Пропоную вашій увазі розробку тренінгу ( заняття №1 ) для учнів 10-11 класів з громадянського виховання.
Мета : формувати у учнів прагнення до самопізнання, можливості розпізнавати особисті якості , прагнути до тісної і результативної взаємодії з іншими людьми.
Заняття №1 .
Тема «Я в суспільстві , суспільне в мені » ( 10 -11 клас)
Мета : формувати у учнів прагнення до самопізнання, можливості розпізнавати особисті якості , прагнути до тісної і результативної взаємодії з іншими людьми.
- допомогти учням в особистісному осмисленні , усвідомленні власних ресурсів , які складають силу особистості і особистісну основу в цілому суспільстві.
Обладнання : ТЗН ( для перегляду мультфільму), картки з завданнями , клубок ниток , ватман і фломастер .
Час проведення : 1,5 години
Хід заняття .
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація.
Вступне слово класного керівника
Сьогодні ми розпочнемо цикл занять , які покликані допомогти вам адаптуватись до сучасного суспільства і визначити в ньому своє місце.
Як і завжди , ви будите виконувати різні завдання , співпрацювати в мобільних групах , а для того , щоб співпраця була успішною нам необхідно згадати правила співпраці, які буде необхідно ОБОВЯЗКОВО виконувати .
( Учні пропонують , погоджують , а вчитель записує на ватмані , який стане обов’язковим атрибутом на наступні заняття також.
Правила поведінки в тренінговій групі ( плакат №1)
( записуються на ватмані і будуть використовуватись в подальшій роботі , як нагадування раніше обговореного).
1. Спілкування за принципом "тут і тепер". (Під час тренінгу всі говорять тільки про те, що хвилює їх саме зараз, і обговорюють те, що відбувається з ними в групі. )
2. Конфіденційність всього, що відбувається. (Все, що відбувається під час тренінгу, ні під яким приводом не розголошується і не обговорюється поза тренінгу. )
3. Персоніфікація висловлювань. (Безособові слова і вирази типу "Більшість людей вважають, що...", "Деякі з нас думають..." замінюємо на "Я вважаю, що...", "Я думаю...". )
4. Щирість у спілкуванні. (Під час тренінгу говорити тільки те, що думаєш і відчуваєш. )
5. Повага до співрозмовника. (Говоримо тільки по одному. Коли хтось говорить, то ми його уважно слухаємо і не перебиваємо, даючи можливість висловитися.)
ІІІ. Основна частина
1. Вправа «Знайомство»: Давайте познайомимось один з одним знов. Для цього пропоную кожному до власного ім’я додати три слова - прикметника, які на вашу думку , вам найбільше притаманні ( наприклад « я Інна - весела , дружня і кмітлива..)
2. Вправа «Торбинка асоціацій»
- Коли ми говоримо «соціум», у кожного з вас виникають певні асоціації. На дошці написано слово «соціум», воно розміщене над «Торбинкою асоціацій». Будь ласка, на стікерах напишіть слова, які асоціюються у вас із цим словом. Чим більше буде слів, тим повніше ми розкриємо значення даного слова. (Свої асоціації учасники записують на стікерах і розміщують в «Торбині асоціацій», озвучуючи їх).
Очікувані варіанти відповіді: оточуюче середовище, оточуючі люди, простір свободи , місце спілкування , то що
Проблемне питання: З якими проблемами в соціумі ви , сучасні підлітки, стикаєтесь?
Приблизні проблеми , які оголошують учні і обрамляє уточненням вчитель , записує їх на ватмані : Плакат №2.
Проблеми
|
||
- не сприйняття ( відчуження) в групі однолітків - проблема спілкування . - проблема соціальної невдачі. |
- соціальна конкуренція, проблема лідерства - соціальне самовизначення . |
- соціальна безвідповідальність - соціальна пасивність . |
Класний керівник : то ж ми спробуємо знайти рішення для подолання зазначених вами проблем .
Як вважаєте чи важливо людині розуміти себе і як це допомагає ( а може заважає) йому жити в суспільстві, почувати себе в ньому комфортно. То ж пропоную вам тест «Сім Я – людини» ( Картка додаток №1, №2 )
Дискусія: чи дізнались щось нове про себе? Чи погоджуєтесь ви з висновками тесту.
Загальний висновок : ми всі виявились різними , але маємо співіснувати в одному суспільстві .
3. Гра. «Ми з тобою схожі, ми з тобою різні»
3.1. Поділ на групи. 4 людини обирає вчитель, потім кожен вибирає собі друга і т. д.
- Обговорення в групах:
• Чим ми відрізняємося один від одного?
• Чим ми схожі?
• Які відмінні ознаки нам важко прийняти?
3.2. Мультфільм про толерантність ( повний перегляд) (https://www.youtube.com/watch?v=E-EW2DzswH8 )
Обговорення:
- Які умови ( нажаль) часто існують в суспільстві підлітків ?
- До чого це призводить ?
- До якого суспільства ми повинні прагнути ? Чому?
( Діти повинні дійти до висновку : що суспільство – це об’єднання різноманітностей , де є місце кожному і тільки за таких умов воно може і має існувати. Тільки при таких умовах кожен зможе реалізуватись і бути корисним для спільноти і для себе самого).
4. Взаємодія.
Кл. керівник . Кожному з нас треба вміти взаємодіяти в суспільстві.
Клас розбивається на трійки. У кожній трійці обов'язки розподіляються наступним чином. Перший учасник грає роль «глухого і німого»: він нічого не чує, не може говорити, але в його розпорядженні – зір, а також жест і пантоміма. Другий грає роль «глухого і паралітика». Він може говорити і бачити. Третій – «німий». Він здатний тільки чути і показувати.
Усій трійці пропонуються завдання (на вибір):
- домовитися про місце зустрічі;
- в який колір фарбувати будинок;
- про подарунок імениннику.
Обговорення: Що допомогло прийти до спільного рішення, взаєморозумінню? Як почували себе в певній ролі? Що було найважчим?
III. Заключна частина.
6. Вправа «Єднальна нитка»
Цілі: стимулювання усвідомлення змін, що відбулися в групі; створення умов, що сприяють формуванню почуття власної значущості в учасників групи.
Процедура проведення. Члени групи, сидячи в колі, передають один одному клубок ниток, супроводжуючи це висловлюваннями, що починаються зі слів:
« Я вдячний тобі за те...».
7. Рефлексія тренінгу :
Що найбільше запам'яталося, сподобалося у тренінгу?
Які питання, що порушувалися на тренінгу, були найбільш актуальними та цікавими? Потрібні, з вашої точки зору, подібні тренінги для батьків?
Як ви збираєтеся використовувати те, чого навчилися сьогодні?
Додаток №1. Тест «Сім «Я» людини».
Учням пропонується виконати тест «Сім «Я» людини».
|
Інструкція: Подивіться на цю людську фігуру, вона складається з семи частин, семи людей, об'єднаних в єдине ціле. Ваше завдання — виділити ту з форм, яка здається вам найбільш важливою, основний. Можливо, ви виділите не одну постать, а дві або кілька, це на ваш розсуд. (Виконують завдання (2-3 хвилини). Для того щоб вам став зрозумілий сенс цього тесту, тепер розшифрую вам значення кожного символу. Одна людина складається з семи так званих оболонок, семи життєво важливих елементів. Зупинимося на кожній оболонці окремо. |
Додаток №2 Ключ до тесту.
• ПЕРША ОБОЛОНКА, ЗОВНІШНЯ - це людина громадська, тобто відображає відношення людини з суспільством, з його безпосереднім оточенням. Якщо ви ЗАФАРБУВАЛИ ЦЮ ОБОЛОНКУ, то можна говорити про те, що у вашому житті велику роль відіграє соціальний статус, структура, положення в суспільстві, матеріальні цінності і блага цивілізації. •
ОБОЛОНКА ДРУГА — це власне особистість людини, накопичений життєвий досвід, його ставлення до добра і зла, життєві установки, виховання і закладені в нього батьками моральні цінності. Якщо ви ВИДІЛИЛИ ЦЮ ОБОЛОНКУ, то для вас на першому місці стоїть душа людини, духовні цінності.
• ОБОЛОНКА ТРЕТЯ — високі помисли людини, його мрії, закладений в ньому творчий потенціал. Якщо ви ЗАФАРБУВАЛИ ЦЮ ОБОЛОНКУ, то ви, безсумнівно, є натурою творчою, багато обдарованої, ви цінуєте навколишній вас світ і вмієте насолоджуватися його красою, не намагаючись витягти з неї користь. Ви естет, художник і поет.
• ОБОЛОНКА ЧЕТВЕРТА, ВНУТРІШНЯ – це інтелект людини, ерудиція, здатність до тверезого сприйняття світу, адекватність оцінки і здоровий глузд. Якщо ви ВИДІЛИЛИ ЦЮ ОБОЛОНКУ, то ви в повній мірі володієте всіма перерахованими якостями і в інших людях цінуєте те ж саме.
• ОБОЛОНКА П'ЯТА, ВНУТРІШНЯ - це область людських почуттів, емоції. Якщо ви ЗАФАРБУВАЛИ ЦЮ ОБОЛОНКУ, то ви живете, насамперед почуттями, ви сприймаєте світ серцем, для вас на перше місце виходять відносини з людьми, ваші відчуттями враження від світу. Ви ненавидите холодну розважливість і за щирість готові пробачити людині будь-яку завдану вам образу.
• ОБОЛОНКА ШОСТА, ВНУТРІШНЯ - це жіночність або мужність, чуттєвість.
ОБОЛОНКА СЬОМА, ВНУТРІШНЯ — імпульсивність, суперечливість, схильність до сумнівів. В кожній людині сидить чортик, і якщо ви ВИДІЛИЛИ ЦЮ ОБОЛОНКУ то у вас він дуже сильний.