Я досліджую світ. Тиждень 29. «Веселка»
Які є явища природи?
Завдання:
Навчити спостерігати явища природи та аналізувати результати спостережень.
Формувати первинні уявлення про світло і колір.
Розвивати мислення, мовлення, уяву, увагу, пам’ять, творчі здібності.
Навчати висловлювати свою думку, уважно слухати співрозмовника, взаємодіяти з однокласниками/однокласницями.
Хід заняття
І. Ранкова зустріч
1. Привітання
Привітатися будь-яким улюбленим способом, побажавши одне одному гарного дня.
2. Обмін інформацією
1) Помічник дня
2) Щоденні новини (Пора року, місяць, число, день, погода).
3)Визначення теми тижня, теми дня.
Відгадайте загадки
• Червоне коромисло
Через річку повисло. (Веселка)
• Спершу блиск,
За блиском тріск,
За тріском — плеск. (Блискавка, грім, дощ)
• Щось на небі гуркотить,
Наче звір страшний летить.
Сильний дощ на землю ллється,
Звір у руки не дається.
Очі світяться яскраво —
Всі у дім тікайте жваво! (Грім та блискавка)
— Отже, про що ми говоритимемо на уроці? (Про веселку, блискавку, дощ)
— Як об’єднати ці назви спільним поняттям? (Явища природи)
— Тема нашого уроку « Які є явища природи?».
III. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда з елементами розповіді
— Сьогодні вранці, збираючись до школи, кожен з вас подивився у вікно. Навіщо? (Дізнатися, як треба одягнутися.)
— У природі постійно відбуваються різні зміни: то дме вітер, то йде дощ, то випаде сніг, то з’являється яскраве сонечко . Усі ці зміни в природі називаються природними явищами, або явищами природи. І ми кожного ранку, виходячи з будинку, повинні враховувати всі природні явища.
— Чому зараз ми не можемо пройтися вулицею у шортах і майці? ( Бо ще холодно)
— Чому холодно?
2. Робота в групах
— Які пори року вам відомі? (Осінь, зима, весна, літо)
— Скільки їх? (4)
— Зараз ми об’єднаємося у 4 групи і попрацюємо.
( Дітям пропонують вибрати трикутничок (трикутнички 4 кольорів: жовтий, білий, зелений, червоний).
— Учні із трикутничками жовтого кольору мають виявити не менше 5 сезонних змін пори року Осені.
— Учні із трикутничками білого кольору мають виявити не менше 5 сезонних змін Зими.
— Учні із трикутничками зеленого кольору мають виявити не менше 5 сезонних змін Весни.
— Учні із трикутничками червоного кольору мають виявити не менше 5 сезонних змін Літа .
Вислуховують виступи кожної групи .
На дошку вивішують ілюстрації із цією порою року як допомогу і підтвердження сказаному.
Висновок: кожна пора року гарна по-своєму, має свої особливості, тобто свої сезонні зміни.
Фізкультхвилинка
Вітер віє нам в лице,
Захиталось деревце,
Вітерець все тихше, тихше,
Деревце все вище, вище.
Руки за голову ставимо сміло
І повертаємось вправо- вліво.
Двічі наліво, двічі направо
Зробимо чітко, діти, цю вправу.
Двічі наліво, двічі направо –
Будемо мати гарну поставу.
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів.
1. Слухання музики
Звучить п’єса П. І. Чайковського з циклу «Пори року» .(фрагменти)
Заплющте очі, покладіть голови на руки.
- Що вам уявлялося?
— Діти, як називається природне явище, яке буває тільки восени? (Листопад)44
Раптом подув сильний вітер, дерева загойдалися, листя закружляло в повітрі.
Підніміть руки і покажіть, як дерева загойдалися.
Ударив грім (Оплески)
Пішов дощ. (Стукають пальцями по столу.)
— Які ще явища природи ми назвали? (Листопад, грім, дощ, вітер).
3. Розглядання картини І. Левітана «Березень»
— Зараз ми слухали п’єсу великого композитора П. І. Чайковського про природу. Художники також часто зверталися до цієї теми.
— Розгляньте картину І. Левітана «Березень», де зображений той момент у житті природи, коли в усьому відчувається передчуття весни.
— Яке явище природи зображене на картині? (Танення снігу)
— Повільно осідає сніг, побуріла роз’їжджена саньми дорога, по-весняному сяє небо.
— Які ще явища природи бувають навесні? (Танення снігу, повінь, льодохід)
4. Робота за малюнками
1) Поміркуйте і розкажіть, які явища можуть відбуватися із зображеними об’єктами.
2) Розгляньте картинки і знайдіть помилки, яких припустився художник.
— Скільки помилок допущено на 1- й картинці?
Щоб не припускатися таких помилок, потрібно знати, які природні або сезонні зміни відбуваються в природі.
V. Підбиття підсумків. Рефлексія
— Що нового дізналися на уроці? (Про явища природи)
— Що таке явища природи? (Явища природи — це зміни, що відбуваються в природі.)
— З чим пов’язані явища природи? (З сезонними змінами)
— Наведіть приклади осінніх змін. (Дощ, дні коротші, птахи відлітають.)
Назвіть, які явища природи бувають узимку? навесні? влітку?
— Яке найулюбленіше й яскравіше явище зимової природи ви знаєте?
— Розкажіть про сеззонні явища в житті дерев, за якими ви спостерігали минулого навчального року.