Основна мета уроку: дати уявлення про основні цінності, що лежать в основі прав людини, і про те, який шлях подолало людство для їхнього забезпечення та реалізації, дати зрозуміти, чому захист прав людини важливий для кожного і кожної з нас.
Тема. Який зв’язок існує між людською гідністю та правами людини?
Мета: дати уявлення про: основні цінності, що лежать в основі прав людини, і про те, який шлях подолало людство для їхнього забезпечення та реалізації, дати зрозуміти, чому захист прав людини важливий для кожного і кожної з нас.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручники, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація.
Хід уроку
Бесіда. Які почуття викликають у вас наведені нижче рядки? Що підкреслює поет уживаючи прикметник «гідний»?
Народе мій,
яких пісень ти гідний,
якої слави гідний на землі!
(Микола гірник, український поет і перекладач)
Учитель. Відповідно до Указу Президента України № 877/2014 «Про День Гідності і Свободи» від 13.11.2014, цю пам’ятну дату упроваджено «з метою утвердження в Україні ідеалів свободи і демократії, збереження та донесення до сучасного і майбутніх поколінь об’єктивної інформації про доленосні події в Україні початку ХХІ століття».
2.Як ви розумієте зміст і значення Дня Гідності і Свободи для громадян України? Як ви гадаєте, чи можна захистити демократичні цінності лише запровадженням офіційного дня їхнього відзначення? Обґрунтуйте свою думку.3. Що, на вашу думку, потрібно зробити, щоб у свідомості людини та суспільному житті запанували цінності гідності та свободи? Як ви вважаєте, що таке людська гідність?
Робота з поняттям. Людська гідність — це цінність, яка визначає самодостатність людини, можливість реалізовувати власний потенціал.
Учитель. Існує безліч визначень до поняття «гідність». Пропоную ознайомитися з ними. (сл. 6-7)
Бесіда. Чим наведені судження про людську гідність подібні між собою? Чим людська гідність відрізняється від особистої? Яким чином людська гідність стосується прав людини? Презентуйте свої думки перед класом.
Робота з документом. Загальна декларація прав людини, Генеральна асамблея оон
10 грудня 1948 року (витяг). ( сл. 9) (на англійскій мові)
Учитель. Людська гідність нерозривно пов’язана з унікальністю кожної людини. Кожен і кожна з нас володіє думками, почуттями, особистими якостями, а, отже, є цінністю завдяки своєму існуванню. Саме тому дуже важливо захищати людську гідність. Права людини є універсальними для представників усіх держав, релігій, культур, націй і вони захищають нас від неправомірних дій або бездіяльності, що принижують людську гідність. Незалежно від того, якою є людина: доросла чи дитина, чоловік чи жінка, здорова чи особа з інвалідністю, представляє ту чи іншу расу або релігію, багата чи бідна, усі користуються універсальними правами. Водночас права людини є індивідуальними і належать кожній людині, оскільки вона є особливою.
Розгляньте ілюстрації. Подумайте, чи однаково люди, зображені на них, сприймають ситуації. Що, на вашу думку, відчувають зображені персонажі? Чим їхні відчуття відрізняються? (сл. 10)
Подумайте, чи є тотожними поняття «рівність» і «рівноправність»?
Учитель. Категорії «рівність» і «рівноправність» — це не тотожні поняття, а тісно взаємопов’язані. Рівність є ширшим поняттям за рівноправність й включає останню. Конституційний принцип рівності особи складається з двох елементів: рівності прав, свобод і обов’язків (рівноправності) й рівності всіх перед законом і судом. Протилежним до поняття «рівність» є поняття «нерівність», тобто неоднакове ставлення до людей. Якщо це ставлення пов’язане з приналежністю людини до певної групи, меншини, то необґрунтоване обмеження прав і свобод людини називають дискримінацією.
Аналізуємо ситуацію. Ознайомтеся із запропонованими ситуаціями. Визначте, чи забезпечується у наведених ситуаціях принцип рівності. Поясніть свою думку.
Ситуація 1. Етнічна більшість громади міста вирішила, що ті, хто належить до меншини Х, зобов’язані жити в окремому районі населеного пункту. Ситуація 2. Чоловікові відмовили у видачі водійських прав на підставі того, що він має поганий зір. Ситуація 3 В оголошенні про працевлаштування в державну установу, що здійснює охорону правопорядку, сказано, що пріоритет надаватиметься чоловікам у віці до 25 років.
Учитель. В основі захисту людської гідності лежать принцип гуманізму. Гуманізм —
це система ідей і поглядів на людину як на найбільшу соціальну цінність,
створення умов для її повноцінного життя і фізичного та духовного розвитку.
Робота з таблицею. Топ-10 ознак, за якими найчастіше дискримінують людей в України.(сл 13)
Питання. Подумайте, чи стикались ви у своєму житті з випадками дискримінації. Якщо так, то що саме було її причиною?
IV.Узагальнення та систематизація знань.
Організуйте фото-флешмоб зі слоганами «Я — людина і маю почуття людської гідності», «Ми з тобою особливі», «Я поважаю вашу гідність», «Я проти дискримінації» та іншими складеними після вивчення теми слоганами.
Інструкція для проведення флешмобу Крок 1. Підготуйте слогани-фрази на аркушах А4. Крок 2. Зробіть своє фото з однією чи декількома фразами на роздрукованих аркушах А4 або написаними від руки. Крок 3. Розмістіть це фото на своїй сторінці у соціальних мережах із поясненням мети флешмобу та проханням підтримати вашу активну позицію.
Опрацювати § підручника, закінчити фото-флешмоб.
.