЗНАЧЕННЯ РОСЛИН У ЖИТТІ ЛЮДИНИ |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
кисень |
їжу людям |
середовище проживання |
сировину для промислових товарів і ліків |
естетичне задоволення |
||||||||||
|
||||||||||||||
господарської діяльності |
заготівельної діяльності |
безвідповідальності людей |
||||||||||||
|
||||||||||||||
заповідники |
національні парки |
ботанічні сади |
Червона книга України |
|||||||||||
ТВАРИНИ |
||||||||
Тварини — живі організми, кормом для яких служать рослини й інші тварини. |
||||||||
|
||||||||
звірі |
птахи |
комахи |
риби |
земноводні |
плазуни |
|||
|
||||||||
|
|
|
|
|||||
олень білка мураха |
дельфін карась водомір |
кріт капустянка совка |
ластівка кажан бджола |
|||||
|
||||||||
|
(живуть поруч із людиною,що їх годує,
|
|||||||
Більшість звірів, птахів і комах, риби, земноводні, плазуни (вовк, кабан, синиця, свиня, карась, оса, змія) |
свиня індик |
|||||||
|
||||||||
травоїдні |
хижі |
всеїдні |
||||||
харчуються
|
харчуються іншими
|
харчуються і рослинами
|
||||||
бобер качка
|
сова
черепаха щука |
кабан синиця карась мураха |
||||||
ЛАНЦЮГИ ЖИВЛЕННЯ |
||||||||
Ланцюг живлення — це кормові зв'язки тварин різних груп, або послідовність харчування одних організмів іншими.
|
||||||||
|
|
хижа тварина |
||||||
Ланцюги живлення можна показати так: |
||||||||
ГРИБИ |
||
Гриби — особливі живі організми, які відрізняються і від рослин, і від тварин. |
||
|
||
|
|
|
|
||
підвищують родючість ґрунту |
корм для деяких диких тварин |
сировина для виготовлення ліків, випічки хлібних виробів |
|
||||
Бактерії — найпростіші живі організми, які можна побачити
|
||||
|
||||
|
|
|||
очищають навколишнє середовище |
збагачують ґрунт поживними речовинами |
використовують для одержання кефіру,оцту, квашених овочів, фруктів |
гниття рослин |
хвороби тварин і людей |
ЛЮДИНА — ЖИВИЙ ОРГАНІЗМ |
||
Організм людини складається з органів, які утворюють системи, що виконують різні функції. |
||
|
||
|
головний мозок — орган нервової системи, що сприймає всі сигнали навколишнього світу, керує роботою всіх внутрішніх органів легені — орган дихання серце — орган кровообігу печінка — орган, що бере участь у кровообігу й травленні |
|
|
органи травлення |
|
кишечник |
ШКІРА — ЗАХИСНИК ОРГАНІЗМУ |
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
пори |
волосся |
нерви |
сальна залоза |
кровоносні судини |
потова залоза |
||
|
|||||||
захисна (захищає організм від шкідливих впливів) |
чутлива (відчуває дотик, біль, тепло, холод) |
видільна (виділяє з потом шкідливі речовини й зайву вологу) |
тепло-регуляційна (регулює температуру тіла) |
||||
ОРГАНИ ТРАВЛЕННЯ |
|||||||
|
|||||||
|
ротова порожнина стравохід шлунок тонка кишка товста кишка пряма кишка |
||||||
ОРГАНИ ДИХАННЯ
|
|
|
|
|
ніс гортань трахея бронхи легені з легеневими пухирцями та кровоносними судинами |
ОРГАНИ КРОВООБІГУ |
|
Органи кровообіг — це система органів, за допомогою яких в організмі відбувається кровообіг. |
|
|
капіляри серце артерії вени
|
НЕРВОВА СИСТЕМА |
|
Нервова система — це система органів, що поєднує організм у єдине ціле
|
|
|
головний мозок
спинний мозок
нерви
|
ОРГАНИ ЧУТТЯ
|
||||
Органи чуття – це органи, які допомагають людині сприймати навколишній світ. |
||||
|
|
|
|
шкіра |
|
|
|
|
|
орган зору |
орган слуху |
орган нюху |
орган смаку |
орган дотику |
СОНЯЧНА СИСТЕМА |
||||
|
||||
Планети Сонячної системи
|
||||
|
||||
планети |
природні супутники |
астероїди |
комети |
метеори |
ГЛОБУС |
|||
|
|||
вісь Землі |
|
Північний полюс |
|
екватор |
|
меридіан |
|
Південний полюс |
|
паралель |
|
ЗМІНА ПІР РОКУ |
Наша планета робить повний оберт навколо Сонця за 1 рік.
|
ГОРИЗОНТ. ЛІНІЯ ГОРИЗОНТУ |
|
Горизонт — частина земної поверхні, яку людина бачить навколо себе.
|
|
Лінія горизонту — уявна лінія, по якій небо наче з'єднується з поверхнею землі.
|
|
|
|
МАТЕРИКИ Й ОКЕАНИ ЗЕМЛІ |
|||||||
Материк — велика ділянка суші, яка з усіх боків омивається водою. |
|||||||
Океан — водний простір між материками земної поверхні. |
|||||||
2-Африка 3-Північна Америка 4-Південна Америка 5-Австралія
|
|||||||
ФОРМИ ЗЕМНОЇ ПОВЕРХНІ |
|||||||
Форми земної поверхні — різноманітні нерівності Землі. |
|||||||
|
|||||||
рівнини
|
гори (ділянки земної поверхні, високо підняті над рівнинами) |
||||||
|
височини
|
|
|||||
|
|||||||
яри |
пагорби |
балки |
|||||
ГОРИ |
|||||||
Гора — ділянка земної поверхні, піднята над рівниною більше, ніж на 200 метрів. |
|||||||
|
|||||||
|
|
|
|||||
|
|
|
|||||
|
підошва |
|
|||||
Гірський хребет — ряд гір із безліччю вершин і спільним підніжжям. |
|||||||
Полонина — зниження між гірськими хребтами, по якому тече стрімка гірська ріка. |
|||||||
ВОДОЙМИ |
|||
Водойми — це природні западини (поглиблення) на поверхні землі, заповнені водою. |
|||
|
|||
природні
|
штучні
|
||
океани
озера ріки болота джерела |
водосховища канали
|
||
РІКА |
|||
|
|||
(місце, де починається ріка) |
|||
(поглиблення, по якому тече ріка)
|
|||
(ріки, які впадають в іншу ріку)
|
|||
(місце, де ріка впадає в іншу ріку або озеро, море) |
|||
|
|||
рівнинні (повільні) |
гірські (швидкі) |
||
|
|||
|
|
|
|
дощі, джерела |
джерела |
тала вода, джерела |
|
Головна ріка з усіма притоками утворює річкову систему. |
|||
ПРИРОДНІ ЗОНИ УКРАЇНИ |
|||
|
|||
2 — Лісостеп
3 — Степ
4 — Карпатські гори
|
|||
Список використаних джерел
1. Байбара Т.М. Методика викладання природознавства в початкових класах: [навчальний посібник] / Байбара Тетяна Миколаївна. – К.: Веселка, 1998. – 334с.
2. Іщенко 0.Л., Ващенко 0. М, Ломаненко І.В., Романенко К.А., Кліщ 0.М. Я доспіджую світ : підруч. для1–2 кл. закл. загал, серед, освіти (у 2-х частинах)– К.: Літера , 2019.
3. Ліннік О.О. Методика викладання освітньої галузі Людина і світ/ Ліннік О.О. – К.: Видавничій Дім «Слово», 2010.– с. 248
4. Нарочна Л.К. Методика викладання природознавства/ Л.К. Нарочна, Г.В. Ковальчук, К.Д. Гончарова. – [2-е вид.]. – К.: Вища школа, 1990. – 305с.
5. Савченко О.Я Дидактика початкової школи: [підручник для студентів педагогічних факультетів]/ Савченко Олександра Яківна. – К.: Абрис, 1997. – 416с.
6. Савченко О.Я. Сучасний урок у початкових класах: [навч. посібник] / О.Я. Савченко. – К.: Магістр – S, 1997. – 368с.
1