Як допомогти дитині оволодіти навичками читання

Про матеріал
Збірка цікавих вправ та дидактичних ігор з читання для вдосконалення техніки читання
Перегляд файлу

               

 

     

         На  допомогу вчителю

 

 

 

 

 

 

 

Збірка цікавих вправ та дидактичних ігор з читання для вдосконалення техніки читання

4.png

 

 

 

                  

 

Вправи на розвиток оперативної пам’яті, пильності зору та уваги

 

Ці якості досить помітно впливають на формування навичок правильного, свідомого та швидкого читання

 

Вправа «Торбинка»

75285_21222-186x186.jpgУчні читають текст протягом однієї хвилини і поміча­ють, де закінчили. Потім читають цей уривок ще 2-3 рази з фіксуванням часу. Кількість прочитаних слів щодалі збільшується. Діти підраховують, на скільки більше слів вони прочитали в порівнянні з першим ра­зом, вважаємо, що ці слова — це їхній скарб, який вони кладуть в торбинку.

Інколи перевіряємо, у кого найбільший скарб. Це викликає у дітей позитивні емоції та бажання читати швидше, щоб збільшити свій скарб.

Вправа «Пеньок»

завантаження.gifУ таблиці записані однакові слова. Серед них таке, що відрізняється тільки однією буквою. Таблиця пока­зується дітям на кілька секунд. За цей час вони повинні «пробігти» поглядом, знайти і назвати це слово. Мож­ливий і інший варіант цієї вправи. Викликана дитина по­винна досить швидко прочитати записані в стовпчик слова. Швидко перебудувати мовний апарат на «слові-пеньку» і знову повернутися до попереднього слова. Все це треба зробити швидко й чітко, якщо дитина по­милилася, чи запнулася, то вважаємо, що зашпортнулася об пеньок. Пропонуємо ще потренуватися.


 

 

 

Вправи на розвиток антиципації

 

Уміння передбачати під час читання наступне слово називається антици­пацією.

й.jpg               Гра у парах.

Учні пишуть по кілька слів. Пропуска­ючи голосні. Потім обмінюються листочками і віднов­люють задумані слова. Перевірка взаємна. Інший варіант цієї вправи. Добираю невеличкі вірші, тексти з пропущеними буквами, словами, а на звороті — цей же текст, записаний повністю.

Таким чином, діти мають змогу зіставити текст, пе­ревірити себе.

                                                            Вправа «Диктор»

a_0b6a7e5f.jpgВже сама назва вправи підказує, що ця вправа є копіюванням роботи диктора на телебаченні. Не обов'язково робити макет телевізора, достатньо за­пропонувати учневі сісти за вчительський стіл і читати текст для класу. Але він повинен якнайчастіше відри­вати очі від тексту, щоб дивитися на глядачів. Отже під час виконання цієї вправи розвивається периферич­ний зір, оперативна пам'ять, антипація, а також покра­щується техніка читання. Доцільно цю вправу викорис­товувати в третьому класі

                                  Вправа «Павутинка»

Класовод називає слово. Учні добирають інші слова, які за змістом поєднуються із запропонованим.

http://www.un.org/Depts/dhl/sflib/links/cybseek/spider.gif

Наприклад:    школа — клас –парта - учні

Інший вид вправи. Вчитель називає перший склад, а діти добирають слова, що починаються цим складом.

Перемагає той, хто створив найбільшу павутинку

            Вміння орієнтуватися в тексті

Для цього використовую вправу «Стоп! Вперед!»

http://activerain.com/image_store/uploads/9/2/4/6/9/ar118592018496429.pnghttp://i.online.ua/pdd/img/znaks/33_4_13_b.gif                                           Вправа «Стоп! Вперед!»

 

 

 

 

 

 

 

На першому етапі проведення цієї вправи вчу дітей запам'ятовувати зором, де зупинилися під час читання. Наприклад: учень читає, вчитель подає команду: «Стоп!» Пропонує учням очима запам'ятати, де закінчив читати товариш. Діти віднімають пальчики від рядка, а вчитель проводить опитування, як діти зро­зуміли прочитане, або просить переказати частину, яку прочитали. Звучить команда: «Вперед!» Діти повинні відшукати місце, де зупинилися під час читання.

 

На наступному етапі вправа «Стоп! Вперед!» використовується для вироблен­ня умінь знаходити в тексті опис або порівняння. Один учень читає, а другий, яко­му дано завдання відшукати опис, зупиняє його командою, пояснює, що тут опи­сується і подає команду «Вперед!»

Вправи для тренування образної пам'яті.

                                      Вправа «Образ»

http://www.webdesign.org/img_articles/9597/vase22.jpgВчитель читає набір іменників, які пов'язані одним, або двома образами. Кількість слів не більше десяти. За сигналом вчителя діти записують слова у стовпчик. Перед вправою доцільно попередити учнів, що слова легше запам'ятати, якщо по них уявити образ. Мало відновлених слів — значить не повний образ. Прово­диться перевірка питаннями: «Хто записав 5 слів? Хто 6 слів?» і т. д. Потім вчитель знову зачитує слова й учні встанов­люють, які з них вони не записали. Наприклад. Дерево, гілка, гніздо, пташеня, кіт, портфель, книга, зошит, ручка

 

МАТЕРІАЛИ З ФОРМУВАННЯ     

24.jpg           НАВИЧОК ЧИТАННЯ

 

Загальні вимоги до завдань

Таблиця 1 і 2

У кожній таблиці вибери один рядок і, додаючи до букв у ньому голосні (а, о, у, є, и, і) читай утворені склади, чітко вимовляючи звуки. З таблицями слід працю­вати систематично. Темп виконання вправ стає дедалі швидшим.

                     Пошукова таблиця слів

Розглянь уважно таблицю. Колонки слів по вертикалі позначені геометрични­ми фігурами [квадрат, трикутник, кружечок, ромб), горизонтальні смуги позна­чені кольорами (білий, жовтий, синій), по 5 рядів у кожній смузі. Знайди потрібне слово за орієнтирами, які задає тобі вчитель або ведучий. Потім учитель або ве­дучий задає слово, а ти маєш назвати орієнтири, де воно розміщене. Цю вправу можна виконувати удвох з товаришем, міняючись ролями. Працюй з пошуковою таблицею систематично, поступово зменшуючи час на пошук слів.

                               

 

                          Скоромовка

Скоромовку читай спочатку повільно, потім швидше і ще швидше, чітко ви­мовляючи звуки.

 

Прочитай швидко слова

 Прочитавши слова, знайди і підкресли в них спільну буквену частину або ска­жи, чим вони відрізняються. Наприклад, у словах «ніжки, босоніжки, ніженьки» спільна буквена частина — «ніж» і «ки».

                                                         Не зіб'юсь

Швидко прочитай слова. Не спіткнись на слові, яке відрізняється від інших однією літерою. Наприклад: ліс, ліс, лис, ліс.

             Склади прислів'я (приказку)

Види завдань:

  •             ідучи за лініями або за цифровими підказками, склади прислів'я (приказку);
  •                  до першої частини прислів'я, написаної ліворуч, добери закінчення з правої частини.

 

         Знайди пару

Поєднай слова лівої і правої колонок парами за змістом.

 

 

 

Здогадайся, що це

Відгадай слово і з'єднай його з поданими буквами. Дістанеш слово, яке мається на увазі.

Наприклад:  лі + крик ворони = назва професії

                            лі + кар = лікар

 

Відшукай у слові слова

Види завдань:

  •                     із букв заданого олова склади нові слова;
  •                     із букв слова склали нові слова, але допустили помилку. Відшукай зайве слово, або яке складене неправильно;
  •                     перевір, чи є ще слова, які можна скласти із букв заданого слова.
  1.    Сироїжка: сир, їжа, сирок, роса...
  2.    Апельсин: син, лин, сани, риба, насип, напис...
  3.    Клени: лин, клин, лан...
  4.    Горобина:
  5.          Абрикос: коса, сир, рак, бак, соки, гора, кора, рис, краб.
  6.         Електрика: три, кит, лелека, ракета, лак, рак, крила.
  7.        Велосипед: село, море, поле, оси, пил, весело.
  8.          Горизонт: гори, рот, роги, грім, нори, ноги, тон, ноти.
  9.          Соловейко: коло, воло, колесо, колос, соло, коваль.
  1.                Молоко: лом, коло...
  2.                Буквар:
  3.                Жайворонок: жар, ворона, край, нора...
  4.                Рибалка: балка, краб...
  5.                Листоноша: лист, ноша...

              Вправи на розширення поля читання

1. «Пірамідки».

Один учень пошепки читає, інший — дивиться знизу йому в очі, стежить, щоб вони рухалися вниз.

2. «Вітрячки».

Один учень дивиться, не зводячи з крапки очей, намагаючись побачити букви, що є поруч із крапкою, пошепки читає. Другий дивиться йому знизу в очі, сте­жить, чи справді вони в стані нерухомості.

3. «Ромбики»

При читанні учні повинні охоплювати поглядом ціле слово. Один учень читає, інший — слідкує. Потім виконують завдання навпаки.

24.jpgСИСТЕМА ДИДАКТИЧНИХ ІГОР НА УРОКАХ ЧИТАННЯ

Навчання молодшого школяра має бути цікавим, радісним, але водночас повинно забезпечувати глибоке засвоєння навчального матеріалу. Вважаю, що завдання вчителя початкових класів не лише навчати, а й пробудити у дітей радість від знань і самого процесу їхнього засвоєння.

В реалізації цього завдання особливої уваги заслуговує ігрова діяльність. Використання ігор на уроках читання сприяє позитивному ставленню до навчання потребує від дитини кмітливості, уваги. Колективні ігри згуртовують дітей, сприяють формуванню дружніх взаємин між ними.

Під час використання на уроках читання ігрового методу навчання слід дотримуватись таких вимог:

а) зміст гри має бути посильним для кожної дитини;

б) правила гри – прості і чітко сформовані;

в) у грі повинні брати участь усі діти;

г) підсумок гри – чіткий і справедливий.

Таким чином використання ігор на уроках читання стає важливим засобом розвитку інтересу до вивчення цього предмету, дає можливість об’єктивно оцінити знання і уміння учня.

 

Гра  «Хто більше»

Хто найбільше згадає героїв казок, назви яких закінчуються буквою «а» ( лисичка,…), буквою «к» (зайчик…), той переможець.

 

Гра «Хто я і з якої казки»

Люблю горішки, грибочки. (хто відгадає першим, продовжує гру, описуючи свого героя).

 

Гра «Хто більше знає?»

У грі бере участь необмежена кількість дітей. На кожен крок треба назвати одну казку. Виграє той, хто назве більше казок, жодного разу не помилившись.

 

Гра «Я з казки..»

За допомогою міміки і жестів покажи одного з героїв улюбленої казки.

 

Гра « Чарівний мішок»

Навпомацки впізнати предмет у мішку, вгадати, з якої він казки.

Гра «Відгадай»

Розбери «зашифроване» речення і скажи, з якої воно казки

коНіли  не батре  сятиясмі  з  біслашого.

і  дід  І  абаб  вонз  листазось  міса  бісо.

 

Гра «Хто більше»

Назвати казкових героїв, предмети, імена, назви казок на букву «к».

Гра «Відгадай казку»

Відгадай казку за опорними словами: лисичка, рибка, вовк, ополонка;

Маруся, яблунька, річечка, гуси, піч.

Продовж гру.

Гра «Хто правильно закінчить прислів’я?»

Книга вчить, як на світі …  .

Наука в ліс не веде, а з лісу …  .

Треба нахилитись, щоб з криниці води …  .

Друга шукай, а знайдеш - …  .

Продовж гру використовуючи свої прислів’я.

Гра «Хто придумаю кінець, той і буде молодець.»

Один з учнів починає розповідь. Хто її закінчить, той виграє. Або один з учнів починає розповідь, а другий закінчує. Яка пара дітей склала найкраще оповідання, та і виграє.

 

24.jpgДОБІРКА  РЕЧЕНЬ 

ДИДАКТИЧНІ ІГРИ І ЦІКАВІ ТВОРЧІ ВПРАВИ ІГРИ, ЗАВДАННЯ ДЛЯ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ

Вихователь читає початок речення, а діти мають його закінчити. 

Діти, звісно, вчаться в … 
А комбайн працює в … 
Ми лікуємось в … 
А стрижемось в … 
Ліки беремо в … 
А книжки в … . 
Гра «Фантазери». 
У запропонованих словах замість рисок потрібно уявити букву «о» і прочитати. Перший раз читати повільно, другий – швидше, третій – дуже швидко. 
Д - бр - г – л – д м – з – к 
С – р – м г – р – х г – л – с 
М – р – з к – л м – л – к – 
К – мп – т з – л – т - б – л – т – 
Ж – вт – к м – л - т – к з – л – т – 
К – л – с – к б – р – шн - п – в – р – т 
П – р – ш – к п – т – п в – л – кн – 
Л – т в – г – нь с – р – к 

Коли діти будуть добре справлятися із такими карточками можна запропонувати їм трохи складніші, наприклад: замість першої рисочки підставляти букву «е», а замість другої – «а». 
Т – м - в – н - сп – к – 
Г – н - тв. – рд - р – дьк – 
Сц – н - в – рб - з – бр – 
Д – сн - в – сн - р – бр – 
П – н – л м – д – ль м – т – л 
Т - - тр ф – рм - с – стр – 
Ст. – жк - м – ж - г – кт – р 
Кр – йд - п – к – р Ст – ф – 


Ідучи за цифрами – підказками, потрібно скласти прислів’я. 

10 лащиться 7 а 2 не 9 що 
5 що 1 бійся 6 бреше 
3 того 8 того 4 собаки 

 

 


4 море 7 дурна 2 й 
1 ворона 5 літає 8 вертається 

6 його 2 такий 4 чорт 3 страшний 
1 не 7 малюють 5 як 

 


10 дивиться 8 в 5 а 1 скільки 6 він 
2 вовка 4 годуй 7 все 9 ліс 3 не 

Гра « Чи є такий предмет». 


Попросіть дитину прочитати слова і сказати, чи існують ті предмети або явища, які вони позначають. 
1. Кущ, баж, мед, вім, фап, лук, цюн, ніч, гач, сад, жіб, таз, чуб, пек, шар, зиг, яма, хор, різ. 
2. Буря, гафо, нота, діту, жатю, птах, зіду, осел, ірек, вухо, кюса, цирк, хрест, борщ, шпак, рюза. 
3. Актор, вимус, бочка, жнифя, голос, парта, ізюнт, хітко, земля, церпа, сосна, диван, чвари, труби, осаті, фрукт. 
4. Родина, вулира, ремінь, цукода, береши, палиця, чіт асу, музика, дірєня, кисіль, жибань. 
5. Загадка, чи батон, фільток, кімната, руфлон, веселуб, учитель, голубіж, метелик, бджуза, іграшка, дів чиря. 
Вправа «Точно і швидко. Хто або що?» 

Вчитель називає дію, учні мають якнайшвидше сказати хто виконує цю дію. 
Нявчить - кіт      виє – 
варить -        каркає – 
гавкає -        лікує – 
дзижчить -   малює – 
шипить -      замітає – 


«РОЗУМНИКИ»

 Здогадатись, якого слова не вистачає у римованому рядку.

 Сійся жито і пшениця, - Виросте всього доволі

 Буде дітям - … (паляниця) На широкім житнім …(полі)

 Для веселої малечі Запеклося сонце в хлібі,

 Бублик вигляне із … (печі) Хто зростив його - …(спасибі).

 А рум’яний …(колобок)

 Скочить прямо на зубок.

Вправа  «Хто придумає  кінець той і буде молодець»

Жме...( нька)                         Жни...(ва)

Ве...(сна,рба)                             Го...(ра, лова, дина

Поча...(ток)                             Мо...(роз, лодець, локо)

 Вправа   «Зачаровані слова»

      вписати в клітинки букви в порядку запропонованих цифр

Відгадай слово і з'єднай його з поданими буквами.

Дістанеш слово, яке мається на увазі.

  1.     К + комаха = знаряддя праці

        К  +_____= _____

 

  1.     П + ім'я дівчинки  =  великі ділянки землі, засіяні культурними рослинами

       П + _____= _____

 

  1. Вед + метал = назва тварини  
  2. Вед +   __=______
  3.    То + крик ворони  =  назва професії

       То +_______=______ 

 

  1.    По + риба = гірка рослина

       По+ _______= _____

 

  1.    З «н» — частина доби                   н ___________

       З «п» — гріє щозими                      п ___________

 

 

 

 

 

 

Не зіб'юсь

Швидко прочитай слова. Не спіткнись на слові, яке відрізняється від інших однією буквою.

Наприклад: ліс, ліс, лис, ліс.

 

  1. Капуста, капуста, пусто, капуста.
  2. Мишка, мишка, кішка, мишка.
  3. Весна, весна, весна, весла, весна.
  4. Зима, зима, сама, зима.
  5. Кіт, кит, кіт, кіт.
  6. Поріг, поріг, пиріг, поріг.
  7. Гілка, гілка, білка, гілка.
  8. Хвіст, хвіст, хвіст, лист, хвіст.
  9. Листок, листок, місток, листок.
  1. Горобець, горобець, стрілець, горобець.
  2. Горішки, шишки, горішки.

 


Гра «Зашифровані слова»

     КМСКЛОМЯВАЯ

Щоб прочитати зашифровані слова,  необхідно в кожному горизон­тальному рядку закреслити однакові літери.

аммдакрктушгтш

тооакмрмяудакя

яшщдщшдяаспаорт

своякттзнязвкце

поюгуобисапюбик

цкуюмгрю гецкеам

люсфболюрвбеафре

хедвієцюзсцютдз

ікжємукємравеіль
ухєювиужблжюєбя
ікжємукємравеіль
ухєювиужблжюєбя
роптодєічкпєта

Прочитай уважно загадку.

1

 

docx
Додано
2 лютого 2022
Переглядів
443
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку