На допомогу вчителю
Збірка цікавих вправ та дидактичних ігор з читання для вдосконалення техніки читання
Вправи на розвиток оперативної пам’яті, пильності зору та уваги
Ці якості досить помітно впливають на формування навичок правильного, свідомого та швидкого читання
Вправа «Торбинка»
Учні читають текст протягом однієї хвилини і помічають, де закінчили. Потім читають цей уривок ще 2-3 рази з фіксуванням часу. Кількість прочитаних слів щодалі збільшується. Діти підраховують, на скільки більше слів вони прочитали в порівнянні з першим разом, вважаємо, що ці слова — це їхній скарб, який вони кладуть в торбинку.
Інколи перевіряємо, у кого найбільший скарб. Це викликає у дітей позитивні емоції та бажання читати швидше, щоб збільшити свій скарб.
Вправа «Пеньок»
У таблиці записані однакові слова. Серед них таке, що відрізняється тільки однією буквою. Таблиця показується дітям на кілька секунд. За цей час вони повинні «пробігти» поглядом, знайти і назвати це слово. Можливий і інший варіант цієї вправи. Викликана дитина повинна досить швидко прочитати записані в стовпчик слова. Швидко перебудувати мовний апарат на «слові-пеньку» і знову повернутися до попереднього слова. Все це треба зробити швидко й чітко, якщо дитина помилилася, чи запнулася, то вважаємо, що зашпортнулася об пеньок. Пропонуємо ще потренуватися.
Вправи на розвиток антиципації
Уміння передбачати під час читання наступне слово називається антиципацією.
Гра у парах.
Учні пишуть по кілька слів. Пропускаючи голосні. Потім обмінюються листочками і відновлюють задумані слова. Перевірка взаємна. Інший варіант цієї вправи. Добираю невеличкі вірші, тексти з пропущеними буквами, словами, а на звороті — цей же текст, записаний повністю.
Таким чином, діти мають змогу зіставити текст, перевірити себе.
Вправа «Диктор»
Вже сама назва вправи підказує, що ця вправа є копіюванням роботи диктора на телебаченні. Не обов'язково робити макет телевізора, достатньо запропонувати учневі сісти за вчительський стіл і читати текст для класу. Але він повинен якнайчастіше відривати очі від тексту, щоб дивитися на глядачів. Отже під час виконання цієї вправи розвивається периферичний зір, оперативна пам'ять, антипація, а також покращується техніка читання. Доцільно цю вправу використовувати в третьому класі
Вправа «Павутинка»
Класовод називає слово. Учні добирають інші слова, які за змістом поєднуються із запропонованим.
Наприклад: школа — клас –парта - учні
Інший вид вправи. Вчитель називає перший склад, а діти добирають слова, що починаються цим складом.
Перемагає той, хто створив найбільшу павутинку
Вміння орієнтуватися в тексті
Для цього використовую вправу «Стоп! Вперед!»
Вправа «Стоп! Вперед!»
На першому етапі проведення цієї вправи вчу дітей запам'ятовувати зором, де зупинилися під час читання. Наприклад: учень читає, вчитель подає команду: «Стоп!» Пропонує учням очима запам'ятати, де закінчив читати товариш. Діти віднімають пальчики від рядка, а вчитель проводить опитування, як діти зрозуміли прочитане, або просить переказати частину, яку прочитали. Звучить команда: «Вперед!» Діти повинні відшукати місце, де зупинилися під час читання.
На наступному етапі вправа «Стоп! Вперед!» використовується для вироблення умінь знаходити в тексті опис або порівняння. Один учень читає, а другий, якому дано завдання відшукати опис, зупиняє його командою, пояснює, що тут описується і подає команду «Вперед!»
Вправи для тренування образної пам'яті.
Вправа «Образ»
Вчитель читає набір іменників, які пов'язані одним, або двома образами. Кількість слів не більше десяти. За сигналом вчителя діти записують слова у стовпчик. Перед вправою доцільно попередити учнів, що слова легше запам'ятати, якщо по них уявити образ. Мало відновлених слів — значить не повний образ. Проводиться перевірка питаннями: «Хто записав 5 слів? Хто 6 слів?» і т. д. Потім вчитель знову зачитує слова й учні встановлюють, які з них вони не записали. Наприклад. Дерево, гілка, гніздо, пташеня, кіт, портфель, книга, зошит, ручка
МАТЕРІАЛИ З ФОРМУВАННЯ
НАВИЧОК ЧИТАННЯ
Загальні вимоги до завдань
Таблиця 1 і 2
У кожній таблиці вибери один рядок і, додаючи до букв у ньому голосні (а, о, у, є, и, і) читай утворені склади, чітко вимовляючи звуки. З таблицями слід працювати систематично. Темп виконання вправ стає дедалі швидшим.
Пошукова таблиця слів
Розглянь уважно таблицю. Колонки слів по вертикалі позначені геометричними фігурами [квадрат, трикутник, кружечок, ромб), горизонтальні смуги позначені кольорами (білий, жовтий, синій), по 5 рядів у кожній смузі. Знайди потрібне слово за орієнтирами, які задає тобі вчитель або ведучий. Потім учитель або ведучий задає слово, а ти маєш назвати орієнтири, де воно розміщене. Цю вправу можна виконувати удвох з товаришем, міняючись ролями. Працюй з пошуковою таблицею систематично, поступово зменшуючи час на пошук слів.
Скоромовка
Скоромовку читай спочатку повільно, потім швидше і ще швидше, чітко вимовляючи звуки.
Прочитай швидко слова
Прочитавши слова, знайди і підкресли в них спільну буквену частину або скажи, чим вони відрізняються. Наприклад, у словах «ніжки, босоніжки, ніженьки» спільна буквена частина — «ніж» і «ки».
Не зіб'юсь
Швидко прочитай слова. Не спіткнись на слові, яке відрізняється від інших однією літерою. Наприклад: ліс, ліс, лис, ліс.
Склади прислів'я (приказку)
Види завдань:
Знайди пару
Поєднай слова лівої і правої колонок парами за змістом.
Здогадайся, що це
Відгадай слово і з'єднай його з поданими буквами. Дістанеш слово, яке мається на увазі.
Наприклад: лі + крик ворони = назва професії
лі + кар = лікар
Відшукай у слові слова
Види завдань:
Вправи на розширення поля читання
1. «Пірамідки».
Один учень пошепки читає, інший — дивиться знизу йому в очі, стежить, щоб вони рухалися вниз.
2. «Вітрячки».
Один учень дивиться, не зводячи з крапки очей, намагаючись побачити букви, що є поруч із крапкою, пошепки читає. Другий дивиться йому знизу в очі, стежить, чи справді вони в стані нерухомості.
3. «Ромбики»
При читанні учні повинні охоплювати поглядом ціле слово. Один учень читає, інший — слідкує. Потім виконують завдання навпаки.
СИСТЕМА ДИДАКТИЧНИХ ІГОР НА УРОКАХ ЧИТАННЯ
Навчання молодшого школяра має бути цікавим, радісним, але водночас повинно забезпечувати глибоке засвоєння навчального матеріалу. Вважаю, що завдання вчителя початкових класів не лише навчати, а й пробудити у дітей радість від знань і самого процесу їхнього засвоєння.
В реалізації цього завдання особливої уваги заслуговує ігрова діяльність. Використання ігор на уроках читання сприяє позитивному ставленню до навчання потребує від дитини кмітливості, уваги. Колективні ігри згуртовують дітей, сприяють формуванню дружніх взаємин між ними.
Під час використання на уроках читання ігрового методу навчання слід дотримуватись таких вимог:
а) зміст гри має бути посильним для кожної дитини;
б) правила гри – прості і чітко сформовані;
в) у грі повинні брати участь усі діти;
г) підсумок гри – чіткий і справедливий.
Таким чином використання ігор на уроках читання стає важливим засобом розвитку інтересу до вивчення цього предмету, дає можливість об’єктивно оцінити знання і уміння учня.
Гра «Хто більше»
Хто найбільше згадає героїв казок, назви яких закінчуються буквою «а» ( лисичка,…), буквою «к» (зайчик…), той переможець.
Гра «Хто я і з якої казки»
Люблю горішки, грибочки. (хто відгадає першим, продовжує гру, описуючи свого героя).
Гра «Хто більше знає?»
У грі бере участь необмежена кількість дітей. На кожен крок треба назвати одну казку. Виграє той, хто назве більше казок, жодного разу не помилившись.
Гра «Я з казки..»
За допомогою міміки і жестів покажи одного з героїв улюбленої казки.
Гра « Чарівний мішок»
Навпомацки впізнати предмет у мішку, вгадати, з якої він казки.
Гра «Відгадай»
Розбери «зашифроване» речення і скажи, з якої воно казки
коНіли не батре сятиясмі з біслашого.
і дід І абаб вонз листазось міса бісо.
Гра «Хто більше»
Назвати казкових героїв, предмети, імена, назви казок на букву «к».
Гра «Відгадай казку»
Відгадай казку за опорними словами: лисичка, рибка, вовк, ополонка;
Маруся, яблунька, річечка, гуси, піч.
Продовж гру.
Гра «Хто правильно закінчить прислів’я?»
Книга вчить, як на світі … .
Наука в ліс не веде, а з лісу … .
Треба нахилитись, щоб з криниці води … .
Друга шукай, а знайдеш - … .
Продовж гру використовуючи свої прислів’я.
Гра «Хто придумаю кінець, той і буде молодець.»
Один з учнів починає розповідь. Хто її закінчить, той виграє. Або один з учнів починає розповідь, а другий закінчує. Яка пара дітей склала найкраще оповідання, та і виграє.
ДОБІРКА РЕЧЕНЬ
ДИДАКТИЧНІ ІГРИ І ЦІКАВІ ТВОРЧІ ВПРАВИ ІГРИ, ЗАВДАННЯ ДЛЯ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ
Вихователь читає початок речення, а діти мають його закінчити.
Діти, звісно, вчаться в …
А комбайн працює в …
Ми лікуємось в …
А стрижемось в …
Ліки беремо в …
А книжки в … .
Гра «Фантазери».
У запропонованих словах замість рисок потрібно уявити букву «о» і прочитати. Перший раз читати повільно, другий – швидше, третій – дуже швидко.
Д - бр - г – л – д м – з – к
С – р – м г – р – х г – л – с
М – р – з к – л м – л – к –
К – мп – т з – л – т - б – л – т –
Ж – вт – к м – л - т – к з – л – т –
К – л – с – к б – р – шн - п – в – р – т
П – р – ш – к п – т – п в – л – кн –
Л – т в – г – нь с – р – к
Коли діти будуть добре справлятися із такими карточками можна запропонувати їм трохи складніші, наприклад: замість першої рисочки підставляти букву «е», а замість другої – «а».
Т – м - в – н - сп – к –
Г – н - тв. – рд - р – дьк –
Сц – н - в – рб - з – бр –
Д – сн - в – сн - р – бр –
П – н – л м – д – ль м – т – л
Т - - тр ф – рм - с – стр –
Ст. – жк - м – ж - г – кт – р
Кр – йд - п – к – р Ст – ф –
Ідучи за цифрами – підказками, потрібно скласти прислів’я.
10 лащиться 7 а 2 не 9 що
5 що 1 бійся 6 бреше
3 того 8 того 4 собаки
4 море 7 дурна 2 й
1 ворона 5 літає 8 вертається
6 його 2 такий 4 чорт 3 страшний
1 не 7 малюють 5 як
10 дивиться 8 в 5 а 1 скільки 6 він
2 вовка 4 годуй 7 все 9 ліс 3 не
Гра « Чи є такий предмет».
Попросіть дитину прочитати слова і сказати, чи існують ті предмети або явища, які вони позначають.
1. Кущ, баж, мед, вім, фап, лук, цюн, ніч, гач, сад, жіб, таз, чуб, пек, шар, зиг, яма, хор, різ.
2. Буря, гафо, нота, діту, жатю, птах, зіду, осел, ірек, вухо, кюса, цирк, хрест, борщ, шпак, рюза.
3. Актор, вимус, бочка, жнифя, голос, парта, ізюнт, хітко, земля, церпа, сосна, диван, чвари, труби, осаті, фрукт.
4. Родина, вулира, ремінь, цукода, береши, палиця, чіт асу, музика, дірєня, кисіль, жибань.
5. Загадка, чи батон, фільток, кімната, руфлон, веселуб, учитель, голубіж, метелик, бджуза, іграшка, дів чиря.
Вправа «Точно і швидко. Хто або що?»
Вчитель називає дію, учні мають якнайшвидше сказати хто виконує цю дію.
Нявчить - кіт виє –
варить - каркає –
гавкає - лікує –
дзижчить - малює –
шипить - замітає –
«РОЗУМНИКИ»
Здогадатись, якого слова не вистачає у римованому рядку.
Сійся жито і пшениця, - Виросте всього доволі
Буде дітям - … (паляниця) На широкім житнім …(полі)
Для веселої малечі Запеклося сонце в хлібі,
Бублик вигляне із … (печі) Хто зростив його - …(спасибі).
А рум’яний …(колобок)
Скочить прямо на зубок.
Вправа «Хто придумає кінець той і буде молодець»
Жме...( нька) Жни...(ва)
Ве...(сна,рба) Го...(ра, лова, дина
Поча...(ток) Мо...(роз, лодець, локо)
Вправа «Зачаровані слова»
вписати в клітинки букви в порядку запропонованих цифр
Відгадай слово і з'єднай його з поданими буквами.
Дістанеш слово, яке мається на увазі.
К +_____= _____
П + _____= _____
То +_______=______
По+ _______= _____
З «п» — гріє щозими п ___________
Не зіб'юсь
Швидко прочитай слова. Не спіткнись на слові, яке відрізняється від інших однією буквою.
Наприклад: ліс, ліс, лис, ліс.
Гра «Зашифровані слова»
КМСКЛОМЯВАЯ
Щоб прочитати зашифровані слова, необхідно в кожному горизонтальному рядку закреслити однакові літери.
аммдакрктушгтш
тооакмрмяудакя
яшщдщшдяаспаорт
своякттзнязвкце
поюгуобисапюбик
цкуюмгрю гецкеам
люсфболюрвбеафре
хедвієцюзсцютдз
ікжємукємравеіль
ухєювиужблжюєбя
ікжємукємравеіль
ухєювиужблжюєбя
роптодєічкпєта
Прочитай уважно загадку.
1