Інформ-шоу
Мета. Ознайомити учнів із життям та творчістю видатного вченого-педагога, викликати інтерес до його постаті, бажання більше знати, звертатися до думок і життєвих принципів Сухомлинського; виховувати доброту, любов та повагу до рідних, друзів, свого народу, його історії.
Читець.
Великий працелюб і Бог дитини.
Безсмертна Совість. Людяність ясна…
Він Прометей своєї України,
І в педагогіці – Пролог!Весна!
Є імена, які зорею сяють
На тисячі і тисячі років…
Життя таких у часі меж не знають,
Вони осонцюють людей віки.
Павлиській школі віддавав тепло
Й неспокій, бо собі він не належав.
Хотів. Аби в усіх в душі цвіло –
За школою очима серця стежив.
Ведучий. Василь Сухомлинський - багатогранна відома в усьому світі особистість. Сьогоднішній урок - данина світлої пам'яті великого гуманіста.
Василь Олександрович говорив: «Людина народжується не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний». Ми по праву можемо сказати, що Сухомлинський залишив по собі незгладимий слід, він належить до найвидатніших постатей світової педагогіки. З його ім'ям пов'язані збагачення і піднесення педагогічної науки XX ст. Велика, самобутня спадщина вченого з плином часу привертає дедалі більшу увагу.
На цьому уроці ми поговоримо про такі важливі душевні якості людини, як привітність, чуйність, доброзичливість, скромність, щирість, які Сухомлинський вважав найважливішими. Ви маєте зрозуміти на прикладі його життя, що успіх завжди приходить до тих, хто самовіддано трудиться, займає активну життєву позицію, хто ерудований, закоханий у свою справу.
Ведуча. Василь Олександрович - видатний педагог, письменник. З його творами ми познайомилися ще в дитсадку і в молодших класах. Це оповідання «Пташина комора», «Три ледарі», «Чому плаче синичка...». Для дітей він написав близько 1500 мініатюр-казок. Настільною книгою багатьох учителів стала книга «Серце віддаю дітям».
Оповідання «Камінь і струмок» застерігає, щоб ми не стали в житті подібні каменю, а щоб завжди прагнули йти вперед, до нового.
(Інсценування оповідання «Камінь і струмок» ).
Ведучий. А ще В.О. Сухомлинський писав вірші.
Читець. Я був на далекій чужині, -
Там небо ж таке голубе,
Та тільки нема Батьківщини,
Нема там, Вітчизно, тебе.
Бо в ріднім краю над землею
Частіша і глибша блакить.
І сонце Вітчизни моєї
Яскравіше в небі горить.
Я слухаю пісні на чужині -
Хороші думки в тих словах.
Але то не крила орлині,
Ще є в наших рідних місцях.
(Презентація про життєвий шлях В. Сухомлинського)
Ведуча. Василь Олександрович дуже любив дітей. Тому і став педагогом. 35 років свого життя віддав школі, був і вчителем, і директором. Сухомлинський - заслужений учитель України. Батько майбутнього директора знаменитої Павлиської школи, що на Кіровоградщині, Олександр Омелянович орав, столярував, робив музичні інструменти, вчив цього ремесла й сина. Мати - Оксана Овсіївна, працювала в колгоспі, займалася домашнім господарством, зимовими вечорами розповідала дітям казки, а пізніше весь час спонукала свого Василька до вчительської роботи: «Ти розумієш, Васильку, у тебе є хист, дар, талант учителя. Тим людям, у яких немає такого покликання, не варто обирати професію учителя. А тим, у кого воно є, не варто його губити».
Дід Сухомлинського Омелян мав велику бібліотеку. Помираючи, всі свої книжки віддав Василеві. Дід мав особливий вплив на онука. Ставши дорослим, Василь часто згадував, як дід йому багато читав і його заохочував до читання.
Пізніше, вже ставши вчителем, Василь Олександрович згадував дідові слова: «Хто дітей любить, той добрий чоловік».
Усю свою любов і доброту цей мудрий, надзвичайно ерудований педагог віддав дітям. А ще, під час Другої світової війни він на фронті був двічі поранений, довго лікувався в госпіталі. Тяжким було в Сухомлинського поранення в руку. Хірурги хотіли її ампутувати. Але він не дав цього зробити, усе твердив: «Ні. Я вчитель!» І це, мабуть, врятувало його. Лікарю довелося двічі оперувати Василя Олександровича, але руку він усе-таки не ампутував. Дуже вже велика була віра Сухомлинського в життя
Ведучий. Сухомлинський - Герой Соціалістичної Праці, лауреат Державної премії імені Т.Г. Шевченка. Це справді людина полум'яного серця, видатний педагог сучасності.
Усе трудове життя Василя Сухомлинського було присвячено школі, дітям. Працював він самовіддано, невтомно і виснажливо. До самозабуття, до самозречення, забуваючи про час, потребу відпочити, подбати про своє здоров'я. За його влучним висловом, «ніколи не належав самому собі, своїм інтересам, тим паче, забаганкам». Його в них не було. Несподівано для себе (бо ніде правди діти, ніколи про те не думав, а просто працював) і, можливо, для багатьох інших став відомим, авторитетним ученим. До його думок прислухалися відомі науковці, як у нашій країні, так і за кордоном.
Бібліотекар. Письменник Іван Цюпа присвятив В.О. Сухомлинському повість «Добротворець». У ній автор глибоко осмислив і відтворив образ головного персонажа. Зі сторінок книжки Сухомлинський постає як людина й педагог в усій своїй чарівливості високого обдарування. Він - особистість, наділена рідкісними душевними якостями. Був привітним, уважним, чуйним, доброзичливим, скромним, щирим у ставленні до своїх колег і водночас ерудитом, енциклопедистом, енергійним, діяльним та принциповим. Відзначався великою вимогливістю, передусім, до себе.
Іван Цюпа з любов'ю пише про реальну людину, котра по краплині, до останку віддала своє гаряче серце дітям.
Повість І. Цюпи охоплює в часі життя і діяльність Сухомлинського від народження й до останку. Не можна без душевного хвилювання читати про останні дні педагога. Підірване на війні здоров'я особливо підупало навесні 1970 року. Уже смертельно хворий Василь Олександрович не тільки не полишає роботи, а й до останніх хвилин живе і турбується школою, дітьми, вчителями, їхніми клопотами та проблемами. А тим часом сили невідворотно танули... Жаль і туга огортали серце. Адже ще багато лишилося нереалізованих творчих задумів. Скільки ще хотілося б написати книг! Та й треба конче побудувати нове приміщення школи, завершити розпочатий експеримент про ранній розумовий розвиток дитини, захистити докторську дисертацію, до якої все вже готове тощо. Відчував, що міг зробити значно більше, ніж зробив. Нестерпно важко розлучатися з вимріяним, виношеним... Старенька мати, дізнавшись про недугу сина, принесла з Омельника пиріжків з калиною, які він так любив у дитинстві. І не здогадувалася, що вони останні.
Спадають, наче мажорний словесний реквієм, заключні авторські рядки: «Ні, казка, як і пісня, не має кінця. І життя його не закінчилось у той скорботний вересневий день. Він живе у доброті справ своїх, в серцях своїх вихованців, у буйному розвої свого саду, у ярих сходах щедрої ниви, яку засівав золотим зерном, і у вічному блакитному громі…»
Ведучий. Так, справді, сільський педагог своєю невтомною копіткою працею, яскравим творчим горінням заслужив високе визнання і шану в сучасників та нащадків.
Людину звеличує її праця. Ініціатива, творчий запал, національна самосвідомість, справжній патріотизм - це вимоги нашого часу. Дерзай, твори, не зупиняйся на досягнутому!
Мудрий педагог лишив своїм нащадкам 10 моральних заповідей про те, чого не можна робити:
6. Не можна робити того, що осуджують старші.
10. Не можна сідати до столу, не запросивши старшого.
Ведуча. Талановитий педагог прагнув, щоб дитина назавжди полюбила рідне материнське слово, щоб воно стало очима, які бачать красу, збагатило душу, запульсувало джерельцем думки, єднало покоління, адже, як писав Сухомлинський, через посередництво слова дитина стає сином свого народу!
Павлиській школі зусиллями В.О. Сухомлинського (переважно за гонорари його книг) була створена одна з кращих в кіровоградській області шкільна бібліотека. Він називав її «центром духовного життя школи», «джерелом і стимулом дитячих інтересів». «Як тільки збудували школу, - писав В.О. Сухомлинський – як тільки почалося тонке доторкання думки і серця педагога до серця дитини, - а з цього власне і починається школа, - на полицю шкільної бібліотеки нехай стане книжка, яка зберігатиметься тут вічно. Це не звичайна бібліотека, в якій книжки видаються для читання. Це, в широкому розумінні, сховище духовної культури народу»
Разом з педагогічним колективом школи Василь Олександрович привчав дітей до книги ще з першого класу, вчив користуватися бібліотекою. У Павлиській школі керівництво читання починалося з першого знайомства дитини з бібліотекою.
Ведучий. У школі В. О. Сухомлинського було створено такі умови, що книжка буквально панувала в ній: крім багатої шкільної бібліотеки, були «Кімната думки» - своєрідний читальний зал для підлітків; «Кімната казки» - для молодших школярів; куточки читання в кожній будівлі школи.
Учитель. Як часто ви відвідуєте бібліотеку?
Ведуча. Вважаючи, що за своє життя людина прочитає не більше 2000 книг, В.О.Сухомлинський настійно рекомендував колегам ретельно відбирати художні книги для читання в роки дитинства і в підлітковому віці, спонукати дітей до створення власних бібліотек, які з роками поповнювалися б і ставали їхньою духовною опорою, тому що "особиста бібліотека - це один із найголовніших показників духовної культури вихованця, це, разом з тим, дзеркало нашої виховної майстерності".
Бібліотекар. Зверніть увагу на книжкову виставку «Що було найголовніше у моєму житті? Без вагань відповідаю: любов до дітей», присвячена великій Людині, мудрому Вчителю, Добротворцю – Василю Олександровичу Сухомлинському.
(Виходять усі герої)
Учень1. Ось книга – праця довголітня,
Крилата назва - «Серце віддаю дітям».
Учень 2. В цієї книжки теж красива доля,
А називається - «Павлиська школа».
Учень1. Говорить в книжці з нами Батьківщина,
Вона - «Народження громадянина».
Учень2. «Сто порад учителеві»-праця,
У якій його Душа гаряча!
«Розмова з молодим директором» - це роздум про те, що керівник повинен мати розум.
Учень1. «Гаряча квітка» - дітям на доброю,
У книжці тій –казки й оповідання.
У ній пахне небо ,поле і село,
У ній тьохка соловей,
Рум’яниться світання.
Учень2. Його гуманістичність, мов кришталь,
А віра у людину, наче сталь.
Ви твори Сухомлинського читайте.
Потрібне й невмируще позичайте!
Учитель. Що є у вашій бібліотеці?
Ведучий. Велику увагу В. О. Сухомлинський також приділяв створенню бібліотек у сім'ях своїх вихованців. Особиста бібліотека учня, за переконанням педагога, мала бути постійним джерелом його духовного збагачення. На думку Василя Сухомлинського, якщо дитина віднайде в книзі хоча б окремі відповіді на свої запитання, змусить себе обміркувати щойно прочитане, надаватиме їй перевагу з-поміж інших принад сучасного життя, то виникне можливість вирішити багато проблем, пов'язаних передусім із духовним зростанням особистості.
Великим досягненням Василя Олександровича . було те, що вже в перші 2 роки навчання дітей у початкових класах Павлиської школи в кожній сім'ї була, створена бібліотека, яка систематично поповнювалася новими книгами. У постійно діючому батьківському комітеті при школі традиційними були заняття, присвячені культурі читання, формуванню дитячих бібліотек, ролі книги в сімейному вихованні.
Учитель. Прикро, не дожив Василь Олександрович до того дня, коли в нашій країні змінилося ставлення до української мови, коли Україна стала незалежною державою.
В.О. Сухомлинському судилося народитися і померти у вересні. Це символічно. Бо вересень - початок нового навчального року. На гранітному обеліску в Павлиші, що на Кіровоградщині, викарбовано дві дати: 28.09.1918 - 02.09.1970.
(Лине спокійна тиха музика.
Читець. Вересень квіти зібрав
Скрізь, де вони пломеніли,
Тихо пройшов і поклав
їх на високій могилі.
В ній Сухомлинський лежить,
Вчитель народний по праву.
Як нам його не любить!
Він - наша гордість і слава.
Вчитель, герой і поет
З серцем палаючим Данко,
Справжній палкий гуманіст
Щастя творив до останку.
Світлі ідеї його
Вічні, як води Дніпрові.
Наш видатний педагог
Повен добра і любові.
Дітям життя присвятив,
Все їм віддав без вагання,
Він їх безмежно любив,
Знав їх сердець поривання.
В спадщину нам залишив
Чисті джерела науки,
Нас з тих джерел напоїв
Духом незмірно високим:
Він залишив назавжди
Слід після себе у світі,
Слід той не можуть змести
Сиві і славні століття.
Ведучий. І сьогодні на початку кожного навчального року діти довго стоять біля його могили...
Читець. Він лежить біля школи,
і першого вересня діти,
Так незвично притихли,
до вчителя йдуть по одному,
І, як завжди, в цей день
принесуть йому росяні квіти,
І вони обпадуть на траву
пелюстками холодними.
Він лежить біля школи...
А все не устигалось людині:
Обділити нікого не міг ні теплом, ні порадою.
А Вітчизна для нього була
дорога, як дитина,
І народ починався отам,
за кленовою партою.
Ведучий. В.О. Сухомлинський був народним педагогом не за званням (він не встиг його отримати), а в глибокому смислі цього слова. Своїм життям і діяльністю він високо підняв престиж учительської праці, значення і роль школи.
Дбати про щастя інших було лейтмотивом життя великого вчителя. Ось його життєве кредо: «Дорогі мої! Я буду жити й працювати заради вас, доки в моїх грудях б'ється серце. Ніякі високі звання ані титули не зіпсують мене. Я залишуся таким, як був досі. Найвище звання на світі - бути Людиною. Бути Людиною і дбати про щастя інших».
То був своєрідний письменник і великий педагог. Міжнародна організація з питань освіти, науки і культури ЮНЕСКО оголосила 1998 рік роком Сухомлинського. Тоді святкували його 80-річний ювілей.
У 2003 році минуло 85 років із дня народження педагога. Україна і цей ювілей відзначила гідно, були Сухомлинівські читання.
Сьогодні ми творчо використовуємо безцінну спадщину великого педагога. Давайте знову повернемося до епіграфа та теми нашого уроку.
Як ви розумієте поетичні рядки Григорія Орла і вислів В. Сухомлинського «Я ніколи в житті не належав собі»? (Відповіді учнів).
Читець. Розкинулись ген придніпровські степи
Навколо Павлиської школи,
За обрій спішать телеграфні стовпи
Та ніжно сріблясті тополі.
Все миле тут, світле, мов крапля води,
З дитинства знайоме до болю.
За нього не раз ти в атаку ходив
В годину тяжкого двобою.
Твоє дивовижне життя золоте
Цвіло тут, гриміло громами
У дружньому хорі щасливих дітей,
В орлиному леті роками.
Багато сюди невидимих доріг
Сягає з матусі-планети.
Проклали їх вчені, батьки-трударі,
Творці-педагоги, поети.
У думах твоїх, у дерзаннях твоїх
Черпаємо творчу наснагу,
Упевненість, шану до справ трудових.
Натхнення, любов і відвагу.
Тебе не зламало у вирі життя,
Відлуння далекого бою...
Ти з нами ідеш у дзвінке майбуття
Як личить Людині, Герою.
Хай сурмою в наших серцях виграє,
Квітує рожевим суцвіттям,
Живе невмируще серце твоє,
До крапельки віддане дітям.
Підготували:
вчитель української мови
та літератури
Козир Л.М.
вчитель-класовод
Коряченко Н.Л.
зав. бібліотекою
Топчій В.М.