Тема. Як досягнути успіху? Оксана Павлова. Якби я мав такі кросівки…
Мета:
Обладнання: ММП, конструктор LEGO, роздатковий матеріал, інтерактивні вправи, відеоролики.
Тип заняття: урок ознайомлення з новим твором.
Література:
1. Навчально – методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів/ За
наук. ред. М. С. Вашуленка. – К.: Літера ЛДТ, 2011. – 364 с.
2. Українська мова та читання : підруч. для 2 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах). Ч. 2 / О. В. Вашуленко. — К. : Видавничий дім «Освіта», 2019. — 144 с. : іл. (с.121-123)
3. Матеріали для тестування за твором «День народження» Оксани Радушинської: http://surl.li/brjfz , http://surl.li/brjgc .
4. Стаття про успіх: http://surl.li/brjis
5. Сайт для створення ребусів: http://surl.li/akfrm
6. Інформація про кросівки: http://surl.li/brlht , http://surl.li/brlhv
7. Словники української мови: http://sum.in.ua/ , https://slovnyk.ua/
ХІД УРОКУ
I. Організація учнів до уроку (1 хв).
II. Вправи для розвитку мовленнєвого апарату, навичок читання (3-5 хв).
1. Артикуляційна розминка.
(http://surl.li/brjdn)
- Діти, щоб правильно говорити звуки потрібно потренувати язик та губки
- Спробуймо виконати за допомогою відеоролика.
- Ваше завдання: повторювати за рухами вчительки.
- Виконали?
- Молодці!
2. Мовленнєва розминка. Робота з скоромовкою.
- Язичка з губками потренували. Спробуймо, поліпшити наше мовлення. Пропоную вам послухати скоромовку та відтворити її. Слухайте уважно.
- Галасливі ґави й галки в гусенят взяли скакалки. Гусенята їм ґелґочуть, що й вони скакати хочуть.
- Діти, хто такі ґави й галки?
- Ґава – це пташка, яка схожа на ворону. (на слайді зображено птаха)
- Галка – це птах, який також схожий на ворону. У неї чорне пір'я, блискуче на спині. (зображення на слайді)
- Прочитаймо скоромовку разом у нормальному темпі.
- Зачитаймо пошепки.
- А тепер зачитаймо голосно і швидко.
- Прочитаємо скоромовку з питальною інтонацією
- А зараз спробуємо прочитати на одному диханні.
- Молодці, гарно впоралися із завданням.
- Вам сподобалась вправи? (так)
- Отже, будемо частіше виконувати подібні вправи, щоб ваше мовлення було дзвінким та милозвучним.
III. Перевірка якості знань учнів (5 хв).
1. Катехізична бесіда.
- Діти, з яким твором ви ознайомилися на минулому уроці? (День народження)
- Хто його автор? (Оксана Радушинська)
- Про що це твір? (про те що ніколи не можна наражати себе та інших на небезпеку)
- А як такий твір можна назвати? (повчальним)
- Отже, ми повторили усі відомості про твір.
2. Тестування за допомогою конструктора LEGO.
- Діти, ми повторили усі відомості про твір. Я сподіваюсь, що ви його прочитали, а тепер виконаємо невеличке тестування.
- У кожного на парті розміщені 3 цеглинки: синього, червоного та зеленого кольору. Це три варіанти відповіді на запитання. Я вам задаю запитання та говорю варіанти. Якщо ви погоджуєтесь з варіантом А, то піднімаєте вгору цеглинку синього кольору. Якщо ви погоджуєтесь з варіантом Б, то піднімаєте вгору цеглинку червоного кольору. Якщо ви погоджуєтесь з варіантом В, то піднімаєте вгору цеглинку червоного кольору. (на слайдах запитання та варіанти відповідей фіксуються)
- Розпочнемо. Перше запитання. Розповідь ведеться …
- Варіанти відповідей: а – від імені автора твору; б – від імені Марини, в - від імені Славка.
- Яку цеглинку піднімаєте? (правильно, синю. Правильний варіант – А)
- Друге запитання. Який жанр твору «День народження»?
- А – казка; Б – оповідання; В – легенда.
- Який правильний варіант?
- Так, правильно. Це оповідання.
- Слухаємо третє запитання. Про що та кого розповідається в оповіданні?
- Варіанти відповідей: а – про свято у Славка Хоробрика; б - про героїчний вчинок однокласника Дмитра чи в - про день народження Маринки?
- Молодці!
- Що на день народження Славко подарував Маринці?
- А – різні петарди та смаколики; Б – букет квітів та енциклопедію; В – повітряні кульки, кольорові олівці? (б, зелена цеглинка)
- Хто неуважно слухає, той може збитися. Слухайте уважненько!
- Наступне запитання. Хто написав це оповідання?
- Варіанти відповідей: а – Оксана Коротюк; б – Оксана Павлова, в – Оксана Радушинська.
- Молодці! Впевнено обрали правильну відповідь.
- Шосте запитання. Як закінчується оповідання?
- А – діти загадали найзаповітніше бажання і дружно задмухали свічки на торті; Б – діти веселились та слухали музику; В – діти захоплено спостерігали, як гучно бахкають петарди? (а)
- Так тримати. Розумники!
- Наступне запитання. Чому іменинниця почала хвилюватися?
- Варіанти відповідей: а – тому, що мама довго не приносити торт; б – тому, що діти потомилися і просто-таки попадали з ніг, в – тому, що Дмитро запалив петарди.
- Яка цеглинка правильна? (так, знову зелена)
- З ким порівнює автор набундюченого Дмитрика?
- А – з суперменом; Б – з індиком; В – з мужнім воїном.
- Яка правильна відповідь? (б, правильно)
- Дев’яте запитання. Хто з героїв сказав ці слова: «Зі мною такого не станеться,…»?
- Варіанти відповідей: а – Славко Хоробрик; б – Маринка; в – Дмитро.
- Так, ці слова належать Дмитрику.
- Останнє запитання. Чого вчить цей твір?
- А - Треба бути розважливим, уміти відстояти свою думку, не побоятися видатися "слабаком", коли справа стосується збереження життя і здоров'я оточуючих людей; Б - Гуртом легше і батька бити; В - Тільки небезпека може довести, що ти справді дорослий.
- Так, правильно. Варіант А.
- Хто був уважний та відповість на одне легке запитання? Яку з цеглинок ви найчастіше піднімали та яка була найчастіше правильною? Синя, червона чи зелена? (так, правильно, зелена)
- Зелений колір є кольором успіху. Успіх може проявлятись для кожної людини по-різному. Ось ми перевірили знання та логіку.
IV. Актуалізація опорних знань (5 хв).
1. Евристична бесіда.
- Діти, що таке успіх? (це певний рух)
- Як ви думаєте в чому проявляється успіх? Адже, в кожної людини він проявляється по-різному. (У досягнення, вміння щось робити, спілкуватися)
- Щоб виявити успіх потрібно отримання певних знань – вивчення іноземної мови, водіння автомобіля або ж вироблення корисних звичок (наприклад, у харчуванні, ранніх підйомах), кар’єрний ріст, отримання більшого прибутку, а хтось вважатиме себе успішним, змінивши стиль мислення, відчуваючи себе щасливим без будь-яких умов.
- Успіху можна досягнути без зусиль або ж, найчастіше, для того, щоб бути успішним, потрібно прикласти багато зусиль, часу. Багато людей кажуть, що успіх – це можливість реалізувати свої таланти, принести користь світу.
- Отже, щоб досягти успіху потрібно поставити собі мету та йти до неї, виконуюючи певні завдання, подолання страхів.
V. Мотивація учнів. Оголошення теми і мети уроку (4 хв).
1. Робота над ребусом.
- Діти, розгадайте ребус, щоб дізнатися про кого чи про що ми будемо читати текст.
- Діти, хто зрозумів ребус та пояснить нам?
- Правильно, це кросівки. Сьогодні ми дізнаємось про кросівки, прочитавши текст Оксани Павлової «Якби я мав такі кросівки…».
VI. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу (25 хв).
1. Робота зі словами.
а) стіна слів.
- Діти, послухайте як правильно потрібно читати ці слова: замислились, найпрудкіший, вболівальники, відгукнулася, забезпечить, емблемою, засмутилися, фотоапаратом, поскаржилась, покрасуватися, похнюпились, фотокореспондент. А тепер прочитайте ці слова самостійно ланцюжком.
б) словникова робота.
- Замислились — розмірковувати над чимось.
- Відгукнулася — відповідати на звертання.
- Забезпечить — задовольняти кого-, що-небудь у якихось потребах.
- Емблема — умовне, символічне зображення якого-небудь поняття, ідеї.
- Засмутилися – ставати смутним, невеселим.
- Поскаржилася – висловити своє незадоволення ким-небудь.
- Покрасуватися – виділятися красою якийсь час.
- Похнюпились – нахилятися, опускатися, спрямовуватися додолу.
- Фотокореспондент – фахівець-фотограф, працівник друкованого органу (газети, журналу), для якого він робить знімки.
2. Розповідь про кросівки. Хвилинка – цікавинка
(Показую ілюстрацію кросівок)
- Послухайте, цікаву інформацію про кросівки.
- Першими з спортивного взуття з'явилися кеди, які Американська "Гумова Компанія" придумала в 1892р. Це взуття було зроблено з гумового матеріалу, а зверху була тканина.
- У 1895 році Джозеф Вільям винайшов кросівки. Він був затятим шанувальником бігу, і до своїх парусиновим туфлям додав гвоздики, таким чином це збільшувало його шанси в перемозі з бігу.
- Багато хто думає, що «Keds» винайшли перші кросівки, тому що вони були першими, хто почав масово продавати цей продукт. Спочатку компанія Goodyear зробила можливим виробництво кросівок.
- У 1839 році вони були першими, хто отримав ліцензію на процес вулканізації, а саме: прикріплення тканини до гуми. Гумові туфлі були вперше створені в 1870-х роках у Великобританії і використовувалися для гри в крокет - поступово вони стали популярними в спортивних цілях під назвою «плімсолли».
- У 1890-х роках бренд «Keds» почав виробляти перші кросівки в США, назвавши їх «першими кросівками для повсякденного життя в суботу».
- У 1920 році Адольф і Рудольф Дісслери створили фабрику, яка займалася виробництвом взуття для спортсменів. Спочатку це було невелике сімейне підприємство, між німецькими братами, яке вже в 1924 році переросло в компанію. Правда після Другої Світової війни дана фабрика розділилася на дві фірми: Adidas і Puma.
- Ближче до 1930-1940х років компанії з виробництва спортивного взуття почали виготовляти певну взуття для кожного виду спорту.
- Марк «Майор» Фарез - снікерхед в світі. У нього більше 3000 пар кросівок на суму понад 750 000 доларів.
3. Читання тексту вчителем.
- Розгорніть свої підручники на сторінці 121 та уважно слухайте.
4. Бесіда за змістом.
- Як ви думаєте якому жанру відповідає даний текст? (казка)
- Діти, як на вашу думку що таке «казка»? (твори, які мають вигадану подію чи особу. Іноді мають фантастичний напрям або повчальну мету)
- Що цікавого почули у тексті?
- Про що текст? (про змагання тварин)
- Хто веде оповідь? (тварини)
- Як ти думаєш, яка причина поразки? Що з цього приводу думали звірята? (потрібно тренуватись. Це слова Сови)
5. Словникова робота.
а) читання слів луною
- Діти, повторюйте слова за мною:
гамірливими
гіллястими
приблудився
скаржитися
поплентався
розсердився
поворухнеться
насурмонившись
б) тлумачення слів
- Діти, хто знає, хто такі гамірливі?
- Гамірливі – люди, які зчиняють гамір, галасливі.
- Хто такі гіллясті?
- Гіллясті – це ті, хто мають велике або густе гілля.
- Що означає слово «приблудитися»?
- Приблудитися – потрапити куди-небудь.
- Що таке поплентався?
- Поплентався – піти вільно, без згоди, не питаючи.
- Що означає слово «насурмонившись»?
- Насурмонившись – це синонім насуплюватися. Бути не задоволеним.
6. Порівняльна характеристика героїв: Зайчика та Лисички.
- Діти, спробуймо скласти порівняльну характеристику герої за допомогою кола Ейлера-Венна. Порівняємо Зайчика та Лисичку. (після опису тварин, на слайді з’являється коло Ейлера-Вена)
- Відкрийте зошити та намалюйте два рівні кола. Якщо потрібна допомога, піднімайте руку. Я прийду допоможу.
- Намалювали?
- З лівого боку внизу пишемо «Зайчик», а з лівого «Лисичка». Там де кола з’єдналися пишемо «Спільне», а по боках «Відмінне».
- Які риси характеризують Зайчика? (нерішучий, незграбний, повільний)
- Які риси характиризують Лисицю? (заздрість, любить красуватися, підла, самовільна)
- Які спільні риси характеру персонажів? (впертість, цінують тільки вигоду, потрібна користь від справи, в даному випадку перемога на змаганні)
Фізкультхвилинка
(http://surl.li/brkvq)
- Діти, зараз проведемо фізкультхвилинку, трохи відпочинимо.
- Встаньте із-за своїх парт, розійдіться вперед-назад, щоб не заважати один одному. Повторюйте рухи за дівчинкаю.
- Займіть свої місця. Продовжуємо працювати.
7. Читання в особах.
- Діти, зараз прочитаємо текст в особах.
- Діти треба читати так, щоб той, хто вас слухає, міг чітко уявити кожний епізод, кожний вчинок дійових осіб.
- Хто може прочитати краще за попередніх?
- Яка тут підказка щодо читання слів дійової особи? (звертайте увагу на попередньо складену характеристику персонажів)
- Правильно прочитали, з інтонаціями. Молодці.
8. Бесіда на усвідомлення прочитаного з елементами вибіркового читання.
- Зачитай опис зовнішності бігунів з Березового лісу. У якому абзаці він міститься?
- Як бігли тваринки? Знайдіть і зачитайте з тексту.
- Чому Лисичка поскаржувалась? Зачитайте цей уривок.
- Що відбувалось в кінці твору?
- Отже, ми повторили деякі моменти твору.
9. Складання плану казки «Якби я мав такі кросівки…».
(http://surl.li/brlix)
- Діти, складемо план до тексту. А перед цим повторімо, як потрібно його складати.
- Спочатку нам потрібно виділити абзаци з тексту. Потім у кожному абзаці виділити головне, дібрати заголовок. Записати його одним реченням чи словосполученням. План може бути у формі розповідних або питальних речень.
- Що головне у першому абзаці? (запрошення Сосновому лісу на змагання з бігу)
- Яке є головне в другому абзаці? (мислення лісових мешканців)
- Що йде далі? (збирання на галявині)
- Що буде четвертим? (змагання лісових звірів)
- Після цього йде? (скарження лисиці)
- Останнім пунктом є? (наслідок Соснового лісу)
- Молодці!
10. Узагальнююча бесіда за змістом твору.
- Про яких тварин іде мова в казці? (про Соснових та Березових мешканців: вовка, зайчика та лисицю)
- Хто та від кого отримав запрошення взяти участь у змаганні? (соснові мешканці від Березових)
- Як на вашу думку? Чому називається так казка? (тому що, це була одна з причин поразки на думку Соснових мешканців)
- Де зібралися тварини? (на галявині)
- Чому Лисичка була не задовалена? (тому що, не накрасувалась)
- Хто з тварин був фотографом? (сорока)
- На чиєму боці автор? Що він схвалює, а що заперечує, засуджує?
- Розкажіть про своє ставлення до персонажів казки.
- Чудово, ви прекрасно впорались з цим завданням.
VII. Підсумок уроку (3 хв).
1. Вправа «Кубик Блума».
- Зараз проведемо вправу, яка має назву «Кубик Блума». На кубику написані декілька слів: назви, поясни, чому, запропонуй, поділись, подумай. Потрібно відповісти на ці слова. Я буду показувати слова, а вам потрібно відповісти на нього.
- Поясни. Поясність, як розумієте назву казки. (тому що, це була одна з причин Соснових мешканців)
- Назви. Назвіть казку, яку вивчали на даному уроці. (якби я мав такі кросівки…)
- Поділись. Поділіться цікавинками, які почули на уроці.
- Чому. Чому відбулася поразка у змаганні? (тому що, потрібно тренуватися; Сосновим мешканцям)
- Подумай. Подумайте та назвіть мудрого героя. (Сова)
- Запропонуй. Запропонуйте свою назву до даної казки. (змагання лісових звірів)
- Молодці, пригадали твір.
2. Рефлексія.
- Діти, ось ми підходимо до кінця уроку. Давайте закінчимо речення про наш сьогоднішній урок:
VIII. Повідомлення домашнього завдання (1 хв).
- Діти, вдома вам потрібно буде навчитися виразно читати текст «Якби я мав такі кросівки…» на с. 121-123 та написати або намалювати свій успіх, який ви досягли.
- Сьогодні ви всі були організовані та активні. Урок закінчено, до побачення!