Тема: Рослини. Будова рослин.
Мета уроку:
-навчальна: ознайомити дітей із будовою рослин; поглибити поняття орган рослини; сформувати уявлення про значення кожного органа (кореня, стебла, листків, квіток, плодів з насінням) для рослини, про особливості живлення і дихання рослин; уміння розрізняти органи рослини, називати їх;
-розвивальна: формувати вміння логічно міркувати, правильно висловлювати свою думку, здійснювати взаємоконтроль;
-виховна: виховувати бажання пізнавати природу, бачити її красу , моральну відповідальність за збереження рослинного світу.
Очікувані результати.
Учні зможуть : пояснити поняття « органи рослин»; називати органи рослин; робити висновки.
Повинні знати: будову рослин; роль кожного органу.
Обладнання: підручник, робочий зошит, електронна презентація до уроку, яблука, малюнки рослин розрізані на частини, плакати,
Тип уроку: урок формування знань, умінь та навичок.
Хід уроку
Створення позитивного психологічного клімату класу.
Наш урок залюбки
Поведе тебе в світи.
І на «як?», «чому?» і «де?»
Завжди відповідь знайде.
2. Мотивація навчальної діяльності
-Я бачу, який у вас гарний настрій, оченята у всіх сяють, ніхто не сумує. А що нам ще нам може поліпшити настрій?(посмішки, добрі вчинки, подарунки)
Ранкове коло.
- А ви любите подарунки? Подаруйте один одному квітку, але оберіть таку, на яку схожа людина, якій ви її даруєте. Наприклад, я дарую Єгору волошки, бо в нього очі такого ж самого небесного кольору….
3. Фенологічні спостереження. Слайд 3
- яка зараз пора року?
- який місяць?
- яке сьогодні число?
- яким було вранці небо?
- чи спостерігали ви сьогодні опади?
- яка була температура повітря вранці?
4. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми ознайомимось з будовою рослин, з'ясуємо значущість кожної частини рослини; познайомимось з поняттям «орган рослини»; сформуємо уявлення про значення кожного органа (кореня, стебла, листків, квіток, плодів з насінням) для рослини, про особливості живлення і дихання рослин; навчимося розрізняти органи рослини, називати їх.
5. Актуалізація опорних знань.
- Діти, ви всі любите загадки? Тоді зараз я буду читати загадку, а ви уважно слухаєте.
Слайд 4
Слайд 5
Слайд 6
Слайд 7
Слайд 8
5) Із малої цибулини
виріс весняної днини,
до нарциса привітався
та на грядці запишався. (Тюльпан)
- -Діти, як одним словом назвати ці рослини? (квіти). Скільки цікавого в житті квітів? Про деякі факти нам готові розповісти ваші однокласники.
Розповіді дітей.
Слайд 9(1)
- Барвінок – це вічнозелена рослина, яка має сині квітки. Існує два види барвінку – малий і великий. Барвінок малий використовується у медицині, але він є отруйною рослиною. Росте у листяних лісах, утворюючи справжнісінькі зарості. Цвіте мало. В Україні трапляється майже всюди. З барвінку виготовляють ліки від головного болю.
Слайд 9(2)
- Конвалія звичайна – це трав’яниста квіткова рослина. Вона росте в Північній півкулі, у мішаних і листяних лісах. Незважаючи на її ніжний вигляд, ця рослина отруйна. Та, попри це, конвалію застосовують у медицині, щоб допомогти людям із хворим серцем, печінкою і сечовим міхуром. З конвалії зазвичай виготовляють настоянки і краплі.
Слайд 9(3)
- Ромашка – це трав’яниста рослина з жовто-білими квіточками. Зустрічається майже по всій Україні. Росте як бур’ян: на узбіччях, полях, у садах і городах. На ромашці можна не лише ворожити, щоб дізнатися любить хтось чи не любить. А й використовувати її в медицині. Є навіть особливий вид ромашки, який так і називається «ромашка лікарська». Її застосовують від багатьох хвороб, а також як заспокійливий засіб.
6. Основна частина
1) Робота за підручником. Пізнавальні вправи. (Учитель зачитує повідомлення у підручнику с.50) Слайд 10
Дайте відповіді на запитання
- Де ростуть рослини? Наведіть приклади.
- Рослини – це жива чи нежива природа? Доведіть свою думку. (Вони дихають, ростуть, розмножуються, живляться, відмирають)
- Що потрібно рослині для життя (Світло, тепло, вода, ґрунт, повітря).
- А зараз ми з вами зробимо для себе наукове відкриття!
(Малюнки рослин розрізані на частини. Вчитель пропонує учням скласти малюнки на дошці і називаючи кожну зображену частинку рослини)
- Ми тільки що склали малюнки рослин. На малюнках зображені однакові рослини чи різні? (Різні)
- А що в них спільного? (У кожного із них є корінь, стебло, листя, квіти і плоди з насінням.)
- То яке відкриття ми зробили щойно? (Усі рослини різні, але мають однакову будову: корінь, стебло, листя, квіти і плоди з насінням.)
- Розглянемо табличку про значення кожного органа рослини. (плакат на дошці)
7. Фізкультхвилинка слайд 11
8. Тренувальні вправи (робота в групах)
Вчитель пропонує кожному відкрити свій конвертик і дістати частинку рослини.
- Діти, зараз ви групками сядете на килимок. Але так, щоб ви побудували із частин, що зображені на ваших малюнках рослину.
- Назвіть кожен орган який ви отримали?
(Діти з’єднують частинки росли: корінь, стебло, листя, квіти )
- Якої частини не вистачає? (Плода з насінням)
- Я кожному із вас зараз дам плід. Але вам треба відгадати з якої рослини він.
Стоїть чудо-дерево,
На дереві – м’ячики:
Влітку – зелені,
Восени – рум’яні. (Яблуня)
9. Дослідницька діяльність:
(Вчитель роздає дітям яблука.)
- Тож проведемо вітамінізацію свого організму. Ви не тільки зараз з’їсте яблука, але і виконаєте дослідницьку роботу. Дізнайтесь, чи є в цих плодах насіння та порахуєте його, якщо знайдете.
Розповідь вчителя:
- Без рослин не було б життя. Бо рослини – це чисте повітря, їжа, одяг, краса. Давайте разом створимо такий плакат, який буде нагадувати всім людям про те, що рослини – це наше багатство і його треба берегти та примножувати.
(Вчитель вивішує плакат з написом: Ми посадим довкола берізки і клени. Хай наш край розцвітає і буде зелений!)
10. Робота в зошиті. Слайд 12
с.56 завдання №1
Порівняй будову суниці та грициків. Продовж заповнювати таблицю.
(допомога с.56 у підручнику)
Взаємоперевірка.
11. Інтерактивне завдання. Слайд 13
12. Рефлексія. Слайд 14