Конспект уроку для 10-го класу на тему "Який зв’язок існує між людською гідністю та правами людини?"

Про матеріал

Основна мета уроку: дати уявлення про основні цінності, що лежать в основі прав людини, і про те, який шлях подолало людство для їхнього забезпечення та реалізації, дати зрозуміти, чому захист прав людини важливий для кожного і кожної з нас.

Перегляд файлу

Тема. Який зв’язок існує між людською гідністю та правами людини?

Мета: дати уявлення про: основні цінності, що лежать в основі прав людини, і про те, який шлях подолало людство для їхнього забезпечення та реалізації, дати зрозуміти, чому захист прав людини важливий для кожного і кожної з нас.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  • пояснювати поняття: людська гідність, рівність, рівноправність, дискримінація, цінності прав людини.
  •                 наводити приклади зв'язку людської гідності і правами людини ;
  •                 висловлювати власну думку щодо загальнолюдських цінностей, які відображені у правах людини.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручники, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація.

Хід уроку

  1. Організаційна момент.

Бесіда. Які почуття викликають у вас наведені нижче рядки? Що підкреслює поет уживаючи прикметник «гідний»?

Народе мій,

яких пісень ти гідний,

якої слави гідний на землі!

(Микола гірник, український поет і перекладач)

  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Як ви гадаєте, чому події зими 2013–2014 років називають «Революцією гідності»?

Учитель. Відповідно до Указу Президента України № 877/2014 «Про День Гідності і Свободи» від 13.11.2014, цю пам’ятну дату упроваджено «з метою утвердження в Україні ідеалів свободи і демократії, збереження та донесення до сучасного і майбутніх поколінь об’єктивної інформації про доленосні події в Україні початку ХХІ століття».

2.Як ви розумієте зміст і значення Дня Гідності і Свободи для громадян України? Як ви гадаєте, чи можна захистити демократичні цінності лише запровадженням офіційного дня їхнього відзначення? Обґрунтуйте свою думку.3. Що, на вашу думку, потрібно зробити, щоб у свідомості людини та суспільному житті запанували цінності гідності та свободи? Як ви вважаєте, що таке людська гідність?

  1. Вивчення нового матеріалу

Робота з поняттям. Людська гідність — це цінність, яка визначає самодостатність людини, можливість реалізовувати власний потенціал.

Учитель. Існує безліч визначень до поняття «гідність». Пропоную ознайомитися з ними. (сл. 6-7)  

Бесіда. Чим наведені судження про людську гідність подібні між собою? Чим людська гідність відрізняється від особистої? Яким чином людська гідність стосується прав людини? Презентуйте свої думки перед класом.

Робота з документом. Загальна декларація прав людини, Генеральна асамблея оон
10 грудня 1948 року (витяг). ( сл. 9) (на англійскій мові)

Учитель. Людська гідність нерозривно пов’язана з унікальністю кожної людини. Кожен і кожна з нас володіє думками, почуттями, особистими якостями, а, отже, є цінністю завдяки своєму існуванню. Саме тому дуже важливо захищати людську гідність. Права людини є універсальними для представників усіх держав, релігій, культур, націй і вони захищають нас від неправомірних дій або бездіяльності, що принижують людську гідність. Незалежно від того, якою є людина: доросла чи дитина, чоловік чи жінка, здорова чи особа з інвалідністю, представляє ту чи іншу расу або релігію, багата чи бідна, усі користуються універсальними правами. Водночас права людини є індивідуальними і належать кожній людині, оскільки вона є особливою.

Розгляньте ілюстрації. Подумайте, чи однаково люди, зображені на них, сприймають ситуації. Що, на вашу думку, відчувають зображені персонажі? Чим їхні відчуття відрізняються? (сл. 10)

Подумайте, чи є тотожними поняття «рівність» і «рівноправність»?

Учитель. Категорії «рівність» і «рівноправність» — це не тотожні поняття, а тісно взаємопов’язані. Рівність є ширшим поняттям за рівноправність й включає останню. Конституційний принцип рівності особи складається з двох елементів: рівності прав, свобод і обов’язків (рівноправності) й рівності всіх перед законом і судом. Протилежним до поняття «рівність» є поняття «нерівність», тобто неоднакове ставлення до людей. Якщо це ставлення пов’язане з приналежністю людини до певної групи, меншини, то необґрунтоване обмеження прав і свобод людини називають дискримінацією.

Аналізуємо ситуацію. Ознайомтеся із запропонованими ситуаціями. Визначте, чи забезпечується у наведених ситуаціях принцип рівності. Поясніть свою думку.

Ситуація 1. Етнічна більшість громади міста вирішила, що ті, хто належить до меншини Х, зобов’язані жити в окремому районі населеного пункту. Ситуація 2. Чоловікові відмовили у видачі водійських прав на підставі того, що він має поганий зір. Ситуація 3 В оголошенні про працевлаштування в державну установу, що здійснює охорону правопорядку, сказано, що пріоритет надаватиметься чоловікам у віці до 25 років.

Учитель. В основі захисту людської гідності лежать принцип гуманізму. Гуманізм
це система ідей і поглядів на людину як на найбільшу соціальну цінність,
створення умов для її повноцінного життя і фізичного та духовного розвитку.

Робота з таблицею. Топ-10 ознак, за якими найчастіше дискримінують людей в України.(сл 13)

Питання. Подумайте, чи стикались ви у своєму житті з випадками дискримінації. Якщо так, то що саме було її причиною?

IV.Узагальнення та систематизація знань.

Організуйте фото-флешмоб зі слоганами «Я — людина і маю почуття людської гідності», «Ми з тобою особливі», «Я поважаю вашу гідність», «Я проти дискримінації» та іншими складеними після вивчення теми слоганами.

 Інструкція для проведення флешмобу Крок 1. Підготуйте слогани-фрази на аркушах А4. Крок 2. Зробіть своє фото з однією чи декількома фразами на роздрукованих аркушах А4 або написаними від руки. Крок 3. Розмістіть це фото на своїй сторінці у соціальних мережах із поясненням мети флешмобу та проханням підтримати вашу активну позицію.

  1. Підсумки уроку.
  • На цьому уроці я: « запам’ятав / запам’ятала…»;
  • « зрозумів / зрозуміла…»;
  • « навчився/навчилася…»;
  1. Інструктаж з домашнього завдання.

Опрацювати §   підручника, закінчити фото-флешмоб.

.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Вистороп Тетяна Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 вересня 2018
Переглядів
10336
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку