Тема. Державні символи України.
Мета: розширити та уточнити знання учнів про державні символи України та історію їх створення; сприяти формуванню національної свідомості; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати навички поводження під час урочистих подій; пізнавальний інтерес; виховувати патріотичні почуття і повагу до Батьківщини
24.01
Тема. Державні символи України.
Мета: розширити та уточнити знання учнів про державні символи України та історію їх створення; сприяти формуванню національної свідомості; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати навички поводження під час урочистих подій; пізнавальний інтерес; виховувати патріотичні почуття і повагу до Батьківщини
Хід уроку
1.Організація класу
1.1 Перевірка готовності до уроку
2. Мотивація навчальної діяльності
2.1 Читання вірша вчителем
Нема на світі України
Без хвиль могутнього Дніпра,
Як українця – без калини,
Без солов’я і рушника.
Народ, що вік при бурі й сонці,
Віддав землі, як мати доньці,
Всі сили, працю і любов,
Щоб Україна знов і знов
Росла, цвіла!.. Щоб твердо стала
На шлях, який собі обрала,
І в незалежному житті
Долала всі шляхи круті.
- Що означає вислів незалежна держава? (На території України діє тільки її Конституція і закони).
- Коли Україна стала незалежною державою? (24 серпня 1991 року).
Саме 24 серпня 1991 року був прийнятий акт проголошення незалежності держави. І в цьому році всі українці будуть святкувати 20 річницю незалежності України. Це дуже велике свято для кожного українця, адже протягом багатьох століть український народ боровся за свободу і незалежність.
- Подумайте і скажіть, що є візиткою кожної держави? (Символіка)
- А що означає слово «символіка»? (Умовне відображення подій, явищ, понять за допомогою знаків-символів, символічне значення, яке надається чому-небудь).
- А що ж таке символ? (Художній образ, який виражає яку-небудь думку, ідею, почуття).
- Які ви знаєте символи рідної землі? (Верба, калина, український віночок, лелека, соловей, писанки, вишитий рушник, хліб і сіль на вишитому рушнику, криниця, Дніпро, острів Хортиця, українська народна пісня, українська народна іграшка, видатні українці: Т.Шевченко, Леся Українка, Павло Тичина, Богдан Хмельницький, літописець Нестор, козаки, кобзарі та багато інших).
- Кожен народ має народні символи. Народні символи – це те, що найбільше любить і шанує даний народ. Народні символи – це наші святині.
3. Повідомлення теми і мети уроку
- Отже, народні символи ми знаємо. Тому сьогодні на уроці ми будемо вивчати державні символи України.
4. Сприймання і усвідомлення нових знань
- «Хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього», - це слова видатного письменника Максима Рильського. Вивчаючи історію свого народу, ми вчимося зростати справжніми громадянами своєї країни. В нашому музеї є ще й державні символи України. І на сьогоднішньому уроці ми дізнаємося про їх походження, адже воно сягає корінням у далеке минуле, а також про значення в житті українського народу.
- Які ви знаєте державні символи України? (Гімн, герб, прапор).
1. Тож розпочнемо з Державного Герба України. Державний Герб України – це офіційна емблема держави, що зображується на грошових знаках, печатках, на вивісках державних установ, навчальних закладів.
- Що ви вже знаєте про герб України?
- Історія нашого державного Герба сягає дуже глибоко.
- Герб – це знак роду, міста, держави.
Тризуб належить до найстаровинніших священних знаків. Протягом століть тризуб був поширений по всіх князівствах Київської Русі. За тривалий час зазнав він і певних змін, але все-таки зберіг свою первісну основу в зображенні. Дослідники походження цього знака висловлювали багато думок щодо суті самого знака, і всі погоджувались, що головним у ньому є число 3.
Тризуб – немов сім’я єдина.
Де тато, мама і дитина
Живуть у мирі і любові
На Україні вольній, новій.
2. Другим, не менш важливим символом, є Державний прапор України.
- Що ви вже знаєте про прапор України?
- З чим у вас асоціюється синій колір? (Волошки, барвінок, вода, небо, незабудки).
- А жовтий? (Сонце, пісок, зерно, соняшник, курча, пшеничний лан).
Прапор – це державний символ,
Він є в кожної держави;
Це для всіх – ознака сили, це для всіх – ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маєм:
Синє – небо, жовте – жито; -
Прапор свій оберігаєм,
Він святиня, знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо,
Ми з ним дужі і єдині,
Ми навіки є народом
Українським в Україні.
- Прапори держав і народів, як і герби відомі дуже давно. Прапор як символ об’єднував людей. Слов’яни завжди оберігали прапори. Прапори відігравали велику роль під час воєнних лихоліть. Прапороносцями завжди призначалися тільки визначні воїни. Втрата прапора або його падіння до землі визнавалася як поразка війська.
Цікаво, що у давнину найміцнішим матеріалом вважали дерево і метал.
Дерево малювали жовтим кольором, а метал – синім.
- І ще я хочу додати, що коли вносять або виносять прапор, потрібно обов’язково встати.
3.Третім символом нашої держави є Гімн.
Гімн – хвалебна пісня на честь якогось героя чи події. Веде свій початок з давніх часів, коли в Єгипті складалися гімни, що прославляли богів. Такі пісні у нас відомі ще з часів Київської Русі. Державні гімни виникають як символ державної єдності, як своєрідні поетично-музичні емблеми окремих держав.
Сучасним Державним Гімном України є національний гімн зі словами першого куплета та приспіву твору відомого українського поета Павла Чубинського на музику Михайла Вербицького.
Ще не вмерла України і слава, і воля.
Ще нам, браття, молодії, усміхнеться доля.
Згинуть наші воріженьки, як роса на сонці.
Запануєм і ми, браття, у своїй сторонці…
Душу й тіло ми положим за нашу свободу,
І покажем, що ми, браття, козацького роду.
- Я впевнений, що всі ви неодноразово чули Гімн України. Адже, він виконується під час державних та урочистих заходів, при відзначенні державних свят, демонстрацій, військових парадів, вшануванні почесних гостей держави, переможців міжнародних спортивних змагань.
- Ви уважно прослухали розповідь про гімн України. А хто з вас скаже, як ми повинні поводити , коли звучить ця урочиста пісня. (Потрібно обов’язково встати і припинити будь-які рухи.)
5. Закріплення і систематизація вивчених знань.
1. Робота з підручником. (с 86)
- Розгорніть підручники на сторінці 54. Прочитайте статтю «Державні символи України.
2. Бесіда.
- Герб, Прапор і Гімн – це державні символи нашого народу. Як по-іншому можна їх назвати? (Святині). - Так, це святині, тому і ставитись до них треба по-особливому. Як саме? (Любити, шанувати, бережно відноситись).
6. Підсумок уроку.
- Як підсумок нашого уроку, хочу запропонувати невеличку вікторину.
Вікторина «Моя Україна»
Яке місто є столицею нашої держави? (Київ)
Назвіть державні символи України? (Герб, Гімн, Прапор)
Який кущ вважають народним символом України? (Калина)
На честь кого було названо місто Київ? (На честь брата Кия)
Як називається Основний Закон нашої держави? (Конституція України)
Яка мова в Україні є державною? (Українська)
Яка найбільша річка в Україні? (Річка Дніпро)
Державний Герб України – це... (Тризуб)
Якого кольору Державний Прапор України? (Синьо-жовтого)
Урочиста пісня нашої держави – це... (Гімн України)
Найвищі гори в Україні – це... (Карпати)
Що матері дарують своїм дітям на щастя, на долю, виряджаючи в дорогу? (Вишитий рушник)
Як я малим збирався навеснi
Пiти у свiт незнаними шляхами,-
Сорочку мати вишила менi
червоними i чорними,
Червоними i чорними нитками.
З чим українці зустрічають гостей? (З хлібом-сіллю)
Як називається символ, який українки одягають на голову? (Вінок)
Яка улюблена страва українців? (Сало, борщ, вареники)
7. Домашнє завдання
Читати с.86-89