Тема. Звук [а]. Позначення його буквами «А», «а».
Мета. Ознайомити учнів з артикуляцією звука [а], позначенням його буквами «А», «а»;
продовжити вправляння у звуковому аналізі слів; вчити учнів правильно вимовляти слова з звуком [а], ділити їх на склади, визначати місце знаходження вивченого звука, висловлювати свої думки, складати речення; збагачувати словниковий запас.
Обладнання: каса букв, картки з написанням букви А.
Тип уроку: урок вивчення нового звука і букви.
Зміст уроку
l. Актуалізація опорних знань.
1. Фронтальна бесіда.
- Сьогодні ми розпочинаємо працювати над вивченням нових букв , що дозволить вам самостійно оволодіти читанням.
2. Звуковий аналіз слова – відгадки.
- Відгадайте загадки. Побудуйте звукові моделі слів-відгадок.
З рогами, а не бик,
Доять, а не корова,
Кору здирає,
А кошиків не плете. (Коза)
Гуляє пані в срібнім жупані,
Де вона стане — там трава в'яне. (Коса)
— Які звуки в цих словах різні? А схеми в обох словах, як бачите, однакові. Щоб знати, яке саме слово записане, щоб уміти його прочитати, люди придумали інші знаки — букви. Букви, або літери, розміщуються в певному встановленому порядку. Такий порядок називають абеткою, або алфавітом, або азбукою. Кожна буква в цьому ряду має своє місце проживання. У нас на дошці висить кишенькова азбука. По мірі вивчення букв ми будемо вставляти їх у кишеньки. Вимовте ще раз слова: азбука, абетка, алфавіт. Який перший звук чуєте в цих словах?
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні на уроці ми повинні навчитися знаходити та друкувати букву А.
Голосиста буква А
Твій Букварик відкрива
Не одна вона іде,
А всю азбуку веде.
1. Повідомлення вчителя:
[а] – один із найважливіших звуків у мовленні;
[а] – великий трудівник.
А – а – а – боляче.
А – а – а – згадала.
2. Спостереження за вимовою звука [а]. (Вимовляємо за допомогою голосу, струмінь повітря проходить вільно, без перешкод. )
3. Віднесення звука до голосних, позначення його фішкою .
4. Знайомство з буквами «А», «а».
-Велика буква А складається з двох прямих паличок, складених кутом, перетинки, горизонтальної палички.
— На що схожа буква А?
— Що нагадує вона?
-Досить схожих є прикмет:
Мов шпаківня, мов намет...
В. Гринько
— Мала буква а не схожа на велику, розгляньте її і добре запам'ятайте.
4. Розміщення букв в набірному полотні.
-Всі букви «живуть» у великій країні, що називається «Азбука» - каса. Кожна буква має свій будиночок. Зараз ми поселимо букви Аа.(Вчитель ставить картки з буквами у кишеньку.)
-З «мешканцями» інших будинків ознайомимося на наступних уроках.
5. Фізкультхвилинка.
Політаєм, як пташата,
(помахи руками, як крилами)
Потанцюємо ще трішки,
(танцювальні рухи)
Щоб спочили ручки, ніжки.
Всі веселі? От чудово!
А тепер до праці знову.
lV. Вправи із читання.
1. Розгляд ілюстрацій у «Букварі». Бесіда за змістом.
- Відкрийте «Буквар» на с. 26.
- Що ви бачите на першому малюнку?
- Давайте промовимо це слово.
- Скільки звуків А в цьому слові?
- Поділемо слово на склади.
- На наступному малюнку намальована ?
- Промовимо це слово і поділемо його на склади.
- Де знаходиться звук А ?
- А на останньому малюнку зображений символ України.
- Чітко промовимо слово « калина».
- Скільки звуків А в цьому слові? Де вони знаходяться?
2. Вилучи « зайвий» предмет у кожній групі.
- Розгляньте намальовані предмети та назвіть їх.
- Давайте знайдемо « зайвий» предмет у кожному рядку.
- Назвіть слова у яких зустрічається звук А.
3. Розвиток мовлення за змістом прослуханого вірша.
- Прослухайте вірш М. Хоросницька та скажіть , про що розповідається в ньому?
- Що робила осінь?
- Якою ви уявляєте осінь ?
1.Швидко покліпати очима; заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів.
2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.
- Розгляньте малюнок.
- Чи такою ви уявляли осінь?
- Чім займається осінь ?
- Назвіть слова у яких є буква А.
V. Підсумок уроку.